Trillen bij 1e en 2e versnelling
- RJ-84
Trillen bij 1e en 2e versnelling
Hallo,
Mijn auto (peugeot 206 1.1) begint de laatste tijd te trillen bij de 1e en 2e versnelling.
Erg irritant, en soms het gevoel dat ik extra gas bij moet geven omdat ik anders bang ben dat ie uitvalt.
Niet erg thuis in de autowereld, dus vandaar dat ik hier vaak op het forum zit om zo veel mogelijk te leren.
Wie weet wat dit eventueel kan zijn, en hoe ik dit oplos.
Mijn auto (peugeot 206 1.1) begint de laatste tijd te trillen bij de 1e en 2e versnelling.
Erg irritant, en soms het gevoel dat ik extra gas bij moet geven omdat ik anders bang ben dat ie uitvalt.
Niet erg thuis in de autowereld, dus vandaar dat ik hier vaak op het forum zit om zo veel mogelijk te leren.
Wie weet wat dit eventueel kan zijn, en hoe ik dit oplos.
-
OnlineLuco
Re: Trillen bij 1e en 2e versnelling
Is het alleen bij lage toeren?
Loopt die wel op 4 pitten?
Loopt die wel op 4 pitten?
- RJ-84
Ja, over het algemeen bij lage toeren. Maar ook bij het opkomen vanaf stilstand met extra gas blijft hij trillen.
Of alle 4 bougies werken weet ik niet. Hoe kan ik dit checken.? Of moet ik dan eerst de bougies vervangen?
Verder loopt hij stationair prima..
Of alle 4 bougies werken weet ik niet. Hoe kan ik dit checken.? Of moet ik dan eerst de bougies vervangen?
Verder loopt hij stationair prima..
- GTRene
trillen in de auto? bedoel gevoel door de auto heen?
kan zo nog wel eens slijtage zijn aan bv de aandrijfassen wellicht...
kan ook een blokrubber zijn wat kaduk is.
doet ie ook raar als je bv wat gas gevende een bocht naar links of rechts maakt?
kan zo nog wel eens slijtage zijn aan bv de aandrijfassen wellicht...
kan ook een blokrubber zijn wat kaduk is.
doet ie ook raar als je bv wat gas gevende een bocht naar links of rechts maakt?
- RJ-84
Nee, dan doet ie niet raar.. Puur en alleen op het moment van op laten komen van de koppeling en het loslaten daarvan in de 1e en 2e versnelling.
- Snob
Klinkt meer als de koppeling zelf die niet helemaal lekker meer aangrijpt. Als de voering bijna op is of als de veren in de koppelingsplaat zelf kapot zijn kan het gaan schokken bij optrekken.
- GTRene
klopt, dan lijkt het daar meer op als dat andere niet gebeurd, eventueel proberen te voelen waar het weg komt als je bv de koppeling op laat komen, desnoods nog iets je voet op het pedaal laten rusten, wellicht voel je het dan doorkomen en kun je het zelf ongeveer nagaan dat het daar ergens weg komt. wellicht soort Clutch Judder, lees bv hier in dit draadje, wellicht komt het bekent voor ook al heb jij FWD
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=23806
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=23806
- RJ-84
Herken daar veel dingen in idd. Er zitten namelijk ook dagen bij dat ie nergens last van heeft.
Wat bij nog wel komt kijken, en weet niet of dat in verbinding staat met elkaar, is daar ik em soms moeilijk in zn 1 krijg.
Wat bij nog wel komt kijken, en weet niet of dat in verbinding staat met elkaar, is daar ik em soms moeilijk in zn 1 krijg.
-
OnlineMartijn_bmw
kan ook ja dan komt je koppeling niet meer lekker vrij.
klinkt mij als een versleten koppelingplaat
klinkt mij als een versleten koppelingplaat

- Hielke
Klnkt inderdaad als koppelingsplaten.
RJ, kun je de banden nog laten doorspinnen als je met hoog toerental en de 1e versnelling ineens de koppeling laat komen? Mijn MX-5 je heeft ook wat last van shudder en die "clutchdump" test geeft dan een goede indruk van de staat van je koppeling. Ik schat voor mezelf in dat ik mijn MX-5 je nog wel een zomer met oude koppeling kan gebruiken.
RJ, kun je de banden nog laten doorspinnen als je met hoog toerental en de 1e versnelling ineens de koppeling laat komen? Mijn MX-5 je heeft ook wat last van shudder en die "clutchdump" test geeft dan een goede indruk van de staat van je koppeling. Ik schat voor mezelf in dat ik mijn MX-5 je nog wel een zomer met oude koppeling kan gebruiken.
- GTRene
hoeveel km heeft ie al gelopen en of bekend hoelang de huidige platen er in zitten?
zoals Hielke ook al noemt, vaak kun je er nog wel een tijdje mee blijven rijden als het niet te gek wordt of enorm gaat slippen...met een 1.1 kan dat nog wel ff duren
magoed, je moet er dus wel rekening mee gaan houden dat er binnenkort een kostenpost aan komt, wellicht valt het voor zo'n auto mee qua prijs.
zoals Hielke ook al noemt, vaak kun je er nog wel een tijdje mee blijven rijden als het niet te gek wordt of enorm gaat slippen...met een 1.1 kan dat nog wel ff duren

magoed, je moet er dus wel rekening mee gaan houden dat er binnenkort een kostenpost aan komt, wellicht valt het voor zo'n auto mee qua prijs.
- RJ-84
Teller staat bijna op 2ton. Verleden wat betreft koppelingsplaat is bij mij niet bekend.
Als ik dit op den duur laat vervangen, met wat voor kostenplaatje mag ik dan rekening houden?
Als ik dit op den duur laat vervangen, met wat voor kostenplaatje mag ik dan rekening houden?
- Peric
Dat is niet echt relevant bij een koppeling. Het hangt er helemaal vanaf hoe de vorige eigenaar(en) ermee zijn omgegaan. Ik zie regelmatig mensen die op een heuveltje staan de auto stilhouden dmv. de koppeling. Ja, dan slijt 'ie. En als iemand met een slippende koppeling schakelt gaat 'ie ook harder..GTRene schreef:hoeveel km heeft ie al gelopen en of bekend hoelang de huidige platen er in zitten?
Bij Winparts kost een koppelingsset € 127,-. Ochtendje arbeid.. Denk dat je voor € 350,00 - 400,00 wel klaar moet zijn.
http://www.winparts.nl/843/motor/koppel ... pelingsset
- ///Joost
O my, dit zie ik ook zo vaak. Of dat ze bij het stoplicht een beetje heen en weer aan het schommelen zijn. Dan krijgt mijn engineershart echt spontaan stuiptrekkingen. Zelfde als mensen die sturen vanuit stilstand.Peric schreef:Ik zie regelmatig mensen die op een heuveltje staan de auto stilhouden dmv. de koppeling. Ja, dan slijt 'ie.
- Sperdy
Vibrator van me vriendin trilt ook bij de eerste en tweede versnelling. Is niets mis mee. Lekker makkelijk, kan ik voetballen blijven kijken ...