Ron98, uitstervend benzinesoort?
-
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Tango heeft toch ook geen 98?
- Roy RS
Ja zeker heeft Tango 98, ik tank er altijd omdat bij ons ook de enige is...de K20A van mijn auto moet 98 hebben, de fabriek zegt dat er echt alleen in geval van nood 95 in mag en dat ik dan maar alleen erin moet doen om thuis te komen en dan snel afvullen met 98.
Ik vermijd het maar gewoon en gelukkig heb ik met mijn 30 liter best een prima actieradius en begint mijn lampje zo'n beetje op de helft te knipperen dat ie leeg is....das net zoiets als je horloge vooruit zettten om op tijd te komen, maar ja het werkt wel voor mij
Ik vermijd het maar gewoon en gelukkig heb ik met mijn 30 liter best een prima actieradius en begint mijn lampje zo'n beetje op de helft te knipperen dat ie leeg is....das net zoiets als je horloge vooruit zettten om op tijd te komen, maar ja het werkt wel voor mij
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Vanmorgen werd ik weer attent gemaakt op een nieuwe trend in "naft-land"... "Euro 95 blue super whatever blaat power"
Met andere -marketing technisch minder interessante- woorden; E15, of erger hE15, onder een andere noemer. Maarliefst voor 2 cent minder per liter dan normale brandstof... Dat is grofweg toch wel 1,2% goedkoper! "Mike, it's AMAZING!!!"
Laat het verschil in verbrandingswaarde echter nu net iets groter zijn dan 1,2%....
Heel grof geschat zo'n 3% t.o.v. de vanaf 2010 verkrijgbare Euro95 met verplicht 5% ethanol.
Enige voordeel, klopvastheid zou groter moeten zijn. In het geval van E15 is er dan nog wel overheen te komen (tenzij het betreffende brandstofsysteem expliciet NIET met alcohol in aanraking mag komen), maar is het een nieuw label voor hE15, dan moet ik die zooi niet.
Met andere -marketing technisch minder interessante- woorden; E15, of erger hE15, onder een andere noemer. Maarliefst voor 2 cent minder per liter dan normale brandstof... Dat is grofweg toch wel 1,2% goedkoper! "Mike, it's AMAZING!!!"
Laat het verschil in verbrandingswaarde echter nu net iets groter zijn dan 1,2%....

Enige voordeel, klopvastheid zou groter moeten zijn. In het geval van E15 is er dan nog wel overheen te komen (tenzij het betreffende brandstofsysteem expliciet NIET met alcohol in aanraking mag komen), maar is het een nieuw label voor hE15, dan moet ik die zooi niet.

- GTRene
nee, maar iets beter dan 95smiley schreef:Is die ron97 genoeg voor je Rene?
heb het ongeveer 5 jaar terug eens geprobeerd met de Shel V-power, dacht och dat loopt best goed, iets mooier dacht ik dan de Tango 98 destijds de hele tank (kom der niet ver mee maar alla)
liep ie goed, dus hup 2de tank vol...
halverwege de 2de tank begon men kar toen wat raar te doen, als ik gas los liet om op de motor af te remmen kreeg ie in plaats van leuke plofjes, last van een paar scherpe/schrale? tjing? geluidjes waarvan ik vond en dacht, hm...
dat klinkt niet lekker/gezond
voor de zekerheid dat het niet iets 1maligs was dat nog een paar keer geprobeerd onder dezelfde omstandigheden als met bv de goede Ron98 situaties...en ja dan hoorde je af en toe weer dat scherpe geluidje bij gas los er tussendoor.
toen dacht ik, ik ga der niet op gokken of het wel of niet uitmaakt (klonk echt niet gezond en deed me aan geluidjes denken uit men brommertijd

