Passat eruit, ID.4 erin.
- Fabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
De hoofdcilineder is vervangen, dat is de bovenste dus (bij het pedaal?). Dan zou ik de onderste nog even vervangen, das echt goedkoop en een simpel karweitje van een paar minuten.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Thnx.Fabian schreef:De hoofdcilineder is vervangen, dat is de bovenste dus (bij het pedaal?). Dan zou ik de onderste nog even vervangen, das echt goedkoop en een simpel karweitje van een paar minuten.
Van het voorjaar eens ff kijken, hij staat nu geschorst dus het moet ff wachten.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ik heb hier sinds een week of 2 ook last van. Het vreemde(?) is dat bij koude motor 's ochtends alles normaal is, maar na een tijdje (motor warm?) grijpt de koppeling ook erg vroeg aan. De koppeling zelf zou in theorie nog lang niet versleten kunnen zijn.Fabian schreef:In mijn geval de zelfde klacht gehad. Koppeling vervangen, toen onderste koppelingscilinder. Pas na bervangen van de bovenste koppelingscilinder (klote karwei) was het probleem opgelost.markm schreef:Wat had je voor probleem dan met je koppelingspedaal, heb het verhaal gelezen, maar snap er niks van.
Mijn M3 heeft al tijden troubles met de koppeling, die grijpt heel vroeg aan, soms zo erg dat die niet helemaal ontkoppeld als je hem volledig intrap.
Weet niet wat ik daar aan moet doen, de koppeling is zelfstellend toch?
Betrof een '96er 3.2 sedan
Ik heb eind augustus de rubber leiding vervangen door een staal omvlochten en die is toen ontlucht. Nooit problemen mee gehad. Nu sinds een week of 2 viel me ineens op dat ik vreemd optrok, veel toeren, alsof ik de koppeling niet meer kon doseren.
Het viel me ook op dat de auto ineens heel hakkerig schakelt en bij stilstaan en in vrij, amper in zijn 1 is te zetten. Het lijkt er dus op dat de koppeling niet meer volledig ontkoppelt. Dan snap ik ook wel dat ie vroeg aangrijpt.
Er even vanuit gaande dat de koppeling nog goed is, moet ik het dus zoeken in de of een van de cilinder?
MARK M: zelfstellend is alleen van toepassing op een systeem die met kabel werkt. Bij ons is dat hydraulisch, daar wordt niks zelf aan gesteld.
Bilkert: enig idee waar die DIY te vinden is? Wat houdt die precies in? De cilinders of iets met het pedaal?
Mijn pedaal piept of kraakt overigens niet.
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Die heb ik niet.
Daar zoek ik dus ook naar maar nog geen andwoord op gehad van Fabian.
Daar zoek ik dus ook naar maar nog geen andwoord op gehad van Fabian.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Mij is tot 2 x verteld dat de koppeling van een M3 zelfstellend is, maar dit is dus niet zo?
- Fabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Antwoord waarop? Ikke iets gemist?bilkert35 schreef:Die heb ik niet.
Daar zoek ik dus ook naar maar nog geen andwoord op gehad van Fabian.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Het is een gesloten hydraulisch circuit. Je drukt alleen die staaf van slaaf cilinder naar buiten, en komt daarna weer terug. Meer niet. Mogelijk dat bij slijtage van de kopeling die staaf minder terugkomt, zelfde principe als de zuigers in je remklauw die verder naar buiten komen. De vloeistof in de potje compenseert het weer. Mogelijk dat ze dat bedoelen met zelfstellend.markm schreef:Mij is tot 2 x verteld dat de koppeling van een M3 zelfstellend is, maar dit is dus niet zo?
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Of je ook een diy link had van het opgeloste koppeling probleem.
Zeer korte slag van de M3 koppelingspedaal bij het laten opkomen van de koppeling.
Hoe dit het beste kan worden opgelost.
Zeer korte slag van de M3 koppelingspedaal bij het laten opkomen van de koppeling.
Hoe dit het beste kan worden opgelost.
- Fabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ik heb daar geen diy van. Gewoon de bovenste en de onderste vervangen. Onderste is eenvoudig, bovenste is een prielwerk omdat je niet goed bij kunt.
Zit meestal in de bovenste cilinder.....
Zit meestal in de bovenste cilinder.....
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ok helder.
Dit is dus een bekend euvel? Ik ben benieuwd wat er precies mis mee is. Ik heb het peil van de remvloeistof gecontroleerd en die is nog hetzelfde.
Dit is dus een bekend euvel? Ik ben benieuwd wat er precies mis mee is. Ik heb het peil van de remvloeistof gecontroleerd en die is nog hetzelfde.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Al dit gepraat over versleten koppeling zou hier NIETS mee te maken moeten hebben. Sterker nog, als een koppeling slijt zou de pedaalslag juist groter moeten worden en zou ie later moeten aangrijpen.
Als de koppeling erg vroeg aangrijpt (dus bij pedaal ver ingedrukt) wil dat zeggen dat OF de hoofd- en/of hulpcylinder niet helemaal terug komt en blijven hangen, hoogstwaarchijnlijk door vuiligheid of aantasting binnenin de cylinder.
OF er is een inwendige of uitwendige lekkage waardoor je met de kracht van je pedaal voor een deel de koppeling vrijdrukt en voor een deel de vloeistof langs de versleten seals drukt. Dit kan uitwendig of inwendig lekken.
Ik zou de volgende aanpak hanteren om te kijken welke van de 2 het is:
Hulpcylinder bij de bak loshalen (2 moertjes, zie ook mijn DIY bij 'Mijn auto') en kijken hoeveel voorspanning er op de zuigerstang staat. Bij het monteren van de hulpcylinder staat er ongeveer 1 cm voorspanning op de veer bij het aandraaien van de moertjes. Is dit een stuk meer, met andere woorden krijg je amper de moertjes gestart op de draad, dan ligt daar je probleem.
Ziet de hulpcylinder er goed uit zonder enige lekkage, dan moet je het zoeken bij de hoofdcylinder. Een lekker hulpcylinder komt heeeel vaak voor, niet alleen bij BMW.
Het peil van de remvloeistof hoeft ook niet te veranderen. Als een van beide cylinders blijft hangen zal er geen lekkage zijn, maar zal puur de slag korter zijn.
Als er een lekkage is (uitwendig of inwendig terug richting het reservoir) zal het symptoom zijn dat de koppeling niet helemaal vrijkomt. Dit heeft inderdaad hakkelig schakelen tot gevolg. Je probeert dan immers te schakelen met een half ontkoppelde motor.
Koude of warme motor heeft hier ook niets mee te maken. Ik denk dat je hier te maken hebt met een inwendige lekkage (je verliest immers geen vloeistof) waarbij je bij eerste start van de dag (dus koude motor) een normale koppeling hebt omdat het crircuit lang de tijd heeft gehad om zich weer aan te vullen. In rust is er immers vrije vloeistofdoorgang van het reservoir naar de hulpcylinder.
Na een tijdje gereden te hebben en gekoppeld (dus warme motor) zal er zich steeds minder vloeistof achter de hoofdcylinder bevinden omdat er ergens een inwendig lek zit. Als de hulpcylinder op de bak niet uitwendig nat is, zet ik mijn geld op een lekke hoofdcylinder.
Wat een verhaal...
Als de koppeling erg vroeg aangrijpt (dus bij pedaal ver ingedrukt) wil dat zeggen dat OF de hoofd- en/of hulpcylinder niet helemaal terug komt en blijven hangen, hoogstwaarchijnlijk door vuiligheid of aantasting binnenin de cylinder.
OF er is een inwendige of uitwendige lekkage waardoor je met de kracht van je pedaal voor een deel de koppeling vrijdrukt en voor een deel de vloeistof langs de versleten seals drukt. Dit kan uitwendig of inwendig lekken.
Ik zou de volgende aanpak hanteren om te kijken welke van de 2 het is:
Hulpcylinder bij de bak loshalen (2 moertjes, zie ook mijn DIY bij 'Mijn auto') en kijken hoeveel voorspanning er op de zuigerstang staat. Bij het monteren van de hulpcylinder staat er ongeveer 1 cm voorspanning op de veer bij het aandraaien van de moertjes. Is dit een stuk meer, met andere woorden krijg je amper de moertjes gestart op de draad, dan ligt daar je probleem.
Ziet de hulpcylinder er goed uit zonder enige lekkage, dan moet je het zoeken bij de hoofdcylinder. Een lekker hulpcylinder komt heeeel vaak voor, niet alleen bij BMW.
Het peil van de remvloeistof hoeft ook niet te veranderen. Als een van beide cylinders blijft hangen zal er geen lekkage zijn, maar zal puur de slag korter zijn.
Als er een lekkage is (uitwendig of inwendig terug richting het reservoir) zal het symptoom zijn dat de koppeling niet helemaal vrijkomt. Dit heeft inderdaad hakkelig schakelen tot gevolg. Je probeert dan immers te schakelen met een half ontkoppelde motor.
Koude of warme motor heeft hier ook niets mee te maken. Ik denk dat je hier te maken hebt met een inwendige lekkage (je verliest immers geen vloeistof) waarbij je bij eerste start van de dag (dus koude motor) een normale koppeling hebt omdat het crircuit lang de tijd heeft gehad om zich weer aan te vullen. In rust is er immers vrije vloeistofdoorgang van het reservoir naar de hulpcylinder.
Na een tijdje gereden te hebben en gekoppeld (dus warme motor) zal er zich steeds minder vloeistof achter de hoofdcylinder bevinden omdat er ergens een inwendig lek zit. Als de hulpcylinder op de bak niet uitwendig nat is, zet ik mijn geld op een lekke hoofdcylinder.
Wat een verhaal...

