banden voor circuit en straatgebruik
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jul 2012, 12:08
banden voor circuit en straatgebruik
Ik besef dat dit onderwerp al vaker is besproken maar hoop zo toch weer wat bruikbare info te krijgen over de juiste bandenkeuze. Mijn Bridgestone Potenza's zijn nl aan vervanging toe. Ik weet dat Toyo r888 erg goed schijnt te zijn maar ik vind ze gewoon te duur. Nu lees ik over Maxis zr9, Federal, Hankook rs2 en ga zo maar door, maar kom er nog niet uit. Ik ben op zoek naar een band die met trackdyas goed presteert op bijvoorbeeld Zandvoort en die ik ook op weg naar het circuit onder mijn gestripte bmw 325i uit '92 met sportonderstel kan hebben. Dus prestaties met een beetje natte baan zijn ook wel belangrijk. De vraag is ook of het semislicks of straatbanden moeten worden. Het gaat mij dus om het vergaren van zo veel mogelijk feitelijke info en vooral ervaringen. Bedankt alvast.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Wij rijden met de E36 328i op RE050's (Bridgestones) en precies hetzelfde doel. Bevalt uitstekend.
- Ivo-v
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 10:50
- Locatie: Spijkenisse . CTS-V 5.7 LS6
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Ik ben zelf zeer te spreken over de Michelin Pilot Super Sport.
-
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Afhankelijk van maten zou ik kijken voor een sportieve straat band.
Het houd de kosten lager, de ronde tijden slechts beetje hoger, etc.
Des te leuker ook om sommige mensen op semi slicks een beetje te pesten door sneller te zijn.
Ik kan helaas op weinig anders rijden dan de RE050A , dat is overigens geen straf. Maar de leukere banden zijn enkel leverbaar in 17 of zelfs 18/19 inch.
Wel moet ik na 20 minuten pauzeren ivm de hitte in de banden maar dat heeft ook met mijn rijstijl te maken.
( die pauze vind ik zelf ook prettig overigens, het is geen endurance race
)
Het houd de kosten lager, de ronde tijden slechts beetje hoger, etc.
Des te leuker ook om sommige mensen op semi slicks een beetje te pesten door sneller te zijn.
Ik kan helaas op weinig anders rijden dan de RE050A , dat is overigens geen straf. Maar de leukere banden zijn enkel leverbaar in 17 of zelfs 18/19 inch.
Wel moet ik na 20 minuten pauzeren ivm de hitte in de banden maar dat heeft ook met mijn rijstijl te maken.
( die pauze vind ik zelf ook prettig overigens, het is geen endurance race

- Bram
- Berichten: 16612
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Dit vind ik ook wel interessant, mijn Impreza heeft ook 4 nieuwe banden nodig (225/40/18) maar de Falken RT 615K en de R888 gaan me rondom gewoon €1.000,- kosten en ook ik vind dat gewoon te duur.
Die RE050 hoor je meer goede verhalen over, kunnen die gewicht (1425 kg), AWD en vermogen (400 pk) goed verdragen?
Die RE050 hoor je meer goede verhalen over, kunnen die gewicht (1425 kg), AWD en vermogen (400 pk) goed verdragen?
Laatst gewijzigd door Bram op 28 dec 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Ik zit met precies hetzelfde issue,Ga ik voor een sportieve straatband of een semislick.
De r888 is ook ver buiten mijn budget,ik zoek ze ook zo rond de 125 euri per band max.
Ik denk dat ik toch gok neem en de federal probeer,ik las in een ander topic dat als je de druk rond de 2.8 zet er geen problemen te verwachten zijn dus dat is wat ik ga proberen.
De re050 is idd een goed altenatief.Als er nog mensen zijn met tips hoor ik ze ook graag.
De maat waarin ik zoek is redelijk standaard,225-45-17 onder een e36 328i sedan.
Groet Jarno
De r888 is ook ver buiten mijn budget,ik zoek ze ook zo rond de 125 euri per band max.
