BMW E30 325i Rallyspec, complete heropbouw!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Linc (Bas)

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Rallycursus Weeze

Bericht door Linc (Bas) » 01 feb 2013, 22:38

De licentie is binnen!

Het bewijs:

Afbeelding

Ze hadden vandaag een groot parcours uitgezet. In de ochtend reden we deze eerst rechtsom, daarna linksom.

Vandaag niet m'n onboard camera vergeten, dus nu wat meer beelden. eerst het rondje rechtsom:

Eén van de onderdelen van het examen was de remproef. De bedoeling is zo laat mogelijk te remmen, maar niet de instructeur omver te rijden. Redelijk gelukt deze keer! Hij heeft wel ballen :D

Slalom hoort ook bij het examen, filmpje van buiten:

En als laatste nog het zelfde rondje als in de ochtend, maar dan linksom:

Weer heel erg naar m'n zin gehad vandaag! Veel kilometers kunnen maken met de auto. Goede voorbereiding voor ons rally debut op Zandvoort, de 23e.

ThomasGTT

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Rallycursus Weeze p3

Bericht door ThomasGTT » 02 feb 2013, 12:05

Machtig mooi! Gefeliciteerd.

Weet niet of die instructeur bij die remproef nou heel stoer of heel dom is ... :wink:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 feb 2013, 13:19

Wat een gek die Marcel :D (deed ie bij mij niet zo destijds :kikker: )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2013, 21:37

Die instructeur zou bij mij meteen op 't matje worden geroepen. We doen dit al heel lang niet meer bij rijtrainingen omdat 'we' zo weleens een collega zijn kwijtgeraakt. :'(

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 feb 2013, 22:49

Van harte gefeliciteerd Bas!! :df: :thumbup:
Dennis Cavallino schreef:Die instructeur zou bij mij meteen op 't matje worden geroepen. We doen dit al heel lang niet meer bij rijtrainingen omdat 'we' zo weleens een collega zijn kwijtgeraakt. :'(
Idd niet bijster slim en onnodig risico.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 02 feb 2013, 23:31

Lekker hoor :df:

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 05 feb 2013, 17:38

Nog een paar foto's gevonden van de rallycursus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben onze website trouwens ook weer bijgewerkt en onder nieuws kan je de laatste vorderingen nalezen:
http://www.slobmotorsport.nl/index.php?page=2013

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 feb 2013, 18:34

Afbeelding

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 24 feb 2013, 20:54

De eerste rally is een feit! We hebben de finish gehaald gisteren!

Voor het hele verhaal lees je hier meer.

Mooi foto gemaakt door Martijn Schouten!
Afbeelding

Onboard beelden helaas zonder geluid, de microfoon van me camera had het weer eens begeven.

KP 5:

KP 6:

Van buiten gefilmd door mijn broer:

daNpy

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Eerste rally gereden! p3

Bericht door daNpy » 24 feb 2013, 21:00

Goed gedaan!!

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 feb 2013, 21:28

:thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2013, 21:29

Super!

Ze hebben nog een filmpje gemaakt van jullie:

:bignews: :df:

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 24 feb 2013, 21:37

Haha, mooi Dennis :P

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 feb 2013, 09:11

Gaaf zeg!! :crazy:

Lol @ Dennis

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 27 feb 2013, 10:46

Gisteravond even op zoek gegaan naar het lek in de Uitlaat, vrij snel gevonden. zit een klein scheurtje bij een steun, dus die las ik weer dicht. En 2 uitlaat klemmen geraakt en die zitten er niet helemaal goed meer op. Dus even vervangen.

Maar bij de motor hoorde ik ook nog een vreemd geluid, dus even de kleppendeksel eraf gehaald, blijkt dat er een stukje van een tuimelaar is afgebroken. Ben bang dat de hele kop eraf moet om 1 zo'n klein dingetje te moeten vervangen. :(

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 feb 2013, 14:06

Goed bezig Bas!

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 feb 2013, 15:00

Linc (Bas) schreef: Maar bij de motor hoorde ik ook nog een vreemd geluid, dus even de kleppendeksel eraf gehaald, blijkt dat er een stukje van een tuimelaar is afgebroken. Ben bang dat de hele kop eraf moet om 1 zo'n klein dingetje te moeten vervangen. :(
Ajj, damn zeg...dat meen je niet. Dat is niet echt tof. Maar ja, bij rally gaan nu eenmaal dingen kapot...kun je iig alvast wennen. ;)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 27 feb 2013, 23:56

Leuke rallysprint lijkt me dit altijd, zou ik ook best als debuutevenement willen rijden :D !
Linc (Bas) schreef:Gisteravond even op zoek gegaan naar het lek in de Uitlaat, vrij snel gevonden. zit een klein scheurtje bij een steun, dus die las ik weer dicht. En 2 uitlaat klemmen geraakt en die zitten er niet helemaal goed meer op. Dus even vervangen.

Maar bij de motor hoorde ik ook nog een vreemd geluid, dus even de kleppendeksel eraf gehaald, blijkt dat er een stukje van een tuimelaar is afgebroken. Ben bang dat de hele kop eraf moet om 1 zo'n klein dingetje te moeten vervangen. :(
Nergens voor nodig! Ze zijn te vervangen terwijl de motor in de auto blijft zitten!

De kunst is om de tuimelaaras door het nokkenastandwiel heen naar voren te schuiven. Daarvoor moet wel de koeling er voor weg. De tuimelaaras kun je naar voren werken door er ofwel een gat in te boren, er draad in te tappen en het ding naar voren te trekken of door een trektooltje te maken. Dat laatste heb ik gedaan. Is wel wat gepiel maar in een zaterdag tijd kun je zo wel die dingen vervangen (en het scheelt je een stel kopbouten). Wat ik ook fijn vond is dat je geen metaalverspaning hoeft te doen terwijl e.e.a. nog in de motor zit :) .

De lastigste kant is overigens de inlaatkant. Als je de as dan naar voren schuift kom je met de carrosserie in de knoop als je de voorste 2 of 3 tuimelaars wilt vervangen. Ik heb hier vorig jaar zelfs de hele motor iets voor laten zakken. Behalve als je bewijs tegen komt dat andere al vervangen zijn zou ik overwegen ze allemaal of in ieder geval per as te vervangen. Bij mij brak de tweede hooguit 5000 km na de eerste (ik had in eerste instantie enkel de uitlaatzijde vervangen en uiteraard bij de rallycursus begaf 1 van de oude aan de inlaatkant het). Overigens is het wel hopen dat je stukje tuimelaar op een onschuldige plek is blijven liggen. Als ie echt onder de nokkenas terecht komt kun je zo een hele kop afschrijven schijnbaar :? .

Enfin, succes met het (p )repareren voor het volgende evenement!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 28 feb 2013, 09:41

Ok, dan ga ik dat van het weekend eens proberen. Het is een tuimelaar aan de uitlaat kant dus dat scheelt dan weer.

De motor is net voor ik de auto overkocht compleet reseviseerd en alles ziet er nog nieuw uit, dus ik denk dat ik gewoon pech heb gehad met deze tuimelaar. Het deel wat was afgebroken lag netjes in een hoekje dus wat dat betreft heb ik geluk gehad.

Marius

Bericht door Marius » 28 feb 2013, 17:58

Goed gedaan Bas en Marieke, eerste rally uitgereden!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 01 mar 2013, 16:41

Onze eerste interview hebben we ook al gegeven, die is inmiddels hier te zien!

GTRene

Bericht door GTRene » 01 mar 2013, 17:40

:D leuk hoor en mooi dat het zo kan, lekker ff wat anders dan de dagelijkse beslommeringen :df:

wereldberoemd straks op heel DF :mrgreen: ;-)

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 04 mar 2013, 11:10

G Kolkman schreef:Leuke rallysprint lijkt me dit altijd, zou ik ook best als debuutevenement willen rijden :D !
Linc (Bas) schreef:Gisteravond even op zoek gegaan naar het lek in de Uitlaat, vrij snel gevonden. zit een klein scheurtje bij een steun, dus die las ik weer dicht. En 2 uitlaat klemmen geraakt en die zitten er niet helemaal goed meer op. Dus even vervangen.

Nergens voor nodig! Ze zijn te vervangen terwijl de motor in de auto blijft zitten!

De kunst is om de tuimelaaras door het nokkenastandwiel heen naar voren te schuiven. Daarvoor moet wel de koeling er voor weg. De tuimelaaras kun je naar voren werken door er ofwel een gat in te boren, er draad in te tappen en het ding naar voren te trekken of door een trektooltje te maken. Dat laatste heb ik gedaan. Is wel wat gepiel maar in een zaterdag tijd kun je zo wel die dingen vervangen (en het scheelt je een stel kopbouten). Wat ik ook fijn vond is dat je geen metaalverspaning hoeft te doen terwijl e.e.a. nog in de motor zit :) .

De lastigste kant is overigens de inlaatkant. Als je de as dan naar voren schuift kom je met de carrosserie in de knoop als je de voorste 2 of 3 tuimelaars wilt vervangen. Ik heb hier vorig jaar zelfs de hele motor iets voor laten zakken. Behalve als je bewijs tegen komt dat andere al vervangen zijn zou ik overwegen ze allemaal of in ieder geval per as te vervangen. Bij mij brak de tweede hooguit 5000 km na de eerste (ik had in eerste instantie enkel de uitlaatzijde vervangen en uiteraard bij de rallycursus begaf 1 van de oude aan de inlaatkant het). Overigens is het wel hopen dat je stukje tuimelaar op een onschuldige plek is blijven liggen. Als ie echt onder de nokkenas terecht komt kun je zo een hele kop afschrijven schijnbaar :? .

Enfin, succes met het (p )repareren voor het volgende evenement!
Nou het is gelukt, met de kop er nog op! De tuimelaar as ging er niet makkelijk uit en heb hem uiteindelijk moeten slopen om hem er uit te krijgen.

Heb er inderdaad schroefdraad ingetapt, maar ja omdat de as hol is, heb je er daarna natuurlijk niets meer aan.

Ik heb nog een motor staan die kapot is en daar heb ik een tuimelaar as uitgehaald die nog helemaal perfect was, die ging er ook veel makkelijker weer in. Moet alleen nog even de kleppen weer stellen en dan doet hij het hopelijk weer zoals het hoort.

De boosdoener:

Afbeelding

Weer zoals het hoort:

Afbeelding

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 07 apr 2013, 20:09

Gisteren de OVD Shortrally Ede gereden. Dat is toch wel andere koek dan de Shortrally op Zandvoort. Geen vangrails of grindbakken, maar gewoon smalle weggetjes met sloten en grote bomen ernaast. Was weer heel gaaf en smaakt zeker weer naar meer.

Helaas deze keer ook weer wat technische tegenslag gehad, en uiteindelijk de rally uit gereden met alleen de 3e versnelling. We zijn 8e geworden van de 12 in onze klasse.

Het volledige verslag is hier te lezen.

Martijn van rallymedia heeft weer een mooie foto gemaakt, bedankt!

Afbeelding

Dit keer hadden we een andere intercom waarmee we het geluid ook konden opnemen. Dat is ook wel gelukt, maar ik kon de notes bijna niet verstaan in de auto, dus op de service weer terug gewisseld naar de oude intercom. Eerste 2 proeven hebben we dus wel onboard beelden met geluid.

KP1:

KP2:

MartijnS

Re: BMW E30 325i Rallyspec, OVD Shortrally Ede gereden! p3

Bericht door MartijnS » 07 apr 2013, 21:09

Leuke video's :)
Deze had ik ook nog!

Afbeelding

Plaats reactie