Lage straffen snelrecht
- Macboy
Lage straffen snelrecht
Laat ik voorop stellen dat we zonder inzage in het dossier weinig kunnen roepen. We hebben de zitting niet kunnen volgen en misschien ging het alleen maar om belediging. Of wat schreeuwen. Elke zaak moet je individueel beoordelen en dat is lastig zonder alle relevante kennis.
Maar toch wilde ik even mijn hart luchten. Ook al klopt het misschien niet wat we nu in het nieuws kezen. Maar stel dus dat het wel echt mishandeling is geweest. Dus echt geweld. Wat vinden jullie dan ?
Het lijkt erop dat de rechters de weg dan echt helemaal kwijt zijn. Vanaf alle kanten in de samenleving ontstaat een groot afkeer tegen zinloos geweld tegen hulpverleners. Zinloos geweld is altijd zinloos maar van politie en brandweer en ambulance personeel blijf je gewoon helemaal af. Doe je dat niet dan ga je gewoon een paar weken zitten. Als je dan je baan kwijt bent had je daar maar eerder over na moeten denken toch ?
Die rechters hadden gewoon 6 maanden moeten opleggen terwijl 4 weken was geeist. Dat zou pas een mooi signaal zijn geweest. Dan kan het Hof dit alsnog terugdraaien. Nu moet het helaas andersom.
Waar blijft de persrechter met een toelichting ? Rechtspraak is onafhankelijk gelukkig maar als rechters falen moet de wetgever ingrijpen met minimum straffen bij geweld tegen hulpverleners. Als rechters het signaal van de samenleving negeren dan moet de politiek ingrijpen.
Overigens kan binnen de rechtbank ook politiek gespeeld worden. Er worden immers bepaalde rechters gekozen voor die bewuste zittingsdagen. Dus konden ze makkelijk iemand kiezen die wat strenger is.
Nou ben ik vanuit mijn vakgebied erg betrokken bij dit soort zaken, en heb ik vanzelfsprekend geen enkele moeite om iemand te verdedigen, maar dit is gewoon mijn persoonlijke mening als burger.
Kwalijke zaak: hopelijk zal het Hof het wat beter aanpakken en hopelijk wil het Hof ook snelrecht toepassen !
Maar toch wilde ik even mijn hart luchten. Ook al klopt het misschien niet wat we nu in het nieuws kezen. Maar stel dus dat het wel echt mishandeling is geweest. Dus echt geweld. Wat vinden jullie dan ?
Het lijkt erop dat de rechters de weg dan echt helemaal kwijt zijn. Vanaf alle kanten in de samenleving ontstaat een groot afkeer tegen zinloos geweld tegen hulpverleners. Zinloos geweld is altijd zinloos maar van politie en brandweer en ambulance personeel blijf je gewoon helemaal af. Doe je dat niet dan ga je gewoon een paar weken zitten. Als je dan je baan kwijt bent had je daar maar eerder over na moeten denken toch ?
Die rechters hadden gewoon 6 maanden moeten opleggen terwijl 4 weken was geeist. Dat zou pas een mooi signaal zijn geweest. Dan kan het Hof dit alsnog terugdraaien. Nu moet het helaas andersom.
Waar blijft de persrechter met een toelichting ? Rechtspraak is onafhankelijk gelukkig maar als rechters falen moet de wetgever ingrijpen met minimum straffen bij geweld tegen hulpverleners. Als rechters het signaal van de samenleving negeren dan moet de politiek ingrijpen.
Overigens kan binnen de rechtbank ook politiek gespeeld worden. Er worden immers bepaalde rechters gekozen voor die bewuste zittingsdagen. Dus konden ze makkelijk iemand kiezen die wat strenger is.
Nou ben ik vanuit mijn vakgebied erg betrokken bij dit soort zaken, en heb ik vanzelfsprekend geen enkele moeite om iemand te verdedigen, maar dit is gewoon mijn persoonlijke mening als burger.
Kwalijke zaak: hopelijk zal het Hof het wat beter aanpakken en hopelijk wil het Hof ook snelrecht toepassen !
- Petrolhead Tom
Re: Lage straffen snelrecht
Gisteren ook met enige verbijstering kennis van genomen. Ik houd me eigenlijk totaal niet bezig met het strafrecht maar keiharde straffen zijn bij geweld tegen hulpverleners naar mijn mening meer dan op zijn plaats. Zinloos geweld mag wat mij betreft ook onzinnig hard bestraft worden.
- Martijn_bmw
Helemaal mee eens!!
Verbaasde mij ook enorm die straffen... Waarom lager dan de eis als iedereen er oovereens is dat zware straffen bij dit soort zaken nodig is.
Hoor die opstelten nog blèren dit pikken er niet en moeten we keihard aanpakken!
Net zoals het bbericht laatst dat er zoveel gevangenissen leeg staan... Dat komt niet doordat er zo weinig criminaliteit is maar omdat de straffen veel te laag zijn
Verbaasde mij ook enorm die straffen... Waarom lager dan de eis als iedereen er oovereens is dat zware straffen bij dit soort zaken nodig is.
Hoor die opstelten nog blèren dit pikken er niet en moeten we keihard aanpakken!
Net zoals het bbericht laatst dat er zoveel gevangenissen leeg staan... Dat komt niet doordat er zo weinig criminaliteit is maar omdat de straffen veel te laag zijn

