Heb ook het idee dat je verliest in Eau rouge, ookal is dat niet in het tijdverschil te zien. Hij gaat serieus (veel) harder door Eau rouge dan jij. Misschien valt daar nog wat voor je te winnen. SuccesDavid R. schreef:Ik heb de filmpjes nog eens goed met elkaar vergeleken en tot aan de kerbstones bij Les Combes zijn onze tijden gelijk (terwijl hij volgens mij veel harder door eau rouge gaat). Dan bij de stalen brug voor Pouhon is hij ca 3 sec sneller (komt door achterblijver) maar dan bij de stalen brug voor Fagnes is hij ineens 9 sec sneller. Dit betekent dat ik in Pouhon ca 6 sec op hem verlies. Ik had daar wel iets last van een achterblijver maar dat is nooit 6 sec. Vervolgens tot aan de stalen brug voor Blanchimont blijft het verschil ongeveer gelijk en tussen dat stuk en start/finish verlies ik nog eens 2 seconden. Ik moet dus veel harder door Pouhon want daar laat ik het liggen.
E 92 M3 voor circuit
- Fedmas
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Het ding van v/d Zweerde kan ook nog een stuk harder. Zou moeten kunnen althans...David R. schreef:Ik heb de filmpjes nog eens goed met elkaar vergeleken en tot aan de kerbstones bij Les Combes zijn onze tijden gelijk (terwijl hij volgens mij veel harder door eau rouge gaat). Dan bij de stalen brug voor Pouhon is hij ca 3 sec sneller (komt door achterblijver) maar dan bij de stalen brug voor Fagnes is hij ineens 9 sec sneller. Dit betekent dat ik in Pouhon ca 6 sec op hem verlies. Ik had daar wel iets last van een achterblijver maar dat is nooit 6 sec. Vervolgens tot aan de stalen brug voor Blanchimont blijft het verschil ongeveer gelijk en tussen dat stuk en start/finish verlies ik nog eens 2 seconden. Ik moet dus veel harder door Pouhon want daar laat ik het liggen.
-
Als je niet maximaal door Eau Rouge gaat kost je dat zo vreselijk veel tijd. De gehele winst over verlies telt het hele stuk omhoog. Met de 3.0 racer was het makkelijk. Vol 5. Niet liften en 'm gewoon laten staan. Links over de curb, de rechter binnenkant van Eau Rouge raken (da's effectief bijna rechtdoor omdat je zo hard in je stoel gedrukt wordt) en dan rustig naar links sturen op het moment dat Eau Rouge niet meer zo stijl is. Dat rustig sturen is wel key, want daarmee moet je beginnen voordat je het einde van de bocht Eau Rouge kan zien. Daarna kom je aan de rechterrand van de baan uit (weer over de curbs als het goed is) en daarna hoef je alleen nog maar het heuveltje op te snorren.
Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat ik 210 op de datalogger reed vlak na Eau Rouge en dat Rene Snel met zijn 911RSR voorbij kwam en er steekvlammen van 1.5 meter uit zijn auto kwamen toen hij opschakelde terwijl hij naast mij reed heuvel op. Heerlijk gewoon
Blanchimont, Bouhon (of Bouchon), Eau Rouge en La Source. Die moeten perfect. Op de rest van het circuit mag je best wel wat laten liggen maar deze 4 bochten zijn gewoon key.
Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat ik 210 op de datalogger reed vlak na Eau Rouge en dat Rene Snel met zijn 911RSR voorbij kwam en er steekvlammen van 1.5 meter uit zijn auto kwamen toen hij opschakelde terwijl hij naast mij reed heuvel op. Heerlijk gewoon

Blanchimont, Bouhon (of Bouchon), Eau Rouge en La Source. Die moeten perfect. Op de rest van het circuit mag je best wel wat laten liggen maar deze 4 bochten zijn gewoon key.
- Mathieu
Grappig hoe wij Nederlanders het altijd over Eau Rouge hebben.
Dat terwijl ik een tijdje terug keihard verbeterd werd door een Belg toen ik het over Eau Rouge had.
Wat wij Eau Rouge noemen is namelijk Le Raidillon, onderaan het knikje naar links is Eau Rouge
De rest van de bochtencombinatie heet Le Raidillion.
Dat terwijl ik een tijdje terug keihard verbeterd werd door een Belg toen ik het over Eau Rouge had.
Wat wij Eau Rouge noemen is namelijk Le Raidillon, onderaan het knikje naar links is Eau Rouge

De rest van de bochtencombinatie heet Le Raidillion.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik las een tijdje terug een interview met D'ambrosio in (ik dacht) de Formule 1 en die gaf aan dat de Belgen voor een hele hoop bochten een andere benaming hebben dan wij.
-
Zo noemen ze de Arie Luyendijk-bocht steevast de Eddy Merckx curveRichardt. schreef:Ik las een tijdje terug een interview met D'ambrosio in (ik dacht) de Formule 1 en die gaf aan dat de Belgen voor een hele hoop bochten een andere benaming hebben dan wij.

