Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door EvdP » 20 jan 2013, 20:38

Peric schreef:Of wij maar effe aan iemand anders z'n hobby mee willen betalen?
Zo ken ik er nog eentje:

Ik ben niet werkloos of arbeidsongeschikt en betaal bakken met belasting voor mensen die echt niet kunnen en mensen die misschien niet willen werken. Moet ik daar dan ook maar mee gaan stoppen? Beetje kromme redenatie, de werkende mens betaald al voor anderen, wil je dat dan ook niet? We leven nu eenmaal in een staat waar betalen voor een ander aan de orde van de dag is. Wil je dat niet? Verhuis dan lekker naar de andere kant van de oceaan...

Maar ik betaal 170 euro in de maand aan houderschapsbelasting. Voor mijn oldtimer (ja, ik heb er ook eentje) betaal ik niets. maar ik wil er best voor betalen, maar dan naar rato. Ik rij er maximaal 3000 kilometer per jaar in. Daar zou ik dan 100 euro per maand voor moeten gaan betalen? Dat is lekker.

Oh, bovendien betaal ik met modificaties en onderhoud iemand anders zijn hobby. Die gaat er dan ook aan.

Het ging hier initieel om de vervuiling. Dat verhaal is zo krom als het maar kan. In Nederland betaal je voor het gewicht in combinatie met het type brandstof. Ongeacht hoe vervuilend dat ding ook maar mag zijn. En dat ga je dan als stok gebruiken om die 1% dagelijkse berijders van oldtimers mee slaan? Beetje raar. Van mij mag er prima belast worden op vervuiling, maar kijk dan ook eens naar die hybrides en eco apparaten die mij inhalen op de snelweg, die zijn helemaal niet milieuvervuilend. Nee, dat is lekker schoon.

Onze staat heeft meer geld nodig, als dat niet via de oldtimers gaat dan wordt het wel ergens anders vandaan gehaald. Maar ga aub NIET lopen zeiken dat je andermans hobby moet betalen. Jank dan ook maar even over onterechte uitkeringen en allerlei k*t subsidies.

Peric

Bericht door Peric » 20 jan 2013, 21:34

Doe 's effe rustig joh....
Dus jij vind hobbies en huur en eten hetzelfde? Tsja..
En ik blijf gewoon hier, hoef niet in de USofA te wonen..

Maar als je die mening toebedeeld bent, zal ik je even het rekeningnummer van mijn sportschool doorsturen, kun je voor het komende jaar even mijn contributie overmaken.

PD power

Bericht door PD power » 20 jan 2013, 22:05

Conclusie, gewoon iedereen laten betalen die gebruik maakt van de weg, ook die zgn schrapers, rij je niet, schors je hem, blijft het "eerlijkste" zowiezo raar dat een bouwjaar bepaalt wat je betaald.

EvdP

Bericht door EvdP » 21 jan 2013, 09:48

Peric schreef:Doe 's effe rustig joh....
Dus jij vind hobbies en huur en eten hetzelfde? Tsja..
En ik blijf gewoon hier, hoef niet in de USofA te wonen..

Maar als je die mening toebedeeld bent, zal ik je even het rekeningnummer van mijn sportschool doorsturen, kun je voor het komende jaar even mijn contributie overmaken.
Heb ik ook wel wat op. Er zijn zat mensen die sporten (hobby) en daardoor een tijdje hun werk niet kunnen uitvoren. Daar betaal ik ook voor.

Maar alle gekheid op een stokje. Waar het mij om gaat is dat ik met enige regelmaat wordt "geconfronteerd" met het feit dat andere mensen vinden dat ze onterecht geld voor mij betalen. Maar als ik dan begin over wat ik allemaal betaal dan maakt dat niets uit. Voor mij is mijn oldtimer hobby, maar ze (hunnie in Den Haag) willen de veelrijders aanpakken. Daar betaal je voor. Het meest irritante van het verhaal vind ik eigenlijk dat het onder de noemer milieu gebeurt. Wat een onzin. Het gaat om geld wat nodig is, zeg dat dan. Als het om milieu gaat belast auto's dan op vervuiling. En brommers, scooters, brommobielen enzovoort.
PD power schreef:Conclusie, gewoon iedereen laten betalen die gebruik maakt van de weg, ook die zgn schrapers, rij je niet, schors je hem, blijft het "eerlijkste" zowiezo raar dat een bouwjaar bepaalt wat je betaald.
Kan ik het niet mee oneens zijn. Betaal naar gebruik. En ik wil ook best een jaarlijkse vergoeding betalen voor mijn oldtimer. Het is mijn hobby en die kosten geld. Als ik nu de volle mep wegenbelasting moet gaan betalen dan schors ik hem het grootste deel van het jaar. En ik ben vast niet de enige. En ik vraag me af of daar rekening mee is gehouden. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen aan oldtimers, die moeten straks iets anders gaan doen of krijgen een uitkering. Oldtimers belasten vind ik niet zo'n ramp, maar als het de volle mep wordt dan heeft dat wel consequenties en dan gaan ze echt niet hun streefbedrag ophalen.

