E46 aanlopende rem(men)
-
E46 aanlopende rem(men)
Goedeavond!
Sinds ongeveer een week heb ik in mijn E46 last van af en toe aanlopende remmen (voor). Morgen gaat ie op de brug om te kijken of we er zelf iets mee kunnen en meteen dan maar in ieder geval de blokken te vervangen (de brake pad wear indicator brandt inmiddels).
Het punt is dat het dus maar af en toe gebeurt en vaak op de snelweg, niet na een remactie of zo, maar gewoon spontaan. Het stuur begint te trillen, het brandstofverbruik loopt op, etc. Auto stil gezet, gekeken bij de wielen, RECHTSvoor sterke lucht van aanlopende remmen (weet toevallig hoe dat ruikt vanwege de Saab van een vriend die zo rook en rookte toen ie nieuwe remblokken monteerde).
Even gewacht, geprobeerd door te rijden en er was niets meer aan de hand. Laatst gebeurde hetzelfde, op de cruise control, brandstofverbruik liep zodanig op dat er wel serieus iets aan de hand moest zijn (12l/100km bij 100km/h), cruise control eraf gegooid en de eerste de beste afslag genomen, auto vertraagde sneller dan gewoonlijk en kwam met een schokje tot stilstand (zoals wanneer je de rem niet laat opkomen wanneer je bijna stilstaat), rook kwam bij het LINKERvoorwiel vandaan.
In het vorige keuringsrapport staat dat "mechanische delen van het remsysteem" zijn versleten. Ik vraag me af wat er nou precies aan de hand is, wat ik moet (laten) repareren of vervangen.
Iemand ideeën hierover?
Bij voorbaat dank!
Sinds ongeveer een week heb ik in mijn E46 last van af en toe aanlopende remmen (voor). Morgen gaat ie op de brug om te kijken of we er zelf iets mee kunnen en meteen dan maar in ieder geval de blokken te vervangen (de brake pad wear indicator brandt inmiddels).
Het punt is dat het dus maar af en toe gebeurt en vaak op de snelweg, niet na een remactie of zo, maar gewoon spontaan. Het stuur begint te trillen, het brandstofverbruik loopt op, etc. Auto stil gezet, gekeken bij de wielen, RECHTSvoor sterke lucht van aanlopende remmen (weet toevallig hoe dat ruikt vanwege de Saab van een vriend die zo rook en rookte toen ie nieuwe remblokken monteerde).
Even gewacht, geprobeerd door te rijden en er was niets meer aan de hand. Laatst gebeurde hetzelfde, op de cruise control, brandstofverbruik liep zodanig op dat er wel serieus iets aan de hand moest zijn (12l/100km bij 100km/h), cruise control eraf gegooid en de eerste de beste afslag genomen, auto vertraagde sneller dan gewoonlijk en kwam met een schokje tot stilstand (zoals wanneer je de rem niet laat opkomen wanneer je bijna stilstaat), rook kwam bij het LINKERvoorwiel vandaan.
In het vorige keuringsrapport staat dat "mechanische delen van het remsysteem" zijn versleten. Ik vraag me af wat er nou precies aan de hand is, wat ik moet (laten) repareren of vervangen.
Iemand ideeën hierover?
Bij voorbaat dank!
- Petrolhead Tom
Re: E46 aanlopende rem(men)
Remmen reviseren?
-
Tom, je weet toch dat ik er geen verstand van heb
Klauwen? Blokken? Schijven? Leidingen? Pedaal?

Klauwen? Blokken? Schijven? Leidingen? Pedaal?

- Petrolhead Tom
Revisie setje scoren bij de Twimva. Remmen reviseren, boel terug monteren met kopervet, waar nodig. En gaan met die banaan.
- Riceaux
Ik gok op de zuigers in de klauwen. Had laatst hetzelfde probleem.
-
Alright, thanks. Is dat zelf te repareren vervangen, samen met iemand die wel wat generieke kennis van sleutelen heeft (niet BMW-specifiek)?
Tom, ik zoek nu even de goedkoopste oplossing (ik weet dat goedkoop uiteindelijk waarschijnlijk duurkoop is, maar moet even iets
)
Tom, ik zoek nu even de goedkoopste oplossing (ik weet dat goedkoop uiteindelijk waarschijnlijk duurkoop is, maar moet even iets

- Petrolhead Tom
Volgens mij is zo'n revisie setje wel te betalen.
http://www.mudmaniacs.nl/mudmaniacs/tec ... visie.html
http://www.mudmaniacs.nl/mudmaniacs/tec ... visie.html
- Petrolhead Tom
- Bert ///M3
Als het even snel moet. Vaak is revisie niet zozeer nodig. Alleen even de klauw er af halen, zuiger er uit trekken en schoon maken. Met een beetje olie terug zetten, ontluchten en dan is het vaak al opgelost.
-
OnlineLuco
+1 uurtje werkBert ///M3 schreef:Als het even snel moet. Vaak is revisie niet zozeer nodig. Alleen even de klauw er af halen, zuiger er uit trekken en schoon maken. Met een beetje olie terug zetten, ontluchten en dan is het vaak al opgelost.
- Niels
- Auto: Prius+
Komt vaker voor bij de E46. Een ruil klauw kost dan ook de wereld niet. Je kunt wel schoonmaken e.d. maar dan zit je over een tijdje weer..
-
Wat betreft het terugzetten van de zuiger, zou toch even iets van remvet gebruiken.
En als je het toch even open hebt, zet er even nieuwe rubbers in.

En als je het toch even open hebt, zet er even nieuwe rubbers in.
- Knot
Dat ate spul smeer ik ook altijd de 2 bussen mee in.