Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Metchu

Re: Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Bericht door Metchu » 05 aug 2010, 13:46

dubversion schreef:

Ludo, het discussiepunt ....

groetjes,

Jeroen

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :popcorn:

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 14:29

,
hoi Jeroen,

Ik kan me niet herrineren dat ik de Amerikanen bekoeieneer...? Omdat ik zeg dat zij met racen bedoelen, trackdays rijden en dan voornamelijk een 1/4 mijl? En nee het gaat niet over de e36 m3, daar heb ik maar een voorbeeld van gegeven. Bel anders eens met Ron Braspenning. Die heeft een stuk of 6 tot 8 s54b32 blokken liggen. Vraag eens aan hem wat racen inhoudt, hoe je het beste een s54 kan tunen (n/a of turbo). Ik denk dat hij je toch hetzelfde gaat zeggen als wat bv Luco ook al heeft gezegd.

Je zal vast en zeker de Amerikaanse tuner vac motorsport kennen. Die racen dus wedstrijden met een m3 s54. Is ook een n/a blok terwijl zij toch complete turbo kits verkopen. Hier een link waar je kan zien dat ze een n/a blok hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=3qtW7dtkVM8

Hier Chuck Stickley's racer van css motorsport. Die doet dus ook wedstrijden racen met een s54 n/a en geen trackdays.
http://www.youtube.com/watch?v=QNcJD7O1qUE

Dit zijn toch wel 2 tuners die heel wat turbokitjes en sc kitjes verkopen maar toch n/a rijden met hun wedstrijd racer.

Begrijp me niet verkeerd dat ik de Amerikanen wil afzeiken, maar het lijkt wel alsof jij de Amerikanen heilig verklaard. Ik vind het jammer dat jij forumleden van hier bekoeieneert op e46fanatics.

Maar zoals eerder gezegd vind ik dat je nog steeds een mooie auto hebt. Uiteindelijk gaat het toch om de driving fun. :popcorn:
Hey Jurt

Nou, ik ken de persoon die mijn ESS kit heeft ontworpen (met custom inlaatspruitstuk en intercooler) en ik ken ook een beetje de HPF kits . Vergeet niet dat zij er ook een water/alcohol injectie standaard inzetten. Dingen gaan kapot in het blok van temperatuur, niet perse van de druk of meer vermogen...

Maar zoals ik als zei, iedereen mag verder zijn mening vormen. Ik hecht inderdaad veel waardes aan de mensen die met de ESS , AA of HPF kits racen, meer dan de mening van een racer zonder BMW op dit forum.

On topic: thanks. Ik ben erg blij mee met de kit. Deze jongens doen veel meer research in hun kits dan de gemiddelde (nederlandse) blower maker voor BMW. En dat weet ik weer van de BMW dealer in lelystad....

Kwaliteit van een turbo moet de kwaliteit van de BMW zelf evenaren, anders hoeft het van mij niet !

:popcorn

PS: overigens verbazend hoeveel response dit off topic al teweeg heeft gebracht !

groetjes,

Jeroen

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 14:44

Luco schreef:
... omdat het allemaal zo bulletproof is raced iedereen met een bmw, ZONDER turbo...

Dus ik denk dat er maar 1 idioot is :thumbup:
Hehe, als je mij bedoelt, dan zul je toch ook de 6 amerikanen mee moeten tellen die het met me eens zijn, plus het hele productie team van hpf, dus meer idioten !

Over racen met BMW met turbo:

http://en.wikipedia.org/wiki/1983_Formula_One_season

Dir is heel relevant, want toen heeft de BMW m serie echt een sprong gemaakt:

http://www.bmwdrives.com/bmw-m-history.php

lees bij 1983:
1983
In 1983 the 6 Series was available also as an M635CSi version with a 3.5 liter, 6-cylinder engine with an output of 286 hp. Now the luxury GT has a sporty and capable engine so the recipe for a superb car is complete.

Developed by the BMW M GmbH, the 4 cylinder turbo engine that equipped the Brabham F1 Team helps Nelson Piquet to win the World Championship.

More and more experience gathered from the race tracks around the world is transferred to the road cars.
Dus je mag echt stellen dat het M motorblok verbeterd is met de lessen getrokken uit de turbo van piquet.

:beer:

Voor de allerlaatste keer: laten we er verder over ophouden, ik pas mijn mening toch niet aan totdat ik persoonlijke ervaring hebt met een s54B32 met turbo/sc en bij een race betrokken ben geweest. Helaas vrees ik dat die dag niet spoedig zal zijn....

Er zijn dus wel race teams met superchargers (zie hpf race teams , AA race teams en ESS race teams). Dat men in nederland niet afweet van de kits, of ze nog niet in racerij geprobeerd hebben is echt niet mijn probleem. Vandaar dat ik liever een mening vorm van gebruikers van deze kits.

