Jiro Dreams of Sushi - documentaire

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fernando

Jiro Dreams of Sushi - documentaire

Bericht door Fernando » 06 jan 2013, 13:27

JIRO DREAMS OF SUSHI is het verhaal van de 85-jarige Jiro Ono, door velen beschouwd als de beste sushi chef van de wereld.

Hij is de eigenaar van het Sukiyabashi Jiro, een restaurant met slechts 10 zitplaatsen in het hart van Tokyo. Het is het eerste restaurant in zijn soort dat onderscheiden is met 3 Michelin sterren. Sushi liefhebbers van over de hele wereld bellen maanden van tevoren om te reserveren en zijn bereid honderden euro's neer te leggen om te eten in Jiro's geliefde sushi bar.
Het grootste deel van zijn leven, hij zit al zo'n 75 jaar in het vak, heeft Jiro er alles aan gedaan om de kunst van het sushi maken te leren. Zelfs op zijn hoge leeftijd streeft hij nog steeds naar ultieme perfectie. Hij werkt van zonsopgang tot ver na zonsondergang om elk stukje vis te proeven, uiterst precies zijn werknemers te trainen en heel nauwkeurig de presentatie van elk sushi creatie te perfectioneren. Het hart van dit verhaal is zijn relatie met zijn oudste zoon Yoshikazu, reeds de 50 gepasseerd, die wordt klaargestoomd voor de troonopvolging. Van op de eerste rij leert Yoshikazu, samen met de andere keukenhulpen, de kneepjes van het vak en tracht hij het meesterschap van zijn vader te evenaren.

JIRO DREAMS OF SUSHI vertelt het verhaal van een perfectionist die compleet gepassioneerd is door Japan's culinaire keizer: sushi. Tevens is het een verhaal over Japanse tradities, over familiebanden en de drang om te voldoen aan de verwachtingen van je ouders. Maar bovenal is deze film een grote ode aan, u raadt het al: sushi.
Vond het zelf een geweldig in beeld gebrachte documentaire over een zeer gepassioneerde man die iedere dag weer sushi maakt van het hoogste niveau. Maximaal presteren en dat al 75 jaar lang! :hungry:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Re: Jiro Dreams of Sushi - documentaire

Bericht door indobesar » 06 jan 2013, 23:09

Fernando schreef:
JIRO DREAMS OF SUSHI is het verhaal van de 85-jarige Jiro Ono, door velen beschouwd als de beste sushi chef van de wereld.

Hij is de eigenaar van het Sukiyabashi Jiro, een restaurant met slechts 10 zitplaatsen in het hart van Tokyo. Het is het eerste restaurant in zijn soort dat onderscheiden is met 3 Michelin sterren. Sushi liefhebbers van over de hele wereld bellen maanden van tevoren om te reserveren en zijn bereid honderden euro's neer te leggen om te eten in Jiro's geliefde sushi bar.
Het grootste deel van zijn leven, hij zit al zo'n 75 jaar in het vak, heeft Jiro er alles aan gedaan om de kunst van het sushi maken te leren. Zelfs op zijn hoge leeftijd streeft hij nog steeds naar ultieme perfectie. Hij werkt van zonsopgang tot ver na zonsondergang om elk stukje vis te proeven, uiterst precies zijn werknemers te trainen en heel nauwkeurig de presentatie van elk sushi creatie te perfectioneren. Het hart van dit verhaal is zijn relatie met zijn oudste zoon Yoshikazu, reeds de 50 gepasseerd, die wordt klaargestoomd voor de troonopvolging. Van op de eerste rij leert Yoshikazu, samen met de andere keukenhulpen, de kneepjes van het vak en tracht hij het meesterschap van zijn vader te evenaren.

