Dat maakt bij winkelverbouwingen echt geen flikker uit, die stampen een nieuwe pui in een dag erin, en dan binnen werken!GTRene schreef:gefeliciteerd, hopelijk blijft de kou wat uit zo dat ze door kunnen als je in Januari al open wil
Hypotheek > starter, wat is wijsheid?
-
ErikS
Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?
- dvh
Dat gaat idd gewoon door anders kunnen ze naar hun centen fluiten. Zeg maar 2x een volle M135i
Weekje is alleen een maand
De pui wordt wel echt flink verbouwd, moet een mooie ( bredere ) voorkant worden.
Weekje is alleen een maand
De pui wordt wel echt flink verbouwd, moet een mooie ( bredere ) voorkant worden.
- GTRene
dat gaat wel vlot dan
succes met de verbouwing
succes met de verbouwing
- Paskal
- Auto: meerdere
Gefeliciteerd, zag vandaag dat men binnen al aardig aan het werk wasdvh schreef:Gisteren sleutel ontvangen
Volgende week , en de rest van de maand , grote verbouwing. Pui eruit, complete restyle binnen en dan in Jan open
- Knot
DVH, succes met klussen!
Misschien dat ik nog ga proberen het voor 1-1-2013 rond te krijgen maar wat een materie zeg.
NHG lijkt mooi maar volgens mij niet perse nodig. Als je zelf 50k achter de hand hebt zullen ze pas helpen als je al het mogelijke gedaan hebt dus mag je het nog eerst zelf oplossen. Lagere rente is met banksparen niet eens zo positief omdat je spaarrente dan ook lager is.
Enige voordeel van banksparen met NHG is als de renteaftrek eraf gaat dat je dan een paar tientjes bruto goedkoper uit bent.
Wat gaat er in de komende jaren gebeuren, luister je naar de staat dan ga je voor een annuiteitenhypotheek en gaat de rente afbouwen dus precies in lijn met hun beperkingen voor renteaftrek verhaal.
Volgens mij doe je er alsnog verstandig aan om toch een 100% spaarhypotheek door te laten gaan in de vorm van banksparen en zo lang mogelijk elke maand je spaarsaldo aan te vullen.
Misschien dat ik nog ga proberen het voor 1-1-2013 rond te krijgen maar wat een materie zeg.
NHG lijkt mooi maar volgens mij niet perse nodig. Als je zelf 50k achter de hand hebt zullen ze pas helpen als je al het mogelijke gedaan hebt dus mag je het nog eerst zelf oplossen. Lagere rente is met banksparen niet eens zo positief omdat je spaarrente dan ook lager is.
Enige voordeel van banksparen met NHG is als de renteaftrek eraf gaat dat je dan een paar tientjes bruto goedkoper uit bent.
Wat gaat er in de komende jaren gebeuren, luister je naar de staat dan ga je voor een annuiteitenhypotheek en gaat de rente afbouwen dus precies in lijn met hun beperkingen voor renteaftrek verhaal.
Volgens mij doe je er alsnog verstandig aan om toch een 100% spaarhypotheek door te laten gaan in de vorm van banksparen en zo lang mogelijk elke maand je spaarsaldo aan te vullen.
- Bert ///M3
Knot dat klopt niet.
Je hebt bij een bankspaarhypotheek wel degelijk voordeel van NHG omdat de rente doorgaans lager is.
Je krijgt hetzelfde rentepercentage op je spaardeel als welke je voor je hypotheek betaald.
MAAR:
De rente die je betaald word over het hele bedrag gerekend en de rente welke je op het spaardeel krijgt krijg je alleen over het deel welke er al op staat. Dus een paar tienden verschil in rente zie je wel degelijk terug in je kosten.
Je hebt bij een bankspaarhypotheek wel degelijk voordeel van NHG omdat de rente doorgaans lager is.
Je krijgt hetzelfde rentepercentage op je spaardeel als welke je voor je hypotheek betaald.
MAAR:
De rente die je betaald word over het hele bedrag gerekend en de rente welke je op het spaardeel krijgt krijg je alleen over het deel welke er al op staat. Dus een paar tienden verschil in rente zie je wel degelijk terug in je kosten.
-
Marco R.
@ Knot
Even vanuit eigen onderzoek pratend (vrijdag zitten we bij notaris voor overdracht woning). Ook met spaargeld is NHG aan te raden, los van het rentevoordeel.