dus meteen tankstation opgezocht en BP98 erin om de tank te mengen en daarna in no time geen last meer van die geluidjes bij gas los en afremmen op motor.
dus voor die tijd nooit last van gehad en na die tijd ook nooit...met 1 tank krijg je ook geen last dus voor nood en of alleen de liters nodig om elders te tanken, no problem, doch wel opletten, de kar is er dus wel gevoelig voor...
zit ook een stikker op men tankdop Ron98
weet trouwens niet zeker of die Tango nog Ron98 heeft, ik keek op zo'n site met tankstations doch die zijn vaak of niet erg actueel...dus van de week eens kijken, anders wordt het de Gulf 98 ,echt een kant op die ik nooit hoef dus 10km om (heen en terug) das toch bijna 2 liter zonder die richting/doel.
Ik zag wel op de kaart dat in Enter (waar die Porsche dealer zit) aan de weg richting Rijssen een Gulfstation zit die schijnbaar die speciale Gulf Chalenger verkoopt... staat dan wel Ron98 waarschijnlijk op, doch dat is schijnbaar Ron100

maja, das 15km om...wellicht af en toe een goed excuus voor een stukje rijden en of meteen bij die Porsche dealer te kijken

@youp, idd elke keer nwe namen voor hun premiun 95 modellen...zo ook bij die Argos, zo denk je blij te zijn met de Ron98 aldaar en zeggen ze bij dat soort stations van, ooo dat blijft wel om vervolgens een jaar later te constateren dat aldaar die Ron98 ook niet meer verkrijgbaar is...
waar gaat dat heen in NL

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Heb je wle eens bij hartge geinformeerd of het mogelijk is de map op 95 te zetten?
Zal je wel topvermogen kosten, maar is een stuk geruststellender, en het maakt je auto makkelijker verkoopbaar.
Zal je wel topvermogen kosten, maar is een stuk geruststellender, en het maakt je auto makkelijker verkoopbaar.
- GTRene
Nee, nooit om geïnformeerd en laat ook niet snel aan die ecu rommelen, deze is speciaal voor de Ascari Ecosse geprogrammeerd dus laat ik lekker zo...smiley schreef:Heb je wle eens bij hartge geinformeerd of het mogelijk is de map op 95 te zetten?
Bij de BMW dealer herkennnen ze de hele ECU niet eens

desnoods haal ik op den duur octaan boosters? of hoe heten die toevoegingen, kan je met zoiets bv een tank ron 95 opfrissen naar 98 of hoger?
- Luco
yeps gewoon octaanbooster erin, werkt goed, 1 flesje per 20 liter.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ik heb 1 keer voor de grap zo'n flesje gehaald (was iets van 15 euro).
Als ik de mengformule van het etiket had gehanteerd, had ik 6 van die flessen nodig voor mijn 36 litertankje om hem van ron95 naar 98 te brengen.
Dat is toch wat te gortig, maar ik neem aan dat er krachtigere versies beschikbaar zijn, waarvan je maar 1 fles in een volle tank kunt gooien?
Als ik de mengformule van het etiket had gehanteerd, had ik 6 van die flessen nodig voor mijn 36 litertankje om hem van ron95 naar 98 te brengen.
Dat is toch wat te gortig, maar ik neem aan dat er krachtigere versies beschikbaar zijn, waarvan je maar 1 fles in een volle tank kunt gooien?
- Peric
Erg off-topic, maar ik ben een taalzeikerd...
GTRené..
HET IS M'N IPV MEN!!!!!!
Carry on....
GTRené..
HET IS M'N IPV MEN!!!!!!
Carry on....

