130i Cup 2007 (incl 'onze' André)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Mathieu

Bericht door Mathieu » 11 apr 2007, 10:45

Andre

Bericht door Andre » 11 apr 2007, 10:51

http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4954

Wel interessant wat ze hier vertellen over het voorval. Dan wordt het ineens uit een hele andere hoek belicht.

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2007, 10:51

Vorig jaar gaf een amateur voetballer een andere voetballer een "doodschop" in het gezicht toen die op de grond lag. Was zogenaamd "per ongeluk"

Openbare ministerie heeft die gast vervolgd met als gevolg dat die de 2 jaar de bak in moet.

Ik zie paralellen met deze situatie :twisted: :evil:

Wie doet even aangifte bij politie ? :twisted: :twisted: :twisted:

Rein

Bericht door Rein » 11 apr 2007, 10:55

Hoe vaker je naar die video kijkt...

Wat een zieke actie :(

Roman

Bericht door Roman » 11 apr 2007, 10:58

Videos hebben youtube ook bereikt. Zoek op "130i Cup"

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 apr 2007, 10:59

Ik ben heel benieuwd wat de organisatie hier mee gaat doen, hoop voor jou op een bevredigende oplossing Andre.

Dit kunnen ze gewoon niet links laten liggen.

m@rco

Bericht door m@rco » 11 apr 2007, 11:25

Ik kan er nog steeds niet bij eigenlijk, Staande op het dak kijkende naar een wedstrijd waar de plaatselijke autocross hier in het noorden nog meer fair racing is dan dit. De foto's spreken ook voorzich zelf.. de mensen voorin die denken gewoon niet aan anderen en ook niet aan zichzelf.. lijkt wel bijna een deathwish wat die vd ende doet.. even verslagje van het moment van de crash en er rondom..

We stonden op het dak te kijken toen het voorval Molenaar/vd Ende plaatsvond.. Elkaar geen cm gunnen is prima maar de tikken uitdelen zoals er gebeurde ging naar mijn mening al veel te ver.. Toen vd ende de baan af ging denk je in een split second die gast trapt gewoon te rem in.. en sluit weer netjes aan..Maar niks van dit alles.. rolt zo de baan weer op zo midden in het veld.. We dachten eerst amateuristisch foutje van vd ende.. Vergeet de rem in te trappen zoals mensen dat bij ons op de kartbaan ook wel hebben, kan gebeuren voor beginners maar in de zogenaamde "koningsklasse" mag dit toch niet voorkomen lijkt mij.. de Mensen die erachter reden konden eigenlijk door het close racing geen kant meer op.. Jan lammers knalt de neus eraf.. rory bertram in de zijkant.. en dan Kallf en André er op af.. dacht eerst kan er nog omheen..Maar door het tikje van Kalff werd ie gelanceerd gewoon vol erop.. Tsja daar sta je dan.. Eerst maar weer een sigaret de lucht in en naar beneden kijkende of alles goed is met de Vries. Bleek gelukkig het geval te zijn... De wagen behoorlijk aan puin door die megacrash. Zonder dat ongelukkige tikje van Kalff was het een mindere schade geweest ben ik van overtuigd maar ja het zei zo. Lopende over het Paddock sprekende met vrienden en bekenden van andré toch duidelijk de teleurstelling en toch wel de woede eigenlijk ook, over de manier dat er gereden werd. Bij Jr-motorsport in de Trailer zaten inmiddels andré en de mensen achter Jr-motorsport die inmiddels de beelden hadden gezien dat dhr. Vd Ende de wagen gewoon in de achteruit had gezet om niet te veel plaatsen te verliezen (tenminste dat is de enige conclusie die je hier aan kan verbinden) een grote klote streek, die gewoon voor meer dan een ton aan schade op heeft geleverd. Wat kan je hier aan doen, naar de organisatie stappen is uiteraard een mogelijkheid maar wat zal dit opleveren?? De 2e race was een weerspiegeling zoals het eigenlijk zou moeten zijn, geen opzettelijk gebeuk of wat dan ook.. Misschien had er wel iets meer strijd kunnen zijn, maar de organisatie is vast vrij duidelijk geweest dat zulke trieste aktie niet weer plaats kunnen vinden..