Het beste is en blijft om het gewoon nooit nodig te hebben. En provisie bedraagt dan wel 0,70%, het is aftrekbaar als post voor IB.
Even vanuit eigen onderzoek pratend (vrijdag zitten we bij notaris voor overdracht woning). Ook met spaargeld is NHG aan te raden, los van het rentevoordeel.
Het beste is en blijft om het gewoon nooit nodig te hebben. En provisie bedraagt dan wel 0,70%, het is aftrekbaar als post voor IB.
- Knot
Als ik een voorbeeldje van ongeveer 2 ton neem bij de bekende berekeningen dan kom ik met NHG netto 10 euro duurder uit. Alleen als de renteaftrek wegvalt komt je bruto 30 euro goedkoper uit.
Morgen zit ik voor een adviesgesprek, dan zal ik het nog eens op tafel gooien.
Morgen zit ik voor een adviesgesprek, dan zal ik het nog eens op tafel gooien.
- dvh
Thnx Pascal en Knot!
Verbouwing heeft inmiddels al een week vertraging opgelopen.
Uiteraard net mn drukwerk binnen met een openingsdatum die een weer te vroeg vermeld, nu.
Betreft prive hypotheek.
Ik heb een spaarhypotheek, 70% aflossingsvrij , 30% aflossen.
Deze staat voor 15 jaar vast , inmiddels 6 jaar verbruikt. Bij de Rabo zonder NHG.
Is het verstandig om bij de Rabo langs te gaan ? Of gaat het om tientjeswerk de komende jaren?
Verbouwing heeft inmiddels al een week vertraging opgelopen.
Uiteraard net mn drukwerk binnen met een openingsdatum die een weer te vroeg vermeld, nu.
Betreft prive hypotheek.
Ik heb een spaarhypotheek, 70% aflossingsvrij , 30% aflossen.
Deze staat voor 15 jaar vast , inmiddels 6 jaar verbruikt. Bij de Rabo zonder NHG.
Is het verstandig om bij de Rabo langs te gaan ? Of gaat het om tientjeswerk de komende jaren?
-
Marco R.
Knot, ik denk dat de verkopers (die inmiddels gescheiden zijn en een restschuld van 60.000+ hebben) jou een duidelijk advies kunnen geven of je wel of niet NHG moet nemen..
En DVH, langsgaan kan altijd. Kijk alleen wel naar de adviestarieven die gehanteerd worden momenteel. Het is een kwestie van een rekensom zelf maken.
En DVH, langsgaan kan altijd. Kijk alleen wel naar de adviestarieven die gehanteerd worden momenteel. Het is een kwestie van een rekensom zelf maken.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Is toch uitgesteld tot 1-4-13?
Knot schreef:
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Klopt. Bestaande hypotheek aanpassen kan nog met huidige regels tot 01-04 '13. Het afsluiten van een nieuwe hypotheek kan t/m 01-01 '13 volgens de huidige regels. Bij die laatste is het sluiten van de hypotheek echter niet leidend, maar de datum van het ondertekenen van het koopcontract. Iets wat mijn vriendin en ik vorige week hebben gedaanArthur schreef:Is toch uitgesteld tot 1-4-13?Knot schreef:
- Knot
Let ook nog even op welke voorwaarden je meeneemt, kreeg ik de tip vandaag van een makelaar, schijnt nog een mogelijk struikelblok te zijn.
- Tristan
Volgens mij het passeren van het hypotheekakte. Iets wat mijn vriendin en ik gisteren hebben gedaan.Mark Nauta schreef: Het afsluiten van een nieuwe hypotheek kan t/m 01-01 '13 volgens de huidige regels. Bij die laatste is het sluiten van de hypotheek echter niet leidend, maar de datum van het ondertekenen van het koopcontract. Iets wat mijn vriendin en ik vorige week hebben gedaan
- Knot
Ik ga dit jaar ook nog tekenen en heb me laten vertellen dat alleen het tekenen van het koopcontact door beide partijen in 2012 nog moet gebeuren en het contact bij de notaris moet liggen om antidateren uit te sluiten.
Wel is de vraag even hoe het zit met voorwaarden als verkoop eigen woning waar in 2013 pas uitsluitsel over is, of je dan nog binnen de regels van het 2012 hypotheekstelsel valt.
Wel is de vraag even hoe het zit met voorwaarden als verkoop eigen woning waar in 2013 pas uitsluitsel over is, of je dan nog binnen de regels van het 2012 hypotheekstelsel valt.
