BMW E46 320D (Onderhoud)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Riceaux

Re: BMW E46 320D + 318iS of ... ?

Bericht door Riceaux » 10 jan 2013, 14:24

Peric schreef:Hangt er bij zulk soort auto's met een bepaalde leeftijd helemaal vanaf hoe de auto is bijgehouden.
E30 is over het algemeen wat roestgevoeliger dan een E36.
Ik vind een E36 ook mooier, maar een E30 is nogal stukkie lichter, vandaar het voorstel.
Maar je kunt een E36(4-cilinder) ook een stuk lichter krijgen en leuk sturend hoor. Genoeg voorbeelden hiervan op het forum.
Scheelt het echt zoveel in gewicht? Op papier maar iets van 90 kg volgens mij. Maar ik kijk tegen die tijd wel wat er te koop staat en hou een e30 zeker in m'n achterhoofd. :)
Welk overbodig gewicht ?
Neem aan dat je vriendin een auto met interieur wil?

Waarom niet een nette E46 318 voor je vriendin ?
Kosten bijna hetzelfde en is vele malen luxer en confortabeler.
Achterbank, isolatie, bitumen enz. M'n vriendin vindt een auto met kuipstoelen en een rolkooi geen probleem. :angel: Zolang er maar een radio en speakers in zit is zij tevreden. En ze wil er straks zelf ook het circuit mee op. ;)

E46 is weer een stukje zwaarder en duurder in verzekering. Plus dat dingen als een sperdiff voor een E46 vele malen duurder zijn dan voor een E36. En voor de lange ritten kan ze dan gewoon de 320D meepakken.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 jan 2013, 15:14

Ik zou nog eerder de 320d een beetje circuit waardig maken dan een iS daarvoor te nemen. Volgens mij gaat zo'n ding je op meerdere fronten tegenvallen naast de 320d. Het ding maakt alleen meer toeren, op elk ander punt is de diesel de meerdere namelijk.. Verlaginkje, chip en remmerij wat aanpassen, klaar ben je.

Enne, geloof mij dat het tegen valt om een sportieve auto te combineren als 2e auto voor de vrouw. Been there, done that :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 10 jan 2013, 15:16

318IS is leuk, voor een tijdje.....

Daarna wil je gewoon meer vermogen. (Zeg na +/- 6 trackdays verveelt het al....)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jan 2013, 15:27

Niels schreef:Ik zou nog eerder de 320d een beetje circuit waardig maken dan een iS daarvoor te nemen. Volgens mij gaat zo'n ding je op meerdere fronten tegenvallen naast de 320d. Het ding maakt alleen meer toeren, op elk ander punt is de diesel de meerdere namelijk.. Verlaginkje, chip en remmerij wat aanpassen, klaar ben je.

Enne, geloof mij dat het tegen valt om een sportieve auto te combineren als 2e auto voor de vrouw. Been there, done that :lol:
Nadeel is wanneer ik de 320d circuit geschikt ga maken en 'm afschrijf ik geen dagelijks vervoer meer heb. Als ik er dan een 318iS oid bij koop en die afschrijf heb ik nog steeds een auto voor dagelijks gebruik over.

En m'n vriendin gaat dat ding dan afentoe gebruiken om naar werk/school te gaan. Voor de rest gaat zij er ook alleen voor de fun mee rijden.
318IS is leuk, voor een tijdje.....

Daarna wil je gewoon meer vermogen. (Zeg na +/- 6 trackdays verveelt het al....)
6 trackdays, dan zijn we alweer 2 jaar verder schat ik zo.

Het zou überhaupt een wonder zijn als ik een auto zolang houdt. Een E30 325i zou opzich ook nog een optie zijn. Straks maar even de kosten daarvoor uitrekenen.

Maar het doel van de 318iS is voor mij om m'n vriendin wat uitgebreider te laten kennis maken met gevorderd autorijden, zowel op de openbare weg als circuit. Zodra zij aan meer vermogen toe is kan er dan wel weer iets anders komen. En het voordeel van een 318iS is dat ik er ook een beetje mee kan spelen bij niet al te hoge snelheden.

