
F80 M3
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: WRX van Erik
Ik kan nergens meer vinden hoe het nou met de inbouw van dit blok afgelopen is... Ik ben ook wel benieuwd naar hoe zoiets nou klinkt! 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: WRX van Erik
+1.
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: WRX van Erik
Dit is allang van de baan, hij heeft een 2008 STI op laten bouwen bij EMS.
Is nu in de inrij fase voordat hij definitief gaat mappen.

Is nu in de inrij fase voordat hij definitief gaat mappen.

- Fernando
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: WRX van Erik
MartijnGizmo schreef:Ik kan nergens meer vinden hoe het nou met de inbouw van dit blok afgelopen is... Ik ben ook wel benieuwd naar hoe zoiets nou klinkt!
Volgens mij kun je bij de "buren" het huidige project volgen...
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Hoi Hallo,
Even stof afkloppen
Er is inderdaad een hoop veranderd.
Vlak na de posts hier veel gezeik gekregen met de aandrijflijn van de WRX. Het driften begon steeds serieuzer te worden, en de aandrijfassen, wiellagers, gescheurde fusees, schokbrekers, alles ging naar de klote. Daarvoor was de Sti uitgevonden, dus kocht ik een rechts gestuurde 2006 "hawkeye" Sti en een donor erbij om e.e.a. om te bouwen. Inmiddels begon de zaak goed te lopen en was ik zelf steeds meer thuis, maar toch begonnen de WRX weer standaard te maken, die moet immers verkocht worden. Zo gezegd zo gedaan en met een beetje hulp links en rechts is de WRX tot 80% weer std gekomen.
En toen stond daar de Sti van Bob te koop, een 2008 model, een hatchback.
Die wilde ik gewoon hebben, en had hem al voor de proefrit gekocht. Daarmee kwam eigenlijk gelijk mijn noodzaak tbv de 2006 ombouw te vervallen, puur omdat de 2008 echt 10x beter rijd dan een pre 2007 model. Van verkopen was echter nog geen sprake.
Na 8 weken met veel plezier met 550Nm/400pk rond te hebben gereden had ik een terugrit vanuit Duitsland het gas eens even ingetrapt en nadat 290kmh op de stinger dsi voorbij kwam, horrelde de motor even. OK, rustig aan verder rijden, met 280kmh ofzo, olie temp, druk, kvs temp alles was ok. Thuis aangekomen bleek de kvs temp omhoog te vliegen......kuuuuuuuuuut. OK eerste gedachte was dus koppakking, bekend probleem met de 2,5liter. Helaas bleek e.e.a. meer aan de hand te zijn, ik had de twijfelachtige eer de eerste gescheurde cylinderbus (waarvan het bekend gemaakt was dan) in NL te hebben (na 1000-enden all over the world overigens). Nou wat moet je dan. Een nieuwe bouwen naar eigen specs. Dus hoger compressie, cosworth zuigers, cosworth drijfstangen, cosworth pakkingen, cosworth tumbler deletes, cosworth kopbouten, perrin inlaatslangen, terug van FMIC naar TMIC, perrin EL manifold, uppipe, hitteschilden terug, turbo laten voorzien van een billet inlaatwiel dat kleiner was, maar meer flowt..........na 4 maanden mocht ik haar weer ophalen. En oh boy was dat het wachten waard
Na >2000km inrijden hebben we recent gemapped (afgelopen maandag, ik zit nu offshore terwijl ik dit tik). Na aanvankelijk eerst een basemap erin gezet te hebben op 1 bar viel al op hoe ongelofelijk de wagen nu aan het gas hing. Dat was ook de insteek, weinig lag, veel repsons, 600nm/400pk. Hij trok echt als een leip (voor 1 bar dan). Dus gingen we de turbo een beetje pushen dachten we. Eerste run piekte hij gelijk tot 1,8bar, reeds bereikt bij 3000rpm in de 5e versnelling. Ik kijk Mark (van EMS tuning) aan, was dat de 3e versnelling ? Uhm. Nee. Dat was de 5e. Wij waren op zoek naar 1,6bar en checken de logs. Het bleek dus 1,8 bar te zijn......hoeveel koppel ? geen idee, er was chter geen knock geweest, niet arm gelopen, alles ok. Voorts zijn we totaal 6 uur aan het mappen geweest. Uiteindelijk hebben we 650Nm bij 1,6bar uit de motor gepeuterd en 400pk vanaf ca 4600rpm. Boven de 5500rpm valt de turbodruk weg, we houden de wastegate niet goed dicht, er moet dus aan getweaked worden, tesamen met een luchtfilter optimalisatie. Dan zou de turbo de 400pk tot aan red line moeten leveren (eenvoudig zelfs). Het was echter donker, ik moest door naar Duitsland want de heli stond bijna klaar. Dat maken we dus nog af. Ondanks het feit dat het vermogen nu nog fors inkakt boven de 5500rpm is deze wagen een echte bom om te rijden. Het koppel is enorm bruikbaar, ik denk omdat je in zijn 5 op de snelweg ca 3300rpm draait, dus voet omlaag en BROAAAAAAAP je neemt hele grote stappen. Beetje als een diesel maar dan 5x zo heftig voor je gevoel. Nu dus tijd steken in de optimalisatie...... de onderdelen tbv een E85 mapping zijn besteld (pomp injectoren en fpr) maar eerst op ron98 goed rijdend krijgen. Ik ben zeer tevreden met de uitkomsten van de motor. Het is altijd een gok, en gezien mijn tegen de mainstream ingaande denkwijzen (terug naar TMIC, kleinere turbo ipv grotere, lagere druk ipv hogere, kleinere doorsnede uppipe etc) geeft dat een extra goed gevoel. We draaien met in verhouding redelijk weinig druk, een asociaal hoog koppel, dat ook nog eens enorm bruikbaar is. Daarnaast is er launch control geinstalleerd en flat foot shifting. Man man man wat een geweld
Dat koppel is wel zo verschrikkelijk verslavend, en de 400pk ook trouwens, dat ik denk dat project 6cyl weer uit de kast wordt gehaald......het 6cyl blok gaat binnenkort leeg en gaan we gewoon rustig klaar maken. Ondertussen zoek ik uit hoe we dit 6 cyl blok, met goedkeuren van de RDW, in de 2008 Sti krijgen. De 2006Sti + donor is namelijk verkocht en afgelopen vrijdag opgehaald door het nieuwe belgische baasje.
Zie de dyno onderstaand. Blauw is oud. Geel is nieuw.

