Honda NSX SC Trackday project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dimer

Honda NSX SC Trackday project

Bericht door Dimer » 20 jan 2013, 23:08

Afbeelding

Zoals jullie in mijn voorsteldraadje kunnen lezen ben ik de trotse eigenaar van een Honda NSX. Vorig jaar heb ik een seizoen Time Attack meegedraaid en we zijn druk bezig om de auto voor dit seizoen klaar te maken. Ik wil buiten Time Attack ook meer ervaring gaan opdoen bij verschillende track days.

Gelukkig word ik erg geholpen door zowel mijn vrienden als sponsoren:

Watchuseek
Car Skin Pro
IQ Parts
R-Developments
AS Motorsport
Ace Jewelers
Inventiv BV

Huidige speclist

Engine

Comptech Supercharger
Gruppe M carbon/kevlar intake
Downforce intake scoop
Super Taitec C3 Model 2 exhaust
Comptech headers
Comptech testpipes
Comptech fuel pressure regulator
Comptech cooling tank
AEM ECU
550cc injectors
Walbro fuel pump
Exedy ceramic clutch

Exterior

Taitec JGTC 2000 front
Custom carbon splitter
Taitec JGTC 2000 rear fenders
Taitec GT500 carbon wing
Yokota JGTC front fenders
Marga Hills sideskirts
Gruppe M carbon sidevents
Downforce/Taitec carbon GT diffuser
Downforce carbon decklid
Downforce carbon bezel

Suspension

KW V3 Clubsport
Dali racing race swaybars front
Heavy duty toe links
Heavy duty beam bearings
Compliance clamps
Adjustable sway bar links

Wheels and Brakes

Varrstoen 18×10.5
Varrstoen 18×9.5
Toyo R888
Movit front calipers
Dali brake ducts
Brembo discs
Movit steel brakelines

Interior

Sparco EvoII seats
Sabelt 4 point belts
Sparco pedals
Momo steering wheel
Zanardi shift knob

Vorig jaar hebben we een hoop tegenslagen te verduren gehad en ook veel moeten aanpassen. Eerst brak de startmotor eraf:

Afbeelding

Honda vraagt voor een nieuwe ruim EUR 1.300,-. Gelukkig bleef ie met een flinke slangenklem en tie-wraps ook erg goed zitten. Niet veel later verloor ik opeens druk in mijn koppeling. Toen we onder de auto gingen kijken vonden we een snee in de leiding van de koppelingscilinder. Uit voorzorg hebben we zowel de leiding als de master en slave cilinder vervangen. Ik had al een tijdje last van mijn derde versnelling en ook in z'n achteruit ging niet altijd goed. Ik vermoedde dat dit met de koppelingscilinder te maken had, maar nadat we deze hadden vervangen bleef dit probleem aanhouden. Na een kleine inspectie vonden we dit:

Afbeelding

De symptomen in combinatie met dit beeld wezen erop dat de snap ring was gebroken. Dit betekende een volledige bak revisie. Gelukkig kon ik een gloednieuwe versnellingsbak op de kop tikken, met een extra set versnellingen+syncho's en een startmotor.

Afbeelding

Het bleek ook dat mijn koppelingsplaten waren versleten, dus deze werden ook maar meteen vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het vervangen van de bak zagen we dat een van de aandrijfassen ook z'n beste tijd heeft gehad, dus uit de met de oude en nieuwe erin. Nu we toch het een en ander aan het vernieuwen waren heb ik meteen maar nieuwe injectoren (550cc), een AEM ECU en een Walbro benzinepomp besteld. Om de benzinepomp te monteren moest de tank eruit:

Afbeelding

Ook maar meteen nieuwe velgen eronder en een setje Toyo R888's zodat ie lekker blijft plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Met al dit nieuwe speelgoed werd het tijd om de auto weer opnieuw af te stellen:

Afbeelding

Afbeelding

Dit bleek een lastigere opgave dan ik vooraf had gedacht. Ze kregen de auto maar niet goed afgesteld en niemand wist waarom. Aanvankelijk dachten ze dat mijn bobines niet goed waren, dus ook deze vervangen. Nog steeds ging het niet goed en dachten ze dat de injectoren niet goed waren, waarna we ze lieten schoonmaken en testen. Ook hier was niets mis mee. Na veel gepiel kregen ze 'm toch aardig afgesteld op 390 pk en 380 nM.

Afbeelding

Op het circuit ging het toch snel mis. Na een paar rondes zag ik de temperatuur omhoog schieten, maar op het rechte end daalde deze weer. Toch maar de pits ingedoken, maar toen ik de pits in kwam rijden begon er al een hoop stoom uit de motorruimte te blazen.

