Caterham Roadsport / Defender 130

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Re: Een degelijke Caterham en een bouwvakkersbus

Bericht door allen » 28 jan 2013, 09:26

Zeg Maik, had jij niet ook van die hele aardige mannekes die je met je rode stofzuiger bezig houden? :coffee: :verveeld:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 28 jan 2013, 10:58

Gaaf, die kelken op het motorblok :headbang:

Maik

Bericht door Maik » 28 jan 2013, 12:13

allen schreef:Zeg Maik, had jij niet ook van die hele aardige mannekes die je met je rode stofzuiger bezig houden? :coffee: :verveeld:
Euhhmmm.... :oops:
Nou goed, zij hielpen 10 van de 100 uur, en hoe zou dat bij jou uit gaan vallen? :coffee:
Goed te zien dat er weer wat progress is Allen!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 28 jan 2013, 12:34

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Wil ook wel helpen sleutelen, maar Dordrecht is niet echt om de hoek en ben te druk met mijn eigen projectje :)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 jan 2013, 12:49

De tranen springen in m'n ogen bij het zien wat anderen hebben aangericht. Top dat je zelf de moeite en energie hebt om het dan uiteindelijk zelf op te lossen. Hopelijk wil het allemaal een beetje vlotten, heb je er plezier aan en kun je komend voorjaar met een big smile los op de weg :df:

allen

Bericht door allen » 28 jan 2013, 13:07

Maik, ik heb 80 van de 100 uur zelf gedaan. Met dien verstande dat al het belangrijke in de overige 20 uur zit. :mrgreen:

@Bas: Met 20 man kun je toch niet tegelijk werken in zo'n kleine garage. Maar de gedachte is al super! :clap:

dvh

Bericht door dvh » 28 jan 2013, 13:25

Het begint al wat te worden !
Materiaal ziet er netjes uit iig!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 jan 2013, 13:41

Gaaf Allen! Het wordt ook tijd dat hij straks af is. Ga je nog een plaat in (laten) lassen bij het spruitstuk? Of is dat kunstof?

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2013, 13:55

ik heb wel eens alu rechthoek overzet plaatjes gezien speciaal voor de uitlaat en zo'n situatie, leek nog stoer ook, maja weet niet meer waar en op welke auto...
der is dus wel wat moois voor te krijgen :D

Emiel

Bericht door Emiel » 28 jan 2013, 14:04

Dat gat zit er voor nu en is nu cosmetisch weinig aan te doen. Mijn idee is het even beschermen dat het niet oxideert c.q. onder de lak schiet en gewoon rijden zodra die af is. Tijdens het rijden zie je er niks van.

Allen zei al, alles helemaal monteren, jaar rijden, kijken hoe alles gaat en dan volgend jaar of het jaar erop ding helemaal strippen, stralen/coaten/spuiten en alles nog een keer netjes in elkaar zetten zodat het een "nieuwe" is.

allen

Bericht door allen » 28 jan 2013, 14:10

Zoals Emiel zegt, of ik moet tot die tijd een beetje een nette oplossing hebben voor hooguit 3 tientjes.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jan 2013, 16:15

Goed bezig. en die kelken naar buiten toe vind ik super! :D

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 jan 2013, 17:36

Allen,

Kun je niet een aluminium (gerstekorrel bv.) of nog mooier een carbonplaatje maken met een hap eruit die de breedte heeft van de 4 uitlaatbuizen. Dat plaatje schuif je er dan van boven overheen en kit je vast op het plaatwerk. De onderzijde zie je toch niet, en het lijkt dan net of het zo hoort (je blijft het zelf altijd zien helaas...).

Een plaatje van wat ik bedoel met het schetsje er linksboven in:
Bijlagen
Niet letten op mijn Parkinson tekenwijze a.u.b....
Niet letten op mijn Parkinson tekenwijze a.u.b....
Uitlaatplaatje.JPG (63.12 KiB) 1493 keer bekeken

allen

Bericht door allen » 29 jan 2013, 18:45

Wellicht dat ik daar idd een stukje carbon probeer zoals je omschrijft.

Niels, ik zal je voorlopig moeten teleurstellen. Er komt sowieso nog een filter overheen. De gaten in de backplate hiervan staan hoger, zodat het filter dus lager zit. Hierdoor past het net onder de kap. Had het geheel liever hoger gehad, maar dat gelijk een nieuwe motorkap betekenen. Tevens klopt de motorkap van Caterham met gat dan ook niet omdat zij de motor af fabriek twee centimeter verder naar voren hebben staan. Daardoor hoefden zij de bak niet aan te passen, wat bij mij nu wel is gebeurd.
Gezinsleven gaat overigens altijd voor, maar het komt uiteindelijk wel weer goed als de auto straks echt opnieuw wordt opgebouwd.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 jan 2013, 19:09

De kelken zijn ook wel erg lang. Dat is ongetwijfeld goed voor het koppel onderin en het zal zo als totaal inlaatsysteem bij elkaar horen neem ik aan. Bij mij zijn ze een stuk korter in ieder geval (zie foto).
Ik heb niet het hele topic teruggelezen, maar houd je het blok helemaal standaard (nokkenassen, compressie etc.) verder?
Het is een mooi project in ieder geval. Succes verder!
Bijlagen
Inlaatkelken.jpg
Inlaatkelken.jpg (242.2 KiB) 1467 keer bekeken

Emiel

Bericht door Emiel » 29 jan 2013, 20:18

Als je een standaard Duratec op een testbank zet en met kelken gaat experimenteren dan zie je geen echte toename met kortere kelken over de gehele linie (pk/koppel)
Met 9cm kelken krijg je echter wel behoorlijk wat vermogen erbij in laag en midden. ( tot 35% toename in koppel )
De lange kelken worden dus met een reden gebruikt op het standaard blok. Raceline levert ze standaard mee maar ook veel tuners gebruiken ze.

Wel zou ik, als ik Allen was, geen foam filter plaatsen maar een luchtfilter bak met losse filter.
Maar je moet er allemaal maar de ruimte voor hebben.
Ook omdat je de diameter van de inlaat ook vrij moet houden boven de kelken. ( zo'n 4,5 cm )

Eigenlijk moeten we van Allen zijn Duratec blok ook even de klepdeksel lossen en de nokkenassen van standje "emissie" afhalen, daar is nog wel wat te winnen. Maar dat kan altijd nog na het inrijden.

Niels

Bericht door Niels » 29 jan 2013, 20:46

Met die korte kelken zou je in theorie alleen boven in toeren wat moeten winnen en in het midden gebied/onderin moeten verliezen. In principe hangt alles af van welk karakter je de motor wilt geven maar korte kelken op een motor die b.v. maar 6500RPM draait heeft geen zin imho. Ik zou net zulke lange kelken gebruiken tot het net niet krijgen van ademnood op max toerental. Onderin is zo'n lightweight levendig genoeg met een Duratec lijkt me. Goede kans dat die 9cm kelken dan ook de beste keuze is, geen idee maar experimenteren kan altijd nog lijkt me. Eerst in elkaar dat ding!

Nevertheless begrijp ik heel goed dat je met filter gaat rijden, als je zoals ik alleen met mooi weer rijdt dan zou je zonder kunnen overwegen maar als je zoals jij overal doorheen ploegt...... :tooth:

allen

Bericht door allen » 29 jan 2013, 20:51

We gaan eerst rustig rijden. Ik heb in m'n autoleven al drie nieuwe blokken verslonden, dus vlp wordt er niet teveel meer getuned. Familieleventje gaat voor nu. :bag:

@Niels: ivm met bovenstaand wordt er niet meer zoveel geploegd. Met de honden ben ik dagelijks ook aardig wat tijd kwijt. Ik durf wel eerlijk te zijn. Ben gek op auto's maar met de huidige economie en belastingregels heb ik minder geld over voor auto's / circuits / oneindige roadtrips. Ik wil gewoon geld achter de hand hebben voor het geval dat ooit nodig zou zijn. Die verantwoordelijkheid had ik 3 jaar terug niet omdat ik toen alleen aan mezelf hoefde te denken.
En hoewel ik de auto nooit meer kwijt wil, heb ik gek genoeg niet minder lol met een fototoestel, de honden en een wandeling door de natuur. Begint exact 500 meter van m'n huis. Helaas geen geld voor het huis wat daar aan de rand staat, want anders had ik m'n internetverbinding ook gelijk maar opgezegd. :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 29 jan 2013, 20:56

Je wordt ouder papa :mrgreen:

Nee, hier liggen de prio's ook heel anders tegenwoordig :wink:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 jan 2013, 21:08

Na nog eens de foto beken te hebben denk ik niet dat mijn totale inlaattraject veel korter is dan die bij Allen's Caterham. Bij mij zitten de gasklephuizen op een langer los inlaatspruitstuk. Bovendien is mijn chassis waarschijnlijk wat breder waardoor het overkomt alsof het allemaal een stuk korter is en minder ver naar buiten komt bij die van mij.

Allen hier een filmpje om je motivatie nog wat verder aan te wakkeren:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... lp9y7mn1IU

allen

Bericht door allen » 29 jan 2013, 21:18

Van die beste Fransman heb ik veel gevolgd. Komt o.a. op LOT trackdays en raced overigens ook met een Caterham.
Zeker een motivatie om Lewinsky weer rijdend te krijgen.

@Niels: Toen ik dat laatst opmerkte, vertelde iemand me dat ik daar wel op moest hopen. Ik denk overigens, wanneer m'n prioriteiten niet wat verlegd waren, ze alweer reed. Emiel heeft vandaag het revisiesetje ontvangen voor de remmen. Na weken wachten. :mrgreen:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 29 jan 2013, 21:29

ook zonder gezinsleven gaat auto's repareren omdat ze stuk zijn of dreigen te gaan vervelen...ik wil (voorlopig) alleen nog maar fabrieks origineel spul, of wat daar dicht tegen aan ligt. Dat tunen blijft toch gevoelig

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 jan 2013, 21:41

allen schreef:Wellicht dat ik daar idd een stukje carbon probeer zoals je omschrijft.
Geen idee over aanbevolen afstand enzo, maar ik heb al een stuk in mijn carbon diffuser gebrand met mijn cat sectie.
Er is dus een "te dichtbij", ook met carbon. :bag:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 29 jan 2013, 22:02

smiley schreef:
allen schreef:Wellicht dat ik daar idd een stukje carbon probeer zoals je omschrijft.
Geen idee over aanbevolen afstand enzo, maar ik heb al een stuk in mijn carbon diffuser gebrand met mijn cat sectie.
Er is dus een "te dichtbij", ook met carbon. :bag:
carbonlook doet niets voor de brandbestendigheid, had je zelf ook kunnen bedenken... :devil:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 jan 2013, 22:41

Roy RS schreef: carbonlook doet niets voor de brandbestendigheid, had je zelf ook kunnen bedenken... :devil:
Het ging niet over carbonLOOK (meestal thermoplastisch) maar over een plaatje van prepreg carbon. En met een speling van 1,5 tot 2 cm rondom de uitlaatbochten zou dat moeten gaan. Qua hittebestendigheid is een plaatje aluminium inderdaad beter maar dat geleidt de warmte meer en ziet er minder mooi uit denk ik. Je moet het dan wel met hittebestendige kit monteren.

Plaats reactie