Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 01 jan 2013, 18:17

Beste DFers,


Ik zit met een klein probleem aangaande de reminstallatie van mijn BMW. Ik gebruik mijn Z3 2.8 coupé als daily maar ook als fun car en ik merk dat het ding gewoon niet remt. Vorig jaar zijn de voorste en achterste schijven en blokken vervangen zag ik in de onderhoudsfacturen. Ook de remvloeistof zou ergens medio '11 vervangen zijn. Het is niet gebeurd bij de dealer dus ik veronderstel dat er ook geen OEM onderdelen voor gebruikt zijn.

Ik wist al dat ie niet goed remde maar toen de blokken nog eens serieus begonnen piepen enkele weken terug, heb ik eens geprobeerd 5x van 100 naar 0 te remmen. Uit die test is gebleken dat 1) het piepen er nog steeds is. Soms wel, soms niet. 2) ik nog niet de ABS in werking kan krijgen. Me dunkt dat dit niet echt voldoende is als ik er in het voorjaar eens mee naar de Ring wil gaan.

Standaard zitten er vooraan 286mm schijven. Die passen nu ook net om mijn 15" winterwielenset. Ik weet nog wel ergens E34 535i klauwen liggen die met 302mm schijven werken maar is dit wel de moeite om een andere wielenset voor aan te schaffen?

Gewoon andere blokken (EBC Yellowstuff?) en andere remvloeistof en klaar? Andere remleidingen?

Wat is geen optie:
- BBK: mag niet op de Belgische keuring en buiten budget
- stalen remleidingen: wederom BE keuring. Ze moeten minimaal verstopt zitten achter een zwarte coating
- eindeloos gepiep van race blokken: het is ook een daily wagen en ik vind het erg irritant

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Joy » 01 jan 2013, 18:24

Ik zou beginnen met andere blokken, remvloeistof + leidingen inderdaad. EBC Yellow heb ik nu 2 setjes van versleten naar volle tevredenheid. Piepen niet en remmen ook een trackday lang prima. Goede levensduur ook.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Fabian » 01 jan 2013, 18:28

Remmen zijn standaard niet veel soeps nee.

Ik heb ate schijven, hawk remblokken en stalen leidingen.

Geen enkel probleem meer op de circuitdagen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door MartijnGizmo » 01 jan 2013, 18:30

Wat Joy zegt, en de schijven goed schoonmaken, als die vuil/vettig geworden zijn piept het ook enorm, zonder goed te remmen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 01 jan 2013, 18:41

Fabian schreef:Remmen zijn standaard niet veel soeps nee.

Ik heb ate schijven, hawk remblokken en stalen leidingen.

Geen enkel probleem meer op de circuitdagen.

Ook nog 286mm schijven? Is de uithouding daar eigenlijk mee voldoende?

Ik heb op mijn vorige wagen ook ATE remschijven gehad en die sleten precies erg snel.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door MartijnGizmo » 01 jan 2013, 19:27

ATE maakt ook de schijven (en klauwen o.a.) voor BMW zelf...

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Fabian » 01 jan 2013, 20:16

Jussi schreef:
Fabian schreef:Remmen zijn standaard niet veel soeps nee.

Ik heb ate schijven, hawk remblokken en stalen leidingen.

Geen enkel probleem meer op de circuitdagen.

Ook nog 286mm schijven? Is de uithouding daar eigenlijk mee voldoende?

Ik heb op mijn vorige wagen ook ATE remschijven gehad en die sleten precies erg snel.
Gewoon 286 inderdaad, de powerdiscs heb ik dacht ik. Heb nog geen enkele circuitdag problemen gehad. Met standaard spul na 2 bochten al fading.

Als de schijven snel slijten vind ik dat niet zo'n probleem, setje kost 100 euro ofzo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Knot » 01 jan 2013, 20:19

Ate blue vloeistof spoelen en blokken vervangen voor ebc yellow of hawk hp plus, dat moet voldoende zijn als je verder geen leidingen mag verharden etc.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 01 jan 2013, 20:54

Iemand ervaring met Motul 600 of 660? De plek waar ik de stalen remleidingen wilde bestellen verdeelt enkel dit merk.

http://www.fineline-imports.nl/motul-mo ... ve/c16574/

Ik dacht overigens om 2L aan te kopen. Is dat voldoende?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Erik dB » 01 jan 2013, 20:56

Heb het in de E36 M3 gehad, beviel prima voor mijn doel (paar trackdays, straatgebruik).

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 01 jan 2013, 21:01

De 660 of de 600? Of beide? :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Erik dB » 01 jan 2013, 21:15

Jussi schreef:De 660 of de 600? Of beide? :)
660 geloof ik

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 jan 2013, 00:22

ik gebruik al jaren de Motul 660 naar volle tevredenheid, beetje overkill wellicht doch liever iets over, dan als net te kort :mrgreen:

en ook in een M coupe met M schijven heb je na zeg ene half rondje circuit al een soort houten blokken ipv remblokken met standaard BME blokjes :mrgreen:
ik heb toen RC6 gebruikt, remt goed maar rammelt enorm en piept als een malle :ongeveer als:

dus niet geschikt voor jou en mij, toen DS3000 tot volle tevredenheid doch kan af en toe licht piepen als ze warm worden (maar dan gebruik je het ook)

in jou geval zou ik voor EBC Yellowstuff gaan wat anderen ook voorstellen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jan 2013, 00:43

De kogel is door de kerk. EBC Yellowstuff en zwarte Goodridge remleidingen besteld bij PSG. Hij stelde alleen AP 5.1 olie voor. Ik zag via google dat die nat 185° en droog bij 280° aankunnen. Is dat niet wat magertjes? Of ben ik me wat blind aan het staren op die waardes van Motul?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 jan 2013, 00:57

tja...je hebt niet grote schijven en komt te kort? dus worden heter dan grote schijven in theorie...
als de remolie minder wordt gaat ie eerder 'fout' en dus in theorie kan je dan met de zeg 330c wat langer dan de 280c ;-)

Motul RBF660
100% Synthetic Racing Fluid - DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at - 40C).