Afbeelding

Afbeelding

De ene kant van de radiateur was bloedheet, maar de andere kant nog erg koud. We vermoedde dat de radiateur aan vervanging toe was. Voor de volgende race op Zandvoort zat er een andere op en vol goede moed begon ik aan de warm-up. Echter was dit al snel het beeld van de dag:

Afbeelding

Bij 200km/h viel m'n benzinepomp en rembekrachtiging uit. Dus terug naar de pitbox en kijken wat er aan de hand is. Een van de zekeringen was door... Nieuwe erin en weer de baan op voor de kwalificatie. Dit keer haalde ik ronde twee, echter bij het ingaan van ronde drie ging het weer mis en werd ik weer terug gesleept. Einde oefening.. Eenmaal weer thuis hebben we de kabels van de benzinepomp vervangen voor dikkere en een aparte groep met zekering gemaakt. Dit werkte, dus op naar race drie!

Het leek erg goed te gaan. Al voelde de achterkant wat nerveus en zag ik toch de temperatuur weer schommelen. Voor de zekerheid de boel maar ontlucht en op naar de kwalificatie:

Afbeelding

Afbeelding

Weer de baan op, maar de achterkant bleef heen en weer zwabberen. Ik stond al snel achterstevoren in de Tarzan en ook in de Hugenholtzbocht stond ik naar de verkeerde kant te kijken.. De fotograaf dacht dat er veel rook van m'n banden afkwam, maar ondertussen wist ik wel beter... Ik begreep ook meteen waarom ze de auto zo slecht afgesteld kregen.

Afbeelding

Afbeelding

Koppakking lek...

Ondanks alle tegenslagen wel aardig wat media aandacht gekregen:

Afbeelding

Om dit toch wel rampzalige jaar geen vervolg te geven, heb ik besloten de auto helemaal uit elkaar te trekken en alles wat niet goed is te vervangen. Zo heb ik een aantal spullen binnen om de wegligging te verbeteren en is er een KW Clubsport set onderweg. Voor de veiligheid is er een kooi besteld. Ik ben maar begonnen met het interieur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de auto iets lichter te maken heb ik een achterruit en zijruiten van Plastics 4 Performance besteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het interieur iets verder gestript:

Afbeelding

En begonnen met de motor eruit te halen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'Uiteraard' weer iets tegengekomen wat niet zo best is... Een motorsteun zat helemaal los, geen bout te bekennen en een stuk van de bak was afgebroken. Dit moet dus opnieuw gelast en getapt worden:

Afbeelding

Ondertussen hebben we de koppen er ook af en de pakkingen zijn inderdaad naar de eeuwige jachtvelden. Ik zal hier binnenkort wat foto's van posten.

Wordt vervolgd :df:
Laatst gewijzigd door Dimer op 10 mar 2013, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Re: Honda NSX SC Trackday project

Bericht door Downforce Hans » 20 jan 2013, 23:17

Aardig wat pech gehad, maar gelukkig ben je een doorzetter. :thumbup:

Blijft een gaaf ding........

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 21 jan 2013, 00:14

inderdaad veel pech, maar wat een auto zeg...op sommige foto`s net een Ferrari :D
Succes met de werkzaamheden en hopen dat je in de toekomst wat minder pech hebt!

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2013, 01:26

das nog aardig wat vermogen uit zo'n blokje :df:

Rupie

Bericht door Rupie » 21 jan 2013, 08:26

Inderdaad behoorlijk wat pech. Maar wat ik me afvraag. Je vader heeft toch ook met deze auto geraced? Is het dan niet een kwestie van achterstallig onderhoud? Of zie je het gewoon als slijtage na zoveel jaren gebruik en ben je nu gewoon ff aan de beurt?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 jan 2013, 08:44

Een stuk van de bak afgebroken kan ik niet zien als achterstallig onderhoud........

Dimer

Bericht door Dimer » 21 jan 2013, 09:13

Ruben schreef:Inderdaad behoorlijk wat pech. Maar wat ik me afvraag. Je vader heeft toch ook met deze auto geraced? Is het dan niet een kwestie van achterstallig onderhoud? Of zie je het gewoon als slijtage na zoveel jaren gebruik en ben je nu gewoon ff aan de beurt?
Het is een beetje een mix. Startmotor was pech, leidingen enzo is deel van onderhoud, net als de koppeling. Dat die bak kapot ging (snap-ring) is ook pech. Dat is een veelvoorkomend probleem bij de eerste generatie NSX. Mijn bak viel buiten de officiële range, maar helaas zijn er ook bakken buiten die range die hierdoor getroffen zijn. De ophanging van de bak is hoogst waarschijnlijk een montage fout.

Maar de sporen van jarenlang racen en het feit dat dit bijna een oldtimer is ga je nu wel zien. Ik ben nu hard op weg om alles te vernieuwen of weg te halen. ABS, TCS en A/C gaat/is er ook allemaal uit. Hoe minder er inzit, des te minder er fout kan gaan :D

Emiel

Bericht door Emiel » 21 jan 2013, 09:27

Mooi project.