JIRO DREAMS OF SUSHI vertelt het verhaal van een perfectionist die compleet gepassioneerd is door Japan's culinaire keizer: sushi. Tevens is het een verhaal over Japanse tradities, over familiebanden en de drang om te voldoen aan de verwachtingen van je ouders. Maar bovenal is deze film een grote ode aan, u raadt het al: sushi.
Vond het zelf een geweldig in beeld gebrachte documentaire over een zeer gepassioneerde man die iedere dag weer sushi maakt van het hoogste niveau. Maximaal presteren en dat al 75 jaar lang! :hungry:

Mooi docu. Wat een drive, doorzettingsvermogen en perfectionisme!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2013, 07:46

Gisteravond het eerste uur kunnen zien, maar nu is de docu verwijderd, dus het laatste kwartier moet ik ergens anders zien te vinden. Mooie docu, inspirerend en intrigererend.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jan 2013, 11:38

Mooie quote ook van Indo :lollerdelol:

Zal even via Bol zoeken of te bestellen is.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 08 jan 2013, 14:31

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2013, 15:03

Doetnie

MartijnS

Bericht door MartijnS » 08 jan 2013, 15:37

Hier wel :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2013, 15:44

Hier ook. Ben ik blij mee! Ff afkijken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2013, 16:23

Deze docu is echt prachtig. Ik vind het knap dat ze zoveel details hebben weten vast te leggen. Saai wordt het geen minuut. De wijze levenslessen zijn erg inspirerend.

Naast mijn adresje voor goede Sushi in Vancouver (Miko op Robson St.) is dit de volgende waar ik wel een reis omheen wil plannen. Ik wilde sowieso al naar Japan, maar dit zou op zichzelf al een goede aanleiding kunnen zijn. Ff wat anders dan de hap snap Sushi die je hier in NL meestal te eten krijgt (wat ik op zich lekker vind, daar niet van).

Fernando

Bericht door Fernando » 08 jan 2013, 21:22

Ik denk dat ik mijn reis naar Indonesië van de zomer maar begin met een paar dagen Japan, als sushi-liefhebber moet je elke kans grijpen om in dit restaurant te kunnen eten. "Une des meilleures tables, vaut le voyage" :D

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 08 jan 2013, 21:55

Een maand of 3/4 van tevoren reserveren is wel aan te raden.
Hoe is je japans?

Fernando

Bericht door Fernando » 08 jan 2013, 22:08

smiley schreef:Een maand of 3/4 van tevoren reserveren is wel aan te raden.
Hoe is je japans?
かなり良い二郎さんに注文すると、問題になることはありませんb

smiley

Bericht door smiley » 08 jan 2013, 22:17

Fernando schreef:かなり良い二郎さんに注文すると、問題になることはありませんb
より口当たり :hungry:

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jan 2013, 22:47

Misschien zelfs 6 maanden van tevoren afhankelijk van periode.

smiley

Bericht door smiley » 08 jan 2013, 22:59

Toko van zijn zoon zat ernaast toch?
Zit je op 95% van de kwaliteit van de ouwe Hiro, maar hopelijk wat sneller. :hungry:

Fernando

Bericht door Fernando » 08 jan 2013, 23:09

Nee zit op een andere locatie maar het restaurant is wel een spiegelbeeld van dat van zijn vader. Ze zeggen ergens in de docu ook dat de mensen die naar het restaurant van de zoon gaan dat doen omdat de oude baas ze zo indringend zit aan te staren bij het eten van de sushi... :blink:

MartijnS

Bericht door MartijnS » 08 jan 2013, 23:50

Haha mooi ja, iedereen is zenuwachtig als ze daar aan de bar moeten gaan zitten eten :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 jan 2013, 09:26

Wat ik me dan afvraag..waarom is de film verwijderd?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2013, 16:39

Auteursrecht natuurlijk. Eigenlijk zouden dit soort docu's rechtenvrij moeten zijn. For mankind. Maar ja, dan gaat iedereen weer klagen dat kunstenaars teveel subsidie krijgen. :lol:

Maar via dat ene linkje kun je 't dus wel kijken in een paar etappes.

Wat ik vooral cool vond was dat de Michelinsterren zijn gebaseerd op een bezoek toen zoonlief de Sushi voor de Michelinmannetjes heeft bereid en niet pa. Juist dat aspect komt mooi naar voren in deze docu. Moet je hem wel helemaal afkijken...

Rupie

Bericht door Rupie » 09 jan 2013, 19:08

Of dat is gewoon een dikke vette marketing truc voor de troonopvolger! En als je goed hebt geluisterd was dat volgens mij de eerste keer dat de Michelinmannnetjes langskwamen, dus.... :tong:

dvh

Bericht door dvh » 09 jan 2013, 19:42

Gezellig eettentje ook........

Plaats reactie