Maar wellicht hebben jullie nog andere auto's als alternatief voor een 2e auto. 1 ding is zeker, met m'n daily ga ik niet het circuit op. :)

Peric

Bericht door Peric » 10 jan 2013, 15:38

Er zal altijd iets snellers zijn dan datgene wat je hebt.
Het leuke aan een 318is is dat je met relatief weinig vermogen een erg leuk sturende auto hebt. En dan is het dés te leuker om met het relatief geringe vermogen tóch zo hard mogelijk rond te gaan. Dan leer je rijden, om met rijden de laatste secondes te vinden ipv met vermogen.

En ik vind eigenlijk mijn combi ideaal. Voor het dagelijkse lekker rustig op koppel rijden(diesel) en voor het sportieve een benzine-schreeuwer.
Dus ik vind dat diesel en benzine prima te combineren zijn. Openbare weg en circuit zijn toch 2 hele verschillende dingen. Op de openbare weg zit en rij ik comfortabel. Op het circuit veel rechterop en ga ervoor.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jan 2013, 15:41

Peric schreef:Er zal altijd iets snellers zijn dan datgene wat je hebt.
Het leuke aan een 318is is dat je met relatief weinig vermogen een erg leuk sturende auto hebt. En dan is het dés te leuker om met het relatief geringe vermogen tóch zo hard mogelijk rond te gaan. Dan leer je rijden, om met rijden de laatste secondes te vinden ipv met vermogen.

En ik vind eigenlijk mijn combi ideaal. Voor het dagelijkse lekker rustig op koppel rijden(diesel) en voor het sportieve een benzine-schreeuwer.
Dus ik vind dat diesel en benzine prima te combineren zijn. Openbare weg en circuit zijn toch 2 hele verschillende dingen. Op de openbare weg zit en rij ik comfortabel. Op het circuit veel rechterop en ga ervoor.
Wat dat betreft zitten wij op 1 lijn. Mijn idee over circuit rijden en auto's met veel vermogen is heel simpel. Kan je het maximale niet uit een auto met 'relatief' weinig vermogen halen heb je niks te zoeken in een auto met veel vermogen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2013, 21:45

In plaats van een E36 318iS kan je ook een E36 318Ti compact nemen. Zelfde motortje maar een compact koets.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jan 2013, 23:04

Bert ///M3 schreef:In plaats van een E36 318iS kan je ook een E36 318Ti compact nemen. Zelfde motortje maar een compact koets.
Goede optie! Thanks! Morgen maar even weer op marktplaats kijken.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jan 2013, 00:59

Ik wilde ook de Compact voorstellen ! Gewoon uit Duitsland halen met 150.000km.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jan 2013, 08:44

Koop gelijk al ffkes zo'n kooitje van JWD!
Schroeven, en nette prijs.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 11 jan 2013, 12:37

Macboy schreef:Ik wilde ook de Compact voorstellen ! Gewoon uit Duitsland halen met 150.000km.
Goed idee! Bij auto's van die leeftijd kost het alleen even extra tijd om naar Duitsland te rijden en naar het RDW. Voor de rest geen gezeik qua veel bpm e.d. toch?
Heb liever een laskooi. En ga sowieso geen spullen aanschaffen voor een auto die ik nog niet heb. ;)

Reind

Bericht door Reind » 12 jan 2013, 07:59

140pk voor een beginnende rijder is natuurlijkbaardig wat. Lijkt me ook een goede start. Toch went vermogen erg snel en zou je een 325i ook kunnen overwegen.

Ik heb er laatst weer eentje bijgekocht voor de fun (driften) voor €1000 met nieuwe APK. Ding ziet er prima uit en loopt nog als een tiet. Misschien het overwegen waard?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jan 2013, 11:09

Reind schreef:140pk voor een beginnende rijder is natuurlijkbaardig wat. Lijkt me ook een goede start. Toch went vermogen erg snel en zou je een 325i ook kunnen overwegen.

Ik heb er laatst weer eentje bijgekocht voor de fun (driften) voor €1000 met nieuwe APK. Ding ziet er prima uit en loopt nog als een tiet. Misschien het overwegen waard?
325i heb ik al naar zitten kijken. Maar de auto komt waarschijnlijk op naam van m'n vriendin vanwege parkeervergunning. En een 325i verzekeren op naam van een 19jarige gaat wel erg duur worden. Waarschijnlijk einde van het jaar verhuizen/ samen wonen, dan kan de auto gewoon op mijn naam en gaan we waarschijnlijk wel overstappen naar een 325i. Is dan net zo duur als een 318iS op haar naam. Als we besluiten dat de auto toch direct op mijn naam komt is een 325i wel direct een optie.