Gaat veel tijd en geld in zitten in zoiets. :)

Luco

Bericht door Luco » 21 jan 2013, 09:30

Gave auto
Aan de ene kant zonde om zon icoon niet origineel te laten, maar aan de andere kant ook weer supergaaf om ermee te racen :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 jan 2013, 10:43

Wat een prachtige kar :headbang:

Het spul is inmiddels op leeftijd, getuned en jaren lang intensief gebruikt. Niet verwonderlijk dat er e.e.a. kapot gaat imho. Gewoon weer goed opbouwen en genieten :df:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 jan 2013, 11:55

Boel tegenslagen zeg :shock: maar gelukkig ga je er wel mee door, kosten wat het kosten zal zo te zien :thumbup: we gaan dus nog veel zien van deze auto begrijp ik al :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2013, 17:52

Moedig dat je doorzet :thumbup:

Het is een prachtig ding om te zien zo maar als je elke keer na een paar rondjes naar huis kunt word het wel erg vermoeiend. Weet er alles van. Maar dat is nou eenmaal het risico wat je loopt als je zulke wagens bouwen gaat :)

Reind

Bericht door Reind » 21 jan 2013, 19:09

Wat een prachtige auto. Ook erg leuk dat je pa er nog mee heeft geracet en de tweede generatie nu achter zit.

Ik hoop dat je een probleem vrij raceseizoen tegemoet gaat. We komen de auto vast wel een keer tegen.

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 21 jan 2013, 22:17

Prachtig ding..

Als hij weer klaar is heb je dubbel zoveel plezier en weet je zeker dat hij goed is.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 21 jan 2013, 22:38

Die snap-ring heb ik eerder gezien...

Wat kostte de versnellingsbak?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 jan 2013, 00:50

GEWELDIG om zo´n auto te gebruiken waar hij voor gemaakt is, ipv poetsen en cruisen.
Helemaal top. :df:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2013, 11:20

Ontzettend gaaf project :thumbup: NSX is en blijft een heerlijke auto, helemaal als er zoals bij deze een compressor op zit.

Dimer

Bericht door Dimer » 25 jan 2013, 14:37

Clubsports zijn binnen! Nieuwe kevlar distributieriem, spanner, MLS koppakkingen en carter-pan baffle zijn ook onderweg. Prijsopgaaf van de motorrevisie kan ook elk moment binnenkomen, duimen dus :D

Afbeelding

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 27 jan 2013, 18:43

Onzettend gave racer, ook super mooi om te zien!

Kwam nog een filmpje tegen van een NSX, deze had met alleen een andere uitlaat 350pk.
Hoe kan er zoveel verschil in zitten heb je een ouder type motor?
http://www.autoweek.nl/video/3188/op-ro ... onda-nsx-t

Dimer

Bericht door Dimer » 27 jan 2013, 19:27

Hij heeft een 3.2 liter, maar dat zou weinig uit moeten maken. Ik denk ook niet dat deze uitslag helemaal klopt. Iets boven de 300 zou misschien kunnen, maar alleen met uitlaat+intake kun je niet 80pk winnen. Ik ken Maarten en hij gaf kwam tot dezelfde conclusie. Desalnietemin staat het wel mooi :) Mijn motor bleek achteraf niet in orde toen we op de dyno stonden. Als de motor weer is opgebouwd hoop ik boven de 400pk uit te komen.

SvB

Bericht door SvB » 27 jan 2013, 20:02

Dimer,
Mooi ding, eindelijk een keer wat meer info over de NSX.
Rose en Roger lieten me al eens weten dat jij en je vader geregeld op het circuit te vinden waren met de NSX..

Dimer

Bericht door Dimer » 05 feb 2013, 10:38

De motor ligt uit elkaar en gaat vandaag naar Dymo Track. Nu maar duimen dat het allemaal relatief eenvoudig te reviseren is :)

Net prijsopgaaf binnen van OEM zuigers+stangen (moeten als set besteld worden): EUR 5.500,- ex btw :shock:

Gelukkig zijn er ook een aantal zeer goede aftermarket zuigers te krijgen, mochten ze vervangen moeten worden.

dvh

Bericht door dvh » 05 feb 2013, 10:49

Hoop dat je een paar goede sponsors hebt :mrgreen:
Mooie wagen!
Keertje wat anders dan het gebruikelijke.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 05 feb 2013, 10:59

Heftig prijsje aan amper €1000 per zuiger/stang combinatie :shock: Ik heb geen idee of Honda wat onderdelen voor zo'n iconisch model als de NSX betreft nog altijd nieuwe delen blijft maken of dat de voorraad gezien deze prijs langzaam op aan het raken is?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 feb 2013, 10:59

Wanneer hoop je hem weer los te kunnen laten op het circuit?

Plaats reactie