- MartijnGizmo
Die rechters weten wel hoe je korte metten maakt met dat geweld tegen hulpverleners...

- Petrolhead Tom
Echt te idioot voor woorden.
- duifjes.com
Is het zo dat als een straf hoger is dat men het daardoor niet meer doet?
Zie Amerika waar de straffen vaak extreem hoog zijn maar de gevangenissen vol.
Stel iemand gooit op oudejaarsavond in een dronken bui een strijker naar een agent en is nog nooit met justitie in aanraking geweest en raakt daardoor baan etc kwijt of iemand doet het voor de 4x en heeft een gigantisch strafblad mbt geweldpleging moet je dan gelijk straffen of zit er verschil in?
Zie Amerika waar de straffen vaak extreem hoog zijn maar de gevangenissen vol.
Stel iemand gooit op oudejaarsavond in een dronken bui een strijker naar een agent en is nog nooit met justitie in aanraking geweest en raakt daardoor baan etc kwijt of iemand doet het voor de 4x en heeft een gigantisch strafblad mbt geweldpleging moet je dan gelijk straffen of zit er verschil in?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Rechters volgen gewoon het bos polaris programmatje.
www.om.nl/publish/pages/93725/invoer.pdf
De software zelf was ook van om.nl te downloaden, zodat je zelf rechtertje kunt spelen.
Sinds geenstijl daar een artikeltje aan gewijd heeft niet meer
Ik heb nog wel een kopietje van versie 4.47.40 mocht je ermee willen spelen macboy
www.om.nl/publish/pages/93725/invoer.pdf
De software zelf was ook van om.nl te downloaden, zodat je zelf rechtertje kunt spelen.
Sinds geenstijl daar een artikeltje aan gewijd heeft niet meer

Ik heb nog wel een kopietje van versie 4.47.40 mocht je ermee willen spelen macboy

