Klopt.
Maar 2 deuren naast mij zit ook een collega opticien.
Die heeft dezelfde huur als ik. Die heeft ook personeel. Die moet ook zijn interieur up-to-date houden.
Dus ja, marges.
Hij verkoopt er 10-20 per week. Ik per dag.
Maar die huur moet gewoon betaald worden en dus wordt een werkwijze/businessmodel gehandeerd wat het mogelijk maakt om met 10 brillen per week de huur te kunnen betalen.
Dus wordt je opgelicht ? Hoop het niet. Ik hoop dat wanneer je 3x het bedrag betaald als bij mij dat je 3x zoveel service krijgt. 3x zoveel koffie, 3x zoveel aandacht en tijd.
En dat het product dan ook beter is? Zou ook mooi zijn...
De verwachting ligt natuurlijk wel 3x zo hoog. Die mannen moeten ook een sterk verhaal hebben om hun prijs te verantwoorden. Mensen zijn niet gek en worden steeds mondiger en vragen het gewoon op de man.
En dan is het allemaal maar te hopen dat de verwachting haalbaar is.
Koppel ik even terug naar mijn post hierboven. Het is een aanname. Een overtuiging. Die voornamelijk door jezelf in stand wordt gehouden om het goed te praten. Voor jezelf.
Niks mis mee overigens.
Particulieren zaken kunnen harstikke leuk zijn.
Persoonlijk vind ik het alleen aantrekkelijk voor het echte premium spul.
Gouden cartiers. Buffelhoorn monturen. Handgemaakte Tag-Heuers. En da soort spul.
Maar 1000,- neerleggen voor een bril omdat je bang bent dat het anders niet goed is, of kijkt. Dat is imho een verkeerde reden. Het moet overal goed zijn. De essentie van een bril is dat je ermee moet kunnen zien en er mee moet kunnen functioneren. De rest is persoonlijke bijzaak.
Of een bril nu 29,- of 1200,- kost. Gemeten door een mbo opticien, een hbo optometrist, of een oogarts.
Als de bril niet kijkt, is het een waardeloos product.
Sowieso is het een waardeloos product.
Want het heeft geen waarde. Buiten de persoonlijke waarde die je eraan hecht.
Een bril gebruik je 2 of 3 jaar. Daarna flikker je hem in de kast of je dashboardkastje en kijk je hem nooit meer aan.
Zet je je net aangeschafte bril van 1500,- na een dag op marktplaats.nl dan krijg je er nog geen 5 euro voor.
(Muv die gouden Cartier

)
Zodra je de winkel uitstap is dat ding afgeschreven.
Je koopt het voor jezelf. Een belangrijk wegwerpproduct.
De klant mag zelf bepalen hoeveel geld hij hiervoor over heeft.
De keuze is immers een reuze
Mijn advies. Niet teveel. Het voegt niks toe. Of je moet fan zijn van gouden Cartiers, buffelhoorn of handgemaakte monturen. Maar dan weet je waar je het voor doet. Dan ben je bewust waarvoor je eemn meerprijs betaald.
Maar een Gussie-bril met ??? glazen ( want wat heb je eigenlijk? ) voor 800-1000 omdat ie dan goed is.
Is de verkeerde reden. Imho.