Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Erik dB

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Erik dB » 24 dec 2012, 02:19

Knot schreef:Dat zeker... heb er slapeloze nachten van.....
Oei, dat is dan weer niet de bedoeling lijkt me. Niet te gek doen Knot!

Shakes

Bericht door Shakes » 24 dec 2012, 07:08

Inderdaad, wacht daar maar mee tot na de oplevering ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 dec 2012, 07:42

Gefeliciteerd allemaal!!

@ knot, herkenbaar had ik ook toen we net ons huis hadden gekocht... Allemaal super spannend maar wend vanzelf weer hoor toen alles rond was en goed geregeld was alles prima en ik slaap nu al jaren heerlijk in mijn eigen huis :-)

Knot

Bericht door Knot » 24 dec 2012, 10:12

Maar je gaat ook zelf niet even de belastingdienst bellen om het te vragen of verkoop eigen woning een "niet standaard" voorwaarde is. Dan sta je helemaal in de spotlight.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 dec 2012, 04:37

Bel je vanuit een telefooncel of via een prepaidmobiel en zeg je dat je Jansen bent :mrgreen:

jos_br

Bericht door jos_br » 26 dec 2012, 11:03

Ben blij dat ik nu geen "starter" ben..........vondt het toen ('89) al spannend en zou hoe dan ook nog steeds kopen i.p.v. huren.

Jos.

Knot

Bericht door Knot » 03 jan 2013, 12:35

Het is dus wel safe om het in een aparte overeenkomst op te nemen... en inmiddels is de bedenktijd voorbij dus kan ik me op de hypotheek richten.

Wel ik wel apart vind, dat zal ik nog eens navragen, is dat ik de bestaande hypotheek mee wil nemen, weliswaar in bankspaar vorm en daar nog een bedrag bovenop wil lenen voor de nieuwe woning, dan moet ik weer die 1800 euro NHG afsluitkosten betalen... dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? Die NHG kosten heb ik in 2006 ook al betaald voor het bestaande hypotheekdeel van 150k.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2013, 12:55

je verhoogd ook niet de oude maar sluit er een nieuwe bij af voor het overige deel... vandaar dat ze weer die kosten in rekening kunnen brengen ;-)

Tristan

Bericht door Tristan » 03 jan 2013, 13:00

Martijn_bmw schreef:je verhoogd ook niet de oude maar sluit er een nieuwe bij af voor het overige deel... vandaar dat ze weer die kosten in rekening kunnen brengen ;-)
Idd, feitelijk heb je dan 2 aparte hypotheken lopen. Je huidige + nieuwe voor het overige bedrag. Als die binnen de norm van de NHG valt, moet je opnieuw betalen. Maar goed, neem aan dat je dat bedrag meeneemt in het nieuwe af te sluiten hypotheek.

Knot

Bericht door Knot » 03 jan 2013, 13:13

Toch snel verdiend dan voor dat beetje (nog geen ton) wat erbij komt.

Betaal die handel (10k zoiets) wel zelf, dan blijven de maandlasten lager, alleen had mooi geweest als je die 1800 kon verminderen/halveren.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 jan 2013, 13:51

Wat was nou de motivatie om te gaan kopen en dan vooral om nu nog te kopen? In mijn theorie gaan het komende jaar de prijs alleen nog maar verder omlaag omdat er aan de vraag-zijde per definitie minder geld beschikbaar is. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd? Langetermijnplannen van de kopers? Simpelweg willen kopen?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2013, 13:53

belastingvoordeel ;-)

bankspaarhypo icm HRA geeft in 30jaar zoveel voordeel daar kan je wel een stukje waarde verlies voor lijden.... (en waarschijnlijk is door inflatie etc. de waarde over 30 jaar toch hoger dan nu)

voor korte termijn kopen lijkt me nu inderdaad niet verstandig

zie bijvoorbeeld:

http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-w ... theek.html

bij 250k EUR hypo is het verschil 165EUR netto per maand waarbij de annuiteit duurder is dan de bankspaarversie.

t/m 31/12/2012 mag je fiscaal die constructie nemen daarna niet meer...

dus fiscaal gooi je een voordeel van 165*12*30= 60K EUR weg als je in 2012 geen huis hebt gekocht en dit in 2013 wel wil doen...

dus voor dezelfde woonkosten in 30jr kon je in 2102 250K uitgeven en in 2013 190K ;-)
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 03 jan 2013, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 03 jan 2013, 13:57

G Kolkman schreef:Wat was nou de motivatie om te gaan kopen en dan vooral om nu nog te kopen? In mijn theorie gaan het komende jaar de prijs alleen nog maar verder omlaag omdat er aan de vraag-zijde per definitie minder geld beschikbaar is. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd? Langetermijnplannen van de kopers? Simpelweg willen kopen?
Mijn motivatie was dat mijn appartement binnen 2 weken verkocht was met overwaarde, maar de markt waar wij in zochten grote klappen viel. Het huis was wij gekocht hebben heeft ooit voor 125K meer te koop gestaan. Tevens als we dit jaar nog zouden kopen, nog volledige HRA. Dit scheelt behoorlijk qua maandlasten (netto zo'n 300 per maand). Ons plan is om hier toch wel min. 10 jaar te wonen. Misschien zullen de prijzen wellicht iets dalen, maar heel veel verder zakken doet het niet meer. Tenminste, niet in de snelheid van dalen van de afgelopen 2 jaar. Voor mijn gevoel hebben het juiste moment gekochten. Gekocht is slechte markt + nog het voordeel van volledige HRA.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 jan 2013, 14:27