- MartijnGizmo
Ik denk dat niet zozeer de straf maar de pakkans omhoog moet, maarja, dat maakt bij vrijspraak weinig verschil.
- Hans
Ach als je 1 keer 51km te hard rijdt op de A4 kan je ook je baan verliezen.duifjes.com schreef:
Rechters van Nederland straffen alleen maar streng als het verkeersgerelateerd is. Ik heb al jaren het idee dat de Nederlandse rechters ver van de samenleving af staan. En die benoeming voor het leven zouden ze ook eens tegen het licht moeten houden, en gewoon om de zoveel tijd op maatschappelijke cursus.
Openbaar ministerie en de rechtelijke macht kunnen bij mij op zeer weinig respect rekenen.
- Martijn_bmw
inderdaad met beide eens! eigenlijk zou men niet bij één fout in deze catogerie niet direct zo'n straf krijgen dat hij ze baan kwijt raakt maar dat geld dus ook voor inname rijbewijs en daar zijn ze wel erg makkelijk mee...Hans schreef:Ach als je 1 keer 51km te hard rijdt op de A4 kan je ook je baan verliezen.duifjes.com schreef:
Rechters van Nederland straffen alleen maar streng als het verkeersgerelateerd is. Ik heb al jaren het idee dat de Nederlandse rechters ver van de samenleving af staan. En die benoeming voor het leven zouden ze ook eens tegen het licht moeten houden, en gewoon om de zoveel tijd op maatschappelijke cursus.
Openbaar ministerie en de rechtelijke macht kunnen bij mij op zeer weinig respect rekenen.
als het kwijt raken van die baan het argument is moeten ze dat argument ook gebruiken mbt rijbewijs kwijtraken

In beide gevallen zou ik zeggen dikke geldboete en klaar, doet financieel zeer dus leer je er van maar je raakt niet je baan er door kwijt en uiteindelijk dicht het ook weer een beetje het begrotingtekort ipv dat het geld kost voor strafzaak en schoffelhangen (taakstraf)

- Petrolhead Tom
Mwoah, ik heb ook rechters van dichtbij meegemaakt die toch aanzienlijk hoger straffen uitdeelden dan het Bos Polaris voorstelde. Het kan dus wel degelijk. Het ligt ook enigszins aan de officier van justitie die de zaak behandeld. Als de officier een vurig betoog houdt en de juiste snaar weet te raken bij de rechter zal hij eerder geneigd zijn een hogere straf uit te delen. Helemaal als het om zaken gaat zoals geweld op en rond een voetbalveld en terecht in mijn ogen.smiley schreef:Rechters volgen gewoon het bos polaris programmatje.
http://www.om.nl/publish/pages/93725/invoer.pdf
Sinds geenstijl daar een artikeltje aan gewijd heeft niet meer![]()
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
En wat stellen die taakstraffen nou voor joh?! Paar uur werken en je kan weer een andere ambulance medewerker slaan..
Echt om te kotsen dit.
Echt om te kotsen dit.
- MartijnGizmo
Iedereen vindt zo'n taakstraf heel erg hoor... oh, behalve de daders zelf:
http://nos.nl/video/457613-taakstraffen ... nieuw.html
http://nos.nl/video/457613-taakstraffen ... nieuw.html
- Luco
Daar wordt op een zitting wel degelijk rekening mee gehouden als het niet je 6e keer is.Martijn_bmw schreef:
als het kwijt raken van die baan het argument is moeten ze dat argument ook gebruiken mbt rijbewijs kwijtraken
:
- Michel P
Dus drank als verzachtende omstandigheid..... zo typische altijd pogen een excuse aan te dragen waarom het niet zo erg is...... inname van drank/drugs ik een persoonlijke keuze, handelingen die daar uit voortvloeien ook. Of is het ook een verzachtende omstandigheid voor een alcomobilist die ff een fietsen aanrijd...... zinloosgeweld word bizar laag gestraft, middels geldboete of een taakstraf. Maar kijk eens wat dit voor een effect heeft op het slachtoffer, die mogelijk langdurig getraumatiseerd is. En een agent, ziekenbroeder, of brandweerman belagen bij het uitoefenen van zijn werk om andere te helpen is te absurd voor woorden. Ben het dan ook met Ilija eens. Hard straffen, het lost niet alles op, maar geeft mogelikj enig recht van genoegdoening voor het slachtoffer, de maatschappij die dit afkeurt en wellicht ook de dader die even tijd heeft om zijn zonden te overdenken. Plak daar dan ook maar een verbod op buitenshuis vieren van oud en nieuw voor 5 jaar aan vast gekoppeld aan een forse voorwaardelijke straf.
Laatst gewijzigd door Michel P op 04 jan 2013, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- duifjes.com
Je begrijpt natuurlijk dat mijn post een voorbeeld was heMichel P schreef:Dus drank als verzachtende omstandigheid..... zo typische altijd pogen een excuse pogen aan te dragen waarom het niet zo erg is...... inname van drank/drugs ik een persoonlijke keuze, handelingen die daat uit voortvloeien ook. Of is het ook een verzachtende omstandigheid voor een alcomobilist die ff een fietsen aanrijd...... zinloosgeweld word bizar laag gestraft, middels geldboete of een taakstraf. Maar kijk eens wat dit voor een effect heeft op het slachtoffer, die mogelijk langdurig getraumatiseerd is. En een agent, ziekenbroeder, of brandweerman belagen bij het uitoefenen van zijn werk om andere te helpen is te absurd voor woorden. Ben het dan ook met Ilija eens. Hard straffen, het lost niet alles op, maar geeft mogelikj enig recht van genoegdoening voor het slachtoffer, de maatschappij die dit afkeurt en wellicht ook de dader die even tijd heeft om zijn zonden te overdenken. Plak daar dan ook maar een verbod op buitenshuis vieren van oud en nieuw voor 5 jaar aan vast gekoppeld aan een forse voorwaardelijke straf.