- Sperdy
Rene, je zegt het zelf al: Almeloe .. 'Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in Almeloe is altijd wat te doen ..'GTRene schreef:update![]()
GVD zijn ze nou helemaal van de pot gerukt in Almelooooo![]()
about > Ron98
Ging eerst men geliefde BP al dicht...en kwam er een ander tankstation voor in de plaats zonder Ron98...was ik heel blij dat slechts 200 meter verderop de Argos zat met Ron98.
Ik rijd nog maar heel weinig (afgelopen jaar iets van 2.000km)
doch als je zeg om de 200km moet tanken zul je toch af en toe er langs 'moeten'
vandaag was het zover, dacht spuit eerst men kar ff af, doch veels te druk daaro![]()
Denk ach, ga ik eerst tanken bij de Argos, ik kijk naar de pomp en denk WTF zie ik het nu niet of is er geen Ron98 meer...andere pompen idem.
Toen maar ff vragen binnen...ja klopt, is hier niet meer verkrijgbaar sinds een aantal weken![]()
maar vermelde de goede man, we hebben wel een hele mooie 95 met goodies voor in de plaatsmagoed, ik heb dus echt 98 nodig (vinden de doorsnee pomp mensen vaak moeilijk te begrijpen)
afijn hij had nog wel een tip, de Esso 1.5 km verderop heeft het waarschijnlijk wel...
nee dus![]()
toen maar voor 20,-euro V-power er in en binnenkort eens een nwe opzoeken in Almelo, zal nu een paar km om moeten door dat soort groene gedoe alsof de Ron98 zo schadelijk is terwijl je er meer km mee kan en beter verbrand.
zo...dat moest ik ff kwijt
zo eens wat opgezocht...
dat wordt Tango = 2km
of verder de Gulf = 4.5km (en duurder)
Tango vond ik destijds (paar jaar terug) een stuk minder dan de 98 BP magoed, wellicht eens weer kijken, zegels hoef ik niet.

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Dit is geen premium Euro95, dit is vermoedelijk verkapte hE15.GTRene schreef:smiley schreef:Is die ron97 genoeg voor je Rene?
-knip-
@youp, idd elke keer nwe namen voor hun premiun 95 modellen...zo ook bij die Argos, zo denk je blij te zijn met de Ron98 aldaar en zeggen ze bij dat soort stations van, ooo dat blijft wel om vervolgens een jaar later te constateren dat aldaar die Ron98 ook niet meer verkrijgbaar is...
waar gaat dat heen in NL

Dan tank ik liever "piemiejum" Euro95...
- Youp
Dat klopt, octaanboosters "boosten" in octaanpunten en één octaanpunt is niet gelijk aan aan +1 in octaangetal. Wederom goede marketing, chapeau. Ik ben er ooit ook in getrapt.smiley schreef:Ik heb 1 keer voor de grap zo'n flesje gehaald (was iets van 15 euro).

En ja, er is krachtigere octaanbooster te krijgen; lood, tetra-ethyllood om precies te zijn. Wel even er voor zorgen dat je geen katalysator meer hebt en de auto niet meer starten in de garage...

Benzeen schijnt ook te werken en methyl-tert-butylether wordt aan moderne brandstoffen toegevoegd om de klopvastheid te verhogen.
- GTRene
ik lees het al, duur spul dat octaan booster
(ook ff online gekeken vele soorten en prijzen)
en dan ook nog moeten rekening houden met je kats? hm...
alhoewel mijn 2- 200cpi kats maar enkel aan de voorkant meten en wellicht niet zo gevoelig zijn voor?
blijf ik die toevoeging veels te duur vinden, voor dat geld verrijd ik dan liever de extra brandstof om bij een Ron98 te tanken of nog beter zo'n Ron100 geval ala Gulf Chalange, die laatste is dan wel 15km heen en terug dus zeg 30km zeg dat je 5L verbruikt = een kleine 10,-euro en dan heb je Ron100 zonder gedoe en een ritje er bij
win win eigenlijk 

en dan ook nog moeten rekening houden met je kats? hm...
alhoewel mijn 2- 200cpi kats maar enkel aan de voorkant meten en wellicht niet zo gevoelig zijn voor?
blijf ik die toevoeging veels te duur vinden, voor dat geld verrijd ik dan liever de extra brandstof om bij een Ron98 te tanken of nog beter zo'n Ron100 geval ala Gulf Chalange, die laatste is dan wel 15km heen en terug dus zeg 30km zeg dat je 5L verbruikt = een kleine 10,-euro en dan heb je Ron100 zonder gedoe en een ritje er bij