- pterps
Prachtig om onboard mee te kijken David, vanaf een video lijkt het makkelijk te beoordelen waar je tijd laat liggen maar daar waag ik me maar niet aan, dat kunnen de experts veel beter. Je hebt een prachtige machine gebouwd en het is goed om te zien dat je hem stevig gebruikt.
- David R.
Bij het verwisselen van de remschijven kwamen we erachter dat de bellhousing op sommige gaatjes wat aan het uitlubberen is (zijn 3 setjes schijven oud). Getracht te achterhalen wie de fabrikant van deze bell is maar waarschijnlijk is dit zelfgedraaid. Nu kon ik redelijk goedkoop aan een setje AP komen waarbij alles van AP is (schijven/bell/klauwen en bracket). Ik heb dat zelf liever, want als er dan wat stuk is kan je eenvoudig nieuwe bestellen. De vraag is, ik heb nu 378/32 schijven en ga naar 378/36 schijven. Dit betekent dat de schijven wat zwaarder zijn, wat meer onafgeveerd gewicht betekent. Merk je dit of valt dat allemaal wel mee ?
- Petrolhead Tom
Re: E 92 M3 voor circuit
Dat lijkt me een heel klein verschil. Als de klauwen zelf al iets lichter zijn hef je het volgens mij al op.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Met alle respect, ik denk niet dat je dat gaat merken. Gewoon doen dus.David R. schreef:Bij het verwisselen van de remschijven kwamen we erachter dat de bellhousing op sommige gaatjes wat aan het uitlubberen is (zijn 3 setjes schijven oud). Getracht te achterhalen wie de fabrikant van deze bell is maar waarschijnlijk is dit zelfgedraaid. Nu kon ik redelijk goedkoop aan een setje AP komen waarbij alles van AP is (schijven/bell/klauwen en bracket). Ik heb dat zelf liever, want als er dan wat stuk is kan je eenvoudig nieuwe bestellen. De vraag is, ik heb nu 378/32 schijven en ga naar 378/36 schijven. Dit betekent dat de schijven wat zwaarder zijn, wat meer onafgeveerd gewicht betekent. Merk je dit of valt dat allemaal wel mee ?

De bells van AP gaan overigens aanzienlijk langer mee.
- Hitz
- Auto: KIA
Net je hele topic aan een stuk doorgelezen (zonder me een moment verveeld te hebben) en kan maar tot 1 conclusie komen: Wat een bak!
Heel veel respect voor al het werk dat erin is gegaan en dat je nu een auto hebt die, voor zover ik begrijp, helemaal aansluit op de wensen. Veel rijplezier toegewenst!
Heel veel respect voor al het werk dat erin is gegaan en dat je nu een auto hebt die, voor zover ik begrijp, helemaal aansluit op de wensen. Veel rijplezier toegewenst!
- Bert ///M3
Beetje afhankelijk van het model maar denk dat die 378x36mm toch snel een kilo of 2-3 zwaarder kunnen zijn. De 32mm zitten rond de 6-7 KG volgens AP en de 36mm tegen de 9 aan in de meeste gevallen. Daar zou je iets van kunnen merken maar ik denk dat het wel meevalt. Tenzij je op niveau Jaap van Lagen etc bent denk ik niet dat je het terug gaat zien in je rondetijden.
- David R.
Ik had nog een setje PF van 32 mm en die maak ik eerst op. Schijven met bells even gewogen en er zat 1.8 kg verschil in. Originele brackets van AP zijn ook heel zwaar (staal) dus die ga ik van de winter naar eens even laten namaken in alu.
- David R.
Iemand een idee hoe dik de voering van de koppeling nog moet zijn (ik weet niet wat hij nieuw was). Het is een setje van een M3 GT4 en zit er nu ca 50 uur in.

- Youp
Ik weet de dikte niet uit mijn hoofd (zou het op kunnen zoeken), maar wij hebben 3 seizoenen GT4 gereden met een koppeling, dan is hij wel écht op.David R. schreef:Iemand een idee hoe dik de voering van de koppeling nog moet zijn (ik weet niet wat hij nieuw was). Het is een setje van een M3 GT4 en zit er nu ca 50 uur in.
Ook moet je na 7500km circuit het vliegwiel vervangen. Die scheuren en gaan stuk. Dat is een voorschrift van BMW Motorsport.
-edit-
Originele dikte van de voering is volgens mij 1,3mm. Maar ik kan me vergissen.
- David R.
We zijn verhuisd naar een andere werkplaats waar ik een hoekje voor mezelf heb ingericht. Daarnaast druk bezig met mijn auto voor het volgende seizoen (tevens wordt er een E46 voor een vriend van me opgebouwd)
Diff is gereviseerd, bak is gereviseerd, koppelingsplaten vernieuwd. Motor staat bij KMS Amstelveen waar hij compleet gereviseerd wordt. Tevens wordt er een nieuw uitlaatspruitstuk op maar gemaakt. Tijd begint echter te dringen want over 2 maanden is het weer zover.

