Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
hanske

Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door hanske » 11 jan 2013, 13:06

ElsevierExtravrijdag 11 jan 2013, 12:58

Nederland Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd
door Arne Hankel 11 jan 2013

Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd - Foto: ANP
Het brandstofverbruik van zuinige auto’s is veel hoger dan fabrikanten beloven in hun folders. Auto's verbruiken vaak 35 procent meer brandstof, met uitschieters boven de 50 procent.

Dat meldt de NOS op basis van cijfers van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen levert voor de zakelijke markt. Het bedrijf liet de gegevens van 400.000 Nederlandse auto's onderzoeken door TNO.

Stimuleringsmaatregelen
De cijfers over het verbruik zijn relevant omdat de overheid de aanschaf van 'groene' modellen - zuinige auto's met een lage CO2-uitstoot - stimuleert. Voor die auto’s hoeft geen aanschafbelasting (BPM) te worden betaald, ze zijn vrijgesteld van wegenbelasting en hebben een lage fiscale bijtelling.

De ‘groene’ auto’s zijn daardoor bijzonder populair.

'Een elektrische auto rijdt niet op stroom maar op subsidie. Dat zal nog lang zo blijven: de batterijen blijven tientallen jaren zo duur dat niemand bij zijn gezonde verstand zo'n veel te dure auto zou kopen. Een overheid die, om welke reden dan ook, wil dat zijn burgers elektrisch gaan rijden, moet met geld strooien.

'Groene' auto kan niet zonder subsidie

Voor de gek
‘Kijken we naar de auto's die vorig jaar in Nederland op de weg zijn gekomen, dan is de afwijking 35 procent. Focussen we op auto's die op papier het zuinigst scoren, dan gaan we richting de 45 procent,’ zegt Travelcard-directeur Jan-Reint Vink tegen de NOS.

‘We stoten dus ook veel meer CO2 uit dan we denken. Wie zich baseert op de fabrieksopgave, houdt zichzelf voor de gek.’

Peric

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Peric » 11 jan 2013, 13:10

Stichting 'Open Deur"?

Mark N

Bericht door Mark N » 11 jan 2013, 13:25

Verassend! :kikker: 35 tot 50 procent is wel een belachelijke overschrijding though.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jan 2013, 13:32

Vollepolle op de autobahn met een 500 twinair resulteert in 1 op 8,5. Meer dan 65 procent minder zuinig dan opgegeven. :tong: :df:

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jan 2013, 13:39

Mark N schreef:Verassend! :kikker: 35 tot 50 procent is wel een belachelijke overschrijding though.
Tja, als de gemiddelde leaserijder moet kiezen tussen z'n Ampera opladen aan z'n eigen stopcontact of volgooien met de tankpas...

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 11 jan 2013, 13:59

Met de megane 1.5 dci haal ik moet moeite 1 op 17... Vooral met veel 130 km/h autosnelweg km's...

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jan 2013, 14:02

De Up! Doet 5,1 ltr op 100 km ipv 4,1 ltr op de 100 km.......

Als je het zo gaat bekijken heb je al snel 20% te pakken................... Ookal is het verschil peanuts.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 11 jan 2013, 14:31

Over Ampera gesproken.......rond de het vriespunt is de capaciteit van de batterij al gauw 20% minder.........je mag dus blij zijn dat er een motor in dat ding zit......

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jan 2013, 15:01

De plaatselijke Opeldealer hier heeft in zijn showroom zo'n oude Amerikaanse benzinepomp naast de Ampera staan. Zou hij er wat mee bedoelen?

RJay

Bericht door RJay » 11 jan 2013, 15:10

En als ze dan een verbrandingsmotor hebben, moet je die "spaar"gebakjes dusdanig open trappen dat de hele zuinigheid weg is....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 jan 2013, 15:12

'Paus veel minder Rooms dan beloofd'

'Sinterklaas veel minder echt dan beloofd'

'Eieren veel ovaler dan beloofd'

'Banken veel erger dan beloofd'

'Homo's vallen meer op mannen dan beloofd'

'Paulusma zit er vaker naast dan beloofd'

'Vrouwen vaker over de zeik tijdens ongesteld dan beloofd'

'Autofora vallen vaker in herhaling dan beloofd'

etc.
:coffee:
'

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2013, 15:16

Snipe schreef:
Mark N schreef:Verassend! :kikker: 35 tot 50 procent is wel een belachelijke overschrijding though.
Tja, als de gemiddelde leaserijder moet kiezen tussen z'n Ampera opladen aan z'n eigen stopcontact of volgooien met de tankpas...