Ik vind dat iemand niet zomaar zijn/haar baan moet verliezen ik zie het meer in een oplossing naast zijn/haar werk gewoon een jaartje elk vrij uurtje verplicht in een revalidatie tehuis werken reiskosten ed laten betalen zodat iemand (wellicht) inzicht krijgt in de daden en dat de daden een impact krijgen in het dagelijks leven van diegene.....gewoon dom simpel straffen geloof ik niet altijd in... en een forse voorwaardelijke straf van ....vulmaarwatin...
ps. wb Michel

- Macboy
Wat iedereen vergeet is dat deze straf vooral bedoeld is als vergelding. Dat is namelijk ook een door de wetgever beoogde component geweest en niet alleen de afschrikwekkende werking die Jacco aanhaalt. Dus mij interesseert het geen moer dat het er op straat niet meteen beter op wordt. Vergelding dus !
Natuurlijk houden rechters rekening met persoonlijke omstandigheden en natuurlijk moet je niet de bak in als je per ongeluk een strijker naar een agent gooit. Maar als we het over echt geweld hebben dan heb je zelf al je rechten verspeeld omdat de samenleving hier genoeg van heeft en de regering een signaal wilde afgeven naar de maatschappij, onder andere middels snelrecht. Dat heeft de rechter niet opgepikt.
Nogmaals: het is deels een fictieve discussie die we voeren omdat we de zaak niet kennen he !
Natuurlijk houden rechters rekening met persoonlijke omstandigheden en natuurlijk moet je niet de bak in als je per ongeluk een strijker naar een agent gooit. Maar als we het over echt geweld hebben dan heb je zelf al je rechten verspeeld omdat de samenleving hier genoeg van heeft en de regering een signaal wilde afgeven naar de maatschappij, onder andere middels snelrecht. Dat heeft de rechter niet opgepikt.
Nogmaals: het is deels een fictieve discussie die we voeren omdat we de zaak niet kennen he !
- Petrolhead Tom
Vergelding? Dan zijn lijfstraffen ook lang geen slecht idee. Op schaal een veldslag na laten spelen met het leger ofzo? Niet afknallen maar gewoon ook een keer een stevig potje in elkaar gerost worden. Paar gekneusde ribben dat soort dingen. En dan de volgende dag de straat aan laten vegen. Dat schrikt af.
Ook zoiets! Van die taakstraf jongens. Die lachten zich helemaal kapot op het nieuws! Hij had nog gelijk ook. Nee ik hoef pas op 2 januari te vegen gisteren kon ik lekker uitslapen. WAAR GAAT DAT OVER?!
Ook zoiets! Van die taakstraf jongens. Die lachten zich helemaal kapot op het nieuws! Hij had nog gelijk ook. Nee ik hoef pas op 2 januari te vegen gisteren kon ik lekker uitslapen. WAAR GAAT DAT OVER?!
- Macboy
Met vergelding bedoel ik gewoon: wet overtreden = straf krijgen
-
WB Michel 

-
+1. WB
@filmpje van Martijn:
Als kinderen tegenwoordig al zover zijn dat ze denken dat straffen voor stelen onterecht is, weet ik het ook niet meer. Alleen die gedachtegang zou al strafbaar moeten zijn.

