Aftermarket Xenon
- Hielke
Aftermarket Xenon
Het linkergrootlicht van de Punto heeft plof gedaan. Er moet een nieuwe H4 lamp in. Maar na een zoektochtje op internet kom ik berichten over hele goedkope aftermarket Xenon sets tegen. En omdat ik niet tevreden over de lichtopbrengst van de Punto ben vraag ik me af of dit iets voor me is.
Mag het? Hoe is de lichtopbrengst van de goedkope sets? Welk merk moet ik hebben? Moet ik het überhaupt wel overwegen? Graag input.
Mag het? Hoe is de lichtopbrengst van de goedkope sets? Welk merk moet ik hebben? Moet ik het überhaupt wel overwegen? Graag input.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Re: Aftermarket Xenon
Afhankelijk van een bepaald keurmerk dat in de koplamp staat mag het (ben even kwijt welk keurmerk dit was)
Heb zelf in de Ibiza een setje van net aan 50 euro zitten, een of ander Duits merk.
Kwaliteit is prima voor het geld en de lichtopbrengst is vele malen beter dan de Philips Nightguide lampen die ik erin had zitten.
Setje is verder goed afgesteld, dus verblinden doet het niet zoals je nog wel eens ziet
Heb zelf in de Ibiza een setje van net aan 50 euro zitten, een of ander Duits merk.
Kwaliteit is prima voor het geld en de lichtopbrengst is vele malen beter dan de Philips Nightguide lampen die ik erin had zitten.
Setje is verder goed afgesteld, dus verblinden doet het niet zoals je nog wel eens ziet
- WJ
Geen idee wat de wetgeving precies is, het is de laatste paar jaar volgensmij regelmatig verandert. Ik heb 4300k erin gepropt en dat ziet eruit als standaard xenon maar geeft een bak meer licht. Een standaard Audi met dagrijverlichting + xenon aan (dacht dat dat niet tegelijk aan mocht btw?) verblind je vaak erger.
Ik heb het goedkoopste setje van Xenonlamp.nl gepakt. Kost 55euro ofzo, krijg geen melding van Canbus en werkt gewoon goed.
Ik heb het goedkoopste setje van Xenonlamp.nl gepakt. Kost 55euro ofzo, krijg geen melding van Canbus en werkt gewoon goed.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Er zijn (of inmiddels waren?) wat regels met automatische hoogteregeling en hoge druk reiniging.
Mijn auto valt niet binnen die regels. Wel heb ik inmiddels 4,5 jaar een set van Pilot in mijn auto zitten. Niet de aller goedkoopste, kwalitatief wel erg goed. Na 4,5 jaar begaf twee weken geleden de linker koplamp het. Verder 0,0 problemen gehad.
Was een mooi moment om de lampen te wisselen van 6000k (wit met blauw) naar 5000k (iets witter en minder blauw). Kosten 55eu per lamp.
Als je lenzen in je koplampen hebt lijkt het voor 99% origineel, ik heb in mijn Leon iets meer strooilicht maar als ze goed afgesteld staan heeft niemand er last van.
Mijn auto valt niet binnen die regels. Wel heb ik inmiddels 4,5 jaar een set van Pilot in mijn auto zitten. Niet de aller goedkoopste, kwalitatief wel erg goed. Na 4,5 jaar begaf twee weken geleden de linker koplamp het. Verder 0,0 problemen gehad.
Was een mooi moment om de lampen te wisselen van 6000k (wit met blauw) naar 5000k (iets witter en minder blauw). Kosten 55eu per lamp.
Als je lenzen in je koplampen hebt lijkt het voor 99% origineel, ik heb in mijn Leon iets meer strooilicht maar als ze goed afgesteld staan heeft niemand er last van.
- Hielke
Regelgeving voor aftermarket sets moet per 1 april 2012 behoorlijk versoepeld zijn.
Canbus verhaal zal bepalend zijn. 55 euro voor een set is natuurlijk peanuts.