Of is het toevallig mogelijk om de verzekering op een andere naam te zetten dan die van de kentekenhouder?

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 12 jan 2013, 13:46

Riceaux schreef:
Macboy schreef:Ik wilde ook de Compact voorstellen ! Gewoon uit Duitsland halen met 150.000km.
Goed idee! Bij auto's van die leeftijd kost het alleen even extra tijd om naar Duitsland te rijden en naar het RDW. Voor de rest geen gezeik qua veel bpm e.d. toch?
Heb liever een laskooi. En ga sowieso geen spullen aanschaffen voor een auto die ik nog niet heb. ;)
Eén tip: Als je een Compact gaat halen, neem er dan wel eentje met een productiedatum na april 1998 (even uit m'n hoofd) als het kan. Voor die datum hadden ze nog massieve schijven voor. De nadelen ervan heb ik tijdens een van de CBR's mogen ondervinden. Na die productiedatum is het de geventileerde remmerij voor van een 325. Ik had de mijne destijds omgebouwd, andere blokken & staalomvlochten slangen & presto. Ding remde dikke prima. VLF 1 & diverse trackdays ermee gedaan. Ik heb enorm veel plezier gehad met dat ding. Torretje was kogelvrij. Koets werd wel wat slapper, maar soit.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jan 2013, 13:55

Thanks voor de tip! Is het veel werk om de schijven om te bouwen van massief naar geventileerd? En geldt dit alleen voor de compact of ook voor de 318iS?

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 12 jan 2013, 14:49

Valt wel mee. Je hebt alleen de schijf, zadel, huis en plaat nodig.

Onderdelennummers:

Remschijf voor: 34111165455
Zadel: 34116758113
Huis: 34116758114
Plaat: 34106758104

Alles nieuw incl. BTW destijds een EUR 700,00. Maar je kunt het vast ook ergens van de sloop halen voor een stuk minder. Eindresultaat past gewoon in de standaard velgen.

Of dit voor de 318iS ook geldt, weet ik niet. Heb 7 jaar met een Compact in de rondte gereden. Voorwielophanging is gelijk aan de E30 M3, achteras is ook E30. Compacts zijn nooit geleverd met sper (buiten de VS). Voor een Compact hebt je een E30 sper & huis nodig, als je wil gaan driften of serieuzer gaat rijden. Diffs in de standaard overbrenging zijn zeldzaam (3:45). De 318iS werkt daar iets anders. Joy had destijds volgens mij een sperklok uit een E28 524td (3:45)

Je kunt iets meer teruglezen in het oude draadje over mijn auto:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ilit=318ti

Tim N

Bericht door Tim N » 12 jan 2013, 15:12

Voorwielophanging is gewoon E36 hoor niks geen gelijkenis met E30 M3, enkel de achteras van de compact was overeenkomstig met de E30.

Misschien is een 323ti ook nog iets om naar rond te kijken?

Peric

Bericht door Peric » 12 jan 2013, 19:08

Heheh Tim, wilde net m'n 323ti voorstellen.
Die ga ik netjes maken en is dan later dit jaar te koop.. :)

Afbeelding

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jan 2013, 19:49

Peric schreef:Heheh Tim, wilde net m'n 323ti voorstellen.
Die ga ik netjes maken en is dan later dit jaar te koop.. :)

Afbeelding
Kan je per pb een lijst met specificaties sturen en ongeveer wat je ervoor wilt hebben? :tooth:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jan 2013, 21:14

Voordeel van een wagentje zoals een 318Ti is ook dat je de kosten een beetje in de hand houd.

Neem je een 325i bijvoorbeeld dan heb je 60 PK er bij maar je benzineverbruik gaat ook meteen met 50% omhoog. Remmen slijten harder etc.

Ga je regelmatig trackdays etc doen dan gaat dat er aardig inhakken. Gezien leeftijd en situatie etc niet geheel onbelangrijk denk ik.

320D een beetje circuit geschikt maken is IMHO ook niet de oplossing. Met een daily circuit rijden kan wel voor een keertje maar als daar een gewoonte van gaat maken dan blijft er niet zo veel van je koets etc over.

