Koksmes...maar welke? > Toch een Herder!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Koksmes...maar welke? > Toch een Herder!

Bericht door ///Joost » 22 jan 2013, 09:44

Heuj allemaal,

Zijn er nog kokers of koks (cocks dat wist ik wel al ja :tooth: ) onder ons? Ik ben namelijk op zoek naar een koksmes van ergens tussen de 60 en 120 euro. Nou heb ik wat research gedaan op verschillende fora en de volgende namen komen toch wel naar voren: Robert Herder, Zwilling, Wusthof, Global.

Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit welke ik wil...koolstofstaal of RVS?
Herder schijnt wel fantastisch te zijn, maar vergt net iets meer onderhoud (direct afdrogen na gebruik) en is iets duurder.
Ik heb ook de aflevering met Wouter Klootwijk gekeken 'De wilde keuken: Scherp'. Daarin kwam naar voren dat de fabrikanten tegenwoordig snel snel producten maken en geen tijd meer nemen om een mes scherp af-fabriek te leveren. Herder is een uitzondering daarop (slijpen nog steeds de messen handmatig op 100 jaar oude machines).

Iemand advies/gebruikerservaring hierin?
Laatst gewijzigd door ///Joost op 04 mar 2013, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mark123

Re: Koksmes...maar welke?

Bericht door mark123 » 22 jan 2013, 10:01

Waar wil je het voor gebruiken? Uitje snijden? Courgette in plakjes snijden? Vlees portioneren? En wat heb je nu al voor messen?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 22 jan 2013, 10:06

ik gebruik al sinds jaar en dag (ben nu geen kok meer) Global en vind ze gewoonweg fantastisch. Als ik opnieuw moest beginnen zou ik wellicht voor dat ene andere Japanse merk gaan met die geweldige handvaten en zeker zo scherpe lemmets...maar Global is echt top en dat merk waar ik de naam van kwijt ben is véél duurder nog.

Geloof maar dat Global scherp uit de fabriek komt, laat er een tomaat op vallen en hij valt strak in 2 stukken uit elkaar.
Buiten dat vind ik het design en geen losse handvaten die los kunnen geweldig.

Goed keramisch aanzetstaal is een pre en na een jaar of 2 een keertje slijpen, zodat ie weer lekker vingers afsnijden kan. (de laatste die ik Global aanbevool sneed een stukje vinger af en merkte dat pas toen de kip ging prikken in de wond, hij snapte al niet hoe die kip kon bloeden...)

Met het normale koksmes kun je vrijwel alles doen, behalve brood, vis fileren en klein werk als aardappels schillen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 22 jan 2013, 10:13

Ben zeker geen topkok, maar goede messen in een keuken is wel een genot. Mijn advies: ga naar een goede keuken-benodigheden-winkel en test een aantal messen. Een mes hoort immers lekker in je hand te liggen. Mijn ouders hebben Global-messen. Ze zijn vlijmscherp maar ik vind ze niet fijn in de hand liggen en dus heb ik die niet genomen. Ik heb destijds gekozen voor een compleet gevuld blok van Wusthof in de Classic-serie. Het is even een investering, maar heb er geen moment spijt van.

De messen zijn mede door fatsoenlijk onderhoud na vele jaren nog immer vlijmscherp. Het grote koksmes is mijn favoriet want dat glijdt letterlijk als een warm mes door de boter :)

Oh ja, vergeet ook een aantal goede snijplanken niet want snijden op bv een glasplaat is natuurlijk not-done met zo'n goed mes.
Laatst gewijzigd door Paskal op 22 jan 2013, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 jan 2013, 10:15

Ha, goed advies!

Ik heb nog geen echte goede messen, dus dit wordt mijn eerste 'merk'mes. Ik ben van plan om sowieso een koksmes, officemes en een aardappelschilmesje te kopen. Daar kan ik het meeste wel mee doen. Het broodmes van de Ikea kan nog wel even mee. Voor de goede orde, ik ben geen kok, maar kook wel vrijwel iedere dag samen met m'n vrouwtje, dus hij zal voor alles gebruikt worden...vlees, groente, etc.

Ik heb denk ik liever een wat zwaarder mes dan licht en van wat ik gelezen heb is Global aan de lichte kant (puur wat men prefereert natuurlijk!)

Op het moment neig ik naar Herder vanwege de zo geprezen scherpte en de Duitse handwerkkwaliteit, maar ik sta open voor alle advies.

Zie hier de aflevering van De Wilde Keuken...zeer informatief!

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... euken.html

Mathieu

Bericht door Mathieu » 22 jan 2013, 10:15

Sabatier Diamond

http://www.keukenmesshop.nl/product/200 ... 20-cm.html

En koop er sowieso een aanzetstaal bij.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 22 jan 2013, 10:22

mark123

Bericht door mark123 » 22 jan 2013, 10:38

Neem sowieso een molenmesje van robert herder. Je kan niet zonder!