Oh, ik ben best rustig :D

Peric

Bericht door Peric » 21 jan 2013, 10:44

Ja, hoe moet dat dan gebeuren? Betalen voor vervuiling.
Een auto kan een bepaalde uitstoot hebben, maar als 'ie maar voor 500 km gebruikt wordt is dat ook weer niet veel. Het is en blijft een heikel punt.
Uitstoot meten en jaarlijks bij de APK kilometerstand meten en een naheffing?

En Zero.. :beer:

EvdP

Bericht door EvdP » 21 jan 2013, 10:49

Ik ga voor koffie op dit tijdstip. :coffee:

:mrgreen:

Ik ben (nog steeds) voor kilometerheffing. Maar de tijd zal het leren wat de wijze heren in Den Haag gaan beslissen. Geld gaat het toch wel kosten.

Emiel

Bericht door Emiel » 21 jan 2013, 10:54

Kilometer heffing is prima te doen, als ze het bij de benzine prijs op tellen.

Tolpoortjes past niet in onze infrastructuur op dit moment, flinke investeringen nodig.
GPS/zwart kastje is enorm complex en technisch niet verstandig.

PD power

Bericht door PD power » 21 jan 2013, 22:28

Emiel schreef:Kilometer heffing is prima te doen, als ze het bij de benzine prijs op tellen.

Tolpoortjes past niet in onze infrastructuur op dit moment, flinke investeringen nodig.
GPS/zwart kastje is enorm complex en technisch niet verstandig.
Precies, gewoon bij de brandstof op, als je zuinig rijdt wordt je beloond, en niet als je volgas in een zogenaamde schraper rijdt., je zult dan altijd wat gezeur in de grensstreek houden, maar dat hou je toch, nu heb je veel meer mazen.

Wordt ook tijd dat ze vliegtuig brandstof gaan belasten, als je het over vervuilingen en verslinding hebt.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 21 jan 2013, 22:34

Als de regeling blijft heb ik me voorgenomen een 560SEC te halen. Gaat gebeuren ook. :hungry:
Belastingvrij op gas naar mijn werk. Super!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2013, 18:29

Peric schreef:Dus niet alleen autominnend NL is de dupe, maar iedereen. Wat voor áchterlijk idee is dit dan weer?
Of wij maar effe aan iemand anders z'n hobby mee willen betalen?
In wat voor wereld leeft die Weekers, of is de man niet van deze planeet??
:shock: :kotsen:
De wereld die Den Haag heet :tooth:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2013, 18:43

KW schreef:Voor de automobilist is het begrijpelijk dat er gezegt wordt dat ze liever betalen voor gebruik dan voor bezit. En voor de overheid is het dan de kwestie om zich af te vragen of ze geld willen voor milieu of geld voor onderhoud van het wegdek. Want daar komt het dan praktisch op neer.

Daarbij wil ik nog even melden dat ik via de organisatie van Good Vibrations, die hier sinds het bekend worden van de kabinetsplannen volop mee bezig is, een paar dagen geleden heb begrepen dat er grote kans is dat de nieuwe plannen geen doorgang vinden en de MRB-vrijstelling gewoon blijft bestaan. Het is echter nog niet zeker. Maar laten we het hopen.
Als ze lef zouden hebben dan gaven ze toe dat ze de oldtimer bezitters weg willen zetten als zondebok voor het milieuvraagstuk terwijl de nieuwere auto's (inclusief de milieuhokken) in vergelijking helemaal niet zo bijzonder veel schoner zijn, ze kijken gewoon naar de dingen waar ze naar wíllen kijken in een rapport dat aan alle kanten rammelt.

Hier nog wat meer leesvoer:

http://fehac.communicationmaster.nl/upl ... apport.pdf

Plaats reactie