-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Helder Joost.
Dit "Al dit gepraat over versleten koppeling zou hier NIETS mee te maken moeten hebben. Sterker nog, als een koppeling slijt zou de pedaalslag juist groter moeten worden en zou ie later moeten aangrijpen." was uiteraard (bij mij) ook nooit de gedachte, om exact de reden zoals jij beschrijft.
Dit "Al dit gepraat over versleten koppeling zou hier NIETS mee te maken moeten hebben. Sterker nog, als een koppeling slijt zou de pedaalslag juist groter moeten worden en zou ie later moeten aangrijpen." was uiteraard (bij mij) ook nooit de gedachte, om exact de reden zoals jij beschrijft.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
dus conclusie hlpcilinder vervangen?///Joost schreef:Al dit gepraat over versleten koppeling zou hier NIETS mee te maken moeten hebben. Sterker nog, als een koppeling slijt zou de pedaalslag juist groter moeten worden en zou ie later moeten aangrijpen.
Als de koppeling erg vroeg aangrijpt (dus bij pedaal ver ingedrukt) wil dat zeggen dat OF de hoofd- en/of hulpcylinder niet helemaal terug komt en blijven hangen, hoogstwaarchijnlijk door vuiligheid of aantasting binnenin de cylinder.
OF er is een inwendige of uitwendige lekkage waardoor je met de kracht van je pedaal voor een deel de koppeling vrijdrukt en voor een deel de vloeistof langs de versleten seals drukt. Dit kan uitwendig of inwendig lekken.
Ik zou de volgende aanpak hanteren om te kijken welke van de 2 het is:
Hulpcylinder bij de bak loshalen (2 moertjes, zie ook mijn DIY bij 'Mijn auto') en kijken hoeveel voorspanning er op de zuigerstang staat. Bij het monteren van de hulpcylinder staat er ongeveer 1 cm voorspanning op de veer bij het aandraaien van de moertjes. Is dit een stuk meer, met andere woorden krijg je amper de moertjes gestart op de draad, dan ligt daar je probleem.
Ziet de hulpcylinder er goed uit zonder enige lekkage, dan moet je het zoeken bij de hoofdcylinder. Een lekker hulpcylinder komt heeeel vaak voor, niet alleen bij BMW.
Het peil van de remvloeistof hoeft ook niet te veranderen. Als een van beide cylinders blijft hangen zal er geen lekkage zijn, maar zal puur de slag korter zijn.
Als er een lekkage is (uitwendig of inwendig terug richting het reservoir) zal het symptoom zijn dat de koppeling niet helemaal vrijkomt. Dit heeft inderdaad hakkelig schakelen tot gevolg. Je probeert dan immers te schakelen met een half ontkoppelde motor.
Koude of warme motor heeft hier ook niets mee te maken. Ik denk dat je hier te maken hebt met een inwendige lekkage (je verliest immers geen vloeistof) waarbij je bij eerste start van de dag (dus koude motor) een normale koppeling hebt omdat het crircuit lang de tijd heeft gehad om zich weer aan te vullen. In rust is er immers vrije vloeistofdoorgang van het reservoir naar de hulpcylinder.
Na een tijdje gereden te hebben en gekoppeld (dus warme motor) zal er zich steeds minder vloeistof achter de hoofdcylinder bevinden omdat er ergens een inwendig lek zit. Als de hulpcylinder op de bak niet uitwendig nat is, zet ik mijn geld op een lekke hoofdcylinder.
Wat een verhaal...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Nee, conclusie hulpcylinder eerst inspecteren en passing/voorspanning controleren. 