Tot zover mijn verslag van toch een teleurstellende dag op Zandvoort, uiteraard in het achterhoofd houdende dat er schade gereden zou kunnen worden, bumpertje etc.. Maar zoiets hadden we zeker niet verwacht.. en vooral niet door zo'n trieste aktie van zo'n amateur coureur.. uitsluiten van deelname en de schade maar betalen :) dat zou het mooiste zijn maar zo werkt het vast niet.. de Cup kan zo mooi zijn.. Maar de belangen van dealers en naamsbehoud van de coureurs nekt deze klasse denk ik. hopelijk worden er goeie maatregelen getroffen!!

marco de V

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2007, 11:33

Ondaks de treurnis Marco een mooi en duidelijk dagverslag !

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2007, 11:36

Goeie duidelijke post Marco.

André koopt er niets voor, maar geeft in ieder geval aan dat 'ie er niet alleen voor staat.

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2007, 11:44

Mischien moet Ricardo van der Ende maar dezelfde ziekenhuis beveiliging aanvragen als Holleeder :twisted:

Jordy van Kouwen

Bericht door Jordy van Kouwen » 11 apr 2007, 11:52

Tsja, ik ben er nog niet over uit.

Ik zie vaker auto's de baan weer oprollen. Je zet de wagen immers in zijn vrij, en dan rolt de wagen bij een bepaalde hoek (en stuurstand) weer de baan op. Als er ABS op die wagens zit, rollen de wielen gewoon door.

Dat hij de wagen in de achteruit heeft gezet, zegt niks. Dat kan ook ontkoppeld. Mocht je door de snelheid sowieso weer op de baan glijden, kan je beter volgas achteruit scheuren om aan de andere kant uit te komen. Daar worden vaker wagens neergezet, omdat er geen ruimte is aan de rechterzijde van de baan (kleine meter gras). Het is een ervaren coureur, dus een spin in een BMWtje stelt weinig voor. Goede coureurs hebben dan allang de juiste versnelling weer te pakken.

[img:480:320]http://www.autosport.nl/cms/images/stor ... cardo4.jpg[/img]

Ricardo kwam een aardig eind, maar volgens mij zat Koster (?) aan de linkerzijde van de baan waardoor hij eigenlijk voor de grasrand moest remmen. Nou ja, de rest is duidelijk. Maar ik denk niet dat hij express de wagen midden op de baan heeft gezet. Stomme actie blijft het wel natuurlijk.

Mooie gele vlaggen van de marshalls overigens (?!?!?!?!)

[img:479:220]http://www.autosport.nl/cms/images/stor ... ardo_9.jpg[/img]

Tomaz

Bericht door Tomaz » 11 apr 2007, 12:27

Om uitsluitsel te krijgen over wat v/d Ende gedaan heeft is het misschien een idee om de organisatie erop te wijzen dat ze de gegevens van de datalogger van v/d Ende moeten gebruiken om duidelijk te maken wat er gebeurd is en daar een (passende) sanctie bij te voegen.

Doen ze dat niet zijn ze met oogkleppen bezig, wat weer betekent dat ze falen als het gaat om het organiseren van autosport.

Als de auto in zijn achteruit gezet is en v/d Ende gas heeft gegeven is er een langsversnelling gemeten die ineens oploopt. Loopt die versnelling gelijkmatig is ie de baan weer opgerold. (wat evengoed gevaarlijk is)
Welk type datalogger v/d Ende heeft weet ik niet, maar de meest eenvoudige typen kunnen hier al duidelijkheid in geven.

Mooie taak voor de organisatie om te bewijzen dat ze integer zijn. Ik ben benieuwd wie hier gefaald heeft en de deelnemers in gevaar heeft gebracht.

[edit] Jordy heeft een goed punt over de marshalls. Als de organisatie in de toekomst nog voor vol aangezien wil worden is het een idee die lui te vragen wat ze aan het doen waren ten tijde van de crash.