Even stof afkloppen

Er is inderdaad een hoop veranderd.
Vlak na de posts hier veel gezeik gekregen met de aandrijflijn van de WRX. Het driften begon steeds serieuzer te worden, en de aandrijfassen, wiellagers, gescheurde fusees, schokbrekers, alles ging naar de klote. Daarvoor was de Sti uitgevonden, dus kocht ik een rechts gestuurde 2006 "hawkeye" Sti en een donor erbij om e.e.a. om te bouwen. Inmiddels begon de zaak goed te lopen en was ik zelf steeds meer thuis, maar toch begonnen de WRX weer standaard te maken, die moet immers verkocht worden. Zo gezegd zo gedaan en met een beetje hulp links en rechts is de WRX tot 80% weer std gekomen.
En toen stond daar de Sti van Bob te koop, een 2008 model, een hatchback.
Die wilde ik gewoon hebben, en had hem al voor de proefrit gekocht. Daarmee kwam eigenlijk gelijk mijn noodzaak tbv de 2006 ombouw te vervallen, puur omdat de 2008 echt 10x beter rijd dan een pre 2007 model. Van verkopen was echter nog geen sprake.
Na 8 weken met veel plezier met 550Nm/400pk rond te hebben gereden had ik een terugrit vanuit Duitsland het gas eens even ingetrapt en nadat 290kmh op de stinger dsi voorbij kwam, horrelde de motor even. OK, rustig aan verder rijden, met 280kmh ofzo, olie temp, druk, kvs temp alles was ok. Thuis aangekomen bleek de kvs temp omhoog te vliegen......kuuuuuuuuuut. OK eerste gedachte was dus koppakking, bekend probleem met de 2,5liter. Helaas bleek e.e.a. meer aan de hand te zijn, ik had de twijfelachtige eer de eerste gescheurde cylinderbus (waarvan het bekend gemaakt was dan) in NL te hebben (na 1000-enden all over the world overigens). Nou wat moet je dan. Een nieuwe bouwen naar eigen specs. Dus hoger compressie, cosworth zuigers, cosworth drijfstangen, cosworth pakkingen, cosworth tumbler deletes, cosworth kopbouten, perrin inlaatslangen, terug van FMIC naar TMIC, perrin EL manifold, uppipe, hitteschilden terug, turbo laten voorzien van een billet inlaatwiel dat kleiner was, maar meer flowt..........na 4 maanden mocht ik haar weer ophalen. En oh boy was dat het wachten waard

