En dan sta je dus echt even met je bek vol tanden....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
InjectTheVenom

En dan sta je dus echt even met je bek vol tanden....

Bericht door InjectTheVenom » 25 okt 2010, 21:35

Gisteren was ik op internet aan het zoeken naar informatie over de Chrysler fabriek die tot 1968 aan de van Kamphofstraat in Rotterdam gestaan heeft en waar mijn grootvader (van wie ik de "car bug" heb mogen erven, is helaas in 2001 overleden op een gezegende leeftijd) een groot gedeelte van zijn leven gewerkt heeft. Een vriend uit New York, Chuck Tator, had me de algemene link gegeven toen ik op zoek was naar het verhaal achter de fabriek in Toledo, Ohio waar opa ooit eens op bezoek is geweest en daar stond ook onderstaande link:

http://www.allpar.com/corporate/factori ... erdam.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een paar foto's naar beneden zie je een kleine staan van een boekcover. Geweldig denk je dan dat wordt minstens een half jaar lang alle antiquariaten van Nijmegen afstruinen of ze het nog hebben... om de 1 of andere reden toch maar de zoektocht via Google voortgezet op titel en auteur waarbij ik uitkwam op deze pagina:

http://members.home.nl/jurriaanknol/fra ... Llinks.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok dus het is gewoon bij de auteur te bestellen die zelf in de fabriek gewerkt heeft, misschien niet meer leverbaar gezien de datum van vorig jaar.... niet geschoten is altijd mis dus toch maar proberen. Na 2 pogingen belde hij zelf terug, toevallig had hij net weer een oplage besteld van zijn in eigen beheer uitgegeven boek. Nadat hij mijn adresgegevens inclusief (uiteraard) mijn vader's achternaam opgeschreven had kon ik het niet laten en vroeg hem of hij mijn grootvader misschien gekend had....

:shock: Blijkt hij hem niet zomaar gekend te hebben, zijn kantoor zat letterlijk een deur verder en ze werkten dagelijks samen in de productieplanning! We hebben inmiddels een tweetal foto's via e-mail doorgestuurd gekregen die zowel mijn moeder als ik nog nooit gezien hebben en er is nog meer in het vooruitzicht als alleen het boek, onder andere een uiterst zeldzame poster van de fabriek.
Alsof dat nog niet genoeg is blijkt hier een dorp verderop een andere voormalige collega te wonen, mijn baas blijkt hem te kennen via de lokale carnavalsverenigingen en hij komt regelmatig bij 1 van onze chauffeurs over de vloer om te werken aan de carnavalswagen die daar in de achtertuin staat.

Ik weet niet goed wat ik ervan moet zeggen, ben nog steeds stomverbaasd over de loop van omstandigheden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: En dan sta je dus echt even met je bek vol tanden....

Bericht door romo » 25 okt 2010, 21:39

Toeval............................bestaat niet............................

Sytze

Bericht door Sytze » 25 okt 2010, 21:40

Wel een mooi verhaal :thumbup:

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 okt 2010, 21:41

Mooie verhaal Injectthevenom.
Het zal leuk zijn als jij (en de rest van de familie uiteraard) nog meer leuks ontdekt.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 25 okt 2010, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 okt 2010, 21:42

Gaaf! :thumbup:

Metchu

Bericht door Metchu » 25 okt 2010, 21:53

eindelijk eens een verhaal van ITV dat ik wel begrijp en deze is nog ERG mooi ook! :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 25 okt 2010, 21:56

Volgens mij loop je nu zelf met een smile rond straks? ;)

Dat is echt ziek toeval, kortom, geen toeval :o echt gaaf.

stefan740

Bericht door stefan740 » 25 okt 2010, 21:59

Metchu schreef:eindelijk eens een verhaal van ITV dat ik wel begrijp en deze is nog ERG mooi ook! :thumbup:
Haha x2

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 okt 2010, 22:05

RJay schreef:Volgens mij loop je nu zelf met een smile rond straks? ;)

Dat is echt ziek toeval, kortom, geen toeval :o echt gaaf.
Ik vraag me echt ZWAAR af wat de bedoeling is van deze ontdekking die inderdaad wel heel erg toevallig is?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 okt 2010, 22:15

Mooi verhaal man!