Dat roep ik dus al tijden, dát is een probleem dat ze niet 1, 2, 3 oplossen...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2013, 15:19

Veel auto's halen hun verbruikscijfers alleen met premium brandstoffen, bandjes op 3 bar en een rijcyclus die niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dus al rijd je met de beste wil van de wereld volgens 't boekje en Het Nieuwe Rijden, dan nog ga je geen premium brandstof tanken om het verbruik te verminderen als 't onder de streep nog steeds duurder blijkt te zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 jan 2013, 15:22

'Aarde minder plat dan beloofd'

'Kinderen vaak jonger dan hun ouders'

'Poep vaker bestanddeel van ontlasting dan beloofd'

'Bergen vaak hoger dan dalen'

'Antarctica op momenten tóch stukken kouder dan de Sahara'

'Auschwitz minder gezelli dan beloofd'

'WC Eend minder drinkbaar dan beloofd'

etc.
:coffee:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2013, 15:40

open deur maar laat de overheid nou eens wakker worden door dit soort berichten...

opzouten met je bijtellingkorting voor zogenaamd zuinige auto's en CO2 gerelateerde BPM.

gevolg is dat iedereen een zogenaamd zuinige auto kiest weinig bijtelling betaald en dus minder inkomsten voor de staatskas... en waar gaan ze dat halen?? precies bij iedere andere burger.

als je dan toch wil stimuleren moet je een bijtelling bedenken op werkelijke CO2 uitstoot, dus blackbox er in waarmee je kan bewijzen daadwerkelijk zuinig te rijden en krijg je korting op je bijtelling.

niet zuinig rijden of je wil geen black-box? prima betaal je gewoon 25% bijtelling...

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 11 jan 2013, 17:14

ik heb niet helemaal gelezen (heb totaal 0,0 met die musli shit) maar volgens mij testen ze niet zelf maar gebruiken ze data van lease rijders? die rijden dat natuurlijk niet zij rijden gratis en kunnen dus trappen dat ze willen met de autos :)

frankv

Bericht door frankv » 11 jan 2013, 19:39

Als eigenaar van zowel een oude bak (BMW 730), als muesli shit (Prius Plug-In) als driving fun (Porsche 964 en BMW E30 M3) kan ik over verbruikscijfers aardig meepraten.

In het persbericht van vandaag waren dit blijkbaar de grootste zondaars:
Afbeelding

Wat er dus aan de hand lijkt, is dat de test een afwijking heeft voor zuinige auto's. Want zuinige gebakjes zijn nog steeds zuiniger dan een AMG modelletje, ondanks dat ze hun testwaarden niet halen.

Ik vind het zo'n gelul dat muesli shit steeds wordt neergezet als auto's van mensen die misbruik maken van subsidies en intussen net zoveel verbruiken als die aardige sjonnie met zijn 15 jaar oude BMW. Ik ben beide tegelijk, dus ik mag het zeggen :-)

Even wat cijfers van mijn wagenpark:
Prius Plug in over mijn eerste 9500km: 4,5L/100km, 1 op 22, en ok, ik heb 11% electrisch gereden, dus reken die er ook nog bij en zeg dat ik 1 op 20 heb gereden.

BMW 730 op korte ritjes? 14L/100km, 1 op 7

BMW 730 heen en weer naar Frankrijk of Oostenrijk? 10L/100km, 1 op 10

De Prius Plug in verbruikt de helft tot eenderde van de 730. En ja, hij zal iets meer afwijken van de testwaarden dan de 730, maar dat interesseert mij geen bal. En ja, de 730 is comfortabeler op lange ritten, maar de Prius rijdt echt zo verkeerd nog niet. Voor beide geldt, dat als ik plezier wil hebben, ik de 964, of de M3 wel neem!