- Sjoerd
Rene,
ik tank altijd bij de BP in Borne, zit vlakbij de snelweg.
Het is hier helaas dun gezaaid met de BP's...
ik tank altijd bij de BP in Borne, zit vlakbij de snelweg.
Het is hier helaas dun gezaaid met de BP's...
- GTRene
Klopt, die BP heb ik in het verleden wel eens gekeken naar de prijs daar
net ff gekeken das bijna 12km dus 24km als ik verder niet die kant op hoef, opzich een mogelijkheid, doch dan liever 3km verder als die Gulf in Enter echt de challenge ron100 heeft
zal deze week eens in Enter kijken of het de Chalenge 98 is.
volgens Gulf.nl wel en het is minimaal Ron99 dus zal dat 100 wel 'kloppen'
http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf
http://www.gulf.nl/tankstations/
en is net zo duur als hun gewone loodvrije Ron98 die bij de normale stations verkocht wordt
wellicht zo, van de 'nood' een 'deugd' maken.

net ff gekeken das bijna 12km dus 24km als ik verder niet die kant op hoef, opzich een mogelijkheid, doch dan liever 3km verder als die Gulf in Enter echt de challenge ron100 heeft

zal deze week eens in Enter kijken of het de Chalenge 98 is.
volgens Gulf.nl wel en het is minimaal Ron99 dus zal dat 100 wel 'kloppen'
http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf
http://www.gulf.nl/tankstations/
en is net zo duur als hun gewone loodvrije Ron98 die bij de normale stations verkocht wordt

wellicht zo, van de 'nood' een 'deugd' maken.
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Rene, gooi Gulf Challenger met octaan 100 ook al een tijdje in de Subaru , is gewoon goed , en goedkoper als 95 premium meuk van bekende pompen.
En oja en de pomp zit voor mij letterlijk om de hoek.
Alex,
En oja en de pomp zit voor mij letterlijk om de hoek.

Alex,
- GTRene
dan heb je voorlopig in elk geval nog mazzel
welke plaats zit jij dan?
zag dat voor mij Enter het meest dichtbij zit en dan Deventer.
waarom zou Gulf trouwens die paar pomps speciaal die Challanger voeren ipv hun meer gangbare product?
en ja, ik ga denk morgen maar eens die kant op, hopelijk ist dan een beetje normaal droog weer en niet zo druilerig als vandaag.

welke plaats zit jij dan?
zag dat voor mij Enter het meest dichtbij zit en dan Deventer.
waarom zou Gulf trouwens die paar pomps speciaal die Challanger voeren ipv hun meer gangbare product?
en ja, ik ga denk morgen maar eens die kant op, hopelijk ist dan een beetje normaal droog weer en niet zo druilerig als vandaag.
- Youp
Dichtsbijzijnde 98 hier is een Tango 16km verderop... Gelukkig heeft de Shell hier om de hoek ook V-Power, daar wil de Buell ook nog wel op lopen. Voor de rest tank ik dat ding toch alleen maar in Duitsland, want ergens anders rij ik niet...
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Bij mij gaat er ook altijd sap van de Shell in. Zit vlakbij mijn school dus hoef er vaak niet voor om te rijden. Een enkele keer tank ik bij de Esso die het dichtste bij mijn huis zit, maar die hebben geen 98.
Een van de twee Gulfs hier in Emmen schijnt wel Challenger 100 te hebben. Maar das nogal een stuk om (over een lange saaie weg) en aan die kant van de stad kom ik ook vrijwel nooit.
Gelukkig doet mijn auto het ook prima op 95, zeker bij normaal gebruik maakt het weinig uit. Wanneer ik leuke ritjes/dagen op de planning heb staan wil ik er nog wel eens een paar tanken V-Power doorheen pompen, want het is wel iets te merken. Maar voor dagelijks gebruik vind ik de extra kosten weinig toevoegen.
Een van de twee Gulfs hier in Emmen schijnt wel Challenger 100 te hebben. Maar das nogal een stuk om (over een lange saaie weg) en aan die kant van de stad kom ik ook vrijwel nooit.
Gelukkig doet mijn auto het ook prima op 95, zeker bij normaal gebruik maakt het weinig uit. Wanneer ik leuke ritjes/dagen op de planning heb staan wil ik er nog wel eens een paar tanken V-Power doorheen pompen, want het is wel iets te merken. Maar voor dagelijks gebruik vind ik de extra kosten weinig toevoegen.
- RVV
Jeu, Rene wat zeur je nou
jij pist zowat over de NL/Duitse grens heen.. Ritje Vpower 100 halen Kan zat uit 