-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Toch nog even over die voorspanning. Hoe moet ik dat zien. Dat de pin al 1cm naar binnen staat, of juist al een cm naar buiten?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Dat de pin op de hulpcylinder al 1 cm naar buiten staat. De 2 boutjes/tapeinden zitten vast op de bak. Je drukt dus de slavecylinder in het gat, maar je moet met de 2 moertjes de voorspanning overwinnen om hem vast te zetten.MParallel schreef:Toch nog even over die voorspanning. Hoe moet ik dat zien. Dat de pin al 1cm naar binnen staat, of juist al een cm naar buiten?
Zie ook: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=116
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ah thx.
Ik realiseer me nu dat ik aan het slapen ben. Ik dacht al, die unit is toch gesloten, waarom zou het aandraaien iets aan de druk in het systeem veranderen en de pin op spanning zetten.
Maar je draait de pin zelf natuurlijk tegen de hevel aan. Lekker snugger.
Dus eigenlijk druk je de pin juist een stuk naar binnen(als je hem monteert met volledige uitslag).
Ik realiseer me nu dat ik aan het slapen ben. Ik dacht al, die unit is toch gesloten, waarom zou het aandraaien iets aan de druk in het systeem veranderen en de pin op spanning zetten.
Maar je draait de pin zelf natuurlijk tegen de hevel aan. Lekker snugger.
Dus eigenlijk druk je de pin juist een stuk naar binnen(als je hem monteert met volledige uitslag).
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
De Mercedes Sprinter is vorige week een volle week bij de dealer geweest in verband met de storing in het ESP/EBD/Airbags you name it. Na 6 eerdere bezoeken en het wisselen van de ESP-module dachten ze dat het deze keer in het contactslot zou moeten zitten. Deze heeft ook een canbus aansluiting en elke unit in het elektronische systeem is een computer op zichzelf. Na het wisselen... geen resultaat. Nog steeds storing en niet uit het geheugen te wissen.
Toen hebben we nog maar eens nagedacht en geopperd of het niet ergens mis gegaan kan zijn bij het inbouwen van de achteruitrijcamera. Camera is achteraf ingebouwd bij een specialist via de dealer omdat de verkoper vergeten was de af-fabriek camera mee te bestellen. En wat denk je, dat was de veroorzaker van het probleem...
Die peanuts hadden gewoon stroomdraad afgetakt van een kabelboom waardoor de elektronica van slag ging. Na het doorknippen van de draden (dealer was woest) bleek het probleem als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. De inbouwspecialist gaat een factuur krijgen van de dealer voor alle gewerkte uren aan deze storing... dat zal pijn doen.
Dus uiteindelijk kon de bus er zelf niks aan doen en de dealer evengoed niet. Blij dat het is opgelost. Na zoveel keer terug krijg je er wel een beetje genoeg van.
Verder probleemloos.
Toen hebben we nog maar eens nagedacht en geopperd of het niet ergens mis gegaan kan zijn bij het inbouwen van de achteruitrijcamera. Camera is achteraf ingebouwd bij een specialist via de dealer omdat de verkoper vergeten was de af-fabriek camera mee te bestellen. En wat denk je, dat was de veroorzaker van het probleem...