Ik respect ieder zijn mening, ik heb de waarheid ook niet in pacht. Ik heb moeite gedaan om "first hand" getuigen te vinden en die worden door jou stuk voor stuk onbetrouwbaar gevonden. Dan houdt dat verder op en ik heb daar verder vrede mee.

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 15:06

Je hoeft ook niks aan te nemen, maar ik denk dat je met een te gekleurde bril leest en we willen je alleen maar waarschuwen.
Voorlopig komt bmw uit europa en ik denk dat er meer ervaring in europa is met bmw racerij dan in amerika, maar goed het zijn jouw centjes die je stukslaat.

En nogmaals 6,5 psi is een lachertje, daar haal je geen 60% vermogen meer mee, dus je moet het wel in perspectief zien. Vraag maar eens wat een standaard blok doet met 20psi, wel zonder aanpassingen he, want dat was jouw verhaal :thumbup:

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 15:28

Luco schreef:Je hoeft ook niks aan te nemen, maar ik denk dat je met een te gekleurde bril leest en we willen je alleen maar waarschuwen.
Voorlopig komt bmw uit europa en ik denk dat er meer ervaring in europa is met bmw racerij dan in amerika, maar goed het zijn jouw centjes die je stukslaat.

En nogmaals 6,5 psi is een lachertje, daar haal je geen 60% vermogen meer mee, dus je moet het wel in perspectief zien. Vraag maar eens wat een standaard blok doet met 20psi, wel zonder aanpassingen he, want dat was jouw verhaal :thumbup:

:roll:

Ik heb het altijd gehad over 60% meer vermogen.

Typisch gaat de toerenbegrenzer is verder, en je weet dat je bij meer toeren meer PK hebt,
Daarbij komt de 8 PSI. Vermogenwinst = 60%.

Ik ben het met je eens dat de 6,5 PSI conservatief is maar er zijn dyno's genoeg voor dit typische vermogen winst:

http://www.esstuning.com/products/E46-M ... .2%29.html
(7 PSI voor 50% meer vermogen) Lees ook stats over hoeveel ze testen... Dat doet beun de haas om de hoek echt niet met zijn custom turbo ....

hpf kit:

http://www.horsepowerfreaks.com/images/ ... Stage2.gif
(van 271 naar 443 = zo'n 63% meer vermogen, zonder water/methanol ) dus dit is 0.63 * 14.7 PSI = zo'n
9.3 PSI )

Mijn kit geeft 8 - 9 PSI en geeft gemeten 175 naar 272 is dus 55% meer vermogen.

Dus we hebben het over ongeveer 9 PSI boost, geen 20 PSI.
Laatst gewijzigd door dubversion op 05 aug 2010, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 16:01

Dat is een low boost conversie, naar mijn weten haal je daar geen 55% vermogenswinst mee, maar ik zal wel gek zijn :mrgreen:
Zowel, dan stel ik mijn mening bij, met low boost blijft het meestal wel heel.

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 16:11

Luco schreef:Dat is een low boost conversie, naar mijn weten haal je daar geen 55% vermogenswinst mee, maar ik zal wel gek zijn :mrgreen:

Er is een simpele maar best betrouwbare manier om de boost level te bepalen voor je meer vermogen, simpel weg : ( nieuwe pk / oude pk ) = boost faktor. Amerikaanse maat : 14.7 PSI = 1 BAR.

Mijn auto heeft dus op de bank 55% meer vermogen met 8 PSI.

Als je kijkt, 14.7/ (8+14.7) = 65% dus de 10% is wat je kwijt bent aan warmte energie door het mechaniek.

Ik weet niet of dit bij elk merk zo geld, maar bij de vele dyno's die ik van boosted BMW's gezien heb klopt dit heel aardig.

Let wel, ook mijn toerenbegrenzer is iets opgeschven (500 RPM); ik denk dat dit je "verlies" goedmaakt door de leaching van de sc op de krukas.

Maar allah, dit is procentueel geneuzel; 0,6 bar (8 PSI) is gewoon is fantastische duw in je rug !

groetjes,

Jeroen

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2010, 16:20

hebben die meeste SC kitjes ook niet iets van 0.6 psi wat dan zo ze zeggen "safe" is voor het standaard spul?
vaak stage 1 kits en bij sommige stage 2kits ligt er maar aan het extra vermogen.

zo'n SC (maar dan wel een stille denk ala Rotex) lijkt me ook wel eens wat...maar dan moet je wel een sterk ophanging gedeelte hebben ivm sommige BMW types die last krijgen van uitgescheurd plaatwerk bij en rondom het diff ophanging, vooral bij grotere vermogens.
en als je zoals bv de Z3 ook heeft maar 1 ophangpunt hebt aan het diff en nog aan 1 zijkant ook! wie dat zo bedacht heeft doe mogen ze :hammer:

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 16:47

dubversion schreef:
Luco schreef:Dat is een low boost conversie, naar mijn weten haal je daar geen 55% vermogenswinst mee, maar ik zal wel gek zijn :mrgreen:

Er is een simpele maar best betrouwbare manier om de boost level te bepalen voor je meer vermogen, simpel weg : ( nieuwe pk / oude pk ) = boost faktor. Amerikaanse maat : 14.7 PSI = 1 BAR.