Ik ben nog niet zo verschrikkelijk oud (30 nu) maar merk echt dat hoe ouder ik wordt, hoe meer waarde ik hecht aan het verleden en wat m'n opa en oma's gedaan hebben in hun leven. Nu ben ik nog in de gelukkige omstandigheid dat ik nog 1 opa en 2 oma's heb (andere opa is een paar jaar geleden overleden) dus ik kan ze nog veel vragen. Het kan nu nog, over een paar jaar wellicht niet meer. Ze zijn inmiddels ook erg op leeftijd.

Het verleden heeft me altijd al geboeid maar dat wordt alleen maar meer, naarmate ikzelf ook ouder wordt. Maar goed, tot zover mijn gelul. :P

Kan me iig. heel goed voorstellen hoe je je voelt na deze ontdekkingen! Moet je koesteren.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 26 okt 2010, 09:59

Dit ga ik zeker koesteren ja! 1 kleine correctie, er bleek nog een tweede Brandsma in het zelfde dorp te wonen en deze 2e is als het goed is wel de juiste :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 19 nov 2010, 21:10

Hele korte update, de 2e Brandsma bleek inderdaad de goede te zijn en heeft inmiddels met mijn moeder gesproken. Nadat de fabriek gesloten is heeft hij een baan aangeboden gekregen bij de Xerox in Venray (die inmiddels enkele jaren gesloten is, zit nu wat anders in het gebouw)... waar hij een collega is geweest van onze overbuurman :shock:

Macboy

Bericht door Macboy » 22 nov 2010, 16:25

Leuk verhaal ITV !

Ik moet denken aan die ene reclame waar iedereen wel iemand kent die ...

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 nov 2010, 22:39

Ja iets met Randstad zeker :lol: Ik kan het nu eenmaal ook niet verzinnen!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 15 dec 2012, 21:45

Mogelijk krijgt dit verhaal een interessant nieuw staartje nadat ik deze week een schaalmodelletje van een Dodge D-500 brandweer auto per post geleverd gekregen heb.

Dit schaalmodel stelt de Dodge D-500 brandweertruck voor met op de deur het opschrift "Brandweer Watou" en wat er uit ziet als een Belgische kentekenplaat, merk Editions Atlas Collections. Ik heb het eerder genoemde boek er nog eens op nageslagen en in de productie aantallen lijst komt er een Dodge Trucks US categorie voor met een aantal van 1780 stuks, helaas zonder vermelding van specifieke types.

De opbouw is door de firma Vanassche Firefighting Engineering gedaan volgens het bij dit schaalmodel geleverde blaadje uit naam van een Belgische garagehouder genaamd Pol Vanassche.
De door deze firma gebouwde brandweerauto's zijn destijds aan België en Nederland geleverd en in het boek komt een vermelding voor van "een aantal flinke orders" door de Belgische overheid, echter zie ik geen specifieke vermelding dat de D-500 in Rotterdam van de band gekomen is maar het zou wel de eveneens vermelde populariteit van deze brandweerauto's in zowel België als Nederland kunnen verklaren.

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 dec 2012, 21:52

Cool!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 16 dec 2012, 16:14

Er rollen hier serieus tranen over mijn wangen van emotie want ik heb net antwoord gekregen op mijn mail aan de auteur van dit boek en hij heeft de persoonlijke bevestiging gegeven dat mijn observatie 100% correct is :'( ....

Het rollende chassis is daadwerkelijk uit de Rotterdamse fabriek gerold destijds waarmee het boek voor een belangrijk gedeelte aangevuld kan worden en er weer een puzzelstukje van mijn grootvader's verleden boven water is. Dit is het mailtje dat ik terug gekregen heb:

"Ik heb toevallig een briefje gestuurd naar Editions Atlas om te zeggen ,dat dit een op de Sluisjesdijk gebouwde Dodge (chassis) was en gevraagd mij in contact te brengen met de man van Vanassche.