Ok :)

Ik ben er zelf nog niet uit waar ik me definitief (of voor langere termijn) zou willen vestigen dus vandaar dat ik er zelf geen haast mee heb om iets te kopen. Zuiver vanuit waarde-oogpunt zou ik verwachten dat de markt nu een paar maanden ENORM op het gat ligt omdat er aan de first-time-buyerskant een sprong omlaag ontstaat voor wat betreft de beschikbare hoeveelheid besteedbaar geld. Dat staat dan nog volledig los van eventuele andere economische invloeden zoals economische krimp/werkloosheidstoename etc. etc.. In mijn theorie moet de markt zich daar nog op aanpassen (kwestie van vraag en aanbod), dus op zich is dat wel interessant om op te wachten. Maar dat is de theorie :lol: .

Shakes

Bericht door Shakes » 03 jan 2013, 15:58

Zal best allemaal hoor. Alle woningen in mijn wijk zijn gewoon verkocht zonder gekkigheid. Overmorgen definitief over. Zin in!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2013, 16:24

15 maart de sleutel. De hele flikkerse bende er in de laatste twee weekjes van december door gejast. Echt gaaf. 8 december kijken 28 december alles definitief. Fuck de crisis, lekker starten. :hungry:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 jan 2013, 16:29

Precies, mensen laten zich gek maken. natuurlijk staat half Almere te koop en Lelystad 80%. Een goed huis in een goede buurt is altijd prima.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2013, 16:33

Voor het eerst in mijn leven dat ik een makelaar serieus nam was toen hij vertelde: algehele staat van de woning en de indeling zijn totaal ondergeschikt aan de buurt en ligging. Een leuk huis in een goede buurt gaat je altijd bevallen. En bestaande bouw kopen is altijd concessies doen.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 jan 2013, 16:48

Precies

Knot

Bericht door Knot » 03 jan 2013, 19:21

Dat hebben wij dus ook gedaan.. zal best nog gaan zakken maar we willen er zeker 10 jaar gaan wonen.

Hoekhuis, garage, tuin op zuiden/westen, geen doorgaande weg/drukte, brede bouw (6 meter) en dan maar een beetje opknappen/klussen naar eigen smaak, heb je ook wel al je handel nieuw en naar je zin.

PD power

Bericht door PD power » 03 jan 2013, 21:30

G Kolkman schreef:Wat was nou de motivatie om te gaan kopen en dan vooral om nu nog te kopen? In mijn theorie gaan het komende jaar de prijs alleen nog maar verder omlaag omdat er aan de vraag-zijde per definitie minder geld beschikbaar is. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd? Langetermijnplannen van de kopers? Simpelweg willen kopen?
Het kantelpunt komt steeds dichter bij, er zijn nu veel mensen aan het wachten op het "laagste punt", alleen die duurt meestal maar een paar uur, zo'n omslag gaat vaak snel, daarnaast zal dan de prijs ook veel sneller stijgen, dan dat ie nu daalt.

Waarom nu.
- Rente nog laag, die zal naar verwachting stijgen wordt nu kunsmatig laag gehouden, dus beleggers en ondernemers vinden elkaar steeds vaker zonder tussenkomst van bank, dus er komt steeds meer weerstand tegen de kunstmatig lage rente.
- Door inflatie wordt het huis niet duurder, maar wordt de euro minder waard, daardoor zullen er dus weer meer euro's t.o.v. de huizen achtergelaten moeten worden.
- Door inflatie zullen de huren ook harder stijgen.
- Uiteindelijk zal de economie dan ook weer aantrekken, wat een prijs op drijvend effekt zal hebben, omdat er nu te weinig gebouwd wordt, daardoor zal de rente ook weer sterker stijgen. ( meer geldvraag)

Het is boeren logica van de kouwe grond, maar die komt wel uit, alleen het tijdspad is nog niet bekend.
Dit kan over 1 maand, maar kan ook nog wel 3 jaar duren, maar als het eenmaal inzet gaat het heel snel en zal als koper net te laat zijn.

Acyclisch investeren wordt altijd beloond, kijk maar afgelopen jaar naar de beurs.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 jan 2013, 22:07

Het blijft koffiedik kijken.

Wij wachten nog even met wat nieuws. We willen graag groter maar er komt ook een grote groep aan die kleiner willen. Veel mensen die nu tegen de 60-65 lopen wonen eigenlijk te groot en dergelijke huizen hebben we al gezien: Mooi, groot en met dalende prijzen. Nadeel voor de verkopende partij is dat die huizen van binnen helemaal over kop moeten. Ander punt is dat deze huizen meestal nog in de gunstige (gulden) periode zijn gekocht. Er zit nogal wat "lucht" in er moet nogal wat geld bij, die woningen zullen echt nog wel zakken in prijs. Zeker als het aanbod toeneemt en er geen geld is om ze moderniseren.