Canbus verhaal zal bepalend zijn. 55 euro voor een set is natuurlijk peanuts.
- Ferdi
Voor de canbus heb je aparte sets zodat je geen storingsmelding krijgt en de lampen gewoon werken
- Hielke
Waar heb jij jouw set gekocht Ferdi?Ferdi Gielen schreef:Voor de canbus heb je aparte sets zodat je geen storingsmelding krijgt en de lampen gewoon werken
- Ferdi
Mijn setje komt bij NavAudio vandaan en het gaat om een Kingco HID xenon set.
Heb zelf de niet-canbus versie omdat mijn auto geen canbus heeft, deze is een 50 euro:
http://www.navaudio.nl/products/Xenon-s ... Xenon.html
Ik heb voor 4300K gekozen, dat blauwe hoeft van mij niet.
Op de site staan ook sets die geschikt zijn voor auto's met canbus
Heb zelf de niet-canbus versie omdat mijn auto geen canbus heeft, deze is een 50 euro:
http://www.navaudio.nl/products/Xenon-s ... Xenon.html
Ik heb voor 4300K gekozen, dat blauwe hoeft van mij niet.
Op de site staan ook sets die geschikt zijn voor auto's met canbus
- Ahmed
Hier ook goeie ervaring met xenonlamp.nl
Hebben ook de duurdere Pilot-setjes. Kwa kleur zou ik niet hoger dan 4300k gaan.
Hebben ook de duurdere Pilot-setjes. Kwa kleur zou ik niet hoger dan 4300k gaan.
- Sander
Bij http://hidxenonverlichting.nl/ kun je setjes bestellen met CANbus., BI-Xenon H4 met canbus kost 79.99 incl verzending. 
Heb er goede verhalen van gehoord iig en zit er zelf ook aan te denken daar een setje te bestellen met dezelfde reden.

Heb er goede verhalen van gehoord iig en zit er zelf ook aan te denken daar een setje te bestellen met dezelfde reden.
- Hielke
Ben er nog niet achter gekomen of ik canbus heb of niet. Volgens de automaterialenzaak moet er dan bij een kapotte lamp een dashboardlampje gaan branden. Dat is niet het geval. Maar oo het Punto forum wordt wel over canbus gesproken. Mmm.
Leer wel veel over lampen nu. Bij een kapotte lamp ga ik al sinds jaar en dag naar m'n vaste benzinepomp en haal voor iets van 8 euro een Philips H4. In de Punto zit standaard een Osram. En van de Philipsen blijken er veel duurdere te zijn die (volgens Philips) 50 tot 100% meer lichtopbrengst dan de standaard lampen hebben. Nog maar even doorspeuren. Als ik voor Xenon ga dan vooor zo'n instapsetje.
Leer wel veel over lampen nu. Bij een kapotte lamp ga ik al sinds jaar en dag naar m'n vaste benzinepomp en haal voor iets van 8 euro een Philips H4. In de Punto zit standaard een Osram. En van de Philipsen blijken er veel duurdere te zijn die (volgens Philips) 50 tot 100% meer lichtopbrengst dan de standaard lampen hebben. Nog maar even doorspeuren. Als ik voor Xenon ga dan vooor zo'n instapsetje.
- WJ
Als er geen lampje gaat branden op het dashboard als er een lampje kapot is, dan hoef je volgensmij geen canbus setje te nemen. Dat is volgensmij alleen maar voor het "is het lampje nog heel, nee? dan gaat er een irritant lampje in je bakkes branden"-waarschuwingslampje.
CAN-bus is het controlle systeem in de auto, dat kunnen ze volgensmij zo uitgebreid maken als ze (de fabrikant) willen. Kan zijn dat er dus bepaalde onderdelen niet op zijn aangesloten en dan heb je dus geen onderdelen met canbus/error checkers nodig. (correct me if wrong)
CAN-bus is het controlle systeem in de auto, dat kunnen ze volgensmij zo uitgebreid maken als ze (de fabrikant) willen. Kan zijn dat er dus bepaalde onderdelen niet op zijn aangesloten en dan heb je dus geen onderdelen met canbus/error checkers nodig. (correct me if wrong)
Laatst gewijzigd door WJ op 29 dec 2012, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
Leuke site waarin de verschillen tussen de Philips lampen goed getoond worden. Wel ruim3 jaar oud.
http://wiki.tdiclub.nl/KoplampenVergelijking
WJ, zo is het me in die zaak ook uitgelegd. Vreemd dat die technologie er niet op zit. Onze Tipo uit de Eighties had dat wel.
http://wiki.tdiclub.nl/KoplampenVergelijking
WJ, zo is het me in die zaak ook uitgelegd. Vreemd dat die technologie er niet op zit. Onze Tipo uit de Eighties had dat wel.
- Will F.
Lol, blijft 'n schraper hè?Hielke schreef: Als ik voor Xenon ga dan vooor zo'n instapsetje.
Maar gelijk heb je spul komt voor 90% uit china en ik zag ze op ebay.com voor ~ 30$ uit china.
- WJ
Ik heb van die Philips "extra" vision lampen (naam even kwijt) erin gehad voordat ik Xenon had, het verschil is echt enorm. De Philips lampen verlichten ook wel goed maar de xenon lampen geven gewoon veel meer licht. En bijvoorbeeld die paaltjes met reflectors erin op onverlichte 80km wegen lichten gewoon veel verder op, het is veel duidelijker.
- Ferdi
Hier ook iemand die eerst de andere lampen van Philips heeft gehad.
Heb in zowel mijn ex-V50 als in de Ibiza de Nightguide lampen gehad, vooral bij de V50 scheelde het echt enorm op de standaard lampen.
Het verschil kan alleen echt niet op tegen de extra lichtopbrengst die xenon geeft en qua prijs loopt een goedkoop xenonsetje weinig bij een setje Nightguidelampen, etc vandaan
Heb in zowel mijn ex-V50 als in de Ibiza de Nightguide lampen gehad, vooral bij de V50 scheelde het echt enorm op de standaard lampen.
Het verschil kan alleen echt niet op tegen de extra lichtopbrengst die xenon geeft en qua prijs loopt een goedkoop xenonsetje weinig bij een setje Nightguidelampen, etc vandaan
- Hielke
Surprise, surprise, ik ben toch voor de budget oplossing gegaan. Philips Vision Plus lampen. Ongeveer 100% beter dan de meuk Osram's die Fiat af fabriek in de Punto schroeft. Op die dingen zullen ze per lamp wel 50 cent hebben kunnen besparen tov een nette lamp. Sneu.
Ook sneu is hoe die dingen in de fittingen gemonteerd zitten. Volgens het instructieboekje kon je de stekker er zo aftrekken om daarna de bevestigingsbeugels eraf te halen. Nou, ik trok de koplamp bijna uit het voorscherm, de stekker bleef op z'n plaats. Maar dan is internet weer mooi. Even op het Punto forum neuzen en ziedaar, een algemeen bekend probleem. Dus dan eerst maar de beugels los, wat pielen, en daar is lamp met daaraan nog de stekker. Dan met een schroevendraaier langdurig tussen lamp en stekker wrikken, en jawel, daar is ie.
Je zult het instructieboekje maar geloven.
Ook sneu is hoe die dingen in de fittingen gemonteerd zitten. Volgens het instructieboekje kon je de stekker er zo aftrekken om daarna de bevestigingsbeugels eraf te halen. Nou, ik trok de koplamp bijna uit het voorscherm, de stekker bleef op z'n plaats. Maar dan is internet weer mooi. Even op het Punto forum neuzen en ziedaar, een algemeen bekend probleem. Dus dan eerst maar de beugels los, wat pielen, en daar is lamp met daaraan nog de stekker. Dan met een schroevendraaier langdurig tussen lamp en stekker wrikken, en jawel, daar is ie.
Je zult het instructieboekje maar geloven.
- Joopieboy
Dat is wel heel slecht idd, hopelijk blijven jouw lampjes wel lang heel. Mijn ervaring en die van velen is dat die Philips lampjes vrij snel kapot gaan. Betere en goedkopere optie zijn de Osram Night Breaker lampjes, via eBay uit Engeland halen want hier zijn ze niet leverbaar.
Over xenon, ik heb er vrij snel doorheen gebladerd hier. Als je auto jonger is als 1-1-2007 dan moet een auto voorzien zijn van automatische hoogteregeling en een wis/was installatie op je lampen schoon te houden. Daarvoor maakt het allemaal geen zak uit, voor apk en politie niet, als je lichtbeeld maar goed is voor de apk.
Lampen moeten wel wat lager afgesteld worden als met halogeen, en bij 6000K heb je wit met een tint blauw en daarboven word het erg sjonnie. En idd voor veel moderne auto's moet je een setje hebben die geschikt is voor canbus. Ook voor dit en bijpassende leds shop ik graag op eBay. Prijzen hier in Nederland liggen behoorlijk hoor voor vaak eenzelfde set als je bij de meeste winkels hier koopt.
O en voor H4, heb jij dan groot en dim licht ineen zitten? Dan moet je een Bi-Xenon setje aanschaffen en die zijn wel duurder. Beste is dan een systeem met spiegel.
Just my 2 cents.
Over xenon, ik heb er vrij snel doorheen gebladerd hier. Als je auto jonger is als 1-1-2007 dan moet een auto voorzien zijn van automatische hoogteregeling en een wis/was installatie op je lampen schoon te houden. Daarvoor maakt het allemaal geen zak uit, voor apk en politie niet, als je lichtbeeld maar goed is voor de apk.
Lampen moeten wel wat lager afgesteld worden als met halogeen, en bij 6000K heb je wit met een tint blauw en daarboven word het erg sjonnie. En idd voor veel moderne auto's moet je een setje hebben die geschikt is voor canbus. Ook voor dit en bijpassende leds shop ik graag op eBay. Prijzen hier in Nederland liggen behoorlijk hoor voor vaak eenzelfde set als je bij de meeste winkels hier koopt.
O en voor H4, heb jij dan groot en dim licht ineen zitten? Dan moet je een Bi-Xenon setje aanschaffen en die zijn wel duurder. Beste is dan een systeem met spiegel.
Just my 2 cents.

- Hielke
Joopieboy,
sinds 1 april 2012 is de wetgeving mbt aftermarket xenon enorm versoepeld. Als het lichtbeeld maar apk waardig is.
sinds 1 april 2012 is de wetgeving mbt aftermarket xenon enorm versoepeld. Als het lichtbeeld maar apk waardig is.
- Joopieboy
Die regel was er toch vanaf 2007 dat je de automatische hoogteregeling en alles moest hebben?
Dan loop ik alweer achter!
Dan loop ik alweer achter!
- MVB
Klopt inderdaad, voor een xenon setje niet meer als 50,- uitgeven alles daar boven voegt niks toe.Hielke schreef:Joopieboy,
Op ebay misschien nog wat goedkoper maar is met garantie weer iets lastiger.
- Joopieboy
Enige waar je op moet letten is dat je een AC xenon set koopt, de DC setjes zijn vaak wat goedkoper maar de levensduur is echt zeer slecht.
Wat meer info:
http://reviews.ebay.com/AC-HID-KIT-vs-D ... 0019742815
En een goed filmpje:
[YouTube]h6d06X3BCq8[/YouTube]
Wat meer info:
http://reviews.ebay.com/AC-HID-KIT-vs-D ... 0019742815
En een goed filmpje:
[YouTube]h6d06X3BCq8[/YouTube]
- MVB
Wordt aftermarket xenon tips topic