Extreme thermal resistance and stability :
Very high boiling point (325C / 617F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. Motul RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.

Efficient when rainy :
Very high wet boiling point (204C / 400F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the vapour lock phenomena. Amber in color.Do not mix with silicone (DOT 5 silicone base) or mineral base fluids (LHM).
Die AP zal ook voldoende zijn neem ik aan, doch bij de 660 heb je meer over en langer in theorie, its up to you I guess,

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Joopieboy » 02 jan 2013, 09:13

DOT 5 moet je jaarlijks vervangen omdat het snel vocht aantrekt. Ik zou zeggen neem een goeie DOT 4 die wat meer aan kan als de standaard vloeistof. Bijvoorbeeld de ATE Typ 200...

De DOT 5 temperaturen ga je toch niet halen op straat.

EBC blokken ben ik zelf niet zo kapot van vanwege de hoeveelheid remstof die daarvan afkomt. Ik had dan eerder gegaan voor de Hawk HPS blokken. Maar goed veel plezier van je nieuwe spul. :)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jan 2013, 19:11

Het is toch ATE Super Blue geworden. Motul had PSG niet en omdat nu apart online te bestellen..

Wat anders: moet ik gelijk de achterste remblokken meenemen of boeit dat eerlijk gezegd niet? Ik rij nog niet lang genoeg met de Z om te weten of die achterste nu eigenlijk gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Knot » 02 jan 2013, 19:14

Frits is weer helemaal into EBC yellow... ik heb liever Hawk HPplus, al deden de EBC het op mijn M5 helemaal niet verkeerd, bijna niet piepen, remstof viel mee en remde direct vrij goed en warm ruim voldoende op straat.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jan 2013, 19:15

Boel even loshalen even opnieuw met kopervet weer in elkaar zetten als ze goed zijn. Schijven even opschuren en klaar. Mochten de blokjes al vrij ver heen zijn zou ik ze direct vervangen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jan 2013, 19:26

Petrolhead Tom schreef:Boel even loshalen even opnieuw met kopervet weer in elkaar zetten als ze goed zijn. Schijven even opschuren en klaar. Mochten de blokjes al vrij ver heen zijn zou ik ze direct vervangen.
Blokjes zijn nieuw van vorig jaar. Maar goed, remmen doet het niet dus.. Met wat voor korrel schuur je de schijven eigenlijk?

@Knot: hij predikt natuurlijk voor zijn eigen producten. Al levert ie ze wel goedkoop: 89 euro voor de voorste Yellowstuff.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jan 2013, 19:30

Ik weet niet met wat voor korrel ik de laatste keer mijn schijven heb gedaan. Gewoon iets wat er nog lag. Niet te fijn dan komt het wel goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Knot » 02 jan 2013, 19:37

Zijn geen verkeerde blokken hoor, maar je moet idd wel yellow nemen, al die kleuren daaronder zin niks.

Kosten heb ik nooit op gelet, heb hun altijd vrij spel gegeven, als het maar naar mn zin in orde gemaakt werd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jan 2013, 19:44

Knot schreef:Zijn geen verkeerde blokken hoor, maar je moet idd wel yellow nemen, al die kleuren daaronder zin niks.

Kosten heb ik nooit op gelet, heb hun altijd vrij spel gegeven, als het maar naar mn zin in orde gemaakt werd.
Ging jij altijd met je M5(?) naar PSG dan? Da's wel knap om dat als Nederlander te doen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 jan 2013, 20:12

Als mijn blokjes (DS3000) ooit eens op zijn (rijd maar weinig)
dan gaat er die EBC Blue stuff NDX series op, die is ook nog geschikt voor straat, die andere blue niet net als eigenlijk de DS3000 al remt die koud ook gewoon ala standaard, doch warm wel nog beter.

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen upgraden Z3 coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jan 2013, 21:33

Leuk grafiekje! Ik heb ook nog wat opgezocht over andere merken en types:

Grafiekje EBC:

Afbeelding


Grafiekje Ferodo:

Afbeelding

Lijkt mij dat EBC Yellowstuff dus een stukje beter is dan Ferodo. Ik vind helaas geen graphs van die 2 nieuwe Bluestuffs maar die zullen ongetwijfeld ook wel zo goed zijn.

Pagid RS29.

Afbeelding

Friction Level

Cold
0.40
At 100°C
0.43
At 300°C
0.47
Max at (@ 550°C)
0.49

Constant working temperature: 400 – 700°C
Max temperature for short period only: 750°C


Hebben dus ook minder bite als de Yellowstuff en kunnen minder hoge temperaturen aan? :iono:

Geen duidelijke grafiek gevonden voor Hawk. Wel in Fahrenheit maar da's al wat onduidelijker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast