De lol in autorijden hervonden.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Snipe

Re: De lol in autorijden hervonden.

Bericht door Snipe » 28 dec 2012, 12:48

TLRS schreef:
Snipe schreef:Dat zegt niks. Aerodynamics are for people who can't build engines, kraamde hij ook uit...
En welke oneliners bedacht jij tien jaar terug die (nog) de moeite zijn hier te bezigen :ken ik jou:
"Oneliners zijn voor mensen die te stom zijn om een fatsoenlijk verhaal te vertellen"

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 dec 2012, 12:50

Joop schreef:Wat ik me dan altijd weer afvraag waarom die mannen uit Beieren daar dan niet mee komen...

...wel een leuke bijkomstigheid trouwens. :df:
Die mannen uit Beieren wilden 'm door de Abgas/MOT/CO2 keuring:)

Compromis as ever.

En er zit 'n drone in bij 2600rpm bij deellast. Dat zou kunnen irriteren. Dit is 'n oplossinkje.

Alsof ingenieurs/marketeers geen 'fouten' zouden maken.:)

Joop

Bericht door Joop » 28 dec 2012, 12:53

...fouten worden er altijd gemaakt; maar het zou maar weer zo kunnen zijn dat dit foutje :ongeveer als: weer een marketing dingetje is om het gat met de M3 groot genoeg te houden, nog even los van het feit dat de 1M een andere rijder aanspreekt dan de M3.

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2012, 12:57

Snipe schreef:
TLRS schreef:
Snipe schreef:Dat zegt niks. Aerodynamics are for people who can't build engines, kraamde hij ook uit...
En welke oneliners bedacht jij tien jaar terug die (nog) de moeite zijn hier te bezigen :ken ik jou:
"Oneliners zijn voor mensen die te stom zijn om een fatsoenlijk verhaal te vertellen"
LOL @ zelfspot:)

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2012, 12:59

Joop schreef:...fouten worden er altijd gemaakt; maar het zou maar weer zo kunnen zijn dat dit foutje :ongeveer als: weer een marketing dingetje is om het gat met de M3 groot genoeg te houden, nog even los van het feit dat de 1M een andere rijder aanspreekt dan de M3.
Dikgedrukt: Dat ook misschien/mede.

Je weet dat ik 2 M3's heb gehad dus dat laatste gaat natuurlijk niet op.

Joop

Bericht door Joop » 28 dec 2012, 13:17

...toch vind je de lol in de 1M en niet in de E90 M3; en de E46 M3 is toch wel een beetje vergelijkbare auto toch?

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2012, 13:58

Joop schreef:...toch vind je de lol in de 1M en niet in de E90 M3; en de E46 M3 is toch wel een beetje vergelijkbare auto toch?
E90 M3 was wel 'beter' op 't gebied van afrolcomfort en je kon de demping zachter zetten, ook was ie natuurlijk ruimer(doh) en overall wat meer op comfort gericht. Maar 't was niet zozeer gooi smijt katapultwerk eigenlijk. Daarvoor voelde ie toch net te groot/lomp relatief. Beleving was er veel minder, dat was wel jammer. Ja de beleving begon bij 6000 tot 8000. Dus dat was 2x in de week bij wijze van. Bij de 1M is er 20 keer per ritje beleving. Alles imo natuurijk:)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 dec 2012, 14:07

vind het ook enorm belangrijk dat je al beleving hebt van een auto ook bij legale snelheden...

vind het persoonlijk maar niks als je de auto altijd tot het eind in toeren moet doorjagen om de kick te krijgen, dan ben je al snel bezig met, zeg in een druk NL, 'aso' gedrag :mrgreen:

wait till V-tec kicks in

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2012, 14:15

Zoiets René inderdaad:)

Eerste Kerstdag even 'n uurtje wat gedrift op de usual places en dan weer met muziekje op achtergrond even rustig aan doen. Dan weer bochtje pakken etc. Maar ook in drukker verkeer bij 40 in z'n 2 of ook 3 een gaatje laten vallen en als 'n dronken maleier met dank aan 't machtige M diff icm 500+ Nm even gek doen.

Bibendum vindt 't wel prima en vreet nog meer biefstuk van mijn capriolen. Achterbanden worden minder.