Ik denk dat ik toch gok neem en de federal probeer,ik las in een ander topic dat als je de druk rond de 2.8 zet er geen problemen te verwachten zijn dus dat is wat ik ga proberen.
De re050 is idd een goed altenatief.Als er nog mensen zijn met tips hoor ik ze ook graag.
De maat waarin ik zoek is redelijk standaard,225-45-17 onder een e36 328i sedan.
Groet Jarno
-
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Bram, Ik klink nu wel erg gierig. Maar op marktplaats komen vaak vrij nieuwe RE050A bandjes voorbij per 4. ( slechts 1 a 2 mm eraf ) Op die manier is het goedkoop proberen of het een oplossing is ?
Is het niks glijd je ze op of trek je ze eraf.
Is het niks glijd je ze op of trek je ze eraf.
-
- Berichten: 55249
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Ik heb nu Pilot Sport 2, en /maar als die af zijn wil ik PSS proberen. PS2 is grip--->slip bam. niet vloeiend.
Onder de winterset zit Hankook maar dat is voor andere doeleinden:)
Onder de winterset zit Hankook maar dat is voor andere doeleinden:)
- Bram
- Berichten: 16612
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Is zeker geen slecht idee. Polo heeft net een beurt gehad van €1.000,- dus dan klinkt dit aantrekkelijkEmiel schreef:Bram, Ik klink nu wel erg gierig. Maar op marktplaats komen vaak vrij nieuwe RE050A bandjes voorbij per 4. ( slechts 1 a 2 mm eraf ) Op die manier is het goedkoop proberen of het een oplossing is ?
Is het niks glijd je ze op of trek je ze eraf.

Wat is trouwens het verschil tussen de S001 en de RE050A? Welke van de 2 is het meest sportief?
-
- Berichten: 55249
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Ik heb de RE050A gehad en de S001 ook(RFT en non RFT) . Nu ik er aan terugdenk vond ik de RE050A sportiever(?), maar ze zaten onder verschillende karren....
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: banden voor circuit en straatgebruik
foutje
Laatst gewijzigd door leonard op 28 dec 2012, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Ik rij op s001. Vind het een topband maar m.i niet te vergelijken met de R888. die zijn voor circuit veeeeel beter........ Wat ik me afvraag, zijn die toyo's echt zoveel duurder?? Hoe zit het qua levensduur?? Bidgestone's heb ik op t circuit wel eens binnen een half uur opgerookt (RS4) met de toyo's is dat nog nooit gelukt......
- Bart Eykens
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:40
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Misschien zijn Toyo R1R's of Federal 595RS-R iets? Kosten ook niet zo heel erg duur
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 53274.html
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 16678.html

http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 53274.html
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 16678.html
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: banden voor circuit en straatgebruik
+1 prima ervaringen mee, maar gaat voor topic niet op, niet in de gewenste maten en niet bepaald een euro-knaller.Ivo-v schreef:Ik ben zelf zeer te spreken over de Michelin Pilot Super Sport.
@leonard
RE050A hielden het bij mij redelijk op de baan, maar auto destijds wel veel lichter dan de RS4; vrees dat de RS4 het wel meer banden zwaar maakt op een droog Zandvoort.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Dat is waar. RS4 was ook erg onderstuurd, maar ik denk wel dat Toyo's veel beter zijn voor het doel waarvoor Vanja ze wilt gaan gebruiken.... Toyo's zijn gemaakt voor het circuit. De overige optie's zijn m.i goede straat banden maar niet geschikt voor (stevig) circuitgebruik.....Kasteel schreef:[q
@leonard
RE050A hielden het bij mij redelijk op de baan, maar auto destijds wel veel lichter dan de RS4; vrees dat de RS4 het wel meer banden zwaar maakt op een droog Zandvoort.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jul 2012, 12:08
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Geweldig al deze reacties!
Nog even een toelichting op mijn verhaal: met de re050a's moet ik altijd de warmteontwikkeling van de band goed in de gaten houden. Na een aantal stops heb ik zoveel lucht laten ontsnappen, dat ze constant op 2 bar blijven bij stevig gebruik. Ik vind nu wel dat de zijkanten (na 1 dag Zandvoort en 1 dag Spa) wat afgekloven zijn. Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
En verder ben ik benieuwd wie ervaring heeft met de goedkopere semi slicks van bijvoorbeeld Federal (geen idee wat er zoal meer bestaat).
Nog even een toelichting op mijn verhaal: met de re050a's moet ik altijd de warmteontwikkeling van de band goed in de gaten houden. Na een aantal stops heb ik zoveel lucht laten ontsnappen, dat ze constant op 2 bar blijven bij stevig gebruik. Ik vind nu wel dat de zijkanten (na 1 dag Zandvoort en 1 dag Spa) wat afgekloven zijn. Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
En verder ben ik benieuwd wie ervaring heeft met de goedkopere semi slicks van bijvoorbeeld Federal (geen idee wat er zoal meer bestaat).
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Bart Eykens schreef:Misschien zijn Toyo R1R's of Federal 595RS-R iets? Kosten ook niet zo heel erg duur![]()
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 53274.html
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 16678.html
R1R is een hele leuke band om op het circuit en op straat te gebruiken. Ik ben hier zelf echt heel goed over te spreken. Echter is er 1 maar aan deze banden, ze zijn eigenlijk alleen geschikt voor auto's lichter dan 1000/1100kg.
Tussen de 1000 en 1100kg durf ik het niet te zeggen maar daar boven zou ik niet aan de r1r beginnen.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: banden voor circuit en straatgebruik
RE50's op 2 bar warm zetten (onder bijv. een E36) is vragen om schade op de zijkanten. Het is geen semi waarbij die drukken wel normaal zijn. Zet ze lekker op 2.7 bar koud en dan rijden.Vanja schreef:Geweldig al deze reacties!
Nog even een toelichting op mijn verhaal: met de re050a's moet ik altijd de warmteontwikkeling van de band goed in de gaten houden. Na een aantal stops heb ik zoveel lucht laten ontsnappen, dat ze constant op 2 bar blijven bij stevig gebruik. Ik vind nu wel dat de zijkanten (na 1 dag Zandvoort en 1 dag Spa) wat afgekloven zijn. Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
En verder ben ik benieuwd wie ervaring heeft met de goedkopere semi slicks van bijvoorbeeld Federal (geen idee wat er zoal meer bestaat).
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Qua opbouw warmen ze snel op. na een rondje of 3 zit de temp er goed in. Het is wel per auto verschillend met welke druk ze het best presteren.Vanja schreef:G Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
).
Voor jouw idee:
westfield koud 1,4 warm 1,8
Golf endurance koud 2,0 warm 2,4
E30 bmw koud 1,6 warm 2,2
alle waarden zijn voor de voorbanden....
Is dus wel ff pielen voor je goed rijdend hebt.....
en wat ik al eerder schreef. Kijk eens naar de slijtage... Ik vraag me nl af of het echt wel goedkoper is om een andere band te nemen dan de R888.....
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06
Re: banden voor circuit en straatgebruik
2 bar is echt te weinig in een straatband,door de soepele wang ga je bij te weinig druk bijna op de zijkant rijden.Vanja schreef:Geweldig al deze reacties!
Nog even een toelichting op mijn verhaal: met de re050a's moet ik altijd de warmteontwikkeling van de band goed in de gaten houden. Na een aantal stops heb ik zoveel lucht laten ontsnappen, dat ze constant op 2 bar blijven bij stevig gebruik. Ik vind nu wel dat de zijkanten (na 1 dag Zandvoort en 1 dag Spa) wat afgekloven zijn. Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
En verder ben ik benieuwd wie ervaring heeft met de goedkopere semi slicks van bijvoorbeeld Federal (geen idee wat er zoal meer bestaat).
Dit kost je banden en je hebt nog minder grip ook.
- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Als je ziet hoeveel circuit kilometers je kan maken met een R888 daar kan een straatband never nooit tegenop. Je kunt ze helemaal oprijden en dan hebben ze in verhouding nog best een portie grip. Zijn ze schuin afgesleten, wissel ze van links naar rechts(mits het droog is) en je kan er nog meerdere uren mee knallen.leonard schreef:en wat ik al eerder schreef. Kijk eens naar de slijtage... Ik vraag me nl af of het echt wel goedkoper is om een andere band te nemen dan de R888.....Vanja schreef:G Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
).