-
Steven N.
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Komende donderdag mijn kerstcadeau in ontvangst nemen; de sleutel tot mijn eerste koophuis.
Vervolgens een maand lang alles netjes en naar mijn zin maken en dan kunnen we erin. Aardige sloot nieuwe meubels en vloeren gekocht laatste tijd welke nu staan opgeslagen, dus direct aan de slag en erin!
Vervolgens een maand lang alles netjes en naar mijn zin maken en dan kunnen we erin. Aardige sloot nieuwe meubels en vloeren gekocht laatste tijd welke nu staan opgeslagen, dus direct aan de slag en erin!
- Mark Nauta
Wat ik begreep is dat reguliere voorwaarden zoals onder voorbehoud van financiering, geen probleem zijn, alleen hele bijzondere voorwaarden kunnen een probleem vormen.Knot schreef:Let ook nog even op welke voorwaarden je meeneemt, kreeg ik de tip vandaag van een makelaar, schijnt nog een mogelijk struikelblok te zijn.
@ Tristan. Dat niet. hypotheekacte bij notaris mag na 1 januari.
Gefeliciteerd trouwens
-
Marco R.
Congrats allen. Wij hebben ook gistermiddag bij de notaris gezeten en de sleutels ontvangen. Vandaag het bed gekocht en alle goodies bij de Mediamarkt. Over een maandje overhuizen naar ons huis 
-
TLRS
Tip voor de starters: als je een beetje vertrouwen hebt in je financiële toekomst dan zou ik geen al te lange rentevast periode nemen zoals 20 of 30 jaar. Je betaald zeker te weten een boel rente. Terwijl je op den duur, afhankelijk van je ingebrachte middelen, een veel lager risico vormt voor de bank.
En een vorm/invulling van een hypotheek waarbij een lagere rente nauwelijks uitmaakt.. bestaat volgens mij niet. Met een beetje handigheid kun je in excel (of openoffice calc) zelf de looptijd in kaart brengen van de schuld en maandelijkse aflossing e.d. Zelf heb ik het voor een spaarhypo gemaakt maar voor een annuïteiten geval is het eenvoudiger lijkt me.
En een vorm/invulling van een hypotheek waarbij een lagere rente nauwelijks uitmaakt.. bestaat volgens mij niet. Met een beetje handigheid kun je in excel (of openoffice calc) zelf de looptijd in kaart brengen van de schuld en maandelijkse aflossing e.d. Zelf heb ik het voor een spaarhypo gemaakt maar voor een annuïteiten geval is het eenvoudiger lijkt me.
- Knot
Mark,
Ik heb in dezelfde week verkocht en gekocht... maar de voorwaarde dat de verkoop eigen woning doorgang vind is toch wel belangrijk.... maar banksparen is ook wel lekker.
Moet je dan het risico lopen je huidige woning toch niet te verkopen om maar in het 2012 stelsel te vallen voor het bedrag wat je bovenop de huidige hypotheeksom gaat lenen.... lastig vind ik het.
Ik heb in dezelfde week verkocht en gekocht... maar de voorwaarde dat de verkoop eigen woning doorgang vind is toch wel belangrijk.... maar banksparen is ook wel lekker.
Moet je dan het risico lopen je huidige woning toch niet te verkopen om maar in het 2012 stelsel te vallen voor het bedrag wat je bovenop de huidige hypotheeksom gaat lenen.... lastig vind ik het.
- Mark Nauta
Eens Rody. Maar onze situatie is in die zin anders, wij huren nu, dus kennen dat probleem (gelukkig) niet.
Ik weet niet of de voorwaarde van eerst eigen woning verkopen wordt gezien als een 'reguliere voorwaarde'. Dat is natuurlijk ook een vaag begrip.
Ik weet niet of de voorwaarde van eerst eigen woning verkopen wordt gezien als een 'reguliere voorwaarde'. Dat is natuurlijk ook een vaag begrip.
- Knot
Dat zeker... heb er slapeloze nachten van.....
-
Shakes
Leuk dat iedereen nu een huis koopt!
Hoop binnen twee weken over te gaan
Hoop binnen twee weken over te gaan

-
Xave30
Gefeliciteerd Steven!!! 
- GTRene
gefeliciteerd allemaal, dat zijn grote stappen en heel wat anders dan auto's kopen