Wie kent één van die mensen, (liefst op de betreffende post op dat moment) en weet hoe ze geïnstrueerd zijn of welke oefening ze hierin hebben?!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2007, 12:35

Als ik de videobeelden bekijk dan kan je zo wel zien dat hij ineens veel harder versnelt dan zou gebeuren bij gewoon terugrollen.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 11 apr 2007, 12:39

http://www.autosport.nl/actueel/news.ph ... ubriek=nat

11 april 2007 Pagina 2 van 2

Nog een crash
Na de crash van Van Os werd de eerste BMW-race middels een code rood stilgelegd. Nadat de autowrakken van de baan waren gehaald, volgde een herstart. Maar ook deel twee van de wedstrijd duurde niet lang. In de derde rond spinde Ricardo van der Ende in de Gerlach-bocht, waarna zijn op de baan tot stilstand gekomen bolide door onder meer Jan Lammers, Rory Betram en André de Vries in de rondte werd gebeukt.

[img:480:229]http://www.autosport.nl/cms/images/stor ... cardo6.jpg[/img]
De crash, waarbij Ricardo van der Ende betrokken was. Foto: Tim Böhme

Flitsen
De klap kwam dermate hard aan, dat Van der Ende de crash niet meer in zijn geheugen heeft, zo vertelde hij gistermiddag. ,,Ik heb er niks van meegekregen. Ik weet nog dat Donald Molenaar naast me reed, maar daarna ben ik hele stukken kwijt. Van die klap met Lammers weet ik bijvoorbeeld helemaal niets.’’
Van der Ende, de vice-kampioen van de BMW 130i Cup, zegt maar enkele flitsen van Tweede Paasdag te hebben opgeslagen in het hoofd. ,,Ik weet een paar dingetjes: Dat Rory op me afkwam, dat een official na de crash naast me stond en dat ik de voorkant van mijn wagen in puin zag. Dat is ongeveer alles. Dat ik mijn gordels heb afgedaan en vervolgens naar het publiek heb gezwaaid, dat soort dingen ben ik kwijt.’’

Gezellig

Na een check in het medical center van Circuit park Zandvoort is Van der Ende ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Daar kwam hij nota bene een aantal uur op dezelfde kamer als Henry van Os te liggen.
,,Het was wel gezellig met Ricardo op de kamer’’, zegt Henry van Os. ,,We hebben het natuurlijk onze ervaringen uitgewisseld. Bovendien kregen we beiden zoveel sms’jes en telefoontjes dat we continu aan het babbelen waren.’’ Lachend: ,,Toen er later nog een vrouw op onze kamer werd gebracht, zei de zuster: ‘Nu is het afgelopen heren, de mobieltjes gaan uit’.’’

H.A.N.S.
Wat Van der Ende tijdens zijn onderhoud met zijn collega opviel, is dat Henry van Os mede dankzij het gebruik van het H.A.N.S.-systeem de lichamelijk schade heeft weten te beperken. Van der Ende is nu om en gaat in de toekomst nooit meer racen zonder de Head And Neck Support. ,,Ik heb er wel eens mee getest, maar heb er nog nimmer een wedstrijd meegereden’’, vertelt Van der Ende. ,,Maar vanaf nu stap ik nooit meer in de wagen zonder. Ik heb bij Henry gezien wat het oplevert. Hij is vijf keer over de kop gegaan en heeft geen zware verwondingen.’’
Van Os: ,,H.A.N.S. heeft mij absoluut geholpen om de gevolgen van de crash te verkleinen. Je hebt maar één nek hè. Ik ben een amateurcoureur en wil een maximale veiligheid voor mezelf, want racen is toch een gevaarlijke hobby.’’

Hersenschudding

Ricardo van der Ende heeft bij zijn ongeluk een hersenschudding opgelopen. ,,Hoewel het goed met me gaat, ben ik nog wel een beetje wazig. Het is alsof het leven momenteel in slow-motion gaat’’, legt de broer van Jacky van der Ende uit. ,,Verder heb ik nog een beetje pijn in hoofd en nek. Bovendien heb ik tijdens de klap op mijn tong gebeten, dus die is nog wat gevoelig. Maar ik ben goed getraind en verwacht snel te herstellen. Ik hoop aan het einde van de week weer top te zijn. Verder ben ik blij dat mijn pols, die net hersteld is van een breuk, helemaal oké is gebleven.’’