Mijn auto heeft dus op de bank 55% meer vermogen met 8 PSI.

Als je kijkt, 14.7/ (8+14.7) = 65% dus de 10% is wat je kwijt bent aan warmte energie door het mechaniek.

Ik weet niet of dit bij elk merk zo geld, maar bij de vele dyno's die ik van boosted BMW's gezien heb klopt dit heel aardig.

Let wel, ook mijn toerenbegrenzer is iets opgeschven (500 RPM); ik denk dat dit je "verlies" goedmaakt door de leaching van de sc op de krukas.

Maar allah, dit is procentueel geneuzel; 0,6 bar (8 PSI) is gewoon is fantastische duw in je rug !

groetjes,

Jeroen

Ja ik ging uit van 1,2 tot 1,4 bar :shithappens: omdat de meeste af fabriek turboauto's daar mee rijden voor meer vermogen :mrgreen:

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 17:06

GTRene schreef:hebben die meeste SC kitjes ook niet iets van 0.6 psi wat dan zo ze zeggen "safe" is voor het standaard spul?
vaak stage 1 kits en bij sommige stage 2kits ligt er maar aan het extra vermogen.

zo'n SC (maar dan wel een stille denk ala Rotex) lijkt me ook wel eens wat...maar dan moet je wel een sterk ophanging gedeelte hebben ivm sommige BMW types die last krijgen van uitgescheurd plaatwerk bij en rondom het diff ophanging, vooral bij grotere vermogens.
en als je zoals bv de Z3 ook heeft maar 1 ophangpunt hebt aan het diff en nog aan 1 zijkant ook! wie dat zo bedacht heeft doe mogen ze :hammer:
Hi GTRene,

De stilste SC zijn toch de twinscrew. Omdat het positive displacement is en geen centriputale; Lysholm heeft speciale schroeven voor nog minder geluid (t.o.v. bv Whipple en Eaton).

Rotrex is cetriputaal volgens mij, en huilen wat meer bij hoge toeren....

sc kunnen overigens ook wel tot 18 PSI aan (1,2 bar) efficient, maar omdat turbo's dan simpeler zijn en minder energie eten, is blijkbaar bij hoge druk een turbo interessanter.

Toch blijf ik stug volhouden dat een sc op de weg eigenlijk fijner is, omdat zijn pk diagram extreem vlak is; hier is die van mij:

Afbeelding

Er zijn idd wat problemen bij de E46 modellen met subframe, en er zijn ook kits omdat heel redelijk te verstevigen. OVerigens weet ik niet of er een standaard kit voor de Z3 bestaat; Z4 gaat wel (bij esstuning) maar Z3 niet.... helaas !

Active autowerke is enkel E46(ook non m) en hpf alleen voor E46 M3. Technique tuning misschien...maar die hebben alleen turbo's geloof ik.

groetjes,

Jeroen

dubversion

Bericht door dubversion » 05 aug 2010, 17:18

Luco schreef:[
Ja ik ging uit van 1,2 tot 1,4 bar :shithappens: omdat de meeste af fabriek turboauto's daar mee rijden voor meer vermogen :mrgreen:

Hi Luco,

Is dat wel zo ? Omdat ik me altijd verbaas hoe weinig extra vermogen ze uit een 2 liter motor halen.

Ik heb met een sc op 2.5 liter 320 pk, dat is dat is meer dan 120 pk per liter.

Vaak stellen turbo's teleur in pk per liter, zeker als je het vergelijkt met de E46 blokken van BMW:

porsche 996, ong 325 pk op 3.5 liter, krap aan 100 pk/l.
volvo 850 . 2.3 L , 225 pk dus geen 100 pk per liter
mercedes CLK 1.8 L , 185 pk, iets meet dan 100 pk/liter

Ik kan me niet voorstellen dat deze boosted auto's op zoveel druk rijden. Volgens mij hebben we het hier over 0,4 bar of zo....

Ik denk persoonlijk dat ze relatief kleine turbo's erin zetten, om zo de turbolag te dichten. Je wilt voor een gewone auto voor op de weg al wat voelen bij 2500 toeren, en hem niet tot 3500 toeren doortrekken voordat je iets voelt....