@filmpje van Martijn:
Als kinderen tegenwoordig al zover zijn dat ze denken dat straffen voor stelen onterecht is, weet ik het ook niet meer. Alleen die gedachtegang zou al strafbaar moeten zijn.
- frankv
Ik vind de reactie van de rechter wel begrijpelijk. Het OM bedrijft populisme met het snelrecht. Hoge strafvorderingen en snel voorleiden terwijl het nergens op gebaseerd is, en het OM de dossiers zelf niet eens op tijd voor elkaar krijgt. Nu krijgen rechters de zwarte piet terwijl het OM stoer probeert te doen. In het NRC stond opgesomd hoeveel snelrechtzaken er op tijd behandeld zijn door het OM. Enkelen slechts op tientallen arrestaties. En dan gaan zeuren dat rechters hen niet volgen. Rechtspraak is nog altijd onafhankelijk in ons land. Het OM bepaalt niet wie welke straf krijgt. Gelukkig maar. Anders krijg je zomaar een belachelijke 4 weken voor het gooien van een rotje naar een agent. Niet dat dat gepast is, maar kom op, 4 weken, idioten.
- wjn
Volgens nieuwsberichten wordt er heel verschillend geoordeeld. Het ene hof straft streng, het andere zoals "normaal".
Bewust zoals "normaal", want waarom zou je onderscheid maken of een gewone burger of een hulpverlener gemolesteerd wordt. Het is allebei even erg.
Nee, we voeren klassejustitie weer in...
En waarom moet je oudejaarsdag als bijzonder bestempelen, maakt mi niet uit of je op oudejaarsdag of een willekeurige andere dag gemolesteerd wordt.
Raar is eerder dat er duizenden meldingen zijn geweest, en maar tientallen administraties. De pakkans is gewoon veels te klein in NL, dat is de oorzaak en los dat eens op.
Niet achteraf zwaardere straffen omdat het zou afschrikken, dat werkt aantoonbaar niet voor diegenen die het zou moeten treffen.
Bewust zoals "normaal", want waarom zou je onderscheid maken of een gewone burger of een hulpverlener gemolesteerd wordt. Het is allebei even erg.
Nee, we voeren klassejustitie weer in...
En waarom moet je oudejaarsdag als bijzonder bestempelen, maakt mi niet uit of je op oudejaarsdag of een willekeurige andere dag gemolesteerd wordt.
Raar is eerder dat er duizenden meldingen zijn geweest, en maar tientallen administraties. De pakkans is gewoon veels te klein in NL, dat is de oorzaak en los dat eens op.
Niet achteraf zwaardere straffen omdat het zou afschrikken, dat werkt aantoonbaar niet voor diegenen die het zou moeten treffen.
- Hans
Tegenwoordig ben je hem al meteen 2 maanden kwijt, daar komt geen rechter aan te pas.Luco schreef:Daar wordt op een zitting wel degelijk rekening mee gehouden als het niet je 6e keer is.Martijn_bmw schreef:
:
- Luco
OVJ heeft 10 dagen om te beslissen of je hem terugkrijgt, neemt die geen beslissing krijg je hem automatisch terug, ben je hem twee maanden kwijt is het zeker NIET je eerste keer en meent de OVJ een goede kans te hebben op een langere rijontzegging bij de rechter.Hans schreef:Tegenwoordig ben je hem al meteen 2 maanden kwijt, daar komt geen rechter aan te pas.Luco schreef:Daar wordt op een zitting wel degelijk rekening mee gehouden als het niet je 6e keer is.Martijn_bmw schreef:
: