e46 m3 smg 2002 koppeling slipt? 118300km gelopen
-
e46 m3 smg 2002 koppeling slipt? 118300km gelopen
Hoi mijn naam is Jermaine.
Ik ben nieuw op dit forum
Dit prachtig auto heb ik in Februari gekocht ik ben hartstikke blij met de auto
Ik merk sinds een week misschien doet hij dit al langer of ik let pas meer op de toeren teller tijdens schakelen.
Als ik in een versnelling rij maakt niet uit welke een ik geef vol gas of extragas een ik schakelover naar een hoger versnelling dan schakelt hij wel meteen in de volgende versnelling maar de motor toerental in de versnelling schiet ff 250tpm om hoog voor ongeveer 1sec en zakt dan en loopt weer op met de voertuig snelheid.Dit doet hij ook in de A-stand tijdens schakelen
Kan dit duiden op een versleten koppeling? of misschien is dit gewoon normaal
En zijn er manieren bij een smg bak om dit te controleren?
Als ik in zijn 5e of 6e rij bij 60km/h en dan plank gas geef dan loopt de motor toeren geleidelijk op met de voortuig snelheid je ou dan zeggen dat de koppeling dan goed is of werkt dit maner van controleren alleen bij een hand bak.
smg reset met de flippers heb ik al geprobert
Alle tips zijn welkom
Ik ben automonteur maar heb weinig ervaring met de smg bak.
Als ik de koppeling zelf vervang heb ik dan speciale gereedschap nodig bv test kast?
of is die ook zonder te doen
mvg jermaine
Ik ben nieuw op dit forum
Dit prachtig auto heb ik in Februari gekocht ik ben hartstikke blij met de auto
Ik merk sinds een week misschien doet hij dit al langer of ik let pas meer op de toeren teller tijdens schakelen.
Als ik in een versnelling rij maakt niet uit welke een ik geef vol gas of extragas een ik schakelover naar een hoger versnelling dan schakelt hij wel meteen in de volgende versnelling maar de motor toerental in de versnelling schiet ff 250tpm om hoog voor ongeveer 1sec en zakt dan en loopt weer op met de voertuig snelheid.Dit doet hij ook in de A-stand tijdens schakelen
Kan dit duiden op een versleten koppeling? of misschien is dit gewoon normaal
En zijn er manieren bij een smg bak om dit te controleren?
Als ik in zijn 5e of 6e rij bij 60km/h en dan plank gas geef dan loopt de motor toeren geleidelijk op met de voortuig snelheid je ou dan zeggen dat de koppeling dan goed is of werkt dit maner van controleren alleen bij een hand bak.
smg reset met de flippers heb ik al geprobert
Alle tips zijn welkom
Ik ben automonteur maar heb weinig ervaring met de smg bak.
Als ik de koppeling zelf vervang heb ik dan speciale gereedschap nodig bv test kast?
of is die ook zonder te doen
mvg jermaine
-
Re: e46 m3 smg 2002 koppeling slipt? 118300km gelopen
Welkom met je (drank)probleem.
Feestje gehad gisteravond of ben je nu al aan Bacchus aan het offeren?

Feestje gehad gisteravond of ben je nu al aan Bacchus aan het offeren?

- Joy
Welkom Jermaine. Voordat je aan de hardware gaat sleutelen kun je nog een reset uitvoeren voor het aangrijppunt van de koppeling. Dit staat beschreven in de gebruikershandleiding.
Indien dit niks doet zit het waarschijnlijk in een versleten koppeling. Ik weet niet of dit iets is wat je zelf kunt doen. Het is niet zo eenvoudig om het hele stelmechanisme en de electronica weer goed op elkaar af te stemmen. Zelfs bij een dealer lees je nog verhalen over dat de auto slecht oppakt of storingen geeft en wederom uit elkaar moet.
Indien dit niks doet zit het waarschijnlijk in een versleten koppeling. Ik weet niet of dit iets is wat je zelf kunt doen. Het is niet zo eenvoudig om het hele stelmechanisme en de electronica weer goed op elkaar af te stemmen. Zelfs bij een dealer lees je nog verhalen over dat de auto slecht oppakt of storingen geeft en wederom uit elkaar moet.
Laatst gewijzigd door Joy op 29 dec 2012, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
Welkom Jermaine, je schrijfstijl is wat lastig voor de lezer maar laat je niet weerhouden te posten.
Zoals ik het begrijp slipt de koppeling bij het over schakelen maar niet onder belasting in b.v. de hoogste versnelling. Ik denk dat je het moet zoeken in het systeem dat de koppeling ontkoppelt. Dit zal hydraulisch worden aangestuurd en daar lijkt het mij niet goed te gaan. Misschien een lekke cilinder, misschien ook wel een stukje software.
Zoals ik het begrijp slipt de koppeling bij het over schakelen maar niet onder belasting in b.v. de hoogste versnelling. Ik denk dat je het moet zoeken in het systeem dat de koppeling ontkoppelt. Dit zal hydraulisch worden aangestuurd en daar lijkt het mij niet goed te gaan. Misschien een lekke cilinder, misschien ook wel een stukje software.
-
misschien een SMG pomp die lekt ofzo, dat ie niet genoeg druk meer maakt?
- Tim N
Jermaine maakt zich juist wel druk om het slippen....
-
Ja bekend probleem. Met 118275 km is de koppeling er meestal wel klaar mee.
- Bert ///M3
Klopt of eerder als je veel launch control gebruikt. Probleem is gewoon een versleten koppeling inderdaad alsje het mij vraagt.
Lekkende slang kan trouwens niet, dan ontkoppelt hij niet.
Koppeling vervangen gaat gewoon net als bij elke andere bak alleen moet je het aangrijppunt overnieuw inleren. Daar heb je dus wel dealer software voor nodig.
Lekkende slang kan trouwens niet, dan ontkoppelt hij niet.
Koppeling vervangen gaat gewoon net als bij elke andere bak alleen moet je het aangrijppunt overnieuw inleren. Daar heb je dus wel dealer software voor nodig.
-
Volgens mij gaat een koppeling normaal gesproken nog wel wat langer mee in met name een SMG (mits er niet of nauwelijks gebruik is gemaakt van launch control) en kom je volgens mij weg met bak (laten) callibreren en aangrijppunt opnieuw inleren.
Mijn 120k km SMG M3 had bij aankoop ook iets last van een slippende koppeling bij oppakken. Echter heeft bovenstaande actie de problemen verholpen. Ik heb foto's gezien van vervangen koppelingsplaten nav bovenstaande problemen die gezien de dikte nog wel 100k mee hadden gekund.
Mijn 120k km SMG M3 had bij aankoop ook iets last van een slippende koppeling bij oppakken. Echter heeft bovenstaande actie de problemen verholpen. Ik heb foto's gezien van vervangen koppelingsplaten nav bovenstaande problemen die gezien de dikte nog wel 100k mee hadden gekund.