Ik heb zelf ook wusthof classic koskmessen die echt heel fijn en degelijk zijn. Echter, ik gebruik mijn santuko mes van drie tientjes ook erg vaak, gewoon een lekker veelzijdig mesje.

Ga vooral niet gelijk op internet kopen maar ga in een kookwinkel is wat messen vasthouden. Ik kocht ook mijn eerste mes online maar kreeg de blaren er van in de handpalm dus die is weer weggegaan.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 22 jan 2013, 10:59

officemes én aardappelschilmes is wat overkil in mijn optiek.
Duitse kwaliteit is goed natuurlijk, echter voor echte staal en slijptechniek staan de Japanners bekend om de beste technieken...

Als ik Herder geld uit ging geven, dan kocht ik zeker Kai shun. (zo heette dat merk dus)

Als ik alleen thuis wat ging hobbyen, dan ging ik niet dat geld uitgeven...scherpe messen zijn leuk, maar als je techniek slecht of vrijwel afwezig is, dan is het enkel extra gevaarlijk.

Snijplanken van bamboe bevallen mij erg goed inmiddels.

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 jan 2013, 11:09

Roy RS schreef:officemes én aardappelschilmes is wat overkil in mijn optiek.
Duitse kwaliteit is goed natuurlijk, echter voor echte staal en slijptechniek staan de Japanners bekend om de beste technieken...

Als ik Herder geld uit ging geven, dan kocht ik zeker Kai shun. (zo heette dat merk dus)

Als ik alleen thuis wat ging hobbyen, dan ging ik niet dat geld uitgeven...scherpe messen zijn leuk, maar als je techniek slecht of vrijwel afwezig is, dan is het enkel extra gevaarlijk.

Snijplanken van bamboe bevallen mij erg goed inmiddels.
Kai Shun is zeker mooi maar weer net een slag duurder dan Herder. 20 cm koksmes is 189.00 ipv 109.00 voor een Herder.
En tsja, het is inderdaad om thuis te hobbyen, dus ik moet ook wel ergens een grens trekken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2013, 21:49

Ik heb er een van Wusthoff en die bevalt prima :D

CRZ

Bericht door CRZ » 29 jan 2013, 09:13

Ik heb een set van Goldhamster. Bevalt me nog steeds erg goed. Liggen bij mij het lekkerst in mijn hand.

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 feb 2013, 20:58

Het is uiteindelijk toch een 1922 Robert Herder koksmes geworden icm een molenmesje. Hier kan ik wel even mee vooruit. Ook meteen een Eden messenblok en keramisch aanzetstaaf besteld. Ik zal het dinsdag wel in huis hebben.
De keus is op Herder gevallen, omdat ik het vakmanschap (zie ook een paar docu's op Youtube) toch wel wat vind hebben en ze hebben gewoon een fantastiche reputatie. Het klein beetje extra onderhoud van koolstofstaal neem ik op de koop toe.

Vis fileren zal ik weinig tot nooit doen en een broodmes hebben we al. Botter dan bot vleesmes en aardappelschilmesje van de Hema mag nu achterin de la.

Me so happy. :D

Macboy

Bericht door Macboy » 23 feb 2013, 22:30

Afbeelding

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 feb 2013, 17:55

Is besteld en zal dinsdag wel binnenkomen...TBC.

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 feb 2013, 17:58

Awaiting continuation..

Gefeliciteerd met de aankoop.

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2013, 18:02

Macboy schreef:Afbeelding
Afbeelding

:hungry:

Martijn_b

Bericht door Martijn_b » 24 feb 2013, 21:30

Gefeliciteerd met je keuze! Leuke docu trouwens over 'scherp'

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 mar 2013, 20:29

Jaja, hij is eindelijk binnen. Na een vervelend oponthoud door PostNL kon ik eindelijk vandaag m'n pakketje ophalen. Ik presenteer u: Robert Herder :tooth:
O ja, ook meteen een Eden messenblok en keramische aanzetstaaf erbij gekocht.

Het mes is echt supermooi en fantastisch afgewerkt. Ik zal niet zo lang van het glimmende lemmet kunnen genieten want dat wordt na een dag gebruik al zwart (of in mooie benaming...patina :D )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn_b

Re: Koksmes...maar welke? > Toch een Herder!

Bericht door Martijn_b » 05 mar 2013, 02:40

.. Nu natuurlijk de vraag.. is hij echt zo scherp?

///Joost

Re: Koksmes...maar welke? > Toch een Herder!

Bericht door ///Joost » 05 mar 2013, 11:53

Martijn_b schreef:.. Nu natuurlijk de vraag.. is hij echt zo scherp?
lol...de tomatentest heeft ie goed doorstaan. :tooth:

Plaats reactie