oke dan, duidelijker nu voor me
idd tot voorheen al die jaren maakte ik af en toe alleen een gewone copy/paste van alleen de documenten of belangrijkste.
doch idd zoals jullie al aangeven, moet je daarna alles weer opnieuw indelen e.d.
en laatst (vorig jaar) met die totall melddown

kon ik niet anders (wat eerder wel eens lukte) dan de PC een complete reset geven...en toen was ik echt alles kwijt en moest alles opnieuw instellen, lekker handig als je al niet zo'n PC held bent
doch toen nog wel blij dat ik een copy paste back up had, doch merkte wel dat bepaalde oude foto's die ik destijds bv ingescand had, niet zo mooi terug kwamen, maar over het algemeen oke en blij dat ik nog wat had...doch outlook alle bewaarde e-mails en auto zaken enz alles weg
toen ook maar overstapt naar die Windows live mail, die slaat schijnbaar (als je kiest) in opslagmappen op, dus mails die ik sowieso wil bewaren doe in in die windows opslagmappen, als het dan gaat zo ik denk/hoop gaan die bv niet verloren mocht ik weer eens een grote crash meemaken.
maar over een maand of 2 ga ik ook nog een copy paste maken van alleen de documenten, doch denk ik dat de fabrieks windows xp Back-up prettiger is voor zo'n PC geval als ik als die alles mooi terug kan zetten.
enige nadeel daarvan is dat je nu niet op die harde schijf er zelf wat in of uit kan halen, werkt anders dan copy paste zeg maar
als ik nu op openen druk dan vraagt ie of ie het terug moet zetten.
Dus voorlopig laat ik het ff zo, maak gewoon eens in de zoveel maanden een normale back-up (geen totale incl pc software windows)
en bv eens in de 2 maanden een copy paste van documenten.
over 10 jaar heb ik wellicht zo'n nieuwer systeem waar die automatisch een schaduw copy maakt in zo'n apparaat
@Hielke...voorlopig hou ik het nog bij de windows XP zolang het kan...
doch in de nabije toekomst wellicht de windows 8 maar eens proberen, als die werkt zoals je zegt zou wel prettig zijn, idd al die drives nog vergeten...das ook een gedoe, weer als die oude disks zien te vinden e.d.
opzich werkt het nog aardig hiero, gebruik af en toe van die gratis programma.s om de boel clean te houden en of registry repair e.d.
met zo'n meer oude pc merk je al snel als er iets te traag wordt of niet goed werkt, dan gooi je er weer wat programma's overheen die de boel cleanen e.d. en kun je weer een tijd verder
maar denk dat ik nog max een jaar of 2? met windows XP verder kan immers de makers verzinnen elke keer wat nieuws maar niet meer zo zeer voor XP dus op den duur zal je bijna moeten.