Bert ///M3 schreef:Voordeel van een wagentje zoals een 318Ti is ook dat je de kosten een beetje in de hand houd.
Neem je een 325i bijvoorbeeld dan heb je 60 PK er bij maar je benzineverbruik gaat ook meteen met 50% omhoog. Remmen slijten harder etc.
Ga je regelmatig trackdays etc doen dan gaat dat er aardig inhakken. Gezien leeftijd en situatie etc niet geheel onbelangrijk denk ik.
320D een beetje circuit geschikt maken is IMHO ook niet de oplossing. Met een daily circuit rijden kan wel voor een keertje maar als daar een gewoonte van gaat maken dan blijft er niet zo veel van je koets etc over.
Dat het verbruik tussen een 318Ti en een 325i zo verschilt had ik niet verwacht. Plus dat onderhoud duurder is, wegenbelasting is duurder, verzekering is duurder. Oftewel met een 318Ti kan ik meer rijden voor het zelfde geld.
320D geschikt maken voor circuit ben ik ook niet van plan. Heb aardig wat lange ritten gepland staan voor dit jaar dus die auto hou ik liever standaard en comfortabel.
In de basis is een 318is geen wonder van snelheid maar wel een levendige auto. Het vermogen komt mooi progressief vrij en geeft de bestuurder het gevoel dat trappen loont. De wegligging is veilig en lichtvoetig. Breekt de auto uit kun je bij wijze van spreken het gas erop laten, de auto heeft niet genoeg vermogen (op droog) om echt in de problemen te komen. En dat is heel prettig voor een beginnend circuitrijder met weinig rwd-ervaring. Ik heb er in ieder geval een fijne tijd mee gehad en puur op wegligging nog aardig wat auto's mee weten te verrassen. Op een baantje zoals Zolder kun je een 325i nog vrij aardig volgen. Op een baan als Spa Francorchamps kun je op diverse stukken je radiozenders programmeren, dan valt het vermogen gewoon tegen.
Feit is dat een 318is weinig kost zowel in aanschaf als onderhoud. Het gaat allemaal minder hard dus je slijtage is ook minder. Op een circuitdag verbruikt de 318is 1 op 6,5, een M3 zit net op de helft daarvan. De M3 is na zo een dag voor de helft door zijn banden heen en remblokken hebben een aardige knauw gekregen.
Mijn zwager heeft nu een 318ti (met de 1.9 motor) en die voelt redelijk vlot aan. Ik heb het idee dat de 1.9 + de lichtere koets van de compact hier voordeel heeft tov de 1.8 M42 in mijn oude 318is. Een E39 520i 2.2 is in ieder geval een stukje trager.
Ik zelf zou een 325i wel aan kunnen op het circuit qua vermogen. Maar voor m'n vriendin is het natuurlijk een ander verhaal. Zij heeft 0,0 circuitervaring dus vooral met het oog op dat zij er voornamelijk in gaat rijden lijkt een 318Ti/iS mij gewoon een prima optie. Ben van plan om voornamelijk op Assen te gaan rijden, dus daar kan je prima met een 318Ti/iS uit de voeten. Vorig jaar op de Nordschleiffe gereden tijdens de DF Trackday met een 325i en daarmee kom je op sommige stukken van dat circuit met een 325i ook nog vermogen te kort.
Plus dat Assen voor mij zo'n beetje om de hoek ligt en andere circuits liggen toch een stuk verder weg. Ook niet onbelangrijk mocht er iets stuk gaan aan de auto en ik 'm weer naar huis moet krijgen. Het stukje Assen-Groningen kan ik 'm dan nog wel slepen achter de 320D aan. Maar vanaf bijvoorbeeld Zandvoort lijkt me dat niet echt een geschikte oplossing.
Dus we gaan er nu maar even vanuit dat het een 318Ti/iS wordt.
Wat zijn dan in het begin de belangrijkste upgrades die ik moet doen om 'm circuitwaardig te maken?
Natuurlijk eerst zorgen dat de auto mechanisch gewoon goed is.
Daarna remmen als eerste?
En wat is het verschil in kosten ongeveer tussen een sperdiff voor een 318Ti en een iS?