- Petrolhead Tom
Ware het niet dat de Vpower 100 in Duitsland nog duurder is dan Octaan 98/100 brandstof in Nederland. Tenminste dat was een paar weken terug nog het geval.RVV schreef:Jeu, Rene wat zeur je noujij pist zowat over de NL/Duitse grens heen.. Ritje Vpower 100 halen Kan zat uit
- GTRene
Tom die woont er nog redelijk in de buurt denk ik, alhoewel denk dat hij ook wel iets van 10<.15km moet rijden voor een Ron100 pomp?
wat vragen ze er voor in DLD eigenlijk, normaal zijn ze goedkoper doch die speciale brandstof kan idd best prijzig zijn.
zag op de Gulf in elk geval geen prijsverschil tussen de normale Ron98 en de Challanger Super versie, dus dat klinkt als muziek in de oren
zag ook nog een kortere route...nog geen 12km naar die in Enter, das ongeveer gelijk dan naar die BP pomp in Borne doch dan wel wat door de stad hiero en die smalle brug over het kanaal...
ik volg men Nokia route wel en laat me verassen.
wat vragen ze er voor in DLD eigenlijk, normaal zijn ze goedkoper doch die speciale brandstof kan idd best prijzig zijn.
zag op de Gulf in elk geval geen prijsverschil tussen de normale Ron98 en de Challanger Super versie, dus dat klinkt als muziek in de oren

zag ook nog een kortere route...nog geen 12km naar die in Enter, das ongeveer gelijk dan naar die BP pomp in Borne doch dan wel wat door de stad hiero en die smalle brug over het kanaal...
ik volg men Nokia route wel en laat me verassen.

- SteV6
Voor zover ik weet is de eerste V-power 100 Tankstelle net over de grens de Shell in Gronau. En die is relatief duur met een dagprijs (31-01-13) van € 1.789 de liter, en daarmee 16 eurocent duurder dan Euro95.
Overigens heeft de Firezone net buiten Goor ook nog Euro98 in de zuilen René.
Overigens heeft de Firezone net buiten Goor ook nog Euro98 in de zuilen René.
- GTRene
das idd vrij stevig aan de prijs als je een eind om moet, dan is de Gulf Chalenger netjes geprijst advies prijs iets van 1.84 en aan de pomp wellicht goedkoper?
ah, zie hier staat 1.79.9 zeg 1.80 per liter Chalenger.
http://directlease.nl/tankservice/tanks ... /Gulf.html
kwam op de Gulf website ook dit tegen, dat scheelt nogal>>
http://www.gulf.nl/acties/
en mijn toekomstig station>>
als het morgen honde weer is ga ik anders Zaterdag daar heen
ah, zie hier staat 1.79.9 zeg 1.80 per liter Chalenger.
kwam op de Gulf website ook dit tegen, dat scheelt nogal>>
en dan ook per station>>Welke acties zijn er?
LPG Voordeel: Iedere zaterdag en zondag krijgen automobilisten 15 of 17 cent korting op LPG per liter. Deze korting wordt gegeven op de landelijke adviesprijs.
Spitskorting: Iedere werkdag tussen 06.00 - 09.00 uur krijgen automobilisten 12 cent korting op Euro95 en 10 cent per liter op de diesel. Deze korting wordt gegeven op de landelijke adviesprijs.
Woensdag Voordeel: Iedere woensdag krijgen automobilisten 12 cent korting op Euro95 en 10 cent per liter op de diesel. Deze korting wordt gegeven op de landelijke adviesprijs.
Zaterdag Voordeel: Iedere zaterdag krijgen automobilisten 12 cent korting op Euro95 en 10 cent per liter op de diesel. Deze korting wordt gegeven op de landelijke adviesprijs.
http://www.gulf.nl/acties/
en mijn toekomstig station>>

staat niet bij welk jaar...wellicht die nog van 2012...Gulf Enter, Rijssenseweg heeft t/m zaterdag 29 december Zaterdag Voordeel.
als het morgen honde weer is ga ik anders Zaterdag daar heen

- GTRene
Trouwens erg handig deze wijzer, heb hem meteen opgeslagen...
staat nu ingesteld op Super, vul bv je plaats of postcode in en der zijn meer met 98 dan je denkt
hij staat in het begin alleen op Gulf, doch als je die uitvinkt komen alle pomp merken, en als je een bepaald merk zoekt moet je dat aanvinken en verschijnen alleen die...
druk dan op die pomp en meteen verschijnen de prijzen, ook van de Ron98 e.d.
owja, voor sommige zoals bv de Chalenger kun je ook proberen niet alleen onder Super te kijken maar Super MLV dan komt bv die in Enter ook naar voren.
edit nogmaals, en de kaart is niet 100% actueel...bv 2 van de pompen met Ron98 in Almelo zijn sowieso al geen Ron98 meer verkrijgbaar, doch andere nog wel, hoe dan ook mooie tool.
laatste edit en dan naar bed
de pompen die geen Ron98 meer verkopen kun je zelf corrigeren als je dat tankstation linkje opent zie je onderaan corrigeren...
dan kun je bij bv Superplus de V op klikken net zolang tot er een kruisje komt en dan onderin het vak uitleggen dat het daar niet meer is...
zo heb ik net ff die 2 pompen, waarvan ik zeker ben dat ze eind 2012 al dat niet meer Ron98 in de verkoop hadden gewijzigd, nu klopt het al beter
staat nu ingesteld op Super, vul bv je plaats of postcode in en der zijn meer met 98 dan je denkt

hij staat in het begin alleen op Gulf, doch als je die uitvinkt komen alle pomp merken, en als je een bepaald merk zoekt moet je dat aanvinken en verschijnen alleen die...
druk dan op die pomp en meteen verschijnen de prijzen, ook van de Ron98 e.d.

owja, voor sommige zoals bv de Chalenger kun je ook proberen niet alleen onder Super te kijken maar Super MLV dan komt bv die in Enter ook naar voren.
edit nogmaals, en de kaart is niet 100% actueel...bv 2 van de pompen met Ron98 in Almelo zijn sowieso al geen Ron98 meer verkrijgbaar, doch andere nog wel, hoe dan ook mooie tool.
laatste edit en dan naar bed

de pompen die geen Ron98 meer verkopen kun je zelf corrigeren als je dat tankstation linkje opent zie je onderaan corrigeren...
dan kun je bij bv Superplus de V op klikken net zolang tot er een kruisje komt en dan onderin het vak uitleggen dat het daar niet meer is...
zo heb ik net ff die 2 pompen, waarvan ik zeker ben dat ze eind 2012 al dat niet meer Ron98 in de verkoop hadden gewijzigd, nu klopt het al beter