Na >2000km inrijden hebben we recent gemapped (afgelopen maandag, ik zit nu offshore terwijl ik dit tik). Na aanvankelijk eerst een basemap erin gezet te hebben op 1 bar viel al op hoe ongelofelijk de wagen nu aan het gas hing. Dat was ook de insteek, weinig lag, veel repsons, 600nm/400pk. Hij trok echt als een leip (voor 1 bar dan). Dus gingen we de turbo een beetje pushen dachten we. Eerste run piekte hij gelijk tot 1,8bar, reeds bereikt bij 3000rpm in de 5e versnelling. Ik kijk Mark (van EMS tuning) aan, was dat de 3e versnelling ? Uhm. Nee. Dat was de 5e. Wij waren op zoek naar 1,6bar en checken de logs. Het bleek dus 1,8 bar te zijn......hoeveel koppel ? geen idee, er was chter geen knock geweest, niet arm gelopen, alles ok. Voorts zijn we totaal 6 uur aan het mappen geweest. Uiteindelijk hebben we 650Nm bij 1,6bar uit de motor gepeuterd en 400pk vanaf ca 4600rpm. Boven de 5500rpm valt de turbodruk weg, we houden de wastegate niet goed dicht, er moet dus aan getweaked worden, tesamen met een luchtfilter optimalisatie. Dan zou de turbo de 400pk tot aan red line moeten leveren (eenvoudig zelfs). Het was echter donker, ik moest door naar Duitsland want de heli stond bijna klaar. Dat maken we dus nog af. Ondanks het feit dat het vermogen nu nog fors inkakt boven de 5500rpm is deze wagen een echte bom om te rijden. Het koppel is enorm bruikbaar, ik denk omdat je in zijn 5 op de snelweg ca 3300rpm draait, dus voet omlaag en BROAAAAAAAP je neemt hele grote stappen. Beetje als een diesel maar dan 5x zo heftig voor je gevoel. Nu dus tijd steken in de optimalisatie...... de onderdelen tbv een E85 mapping zijn besteld (pomp injectoren en fpr) maar eerst op ron98 goed rijdend krijgen. Ik ben zeer tevreden met de uitkomsten van de motor. Het is altijd een gok, en gezien mijn tegen de mainstream ingaande denkwijzen (terug naar TMIC, kleinere turbo ipv grotere, lagere druk ipv hogere, kleinere doorsnede uppipe etc) geeft dat een extra goed gevoel. We draaien met in verhouding redelijk weinig druk, een asociaal hoog koppel, dat ook nog eens enorm bruikbaar is. Daarnaast is er launch control geinstalleerd en flat foot shifting. Man man man wat een geweld

Dat koppel is wel zo verschrikkelijk verslavend, en de 400pk ook trouwens, dat ik denk dat project 6cyl weer uit de kast wordt gehaald......het 6cyl blok gaat binnenkort leeg en gaan we gewoon rustig klaar maken. Ondertussen zoek ik uit hoe we dit 6 cyl blok, met goedkeuren van de RDW, in de 2008 Sti krijgen. De 2006Sti + donor is namelijk verkocht en afgelopen vrijdag opgehaald door het nieuwe belgische baasje.
Zie de dyno onderstaand. Blauw is oud. Geel is nieuw.

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: WRX van Erik
Idd heftig dat koppel en al zo vroeg. Nice.
-
- Berichten: 6761
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: WRX van Erik
Ik vind dit soort projecten altijd zo allemachtig gaaf!
Wat een beest moet dat zijn zeg

Wat een beest moet dat zijn zeg

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 2008 Sti van Erik
Man man man, wat een beul... schitterend werk! 

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 2008 Sti van Erik
En snel eens langkomme met dat ding! Gaaf zeg!
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 2008 Sti van Erik
Dit is weer eens een andere insteek dan alleen maar op topvermogen focussen en een turbogat creëren van heb ik jou daar. I like! Dit is tenminste een bruikbare setup, power in het toerengebied waar je het meest bivakkeert, goede respons en betrouwbaar.
Zit je met dit koppel al aan de limiet van de versnellingsbak?
Zit je met dit koppel al aan de limiet van de versnellingsbak?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 2008 Sti van Erik
Heel erg gaaf!! Inderdaad koppel in een bruikbaar gebied daar heb je dagelijks wat aan 

- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2008 Sti van Erik
Bedankt voor de positieve reacties mannen !
Ik ben 1 januari weer in het land, en zal de week erop weer mogen sleutelen bij EMS tuning
De setup wordt vanaf nu alleen nog maar beter.
Er liggen nog AP remmen klaar (6pots voor en 4pots achter), er komt een 2011 voorbumper op tbv de betere koeling op de radiator, een andere motorkap om de overdruk veroorzaakt door de intercooler weg te nemen, de koeling is bij dit model auto gewoon niet in orde.
Daarna een Reiger onderstel erop.
En dan ergens tussendoor die E85 setup.
Qua bak gaat het lang goed qua Nm, maar minder lang qua rijstijl.
Launchen en flatfootshifting heeft best wel harde klappen door de auto en als je weet dat hij toch dik 1500kg weegt........
Tristan ik kom zeker langs als de 400pk flat to the end is, we moeten ook nog wat business bespreken
Ik ben 1 januari weer in het land, en zal de week erop weer mogen sleutelen bij EMS tuning