Diff is gereviseerd, bak is gereviseerd, koppelingsplaten vernieuwd. Motor staat bij KMS Amstelveen waar hij compleet gereviseerd wordt. Tevens wordt er een nieuw uitlaatspruitstuk op maar gemaakt. Tijd begint echter te dringen want over 2 maanden is het weer zover.
- Joy
Als je alles op een rijtje zet, biedt de M3 alles wat je ervan had gehoopt na het Porsche-debacle?
Grondig onderhoud doet wel veel voor de betrouwbaarheid, niks vervelenders dan midden in het seizoen al met stukken zitten.
Grondig onderhoud doet wel veel voor de betrouwbaarheid, niks vervelenders dan midden in het seizoen al met stukken zitten.
- David R.
Absoluut Joy. In de afgelopen 3 jaar bijna geen problemen gehad (1x ABS, 1x electronica en 1 x iets wat afbrak).
Wel veel preventief onderhoud gedaan en door de jaren heen nog wel wat aangepast cq verbeterd, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Motortje had nu 3 seizoenen gedraaid en daarvoor was er nog ca 25.000 km mee op straat gereden. Was wellicht nog een jaar meegegaan maar het zekere voor het onzekere genomen.
Wel veel preventief onderhoud gedaan en door de jaren heen nog wel wat aangepast cq verbeterd, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Motortje had nu 3 seizoenen gedraaid en daarvoor was er nog ca 25.000 km mee op straat gereden. Was wellicht nog een jaar meegegaan maar het zekere voor het onzekere genomen.
- GTRene
is dat allemaal alu? saubframe en dat frame? daarvoor? qua kleur zou je het denken doch dat moet dan wel speciaal alu zijn lijkt me ivm meer bros dan staal.

- David R.
Is allemaal Alu. Wel een doekje Belgom eroverheen gehaald.
- Petrolhead Tom
Mooi werk David! Win je daar nog iets aan vermogen mee of is het allemaal puur preventief onderhoud?David R. schreef:Absoluut Joy. In de afgelopen 3 jaar bijna geen problemen gehad (1x ABS, 1x electronica en 1 x iets wat afbrak).
- David R.
Vers motortje geeft natuurlijk al iets meer vermogen en van het spruitstuk (icm met uitlaat) verwacht men ook nog eens ca 30 pk. Of dat je daar in de praktijk iets van gaat merken is natuurlijk de vraag. Het is me ook niet zozeer te doen om meer vermogen maar meer om alles zo degelijk mogelijk te houden. Zo worden bijvoorbeeld ook de kleppen + klepgeleiders in het blok vernieuwd aangezien dat een wat zwakker punt in het blok vormt. Zuigers worden vernieuwd en blok wordt uigebalanceerd en gaat daarna op de dyno. Motor blijft verder gewoon standaard (geen nokkenassen oid).
-
Hoi David,
het is- en blijft een geweldig project natuurlijk!
Kan ik al een bod doen?

Ik hoop dat jij er dit seizoen weer veel plezier aan zal beleven, maar daar twijfel ik niet aan.
Wij gaan nog een jaartje door met de good old E36.
Groeten,
Jan-Jaap
het is- en blijft een geweldig project natuurlijk!
Kan ik al een bod doen?

Ik hoop dat jij er dit seizoen weer veel plezier aan zal beleven, maar daar twijfel ik niet aan.
Wij gaan nog een jaartje door met de good old E36.
Groeten,
Jan-Jaap
- David R.
Hoi Jan Jaap,
Je kan altijd een bod doen. Of hij geaccepteerd wordt is natuurlijk een ander verhaal
Je kan altijd een bod doen. Of hij geaccepteerd wordt is natuurlijk een ander verhaal

- Petrolhead Tom
Ben benieuwd!David R. schreef:Vers motortje geeft natuurlijk al iets meer vermogen en van het spruitstuk (icm met uitlaat) verwacht men ook nog eens ca 30 pk. Of dat je daar in de praktijk iets van gaat merken is natuurlijk de vraag. Het is me ook niet zozeer te doen om meer vermogen maar meer om alles zo degelijk mogelijk te houden. Zo worden bijvoorbeeld ook de kleppen + klepgeleiders in het blok vernieuwd aangezien dat een wat zwakker punt in het blok vormt. Zuigers worden vernieuwd en blok wordt uigebalanceerd en gaat daarna op de dyno. Motor blijft verder gewoon standaard (geen nokkenassen oid).