Het enigste nadeel is de hoge prijs.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Daarom zeg ik het..... ik heb geen ervaring met een straat band op het circuit maar ik doe en heel raceseizoen met een set r888's op mn E30. Na elke racedag kruislings wisselen, dan kan je er m.i lang mee doen.... Ik denk dat een straat band dat nooit haalt.....Peter-Paul Haars schreef:Als je ziet hoeveel circuit kilometers je kan maken met een R888 daar kan een straatband never nooit tegenop. Je kunt ze helemaal oprijden en dan hebben ze in verhouding nog best een portie grip. Zijn ze schuin afgesleten, wissel ze van links naar rechts(mits het droog is) en je kan er nog meerdere uren mee knallen.leonard schreef:en wat ik al eerder schreef. Kijk eens naar de slijtage... Ik vraag me nl af of het echt wel goedkoper is om een andere band te nemen dan de R888.....Vanja schreef:G Hoe is dit met de r888, hoe gedragen deze zich qua temperatuuropbouw?
).
Het enigste nadeel is de hoge prijs.
Overigens, welke maat heb je nodig en wat kosten die dan?? R888 is in 205/50/15 ergens rond de 130,00 dacht ik en in 18 inch 225 breed, ergens rond de 225,00......
-
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: banden voor circuit en straatgebruik
banden wisselen van links naar rechts is zeker interessant, maar dan bijv een extra setje velgen puur voor de semi slicks. Want op straat met semi slicks rijden is ook wel weer wat van te zeggen.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Mijn ervaring is dat de re050A een prima band is en de s001 absolute schroot. Die laatste heb ik er halverwege afgegooid en weggedonderd, nooit meer! Tommy heeft met de z4 overigens gelijksoortige ervaring opgedaan met de s001, dus het is niet incidenteelBram schreef: Wat is trouwens het verschil tussen de S001 en de RE050A? Welke van de 2 is het meest sportief?

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: banden voor circuit en straatgebruik
Wij rijden bij de BMW Ooperon cup (e36 325i) ook met r888. Voor de rondetijden en competitie de beste band. Ze geven grip tot op het canvas en zijn constant. Dus voor die doeleinden perfect.
Jou doelstelling is anders en zou zeker niet de r888 aanraden. Veel te duur en slijten erg hard (4 uur knallen en op zijn ze). Ik snap niet helemaal dat andere zeggen dat ze een goede levensduur hebben. Een RE50A rij je echt niet in 4 uur op. Heeft in mijn ogen met het zachtere compound van de semi slicks te maken. Logisch toch.
Ik zou de federals proberen. Ik stap net uit mij driftmobiel waar ik vanmiddag een setje federals onder heb gezet. Dat is gewoon een erg goede band in alle opzichten behalve het afrolgeluid. Ze geven meer grip dan de RE50A (welke onder mij daisy zitten) en zijn een stuk goedkoper. Oja, die van mij zijn wel gescheurd. Maar ik ben er niet zo bang voor.
Jou doelstelling is anders en zou zeker niet de r888 aanraden. Veel te duur en slijten erg hard (4 uur knallen en op zijn ze). Ik snap niet helemaal dat andere zeggen dat ze een goede levensduur hebben. Een RE50A rij je echt niet in 4 uur op. Heeft in mijn ogen met het zachtere compound van de semi slicks te maken. Logisch toch.
Ik zou de federals proberen. Ik stap net uit mij driftmobiel waar ik vanmiddag een setje federals onder heb gezet. Dat is gewoon een erg goede band in alle opzichten behalve het afrolgeluid. Ze geven meer grip dan de RE50A (welke onder mij daisy zitten) en zijn een stuk goedkoper. Oja, die van mij zijn wel gescheurd. Maar ik ben er niet zo bang voor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], e30touring1990, KoenM en 5 gasten