Dus houd op te :blabla: over verbruikscijfers, want :shithappens: :thnx: :nana:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2013, 19:48

dat is ook geen vergelijking...

bijvoorbeeld vorig model Mégane 1.9dci had in de praktijk precies hetzelfde verbuik als de huidige 1.5dci maar was wel 25% tegen 14% nu ;-)

JP

Bericht door JP » 11 jan 2013, 19:50

Zuinige auto's zijn voor bejaarden. Koop je er zo een, hoor je je rijstijl ook aan te passen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 11 jan 2013, 21:20

Waarom JP?
Ik heb ook zo'n zuinig ding met 0%.

Verbruik is tov m'n vorige auto bijna gehalveerd.
En de rijstijl is gelijk gebleven, standje vlot.

Verder heb ik nog 700 pk compensatie in de garage staan, dus vind het wel prima zo. :-)

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 jan 2013, 21:51

Mijn enige vergelijking is een tripje België vorig jaar met mijn Ibiza (FR TDi) en een Ibiza Ecoschraper editie.
Zijn toen een dagje naar de rally geweest, 's ochtendsvroeg rustig aan over de snelweg die kant op, hele dag normaal gereden ook in de heuvels daar en 's avonds normaal tempo naar huis toe.
Eindstand: bij mij thuis stonden beiden boardcomputers precies op dezelfde waardes over de hele dag.

Wat was dan wel het verschil? Ik heb niet hoeven trappen in de heuvels om normaal met het verkeer mee te komen :tooth:

Overigens stonden beide auto's op een 1 op 18,5 na een dikke 500 kilometer

Emiel

Bericht door Emiel » 11 jan 2013, 22:21

Mijn Polo 1.2 Slowmotion komt toch echt niet verder als 1 op 18/19.

Dat doet de 320d touring ( 4 jaar ouder ) van een kameraad ook.

frankv

Bericht door frankv » 11 jan 2013, 22:59

Ik zie toch dat anderen niet verder komen dan 1:18 / 1:19 met (fors) kleinere auto's dan de Prius. Het hele concept van de Prius Plug In maakt hem erg zuinig. Dat gaat verder dan alleen de accu opladen. Hij heeft namelijk een motor met een Atkinson cycle waardoor hij erg zuinig kan zijn, maar niet al teveel trekkracht heeft in die zuinige modus. Dan springt de electromotor bij om de benzinemotor in die zuinige cyclus te kunnen houden, maar toch te kunnen versnellen zoals de chauffeur wil.

Ik vind het erg knap dat zo'n 5-persoonsauto, qua passagiersruimte gelijk / beter aan / dan mijn 730, 1:22 haalt over 9500km. En daar zat ook een trip naar Berlijn in met de nodige Autobahn km.

ZP

Bericht door ZP » 11 jan 2013, 23:18

Mijn leasegebak Auris Full Hybride uit 2011 heeft 6,2(boordcomputer) ltr op 100 km verbruikt ipv 4,0 ltr op de 100 km, over de laatste 35dkm..

Dat is wel een groot verschil, alhoewel 4L/100 wel extreem zuinig is. Aan de andere kant; als ik dezelfde rijstijl hanteer met een dikke auto, kan het verschil tussen de actuele verbruik en fabriekswaarden nog veel meer schelen.

Ik ben ook niet van mening dat mensen met een leaseauto veel harder/heftiger zullen rijden, althans ik niet. Ik rij altijd hard :tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 12 jan 2013, 00:08

Peric schreef:Stichting 'Open Deur"?
+100.

Overheid heeft in de vorm van die tankpasboer een lulletje rozenwater opgetrommeld om de brave burger voor het eind van de belastingregeling klaar te stomen. Slap en vals. Iedereen kon voelen aankomen dat bij succes van de regeling er automatisch ook weer een einde aan moest komen. Waar moet je anders de belastingcenten nog vandaan halen.

Plaats reactie