[img:480:320]http://www.autosport.nl/cms/images/stor ... icardo.jpg[/img]
De afgeschreven Ekeris-bolide. Foto: Tim Böhme

Ekeris
Wat Van der Ende een positief gevoel geeft, is dat zijn team ervoor gaat zorgen dat hij voor de komende race weer een nieuwe wagen krijgt. ,,Dat is nodig, want de oude is totall loss’’, weet hij. ,,Het geeft eens te meer aan dat men bij Ekeris heel veel vertrouwen in me heeft. Dat doet me goed.’’

Beelden van de crashes
Beide coureurs hebben inmiddels beelden van de crashes gezien. ,,Het doet me niet veel’’, zegt van der Ende. ,,Ik heb dan ook weer veel zin om te gaan racen. Tijdens het WTCC-weekend staan we er weer.’’ En Van Os? ,,Natuurlijk ga ook ik door. Begin mei ben ik weer op de baan te zien.’’

:?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 11 apr 2007, 12:40

Bert ///M3 schreef:Als ik de videobeelden bekijk dan kan je zo wel zien dat hij ineens veel harder versnelt dan zou gebeuren bij gewoon terugrollen.
Dat is dus waar je bewijs voor moet hebben van de datelogger. Op grond daarvan kan je v/d Ende aanspreken als organisatie.

m@rco

Bericht door m@rco » 11 apr 2007, 12:49

Datalogger? volgens mij hebben ze die niet hoor in de 130i cup..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2007, 12:51

Volgens het technisch regelement zijn ze daar vrij in, alleen telemetrie is verboden.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je zonder zou rijden als je zo'n budget hebt.

Vind het wel typisch, rag zes auto's van anderen aan gort die met een dikke schade zitten, ondertussen heb je zelf de 2e plaats en staat je nieuwe wagen alweer klaar de volgende race :?

Dat ie er zelf niks meer van weet kan heel goed met zo'n klap en als alles zo snel gaat.

m@rco

Bericht door m@rco » 11 apr 2007, 12:56

Heb de beelden even goed bekeken..Vraag me af of ie uberhaupt wel geremd heeft.. volgens mij meer op de zijdelingse grip afgeremd.. als je merkt dat die auto in de rondte slaat dan rem je toch gewoon? Heb er misschien niet mega veel kijk op.. Maar na de beelden een paar keer stop gezet te hebben.. begrijp ik er gewoon helemaal niks van wat ie gedaan heeft..

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2007, 13:17

De klap kwam dermate hard aan, dat Van der Ende de crash niet meer in zijn geheugen heeft, zo vertelde hij gistermiddag. ,,Ik heb er niks van meegekregen. Ik weet nog dat Donald Molenaar naast me reed, maar daarna ben ik hele stukken kwijt. Van die klap met Lammers weet ik bijvoorbeeld helemaal niets.’’
Grappig Andre wist me heel wat anders te vertellen, dat hij een reden had gegeven waarom hij weer de baan was "opgereden" Nu weet ie niks meer :?

Ik snap best dat ie een black out heeft, maar waarom dan eerst met een off the record verklaring komen en tegen de pers vertellen dat je niks meer weet ?

Ooit een keer met 130 km/h meerdere malen over de kop geslagen, en elke seconde van begin tot eind staat nog in mijn geheugen gegrift.

Maar in dit soort situaties zal het wel beter wezen om niks meer te weten kun je lekker met een schone lei starten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2007, 13:23

Nou ja iedereen vat dat anders op Rico. Toen ik wat vangrail deeltjes aan gort reed daar miste ik ook wat deeltjes, achteraf weet ik nog wat flitsen en dat ik er uit stapte maar dat is het wel. Ook een paar dagen last gehad van concentratie stoornissen al besef je dat niet zo snel. Hij word daar flink heen en weer geklapt dus zo raar is het niet.