Joy

Bericht door Joy » 12 jan 2013, 21:41

In de basis is een 318is geen wonder van snelheid maar wel een levendige auto. Het vermogen komt mooi progressief vrij en geeft de bestuurder het gevoel dat trappen loont. De wegligging is veilig en lichtvoetig. Breekt de auto uit kun je bij wijze van spreken het gas erop laten, de auto heeft niet genoeg vermogen (op droog) om echt in de problemen te komen. En dat is heel prettig voor een beginnend circuitrijder met weinig rwd-ervaring. Ik heb er in ieder geval een fijne tijd mee gehad en puur op wegligging nog aardig wat auto's mee weten te verrassen. Op een baantje zoals Zolder kun je een 325i nog vrij aardig volgen. Op een baan als Spa Francorchamps kun je op diverse stukken je radiozenders programmeren, dan valt het vermogen gewoon tegen. :D
Feit is dat een 318is weinig kost zowel in aanschaf als onderhoud. Het gaat allemaal minder hard dus je slijtage is ook minder. Op een circuitdag verbruikt de 318is 1 op 6,5, een M3 zit net op de helft daarvan. De M3 is na zo een dag voor de helft door zijn banden heen en remblokken hebben een aardige knauw gekregen.
Mijn zwager heeft nu een 318ti (met de 1.9 motor) en die voelt redelijk vlot aan. Ik heb het idee dat de 1.9 + de lichtere koets van de compact hier voordeel heeft tov de 1.8 M42 in mijn oude 318is. Een E39 520i 2.2 is in ieder geval een stukje trager.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 jan 2013, 13:44

Bert ///M3 schreef:Voordeel van een wagentje zoals een 318Ti is ook dat je de kosten een beetje in de hand houd.

Neem je een 325i bijvoorbeeld dan heb je 60 PK er bij maar je benzineverbruik gaat ook meteen met 50% omhoog. Remmen slijten harder etc.

Ga je regelmatig trackdays etc doen dan gaat dat er aardig inhakken. Gezien leeftijd en situatie etc niet geheel onbelangrijk denk ik.

320D een beetje circuit geschikt maken is IMHO ook niet de oplossing. Met een daily circuit rijden kan wel voor een keertje maar als daar een gewoonte van gaat maken dan blijft er niet zo veel van je koets etc over.
Dat het verbruik tussen een 318Ti en een 325i zo verschilt had ik niet verwacht. Plus dat onderhoud duurder is, wegenbelasting is duurder, verzekering is duurder. Oftewel met een 318Ti kan ik meer rijden voor het zelfde geld.

320D geschikt maken voor circuit ben ik ook niet van plan. Heb aardig wat lange ritten gepland staan voor dit jaar dus die auto hou ik liever standaard en comfortabel.
In de basis is een 318is geen wonder van snelheid maar wel een levendige auto. Het vermogen komt mooi progressief vrij en geeft de bestuurder het gevoel dat trappen loont. De wegligging is veilig en lichtvoetig. Breekt de auto uit kun je bij wijze van spreken het gas erop laten, de auto heeft niet genoeg vermogen (op droog) om echt in de problemen te komen. En dat is heel prettig voor een beginnend circuitrijder met weinig rwd-ervaring. Ik heb er in ieder geval een fijne tijd mee gehad en puur op wegligging nog aardig wat auto's mee weten te verrassen. Op een baantje zoals Zolder kun je een 325i nog vrij aardig volgen. Op een baan als Spa Francorchamps kun je op diverse stukken je radiozenders programmeren, dan valt het vermogen gewoon tegen.
Feit is dat een 318is weinig kost zowel in aanschaf als onderhoud. Het gaat allemaal minder hard dus je slijtage is ook minder. Op een circuitdag verbruikt de 318is 1 op 6,5, een M3 zit net op de helft daarvan. De M3 is na zo een dag voor de helft door zijn banden heen en remblokken hebben een aardige knauw gekregen.
Mijn zwager heeft nu een 318ti (met de 1.9 motor) en die voelt redelijk vlot aan. Ik heb het idee dat de 1.9 + de lichtere koets van de compact hier voordeel heeft tov de 1.8 M42 in mijn oude 318is. Een E39 520i 2.2 is in ieder geval een stukje trager.
Ik zelf zou een 325i wel aan kunnen op het circuit qua vermogen. Maar voor m'n vriendin is het natuurlijk een ander verhaal. Zij heeft 0,0 circuitervaring dus vooral met het oog op dat zij er voornamelijk in gaat rijden lijkt een 318Ti/iS mij gewoon een prima optie. Ben van plan om voornamelijk op Assen te gaan rijden, dus daar kan je prima met een 318Ti/iS uit de voeten. Vorig jaar op de Nordschleiffe gereden tijdens de DF Trackday met een 325i en daarmee kom je op sommige stukken van dat circuit met een 325i ook nog vermogen te kort.