En dat vanaf 2000rpm:)

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 29 dec 2012, 16:07

Gaaf ding maar waar blijven de filmpjes ?
:tooth:

Robin

Bericht door Robin » 29 dec 2012, 17:12

Ha, ik kijk wel uit. Ik doe dat lekker incognito en dat bevalt me prima. Ten eerste omdat er toch altijd commentaar komt en je ook nog eens publiekelijk acties toont waar de hermandad etc het niet altijd mee eens is:)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2012, 17:23

Robin schreef:Bij deellast bij 2600rpm/130km heeft elke standaard 1M een 'drone'(dreun) die ergens in de uitlaat van het ding zit. Moeilijk traceerbaar eigenlijk. Nu is er een OEM mod/ foefje wat vele 1M rijders al hebben gedaan:

Een midpipe van 'n 135i N55 monteren. Deze heb ik dus besteld en komt er in de loop van januari onder. Uurtje werk. Met behoud van garantie want oem. Drone wordt minder en van buiten wat wilder qua sound.

En op de koop toe op de rolenbank 22WHP ivm meer freeflow en wat Nms. Vooral bovenin zou je 't merken aldus André. Denk krukas omgerekend aan 'n 380pk/570Nm minimaal.(360whp /510 Nm had Andre dacht ik?)

Kortom, je zou met die pijp nu minimaal dezelfde rollenbank/WHP moeten hebben als 'n E9x M3 (meer zelfs) , met natuurlijk een tikkie meer koppel:)
Leuke update, ik lees dat de turbolag ook minder wordt! :headbang:

Vergelijkingsplaatje:

Afbeelding

Afbeelding

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 dec 2012, 17:55

Ik had ook een dreun met die 135i Schnitsel poef toendertijd. Ook rond de 2600 rpm. Heb toen OEM weer ondergeschroefd, een verademing! Het is de knalpot die het effect wegdrukt, of versterkt. Ga jij zonder cat's rijden Robin? (als plaatje hierboven?) legaal? nee toch?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 dec 2012, 18:03

Zal geen kat zijn maar een tussendemper gok ik.

Anders zou een 135i ook geen kat hebben :)

Handige update in elk geval :)

GTRene

Bericht door GTRene » 29 dec 2012, 18:42

idd en vergelijkings foto's zoals getoont helemaal leuk en duidelijk :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 29 dec 2012, 18:51

22 WHP van een tussenpijp....volgens mij hebben ze een 2 teveel in gedachten.

Hoop voor je dat je t zelf niet gelooft,soundje zal wel lekker klinken strax.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2012, 18:55

Op een atmo 128i (onze 130i) zou het al 9whp moeten schelen...

Robin

Bericht door Robin » 29 dec 2012, 19:01

Tja, ik heb 't van die UK gast met die 431pk bak. Daar kwamen ze op zonder en met midpipe op 22WHP verschil uit bij zijn auto toen er nog niks aan gedaan was. Dus stock vs N55 midpipe.

En zelfs Andre voelde vooral bovenin vermogenstoename. En ja 't ding is standaard al explosief snel dus zou je eigenlijk op 'n 360 pk die 20/30pk niet geheel hoeven merken.
Niet zoals je 20/30pk toename zou merken op 'n 150pk motor bijvoorbeeld. Die laatste toename is procentueel veel meer natuurlijk.

Ding wordt er iig merkbaar tikkie sneller van op de koop toe aldus de rijders.
M'n referenties zijn m'n ex 335is (N54 en N55) en de E90 M3...Dan is 't voorál het koppel wat bij de 1M zoveel meer is (gemiddeld 550Nm standaard)
Laatst gewijzigd door Robin op 29 dec 2012, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 29 dec 2012, 19:05

Die referentie heb ik ook :wink:

Maar dat ga je echt niet ZO merken hoor,maar niet dat ik daar nou ff een punt van ga maken ofzo.

Ik had het iig niet met mijn 335i toen er een performance uitlaat opkwam,de sport-downpipes maakten wel een merkbaar verschil.

Robin

Bericht door Robin » 29 dec 2012, 19:09

Marc RS4 schreef:Die referentie heb ik ook :wink:

Maar dat ga je echt niet ZO merken hoor,maar niet dat ik daar nou ff een punt van ga maken ofzo.

Ik had het iig niet met mijn 335i toen er een performance uitlaat opkwam,de sport-downpipes maakten wel een merkbaar verschil.
Ik weet dat je je 335i hebt, maar da's geen 1M natuurlijk die nog net even wat anders is in de basis :)

Zijn wel verschillende onderdelen/ dingen waar jij 't nu over hebt natuurlijk. Bovenin voel je 't aldus de 1M rijders. Daar ga ik dan vanuit. Ieder het zijne toch?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 29 dec 2012, 19:37

Als de auto zelf niets regelt dan is die 22 whp schromelijk overdreven, meer/beter uitademen zorgt er voor dat je ook meer kunt inademen maar dat moet je dan nog wel even regelen alsmede het injecteren van wat extra brandstof, vanzelf gebeurd er niets volgens mij...

Ben

Robin

Bericht door Robin » 29 dec 2012, 19:53

Booooh schreef:Als de auto zelf niets regelt dan is die 22 whp schromelijk overdreven, meer/beter uitademen zorgt er voor dat je ook meer kunt inademen maar dat moet je dan nog wel even regelen alsmede het injecteren van wat extra brandstof, vanzelf gebeurd er niets volgens mij...

Ben
Die N54 is gewoon übergeknepen om bijv niet te dicht in de buurt van de M3 te komen. Motor is veel meer tuneable dan de opvolger N55 die uit kostenoverweging in 2010 kwam. De N54 heeft alles meer gericht op performance dan de N55 die dus uit zuinigheid/kostenbesparing en milieueisen kwam. De 1M stamt uit 2011-12, toen waren er al 135i/s 335is met opvolger N55. Waarom kozen ze die N55(want moderner) niet?

Ik weet 't antwoord wel:)

Je zegt ook al als laatste 'volgens mij' :))))

En ik heb 't van 'n vent die 'n uitdraai van vóór en na toont en 1M rijdt. Tja dan is 't mij wel duidelijk.LOL

22whp voelt 'n tikkie op al 360pk standaard. 22whp op 150pk voelt meer qua toename. Maar dat zei ik al.

Hey maar genoeg over die N55 midpipe. IK rij ermee. Ik ga 'm gebruiken Jullie niet. Oninteressant voor jullie:)
Dus de volgende keer dat ik 'm eronder heb meld ik 't beter van niet heb ik alweer in de gaten hier.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2012, 20:00

Toch mooi 6% extra, los van de overige voordelen... :headbang:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 29 dec 2012, 20:07

Ik geloof ook niet dat die tussendempertjes 22wielpk aan tegendruk leveren.
Als het geluid van een uitlaat wijzigt, wil men dat nog wel eens verwarren voor motorvermogen.
BMW doet dat tegenwoordig standaard al (m5 met zijn stupide sound over stereo systeem).

Mijn ervaring met restrictieve kats, is dat ze ca 8-10 crankpk leveren na verwijderen, maar alleen als je een remap doet op je wagen. Dat zijn gemeten verliezen op wagens in de 330-340pk range. Je zou het kunnen vergelijken met jouw wagen.

Daarbij denk ik dat we in jouw geval geeneens spreken over kats, en ook niet over tussendemperts, maar over resonators om een spike in emissie weg te nemen, bij een bepaald toerental, of om bijv een turbo in een bepaald rpm gebied (meestal niet bovenin) efficiënter te maken, bijv voor de opspoel karakteristiek.

Die 431pk van die engelse gast, is dat ook een optelsom van wensen, of is dat gemeten op een conservatieve dyno die niet te veel aan geeft ? Die 360pk van Andre is fantastisch natuurlijk, maar ik interpreteer dat meer als een wagen die doet wat de fabriek opgeeft. We spreken over minder dan 3% vermogens verschil gemeten over een wijze die gemiddeld in NL, misschien 5% nauwkeurig is (uitzonderingen daargelaten). Daar kun je nog wel wat meer nietszeggende berekeningen op los laten geloof ik.

Ik zou gewoon lekker gaan rijden met je 350pk sterke M1 zonder drone. En wij willen filmpjes zien. Dat gaat namelijk best zonder in beeld te komen (incognito ?), commentaar krijg je toch wel volgens mij als je er alleen over blijft lullen :beer: en ja dan zal de discussie losbarsten of we spreken of je op 80% van Andre's kunnen kunt driften, of dat je een beetje lafjes power out een veegje aan het geven bent :mrgreen: je gaat je daar toch zeker niets van aantrekken of wel dan ? :bag:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2012, 20:11

Zoek de fora er maar op na, mensen berichten over 12 tot 25pk extra afhankelijk van de auto en mods...

Plaats reactie