De setup wordt vanaf nu alleen nog maar beter.
Er liggen nog AP remmen klaar (6pots voor en 4pots achter), er komt een 2011 voorbumper op tbv de betere koeling op de radiator, een andere motorkap om de overdruk veroorzaakt door de intercooler weg te nemen, de koeling is bij dit model auto gewoon niet in orde.
Daarna een Reiger onderstel erop.
En dan ergens tussendoor die E85 setup.
Qua bak gaat het lang goed qua Nm, maar minder lang qua rijstijl.
Launchen en flatfootshifting heeft best wel harde klappen door de auto en als je weet dat hij toch dik 1500kg weegt........
Tristan ik kom zeker langs als de 400pk flat to the end is, we moeten ook nog wat business bespreken

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: 2008 Sti van Erik
Damn wat een specs allemaal zeg, keigaaf! dat vraagt om een filmpje hoe dat wel niet losgaat haha. 

-
- Berichten: 55201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2008 Sti van Erik
Een kanon man. Heb je ook foto's?
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2008 Sti van Erik
Fotos van de motorbouw en wat andere dingetjes zal ik even posten, later vandaag....internet gaat zeer langzaam via de Vsat 

- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: 2008 Sti van Erik
Ben heel benieuwd 
Wel gaaf hoe je het aanpakt en hoe bruikbaar het dan ook gewoon is

Wel gaaf hoe je het aanpakt en hoe bruikbaar het dan ook gewoon is

- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2008 Sti van Erik
krukas met Cosworth stangen en nog wat "geheimen van de smid - drijfstang bewerkingen"

Wederom krukas met stangen en bewerkingen

Zuigerts Cosworth in den nieuwen doosch bovenzijde

Zuigerts Cosworth in den nieuwen doosch onderzijde

Pindeck met kruk en stangen, zonder zuigerts

Pindeck met kruk, stangen, zuigerts, kopbouten

Cosworth baffle plate om de olie beter in het carter te houden

Motor bijna gereed om in te bouwen

Motor erin, zie ook de Cosworth tumbler deletes onder het spruitstuk, en perrin inlaat porno

Motor onderzijde, Perrin EL spruitstuk en uppipe

Castor toevoeging door camberplaat misbruik (even happie wappie onderstel gescoord)

Fat ass, yeah baby (porno zomer wielen)

Zal proberen het topic up to date te houden !

Wederom krukas met stangen en bewerkingen

Zuigerts Cosworth in den nieuwen doosch bovenzijde
Zuigerts Cosworth in den nieuwen doosch onderzijde
Pindeck met kruk en stangen, zonder zuigerts
Pindeck met kruk, stangen, zuigerts, kopbouten
Cosworth baffle plate om de olie beter in het carter te houden
Motor bijna gereed om in te bouwen
Motor erin, zie ook de Cosworth tumbler deletes onder het spruitstuk, en perrin inlaat porno
Motor onderzijde, Perrin EL spruitstuk en uppipe
Castor toevoeging door camberplaat misbruik (even happie wappie onderstel gescoord)
Fat ass, yeah baby (porno zomer wielen)
Zal proberen het topic up to date te houden !


Laatst gewijzigd door Erik op 23 dec 2012, 08:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 2008 Sti van Erik
Geniaal ding! Heb toen met Bob mee mogen rijden op Zandvoort. De auto had destijds al een erg indrukwekkende snelheid.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: 2008 Sti van Erik
Bedankt voor de foto's, leuk om te zien!
Heb je bij dit spruitstuk geen last van scheuren trouwens door het bewegen van de boxer motor?
Heb je bij dit spruitstuk geen last van scheuren trouwens door het bewegen van de boxer motor?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 2008 Sti van Erik
Wat een prachtspul, dat blok!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 2008 Sti van Erik
Dikke motorombouw! Jammer dat dit model wrx nauwelijks tegen komt op straat....
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2008 Sti van Erik
Spruitstuk is niet ingepakt met heatwrap dat zou al moeten helpen zeggen de experts. Daarbij is deze vorm wel iets anders dan een normale op een subaru blok, en geeft een meer symetrische uitzetting. Hopen we dan 

- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: 2008 Sti van Erik
Zal ff die foto van spruitstuk erbij zetten, is iets mis gegaan zie ik.....
edit ze staan in de foto post
edit ze staan in de foto post
-
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
- Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
- Locatie: Reeuwijk
Re: 2008 Sti van Erik
Wat een project!
Toevallig gisteren de importeurs demo van een nieuwe WRX STI gereden.
Schijnt gechipt te zijn naar 350 PK en dat gaat al hard.
Laat staan deze auto
Toevallig gisteren de importeurs demo van een nieuwe WRX STI gereden.
Schijnt gechipt te zijn naar 350 PK en dat gaat al hard.
Laat staan deze auto

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed en 10 gasten