BMW M3 GTS
- Petrolhead Tom
Re: BMW M3 GTS
Remmen hebben toch ook een optimale temperatuur waarop ze het beste werken? Die zal bij een race auto toch ook aanzienlijk hoger liggen dan bij een straat auto?
- Sperdy
En keramisch? Of is dit al keramisch ..Andre schreef:Er zit geen rem koeling op een m3 GTS dan krijg je inderdaad rooie remschijven. Het is mooi voor de foto maar je wilt het liever niet. Systeem word veel te heet.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Dan rem je nog niet hard genoeg.GTRene schreef:klopt over het algemeen ook wel @Youp, doch moet je voor de gein eens goed remmen (niet max of van 300+ naar 0 ofzo) maar gewoon zeg van 140 naar? en dan terwijl je voelt dat ie wat inveert voor, de handrem er iets bij gebruiken (niet full lock natuurlijk), dus iets meer rem achter...
dan voel je dat ie ondanks de verschuiving ook achter naar beneden komt...
bovendien kan het er aan liggen waar de klauw zich bevind, voor of achter de schijf, achter wil die de wagen als het ware meer optillen en voor als het ware iets omlaag wat allemaal wat mee kan helpen.
bij die beemert zit die achter wel goed.

Het is niet zo zeer het inveren -en dus het verschil in rijhoogte- wat voor de gewichtsverplaatsing zorg, het is het moment om het zwaartepunt als gevolg van de vertraging welke extreme wieldrukken aan de voorzijde genereert. Dat is een stukje moeilijker te visualiseren, maar zo is het echt.

Ik durf de stelling best aan, dat als je meer remvertraging kan genereren door de handrem er bij te gebruiken (aan de achterkant), de wieldruk achter nóg lager wordt, ondanks dat de auto achter zakt. Tenzij je natuurlijk een remsysteem hebt dat in de basis zwaar uit balans is (in principe heeft iedere auto dat, de achterzijde is altijd overberemd, maar het gaat hem om de verdeling er van).
- Snipe
Ik had iets beter op moeten letten bij de exacte vakken misschien.
Maar is het niet zo dat als je met je handrem bij zou remmen en méér wieldruk op je achterwielen zou krijgen, je ook minder druk op je voorwielen hebt en daarmee dus minder hard kunt remmen, waardoor je in totaal misschien juist wel minder vertraagt?
Maar is het niet zo dat als je met je handrem bij zou remmen en méér wieldruk op je achterwielen zou krijgen, je ook minder druk op je voorwielen hebt en daarmee dus minder hard kunt remmen, waardoor je in totaal misschien juist wel minder vertraagt?
- Macboy
Je had inderdaad iets beter op moeten letten ...
(grapje man geen idee)
(grapje man geen idee)
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Als je alleen naar statische wieldrukverdeling zou kijken wel. Maar in een dynamische situatie telt het roteren om het zwaartepunt vele malen zwaarder.Snipe schreef:Ik had iets beter op moeten letten bij de exacte vakken misschien.

-edit-
Ik moet mijn stelling even verbeteren, de massatraagheid, of traagheidskracht, grijpt aan in het zwaartepunt en roteert om een punt in de ruimte, vaak ter hoogte van het wegdek.

- Mathieu
Onder de M3 GTS zit standaard BMW 6-pot Brembo.Sperdy schreef:En keramisch? Of is dit al keramisch ..Andre schreef:Er zit geen rem koeling op een m3 GTS dan krijg je inderdaad rooie remschijven. Het is mooi voor de foto maar je wilt het liever niet. Systeem word veel te heet.
- Snipe
Thnx Youp, ik hoopte (en dacht) al dat jij het uit zou kunnen leggen!
- GTRene
Ja en Nee, bij veel systemen werkt de handrem apart van het gangbare systeem.Snipe schreef:Ik had iets beter op moeten letten bij de exacte vakken misschien.
bv zoals bij vele beemers de remschoenen er bij komen buiten het normale systeem om van remblokjes en druk, je remt dan iets meer met achter en dus bij zelfde vertraging ontlast je voor wat meer.
- Tristan
Daarom kunnen 911's vaak laat remmen / korte remweg hebben omdat de gewichtstransitie naar voren beperkt is en tevens de wieldruk op de achterwielen groter is omdat het motorblok achterin ligt.
Je kan bij een auto met de motor voorin de remdruk achter wel verhogen maar als de wieldruk minder is, resulteert dit in een blokkerend wiel. Maar in het nat kun je wel weer de remdruk achter iets verhogen omdat de kans een blokkerend voorwiel weer groter is. Je kan er best leuk mee spelen om de ultieme remsetup te krijgen.
Je kan bij een auto met de motor voorin de remdruk achter wel verhogen maar als de wieldruk minder is, resulteert dit in een blokkerend wiel. Maar in het nat kun je wel weer de remdruk achter iets verhogen omdat de kans een blokkerend voorwiel weer groter is. Je kan er best leuk mee spelen om de ultieme remsetup te krijgen.
- Youp
Bij alle systemen. Dit is namelijk verplicht.GTRene schreef:Ja en Nee, bij veel systemen werkt de handrem apart van het gangbare systeem.Snipe schreef:Ik had iets beter op moeten letten bij de exacte vakken misschien.
bv zoals bij vele beemers de remschoenen er bij komen buiten het normale systeem om van remblokjes en druk, je remt dan iets meer met achter en dus bij zelfde vertraging ontlast je voor wat meer.

- Youp
Klopt. In principe geldt de volgende regel, hoe lager de vertraging, hoe meer remdruk er naar achteren kan. Dus op het nat, of erger, op ijs, kan het zomaar zijn dat de achterwielen ongeveer evenveel doen als de voorwielen. Op enig moment is de vertraging dan zo laag dat het moment om het "duik centrum" te verwaarlozen is, waardoor de statische wieldruk de maximale remkracht dicteert.Tristan schreef:Daarom kunnen 911's vaak laat remmen / korte remweg hebben omdat de gewichtstransitie naar voren beperkt is en tevens de wieldruk op de achterwielen groter is omdat het motorblok achterin ligt.
Laatst gewijzigd door Youp op 15 jan 2013, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Snipe
Dat je meer remkracht hebt als je ook de handrem gebruikt was me al duidelijk, Rene. Ik vroeg me alleen af of je niet harder zou kunnen remmen juist doordat er zoveel druk op de voorwielen komt.
(En dat heeft Youp dus net uitgelegd hierboven.)
(En dat heeft Youp dus net uitgelegd hierboven.)
- Petrolhead Tom
Interessante uitleg! Leerzaam. Maar hoe zit dat met ABS dan zorgt dat er alleen voor dat de boel niet blokkeert of kan een ABS systeem inmiddels ook de remdruk voor en achter regelen? 

- Youp
Jep. Dat wordt vaak EBD (elektronic brake distribution) genoemd. Veel auto's hebben dat, mijn Saxotje bijvoorbeeld ook al.Petrolhead Tom schreef:Interessante uitleg! Leerzaam. Maar hoe zit dat met ABS dan zorgt dat er alleen voor dat de boel niet blokkeert of kan een ABS systeem inmiddels ook de remdruk voor en achter regelen?

Andersom, bij inveren, werkte dat natuurlijk ook, hoe meer kratjes bier in de kofferbak, hoe meer remdruk er naar achteren doorgelaten werd.
- Petrolhead Tom