Of het financiële gat tussen ons huis een zo'n huis kleiner wordt blijft de vraag maar we wonen nu toch ook wel erg fijn dus we willen wel eens kijken of onze theorie klopt :D

KoenM

Bericht door KoenM » 03 jan 2013, 22:16

Niels schreef:Het blijft koffiedik kijken.

Wij wachten nog even met wat nieuws. We willen graag groter maar er komt ook een grote groep aan die kleiner willen. Veel mensen die nu tegen de 60-65 lopen wonen eigenlijk te groot en dergelijke huizen hebben we al gezien: Mooi, groot en met dalende prijzen. Nadeel voor de verkopende partij is dat die huizen van binnen helemaal over kop moeten. Ander punt is dat deze huizen meestal nog in de gunstige (gulden) periode zijn gekocht. Er zit nogal wat "lucht" in er moet nogal wat geld bij, die woningen zullen echt nog wel zakken in prijs. Zeker als het aanbod toeneemt en er geen geld is om ze moderniseren.

Of het financiële gat tussen ons huis een zo'n huis kleiner wordt blijft de vraag maar we wonen nu toch ook wel erg fijn dus we willen wel eens kijken of onze theorie klopt :D
Dit moet je ook vooral niet uit het oog verliezen, en dus zeker niet alleen naar het financiële plaatje kijken..

Mijn ouders wilden jaren lang wat nieuws, alleen rond 2006-2007 wilde mijn vader niks meer kopen, omdat hij verwachtte dat de huizen hard zouden gaan dalen.

Hij heeft dus gelijk gekregen, alleen wonen ze nu nog steeds in het zelfde huis, terwijl ze liever ergens anders hadden gewoond.. Aan dat geld op de bank heb je natuurlijk ook niet alles, en zolang je in het nieuwe huis blijft wonen merk je een prijsdaling natuurlijk ook niet direct..

Gelukkig hebben ze er 1.5 jaar geleden wel voor gekozen in het huidige huis te blijven, en de tent volledig te verbouwen naar hun zin :peace:

PD power

Bericht door PD power » 04 jan 2013, 08:25

PD power schreef:
Het kantelpunt komt steeds dichter bij, er zijn nu veel mensen aan het wachten op het "laagste punt", alleen die duurt meestal maar een paar uur, zo'n omslag gaat vaak snel, daarnaast zal dan de prijs ook veel sneller stijgen, dan dat ie nu daalt.

Waarom nu.
- Rente nog laag, die zal naar verwachting stijgen wordt nu kunsmatig laag gehouden, dus beleggers en ondernemers vinden elkaar steeds vaker zonder tussenkomst van bank, dus er komt steeds meer weerstand tegen de kunstmatig lage rente.
- Door inflatie wordt het huis niet duurder, maar wordt de euro minder waard, daardoor zullen er dus weer meer euro's t.o.v. de huizen achtergelaten moeten worden.
- Door inflatie zullen de huren ook harder stijgen.
- Uiteindelijk zal de economie dan ook weer aantrekken, wat een prijs op drijvend effekt zal hebben, omdat er nu te weinig gebouwd wordt, daardoor zal de rente ook weer sterker stijgen. ( meer geldvraag)

Het is boeren logica van de kouwe grond, maar die komt wel uit, alleen het tijdspad is nog niet bekend.
Dit kan over 1 maand, maar kan ook nog wel 3 jaar duren, maar als het eenmaal inzet gaat het heel snel en zal als koper net te laat zijn.

Acyclisch investeren wordt altijd beloond, kijk maar afgelopen jaar naar de beurs.
http://www.nu.nl/economie/2996082/helft ... uizen.html

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jan 2013, 09:01

Mijn pa wilde ook lange tijd verhuizen. Moeders wilde absoluut niet weg. Het huis ook een beetje aangepast en nu nog meer geld over voor leuke dingen. Mensen die ik ken zijn vlak voor de kinderen het huis uit zijn gegaan naar een gigantisch huis verhuisd. Nu zitten ze met zijn tweeen in dat grote huis te kijken. Lang niet zo gezellig als het "kleinere" huis wat ze daarvoor hadden. Grootte is dus niet zaligmakend. Als je fijn woont zou mijn keus niet direct uitgaan naar een veel grotere woning.

Wat me wel geweldig lijkt is iets zoals mijn oom het heeft gedaan. Die had een fijn huis, vrijstaand niet echt groot maar wel gewoon mooi. Hij kreeg de kans om nieuw te bouwen en heeft toen samen met de architect precies gekeken naar wat hij in zijn huidige huis liever anders zou hebben en dat in het nieuwe huis aangepast. Wat krijg je dan? Een huis dat eigenlijk niet gek veel groter is dan het vorige huis maar waar voor hen alles aan klopt.

Plaats reactie