HDMI of optisch (optical)?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

HDMI of optisch (optical)?

Bericht door Arthur » 26 jan 2013, 14:48

Vraagje aan de techneuten... Ik heb m'n TV aangesloten met de rest van de apparatuur (Bluray, Interactieve HD recorder) dmv een HDMI kabel. Nu wees iemand mij erop dat je nog mooier beeld zou krijgen als je via de optische (optical) aansluiting gaat werken. Nu hebben mijn TV en m'n IHDR beide zo'n ingang. Ik heb al wat op Google gezocht maar daar lees ik meer over tuners/versterkers/HC setjes met TV dan TV met een IHDR. Dus eigenlijk meer voor geluid dan voor beeld?
Wie kan er meer over vertellen?

///Joost

Re: HDMI of optisch (optical)?

Bericht door ///Joost » 26 jan 2013, 15:28

Het is beide digitaal, dus maakt het in de praktijk voor de huis-, tuin- en keukeninstallatie niet uit qua beeldkwaliteit. Je gaat dat verschil dus echt niet merken bij een 'blind' test, alhoewel de fanatici anders zullen beweren. :roll:

HDMI is eenvoudiger en minder kabels omdat het uiteraard beeld EN geluid kan sturen. Tevens kan HDMI 1.4 beide kanten op sturen (ARC), zodat je met slechts 1 kabel je TV geluid via de surround kan sturen, mocht je geen cable box hebben.
Kortom, gewoon lekker simpel en alles met HDMI doen waar het kan. Cable boxen en HDMI willen wel eens wat communicatieproblemen hebben, maar dan kun je altijd nog vanwege noodzaak naar een digital input gaan.

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jan 2013, 19:53

Hdmi ondersteunt ook Dolby True HD en DTS Master HD audio, optical niet. Nog een reden om Hdmi te kiezen.

TLRS

Bericht door TLRS » 26 jan 2013, 20:43

///Joost schreef:Het is beide digitaal, dus maakt het in de praktijk voor de huis-, tuin- en keukeninstallatie niet uit qua beeldkwaliteit. Je gaat dat verschil dus echt niet merken bij een 'blind' test, alhoewel de fanatici anders zullen beweren. :roll:
Zelf was ik altijd in between of goeie kabels wel of niet wat uitmaken met HDMI en andere digitale signalen. Maar ik heb net ff snel gezocht en het lijkt inderdaad dat de data, net als bij een netwerk, een foutcorrectie heeft ingebouwd. Een slecht pakket wordt dus waarschijnlijk opnieuw gestuurd zodat de data altijd 100% klopt.

Mijn idee was namelijk dat beeld en geluid afhankelijk waren van timing. Foutcorrectie op beeld of geluid van een fragment 1 seconde geleden is zinloos. Maar dat buffert toch blijkbaar :)

Voor luidspreker kabels gaat het nog niet op.. wie weet komt dat nog :D

HJ2

Bericht door HJ2 » 27 jan 2013, 08:49

Vrijdag geleerd:

Als je alleen audio aan wilt sluiten altijd de coaxial verbinding nemen boven de optische. De optische kabel heeft minder bandbreedte. Stereo wil prima lukken, maar hoe meer data de audiostream bevat (multi channel of SACD) hoe eerder je tegen de grenzen aanloopt. Als er dan ook nog veel pakketjes opnieuw moeten worden verzonden wordt dit van de bandbreedte afgesnoept (en die had je toch al niet meer 'over') Bovendien neemt dan de jitter toe, (ook al wordt er idd gebuffert) en dat ga je dus horen aan de audio kwaliteit. De coax heeft veel meer bandbreedte, dus minder snel een probleem.

Van video over een optische verbinding heb ik nog nooit gehoord, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.
De HDMI is de te prefereren verbinding met de beste kwaliteit voor zowel video als multi channel audio.

Voor CD's kun je dus alle verbindingen nemen, maar als je een goede DA converter in je speler hebt (beter dan in je receiver dus) dan zou ik de audio analoog van je speler naar de receiver doen, met een goede interlink (tulpjes)

Verder: Ook ik ben net aan het upgraden. Wat een oerwoud aan nieuwe standaarden zeg! Daar komt een gewone consument toch geen wijs meer uit...

Voor de HDMI kabel: Op de korte afstand gewoon een degelijk kabelje nemen is prima. Worden de afstanden langer, b.v. 10 m. naar je projector, dan gaat kabelkwaliteit ineens een zeer prominente rol spelen

Wat Joost zegt dus, lekker een HDMI kabeltje erin prikken en gaan!

Plaats reactie