Plus dat Assen voor mij zo'n beetje om de hoek ligt en andere circuits liggen toch een stuk verder weg. Ook niet onbelangrijk mocht er iets stuk gaan aan de auto en ik 'm weer naar huis moet krijgen. Het stukje Assen-Groningen kan ik 'm dan nog wel slepen achter de 320D aan. Maar vanaf bijvoorbeeld Zandvoort lijkt me dat niet echt een geschikte oplossing.

Dus we gaan er nu maar even vanuit dat het een 318Ti/iS wordt.
Wat zijn dan in het begin de belangrijkste upgrades die ik moet doen om 'm circuitwaardig te maken?
Natuurlijk eerst zorgen dat de auto mechanisch gewoon goed is.
Daarna remmen als eerste?
En wat is het verschil in kosten ongeveer tussen een sperdiff voor een 318Ti en een iS?

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2013, 14:11

Een 318is heeft geventileerde schijven standaard. Een 318ti pas vanaf de facelift van 1998. Dat is gewoon een absolute must. Ik zou zelf EBC yellow monteren omdat die het gewoon goed doen en op straat koud goed remmen en stil zijn. Rondom staalomvlochten remleidingen monteren met een goede remvloeistof.

Motorsteunen zijn bij mijn 318is 2 x gesneuveld. De 1e keer waren het nog de originele die door ouderdom scheurden, de 2e keer was van een dag stampen op Malmedy met veel links/rechts dwarskrachten. Dus die zou ik zeker vernieuwen mochten het nog de originele zijn.

Sper zou ik niet aan beginnen. Ik heb het dan wel gemonteerd maar eigenlijk is het niet nodig op een 318is. De auto krijgt er zoveel grip van op de achteras dat je wat meer onderstuur krijgt en vrijwel nooit de tractie op de achteras kunt verbreken. Het nadeel is ook dat je van een klein sperhuis over moet stappen op een groot huis met bijbehorende gewichtsnadelen. Ik zou dat dus origineel laten. Scheelt ook een boel geld.

Een fijne racekuip + gordels is een aanrader alsmede een goede kooi waar de gordels aan bevestigd kunnen worden. Eventueel een veerpootbrug aan de voorzijde. Als de auto volledig gestript gaat worden kom je eigenlijk niet onder een onderstel op maat uit. Dan kun je het gewichtsverschil mooi compenseren met wat minder stijve veren/demper settings. Zoals Jenna met de 318is heeft gereden (redelijk intact interieur) is overigens ook wel prettig. Dan heb je wel een kuip en een kooi maar blijft de auto nog comfi genoeg om over de openbare weg naar je bestemming te rijden. Geen idee wat je vriendin daarover denkt?

Ik zou sowieso de auto voorzien van verse vloeistoffen in zowel motor, bak als differentieel. Eventueel preventief een thermostaat wisselen en de radiateur checken op slijtage. Ook de viscofan even controleren. Daarnaast kan het geen kwaad om de vacuümslangen na te lopen en zo nodig de uitgedroogde te vernieuwen. Dit is namelijk een bron van slecht stationair lopen en haperend oppakken. Gasklephuis moet vaak ook schoongemaakt worden omdat ie wat kleeft.

Daarnaast geen overdreven zware wielen monteren met te breed rubber. Hiermee kill je de performance behoorlijk.

Motorisch niks aan doen. Dingen lopen zeer betrouwbaar in standaard vorm. Uitlaatspruitstuk is al equal length en de meeste sportuitlaten maken teveel herrie.

Reind

Bericht door Reind » 13 jan 2013, 14:27

Had Tom van Hezewijk niet een 318is circuit klaar. Stond geloof ik ook tekoop

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2013, 14:28

Dat was mijn oude 318is. Is inmiddels een 328i geworden. :D

Plaats reactie