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2010, 17:37

gt turbo 1400 cc 140pk op 1,1 bar
seat supercopa 2.0liter 365 pk op 1,2 bar met pekdruk 1,35 bar
Dus dat valt wel mee hoor.

Is maar net hoe de motor is opgebouwd
er rijden ook wat 16vtjes rond, die zijn 1800 en zitten rond de 200 pk met low boost conversies.
Maar met wat aanspassingen haal je die 200pk ook uit een atmo, alleen heb je dan minder koppel.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2010, 17:56

Volgens mij is een Rotrex stiller dan een twinsrew SC :hmmm:

heb vele auto's horen janken met die twinscrews, dat vind ik helemaal niks je hoort de motor bijna niet meer...

sommige merken maken ook meer herrie dan de ander, maar volgens mij is Rotrex 1 der compactste en stilste voor zover ik weet :angel: (ik weet niet zoveel haha)

dubversion

Bericht door dubversion » 06 aug 2010, 08:03

GTRene schreef:Volgens mij is een Rotrex stiller dan een twinsrew SC :hmmm:

heb vele auto's horen janken met die twinscrews, dat vind ik helemaal niks je hoort de motor bijna niet meer...

sommige merken maken ook meer herrie dan de ander, maar volgens mij is Rotrex 1 der compactste en stilste voor zover ik weet :angel: (ik weet niet zoveel haha)
Hi GTRene,

Op de meeting die ik organiseer zijn een paar twinscrews en er zou ook een Clio met rotrex moeten komen. Dan kunnen even checken. Er komt ook een jaguar met fabrieks Eaton (twinscrew). Ook die kunnen we dan eens horen. Kijk AUB even bij het forum gedeelte van meeitngs voor meer info.

groetjes,

Jeroen

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 07 aug 2010, 20:30

Die Jaguar met eaton gaat echt niet veel herrie maken, want de inlaat is origineel af-fabriek en dus goed geïsoleerd.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 aug 2010, 20:51

mij gaat het dus inderdaad om het verschil bv op een Lotus of honda lotus met twin-screw of die andere systemen en de Rotrex, die wat ik heb gehoord was de rotrex in zelfde opstelling zeg maar de stilste, die hoorde ik ook niet of niet echt...zoals bv dat filmpje waar die snelle open auto met honda motor en SC rijd, moet je dat ding eens horen janken, dat vind ik echt 3x niks.

dubversion

Bericht door dubversion » 08 aug 2010, 18:15

GTRene schreef:mij gaat het dus inderdaad om het verschil bv op een Lotus of honda lotus met twin-screw of die andere systemen en de Rotrex, die wat ik heb gehoord was de rotrex in zelfde opstelling zeg maar de stilste, die hoorde ik ook niet of niet echt...zoals bv dat filmpje waar die snelle open auto met honda motor en SC rijd, moet je dat ding eens horen janken, dat vind ik echt 3x niks.
... toen ik mijn sc aan het uitzoeken was, vond ik het heel belangrijk dat ik geen extra geluid in de cabine heb. De setup van ESS produceert vrijwel geen extra geluid. Natuurlijk hoor je de knalpijp harder blazen; er komt immers meer dan 1 atmospheer in het blok, maar de sc hoor je niet.

Over de jaguar: ik ben erg benieuwd hoe dat is gemaakt. Sinds vandaag staat er ook een mercedes met compressor op de VIP lijst; zelfde reden als de jaguar; om te laten zien hoe de fabriek superchargers monteert. Ik ben erg benieuwd...

Komen jullie naar de meeting ?

groetjes,

Jeroen

groetjes,

Jeroen

dubversion

Bericht door dubversion » 21 aug 2011, 15:30

Ik organiseer elk jaar de custom turbo en supercharger meeting, meer daarover in het meeting subforum.
Hier een pull van de BMW met supercharger kit. Fluisterstil !

Laatst gewijzigd door dubversion op 21 aug 2011, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2011, 16:38

Ik hoor hem toch echt goed, zelfs in jou auto :D
natuurlijk als dat achter het schutbord ligt bij de lotus achter je oor gaat het harder, maar zelfs in jou auto hoor ik het, dat doet een goede Rotrex dus niet :wink:

maar verder en leuk vermogen natuurlijk :df:

dubversion

Bericht door dubversion » 14 jan 2013, 10:40

Met enige tegenzin biedt ik mijn 325ti Compact te koop aan, vanwege gezinsuitbreiding en de start van een nieuw project. De auto heeft net een grote beurt gehad en ik heb nog een set BMW schijven en remklauwen klaarliggen voor inbouw. Geinteresseerden kunnen mij emailen:

info@customturboworld.com of een PM berichtje sturen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Plaats reactie