Bericht
door jacobt » 30 dec 2012, 20:37
@Markk, goed idee.
@Robin, Hieronder wat info over de gt3. (het zijn niet mijn teksten, gekopieerd van Porscheforum)
Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3...de MkI, gebouwd in 1999, 2000 en nog een 500-tal in 2001 (totaal 1868 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (ongeveer 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)..."de boekskes" claimen 200, maar da's larie...in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 "Rechtslenker").
Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:
MkI heeft de typische "Boomerang" vleugel
Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de "facelift" lichten en een andere voorbumper...deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de "beste" van de 2 zou zijn...zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.
De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer...hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak...2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI's zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II. Trouwens de auto's die nog in 2001 gebouwd zijn, beschikken over koeling op de versnellingsbak en verstevigde synchromeshen.
Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm...voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding...
GT3 Club Sport
De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3...gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen tja...
Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)
Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt...ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!
Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt...de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden...vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS'en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!
GT3 RS
'k Denk niet dat deze veel specifieke uitleg nodig heeft...hij was enkel verkrijgbaar in 't wit in combinatie met rode of blauwe velgen en stickers (verwijzing naar eerste RS van 1973, 30 jaar voordien).
Kofferdeksel is uit carbon, de achterruit is plexi, en er is fameus beknibbeld op de aanwezigheid van het handschoenkastje (=> hieraan kan je makkelijk een echte van namaak onderscheiden!)...de rechtsgestuurde Rs'en hebben dit dan weer wel.
...gewichtsbesparing: 20kg tov de GT3 MKII waarop hij gebaseerd is...weegt trouwens 10kg meer dan de MKI
De motor is nog steeds de 381pk sterke MKII krachtbron, ware het niet dat ze voor de RS toch ietwat meer power kregen al heeft Porsche dat nooit bekend gemaakt...400pk is een realistischer getal. In de RS geeft de motor ook een betere respons omwille van het single-mass vliegwiel.
De uitrusting is te vergelijken met het Club Sport pakket...dus brandvrije Nomex Recaro's, rolkooi, 6 punts gordel bestuurder, brandblusser en massa onderbreker. Airco kon je desgewenst laten monteren, het betekende wel een gewichtstoename van 20kg!
Op gebied van ophanging verschilt de RS ook op een paar punten van zijn gewone broer...de ophangingselementen worden gedeeld met de GT3 R racewagen...zo kunnen stabi's, wielvlucht, sporing, caster en hoogte specifiek ingesteld worden.
Volgens insiders is deze 996 RS nog steeds ongeveer 1-3 seconden sneller op de Ring als de recentere 997 RS...hij is wel een pak moeilijker te rijden dan de nieuwe, dat zonder twijfel!
Op Pistonheads staat dat de Mk1 GT3 de laatste in serie "handgebouwde" Porsche uit Weissach is! Is dat zo? Niemand spreekt het tegen op PistonHeads. Best cool!
Quotes van PistonHeads:
"I own a Mk1 and for me the 'hand made in weissach vs. mass produced' did it!"
"of course i prefer the mk1! last of the handmade 911s, better looking , rarer and voted better car by EVO is enough for me....."
"It's like Star Wars. Yes the newer films had all the blue screen technology, super computer animation, bigger budgets etc etc but at the end of the day given the choice of which DVD to put in the player you'll always hanker after the original. Flawed - yes, could it be improved - yes, but the simple, raw, original idea of the GT3 Mk1 will always set it apart from more modern iterations."
"I think the MK1 will always be the first and the best in many peoples eyes ! A MK2 is still a great car, but Porsche lost money on the production of the MK1 so the budget was cut on the MK2 !"
"The good MK1 are getting hard to find now, that's why they are holding their values well."
"Would you be surprised to see an older but very fine handmade cabinet at a similar (or higher) price than a newer but mass produced reproduction? Of course not. And that is why Mk1s are better. "
"But this is it... I don't think there is an argument here. The question is not which one is better, but why is the value of Mk1s so close to Mk2s... we can wax lyrical as to why they are (they are) or why they should not be, but fact is... they are! Why is the 964RS or 993RS as expensive as they are? Well, objectively the GT3 (even Mk1!) beats them all on objective measurements... but we can certainly see the prices do not reflect objective capability."
"Values of these cars are increasingly dependent upon pure subjective opinions of the cars. And on that basis, the Mk1 generally has a stronger following (for many subjective reasons) than the Mk2. Yes the 993TTS was faster/more powerful/etc than the 993TT, but it certainly isn't the more loved/revered of the 2 cars... apart from sheer rarity. And on this kind of subjective basis, the Mk2 leaves quite a few enthusiasts cold. I've never heard an enthusiast wax lyrical about a Mk2 in terms of desirability... yes, it's often the preferred trackslag, but as an ownership proposition to cherish? You only need read a few PHers above to determine their passion for the Mk1. It's strange, but true. And the dichotomy will probably grow even greater over time. The Mk1 stirs emotion and is loved, whereas the Mk2 is perceived as the 'better' track tool. It's a tool. Efficient, but cold and unemotional. Which one do people desire more? Well, I think market pricing is increasingly reflecting the stronger following the Mk1 has... expect good Mk1s to overtake good Mk2s within the next year... I know they are already very very close for equally good examples (if you can find a good example of a Mk1)."
"