Peugeot 106 GTi Rotrex project 97'

Velgen, luchtfilters, rolkooien en andere onderdelen aanbieden? Hier kun je al je autogerelateerde spulletjes kwijt.
Gesloten
Viking

Peugeot 106 GTi Rotrex project 97'

Bericht door Viking » 07 jan 2013, 21:45

Na lang wikken en wegen heb ik de grote stap toch maar genomen om op zijn minst eens een interesse peiling los te laten op het forum.
Het gaat om mijn 97' 106 GTi.
Ik ben een tijd terug begonnen aan een Rotrex conversie maar door onder andere de aanschaf van nog een auto, studie, werk, en eventueel een huisje boompje beestje op niet al te lange tijd, staat het project al enige tijd stil. En dan zakt de animo om zo iets dan weer fris op te pakken een beetje omlaag.

Ik rij altijd met heel veel plezier in mijn Peugeutje en heb recent nog het een en ander aangepak.

Korte gegevens:

Km stand 136.xxx km
Kleur metalic blauw
Elektrische ramen
Elektrisch bediende buitenspiegels
Bouwjaar mei 1997

Een lijstje:

Motorische veranderingen sow far;
Motor draait prima op een stand alone ecu van KdFi
Decompressie kit
Uitgewogen zuigers en drijfstangen
Nieuwe zuiger veren (10.000km)
Nieuwe koppakking (10.000km)
Nieuwe distributie riem (10.00km)
RVS Spaghetti spruitstuk
2,5'' RVS Custom made uitlaat systeem met 2 reflex dempers.
Deze mond uit in 2 x 50mm pijpjes die in de bumper zijn verwerkt. (zie foto's)
Momenteel zitten er 2 dB killlers achter in de uitmondingen.
Op 50 en 80 km/h wegen is alles prima zonder dB killers maar autosnelweg is wat aan de harde kant zonder dB killers.
Carbon airbox.

De versnellingsbak heb ik anderhalf jaar terug gereviseerd, aangezien ik bij een transmissie revisie bedrijf werk was dit zo gepiept.
Tevens is het schakel systeem zo aangepast dat alle gangen lekker kort bij elkaar liggen, dit schakelt net wat beter.
Koppeling en drukgroep zit er nu zo een 40.000km in.

Ophanging etc:
Alle bussen voor zijn vervangen door Polyurethaan bussen, er is zowel een veerpootbrug als een draagarm brug gemonteerd en de auto staat op een schroefset. Nieuwe fuse kogels en stabilisator verbindings stangen zijn 500km geleden gemonteerd.
De auto is rond om ik schat een 6 a 7 cm verlaagd.

De 106 staat op 16'' OZ superturismo WRC velgen die helaas op enkele plekjes iets van stoeprand schaden hebben opgelopen. Voor liggen er TOYO T1R banden op met 8mm profiel, en achter zijn Dunlop SP9000 gemonteerd met ik schat een 6 mm profiel.
Originele Alize velgen met nette banden komen bij de auto.

Exterieur:
De voorbumper is helemaal strak getrokken en bevat een Laguna onderlip.
Ik had hier eerst een kentekenplaat stikker opzitten maar de boetes werden me wat te duur, dus is de originele kenteken plaat netjes in het midden gemonteerd.
Rondom zijn de b lijsten de spiegels en de deurgrepen overtrokken met 3M Dinoc carbon folie en op de achterraampjes is natuurlijk een 106.nl club sticker geplakt.
Voor in zitten heldere FK angel eyes koplampen en is er 4X 8000K Xenon gemonteerd zodat zowel groot als klein licht Xenon is. Ik heb een relais geplaatst dat als groot licht geschakeld word dim licht ook blijft branden. Onder in de verstralers zitten 2 100Watt rally lampen.
Met groot licht geeft deze auto echt een enorme bak licht.
Aluminium tank dopje.

Interieur:
Er zitten 2 nette Sparco Sprint kuipstoelen in met bijpassende Sparco 4 punts gordels,
Dit allemaal op originele Sparco stoel sledes zodat ze makkelijk verschuifbaar zijn.
Helaas heeft de bestuurders stoel iets instap schade. Dit is niet van buitenaf te zien gelukkig.
Ook is er een raceland rolbeugel geplaatst.

Nu zou je denken wat een geweldige auto!:P
Helaas zijn er enkele minpuntjes die ik ook opnoem.
De 106 heeft ooit eens een kusje gegeven aan een bmw links voor en er stond laatst een kruiwagen in de weg die zijn nadruk heeft gegeven aan de rechterkant van de auto.
Ik heb hier even aangepolijst en het is al een stuk beter geworden, waarschijnlijk met wat meer poets en polijst werk is dit zo goed als te verwijderen.
Er is een Webasto schuifdak gemonteerd waar helaas een linkje aan is afgebroken. Ik heb hier toen contact mee opgenomen met Webasto dit onderdeel was te bestellen maar verder heb ik hier geen aandacht aan besteed.

Lijst aan onderdelen die mee komen voor het project te voltooien:
Uiteraard de compressor zelf. Deze is geheel gereviseerd met nieuwe lagers nieuwe keerringen en een nieuwe outputshaft. Het betreft hier een Rotrex sp30/74 charger. Deze zou goed moeten zijn voor 300pk.
Nieuwe sintermetalen klaverblad koppeling met veren.
4 grotere injectoren 283cc bij 4 bar brandstof druk goed voor 240pk
Grote nieuwe intercooler van Black Works
Nieuwe Radiator voor meer ruimte tussen je blok en de radiator zelf.
Een set nieuwe geperforeerde en gegroefde rem schijven 283mm.
Die samen gaan met een set 4 pots Brembo remklauwen van een 406 v6 coupe waar ik ook nieuwe remblokken voor heb en 2 revisie sets, voor de klauwen weer helemaal nieuw te maken (incl. nieuwe brembo stikkers).
Een amal valve voor het regelen van de laaddruk.

Zoals je ziet is de setup al voor 75% compleet.
Wat er mist om de auto met compressor aan het lopen te krijgen is een dumpvalve, wastgate een steun voor de compressor aan het blok te monteren en het nodige leiding werk.
Het is niet zo gek veel werk meer, en ik verwacht dan ook de vraag maar Alex waarom maak je hem zelf niet af dan? Ik kom er helaas gewoon niet aan toe.
En ben opzoek naar toch een wat grotere en praktischere auto.
Alle onderdelen voor de auto weer origineel te maken zijn aanwezig.
Denk aan origineel interieur, velgen, koplampen enz.

Dit is een auto voor de handige jongen (of meid).
Zoals je ziet is er al heel wat werk verzet. Ik hoop dat er hier op het forum iemand rond loopt die de auto de laatste paar stappen verder wil helpen. Hij staat voorlopig ook alleen op 106.nl

Als mensen mij willen contacteren kan dat op ahm.boon@gmail.com
Ik zal enkele foto’s plaatsen. Ik heb zolang ik de auto in mijn bezit heb en dat is nu zo een 3 jaar iets meer dan 1100 foto’s geschoten van het leeuwtje dus mochten er meer foto’s gezien willen worden dan kan dat via het eerder genoemde email adres.

Ten slot,

Tsja, de auto hoeft niet weg ik ben puur benieuwd of er een hobbyist is die geïnteresseerd is in mijn auto. De auto zal in eerste instantie verkocht worden met alle toebehorende compressor onderdelen inbegrepen. Ik ben erg ruim denkend en sta voor veel voorstellen open.

Nu met vraagprijs:
€4500,- All in.

Met vriendelijke groeten Alex

Afbeelding
Afbeelding

Ar
Auto: Prius

Re: Peugeot 106 GTi Rotrex project 97'

Bericht door Ar » 07 jan 2013, 22:17

Ruil je ook een 106 Rallye met kapotte koppakking in?

Leuk ding verder!

Viking

Bericht door Viking » 07 jan 2013, 22:20

@ Ar

Bedankt voor je reactie, maar het is eigenlijk de bedoeling dat er iets praktischer voor in de plaats komt.
Seat Leon of iets in die richting.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 07 jan 2013, 22:26

Het eerste was een grap.

Met de Rotrex erop zou die aantrekkelijker zijn. Succes in ieder geval.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jan 2013, 03:00

Dat zijn geen grapjes :)

2000USA

Bericht door 2000USA » 08 jan 2013, 10:07

haha, vroeg me al af wanneer ie zou komen :tooth:

Mooi ding, succes met de verkoop.

Viking

Bericht door Viking » 06 mar 2013, 18:06

Auto vandaag weer helemaal gewassen:)
En subtiel kickje,,

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mar 2013, 18:38

Occasions gaan via http://www.driving-fun.com/occasions.aspx

Dus deze gaat op slot en wordt morgen afgevoerd.

Niels (Moderator)

Gesloten