Ik zelf ben eind 1966 naar de Benelux marketing en verkoop in Antwerpen gegaan en in 1970 naar Nivelles en uiteindelijk ben ik midden jaren 70 manager Benelux/France geworden voor Dodge Trucks en ik weet dus veel van die orders in Belgie.

De naam Vanassche kwam mij in eerste instantie niet eens zo bekend voor omdat het eigenlijk een vertegenwoordiger was van het Duitse merk Ziegler en in mijn jaren 70 tijd deden wij meest zaken met Rosenbauer

Het was rond 1965/66 dat kun je zien aan die koplampen en ik heb zelfs nog een foto waar zo'n zelfde in de fabriek staat.

De naam van de chef aan de truck line was Willem van Twist,maar ik weet niet of die nog leeft."

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 dec 2012, 18:56

Als er mensen zijn die mij en de heer Ensing kunnen helpen met de volgende vragen dan kun je zonder overdrijven zielsveel voor me betekenen:

We willen graag weten of Pol Vanassche (de Belgische garagehouder die destijds verantwoordelijk was voor de op -en ombouw) en Willem van Twist (op dat tijdstip chef van de truck line aan de Sluisjesdijk) nog in leven zijn zodat het boekwerk waar ik dit topic mee begonnen ben verder aangevuld kan worden en er een bijzonder stukje Nederlandse trots opnieuw vastgelegd kan gaan worden. De firma Vanassche Firefighting Engineering bestaat in ieder geval nog altijd wat in navolging op deze ontdekking een al even verbluffend feit is.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 19:20

ik weet niet of dit van dezelfde fabriek is, kwam het net tegen,

Afbeelding

gaat over Turkse gast arbeiders
tijdens de lunchpauze bij Chrysler in Rotterdam (1964).
http://www.iisg.nl/hbm/turksegastarbeid ... maz_10.php

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 19:26

je zal deze site ook kennen?

hier een pdf

http://www.chryslerclassiccars.nl/pdf/a ... enelux.pdf

veel info hier, ook foto's van meetings en oude mannen...wellicht staat die persoon die jij zoekt er ook bij?

http://chryslerclassiccars.nl/?page_id=122

volgens mij ook Ensing :D

Afbeelding

maar daar heb je dus weinig aan denk.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 dec 2012, 19:35

Het ziet er inderdaad uit als een muur van een fabriek op de achtergrond en niet van bijvoorbeeld een dealerbedrijf, nouja het IS inderdaad gewoon de fabriek waar opa gewerkt heeft :shock:
Het feest gaat nog groter worden want als je onderstaande link opent dan zie je dat Kemper & Van Twist Diesel N.V. op dit moment óók nog altijd bestaat en overduidelijk een verbintenis heeft met de fabriek in Rotterdam :shock:

http://www.conam.info/fabrikanten-beschrijvingen/blog

What... the... hell...

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 19:37

je had het over brandweer auto's?

denk dan dat de volgende link het is?
daar meer info maar weet niet of het dezelfde persoon is of alleen de naam drager?

http://www.harelbeke.be/bedrijvengids/e ... assche-cie

van deze ?

http://www.atlaseditions.nl/collection/ ... zeuge.html

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 dec 2012, 19:51

Afgaande op het boekwerkje bij het model kan het gewoon niet anders dan dat het om 1 en dezelfde naam gaat. Dit is de directe link:

http://www.vanassche-fire.be/

Kan zelf wel gaan informeren maar dan loop ik meneer Ensing voor de voeten die reeds een vraag om informatie heeft lopen bij Editions Atlas.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 19:53

heeft die willem ook aan leger voertuigen gewerkt?
zijn naam komt dan 5 x voor in het volgende

http://s3.amazonaws.com/data.smic.nl/Pu ... RGBWeb.pdf

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 dec 2012, 20:29

Hier nog de link naar het tegenwoordige Kemper & Van Twist:

http://www.kvt.nl/

Het wordt gewoon spooky deze persoonlijke serie links met de geschiedenis..

EDIT: en ja hoor ik krijg net de bevestiging per e-mail dat er een paar relevante kopiën mijn kant op gaan komen!

Plaats reactie