Die peanuts hadden gewoon stroomdraad afgetakt van een kabelboom waardoor de elektronica van slag ging. Na het doorknippen van de draden (dealer was woest) bleek het probleem als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. De inbouwspecialist gaat een factuur krijgen van de dealer voor alle gewerkte uren aan deze storing... dat zal pijn doen.

Verder probleemloos.

-
Online
- Berichten: 6759
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
Leuk al die elektronica en al die poespas op auto's tegenwoordig. Maar als je er wat mee hebt dan kun je je hart vaak wel vasthouden, vaak genoeg zit het in iets heel simpels....... maar vind het idd. maar eens.
Gelukkig ben je er weer vanaf
Gelukkig ben je er weer vanaf

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
Mooi dat het is opgelost. 

-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
Mooi dat het opgelost is, Maar wel dikke fail van de dealer.....wie gaat normaal gesproken zoiets betalen?
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
Je zal zo'n achteruitrijcamera zelf buiten de dealer om laten inbouwen. Dan heb je een gezeik over wie het allemaal gaat betelen. Daar heb jij nu geen enkel gezeik mee.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
Ja dan ga je een welles nietes traject in waar je niet goed van zou worden. Ik ben blij inderdaad dat de dealer er zelf tussen zit.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan + Mercedes Sprinter: Verlost van storing
In mijn geval heb ik dus van ellende de bus naar een audiozaakje gebracht omdat de bus al een paar keer terug naar de dealer was geweest. Betreft het financiële geen gezeik, gezien het garantie was, maar kwa tijd wel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JdvPolo, Miesjel, WillemBoer en 10 gasten