Maar ja selectief nog wat meer vergeten kan altijd natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 11 apr 2007, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 11 apr 2007, 15:34

Rijden ze overgens met ABS in de 130i cup?
(los van het achteruit rij licht) zou dat een reden kunnen zijn om achterwaards het circuit op te rijden.

Heb zo op zolder ook al eens bijna een gecrashde E30 ge-T-bonnend. Die was simpel weg vergeten om op z'n rem te gaan staan en rolde vrolijk het circuit weer op. Toen die het een en ander weer zo langzaam aan door kreeg ging die wel op de rem. Alleen dat dan wel op de ideale lijn.
Wel leuk wat in die splitsecond voor inpackt allemaal door je gedachte gaat: Links, ehhh nee past niet, rechts... ehhh haal ik niet, rem... ehhhh... nehhh haal ik ook niet, en dan met een metertje speling links het grind in sturen en metteen vol gas geven om niet vast te komen staan.
Hoe heet die bocht ook al weer, na de 2de chicane de lange rechter doordraaier die naar boven loopt?

Een tweede keer dat mij zoiets gebeurde was op de ring. Na mis hit mis (ook een redelijk snelle redelijke blinde bocht) een gevallen motor rijder die op zijn handen en knieën op de ideale lijn zat. Gelukkig ook hier met minimale marge en met twee wielen in het gras voor bij kunnen rijden. En dat was gegarandeerd 1 dode motor rijder geweest als dat niet gelukt was.

Maar back on-topic,
Sorry Andre, and fans, I'ts all part off the game. Het is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt, zal zeker niet de laatste keer zijn.
Bovendien komt veel publiek om, het liefst zo heftig mogelijke, crashes te zien. Iedereen is er in voldoende mate lichamelijk goed van afgekomen.
Bovendien nog veel media aandacht gahad, altijd goed voor de sponcers. En last but not least, volgende keer waarschijnlijk meer bezoekers.

Andre

Bericht door Andre » 11 apr 2007, 16:06

Net even met de doktor gesproken, omdat ik redelijk veel last van me hoofd heb en duizelig en misselijk ben. Doktor zegt veel rust nemen je hebt een hersenschudding. Heeft wat pillen voor geschreven die is me vrouw nu aan ophalen. Hopen dat ik snel weer genezen ben.

Van mij mogen ze vd ende schorsen voor een heel seizoen. De manier zoals hij door het veld wil boenderen kom je niet eens in de wtcc tegen. Hij kan beter met het ekris team gaan autocrossen. In friesland kan je dan bijna elk weekend je ei kwijt.

Het probleem is je hebt 1 rotte appel en voordat het je weet loopt het hele veld tegen elkaar op te beuken.

Roman

Bericht door Roman » 11 apr 2007, 16:14

Andre schreef:Net even met de doktor gesproken, omdat ik redelijk veel last van me hoofd heb en duizelig en misselijk ben. Doktor zegt veel rust nemen je hebt een hersenschudding. Heeft wat pillen voor geschreven die is me vrouw nu aan ophalen. Hopen dat ik snel weer genezen ben.

Van mij mogen ze vd ende schorsen voor een heel seizoen. De manier zoals hij door het veld wil boenderen kom je niet eens in de wtcc tegen. Hij kan beter met het ekris team gaan autocrossen. In friesland kan je dan bijna elk weekend je ei kwijt.

Het probleem is je hebt 1 rotte appel en voordat het je weet loopt het hele veld tegen elkaar op te beuken.
Het beste! Hoop dat je snel van dat gelazer af bent. Had paar weken terug ook een hersenschudding. Klotegevoel.

Hoop dat ze de orde in de cup een beetje terug brengen. Want dat kan zo toch niet!

Sterkte

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 apr 2007, 16:15

ook niet teveel achter de pc met een hersenschudding...
Jammer dat het nog geen strandweer is.. gewoon wat lichen en naar mooie vrouwen kijken.. dan is het zo over :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 11 apr 2007, 18:25

Beterschap Andre, wel goed aan de rust houden! Zou verdomd klote zijn als je er later nog last van zou houden omdat je niet voldoende rust zou hebben genomen.

Plaats reactie