Sharpen the saw

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Sharpen the saw

Bericht door markk » 13 dec 2012, 22:14

Frisse lucht en rust. Dat is waar ik behoefte aan heb na de volgende korte samenvatting van de zeg afgelopen 3 a 4 weken:
- vliegtuig noodgedwongen gemist op vakantie na noodweer
- bij terugkomst direct naar ziekenhuis ivm vader waarvan uiteindelijk beide benen zijn geamputeerd
- ziekenhuis in, ziekenhuis uit, revalidatie kliniek in, revalidatie kliniek uit
- 2 volle dagen cursus, veel complexe projecten en een extra opdracht voor paar maanden waardoor ik m'n 2 wekelijkse vrije dag voorlopig even kwijt ben, etc., etc.
- wat energie vretende discussies omtrent 50/50 deal en aflevering van auto voor m'n dochter achter de rug
- 40 jarig huwelijksfeest gefotografeerd en bezig met uitsorteren en editten van 400+ foto's
- een juridisch stuk aan het reviewen en aanpassen (pfff, ook een wereld op zich zeg...)

Dus ik ben net ff gestopt achter de computer te zitten en ben naar buiten gelopen om de voiture te starten en een lekker stukje te gaan rijden.

Maar helaas, slot was dichtgevroren. En afstandbediening schakelt zich automatisch na een tijdje stilstand uit om de accu te sparen. Dus busje zoeken, auto openmaken en contact maken. Alles is ijskoud en boordcomputer geeft een buitentemperatuur van -1 aan. Starten vind ie ook duidelijk niet fijn. Kou en 2,5 week stilstaan heeft de accu geen goed gedaan en de startmoter heeft duidelijk moeite om de 6 cylinder krukas van de 3.2l door de koude, stroperige oliemassa te drukken. Maar goed het lukt en het ding komt merkbaar met tegenzin tot leven en begint een zeer grote hoeveelheid (onschuldig) waterdamp te rochelen uit z'n sportuitlaat.

Kachel en stoelverwarming vol aan maar het mag niet baten. Het blijft koud en bij het uitrijden van de wijk kraakt en trilt alles in z'n raamrubbers, deurrubbers, etc. Als een oude houten boedelbak zeg maar.

Maar ik heb er zin in. Frisse lucht heb ik nodig ! En alles zit en voelt perfect. De leren stoelen omklemmen je lekker, de stoelverwarming wordt warmer en warmer en de stereo met slam-fm blaast 120 "beats per minute" het interieur in. Toch wel direct een stuk beter als de Peugeot 107 (van dochter), Fiat Panda (van mn vader) en de brommer (van mezelf) die ik de laatste weken heb mogen berijden :-)

De radio staat hard en voorlopig horen we weinig van de atmo 6 cylinder die rustig met max. 3000 rpm aan het warmdraaien is. Meter voor meter wordt het beter, wordt het warmer, gaan de toeren omhoog en overstijgt de sportuitlaat en het gerochel van de inlaat het geluid van slam-fm. Soms voel je de auto wat schudden en zoeken de zomerbanden naar grip als de toeren stijgen naar 5000rpm en meer.

De binnenweggetjes vliegen voorbij en bij meer dan 100km/h op de klok en volgas in 2 tegen bijna de redline aan verliezen de achterbanden grip op een stukje ijs, strooizout of wat dan ook. Wie zal het zeggen? Tsja dit is nog een auto uit de tijd dat je voor traction control en stability management extra moest betalen en daar had ik dus het geld gewoon niet voor over. De auto glijdt wat maar blijft met een beetje tegenstuur keurig controleerbaar in het gewenste spoor, vindt even later z'n grip en met een glimlach op de kale kop schakel ik naar de derde versnelling, gaat het gas er weer vol op om een tunneltje door te blazen. Alhoewel ik niet aan de radio ben gekomen is slam-fm allang geen factor van betekenis meer. Als in een goede trance ben ik aan het genieten van m'n omgeving, het geluid en m'n bezigheden.

Net weer thuis na met de HTC een fotootje in het donker te hebben genomen (sorry had de NIkon niet bij me). Het was een heerlijke, en broodnodige, frisse neus halen. En het bewijst maar weer al te goed het nut van de 7e eigenschap van Covey: "sharpen the saw". Soms is het gewoon nodig.

Mark.

Afbeelding

(en ja natuurlijk rijdt je open in een cabrio. Het is toch droog... ;-)
Laatst gewijzigd door markk op 13 dec 2012, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Knot

Re: Sharpen the saw

Bericht door Knot » 13 dec 2012, 22:20

Sterkte met alles Mark (ik zou persoonlijk niet zoveel info online zetten maar dat mag je zelf weten).

Slot vast heb je toch een oplossing van in de vorm van 5 auto's? ;)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 dec 2012, 23:15

Sterkte met je Pa! :(

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 13 dec 2012, 23:55

Pff sterkte Mark. Fff eruit kan dan soms idd ff ontspannend werken

Geert.

Bericht door Geert. » 14 dec 2012, 00:15

Inderdaad sterkte !
Wel weer leuk omschreven hoe het rijplezier en frisse lucht je verlost van de stress :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2012, 00:42

ai, weer heel wat meegemaakt lees ik wel.

sterkte kerel, natuurlijk ook voor je Pa e.d.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 14 dec 2012, 00:56

@Markk,

Leuk geschreven en zeer herkenbaar!

Ook ik heb mezelf donderdag even uitgelaten in mijn nieuwe open sportwagen (nu Westfield i.p.v. de Fisher Fury). Het was heerlijk fris en inderdaad een beetje glad op R888's... :df:

Normaal zou ik waarschijnlijk niet gereageerd hebben, maar de opmerking over de amputatie van je vaders benen raakte me. Zoals je misschien nog kunt herinneren van onze gezamenlijke rit over de dijkweggetjes een paar jaar geleden, mis ook ik een been. :wheelchair: :?

En bij het vinden van oplossingen voor problemen en info over dat "nieuwe" leven was het forum voor lotgenoten een goede hulp. Een stuk kleiner dan DF maar ook zeer goed:
http://www.kortermaarkrachtig.com/ en het forum: http://forum.kortermaarkrachtig.nl/ . Je moet er voor aangemeld en "goedgekeurd" zijn maar dan is alle info die er op amputatiegebied en het leven met "korting" te vinden is voorhanden.
Mocht je vader eens direct met een lotgenoot contact willen om vragen te stellen, weet je me te vinden hier op DF.

Sterkte en groet,

SlowCo

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2012, 07:43

Goed verhaal Mark! Soms moet het verstand even op nul...

Peric

Bericht door Peric » 14 dec 2012, 09:03

Pffff.. Mark, life can be a bitch sometimes..
Sterkte met je pa, dat zijn toch de mindere dingen.
Maar lekker dat je er op zo'n manier wat beter mee om kan gaan. Er zijn mensen die dit soort dingen allemaal niet aankunnen en dan rare dingen gaan doen.

Ik kwam altijd tot rust door een paar uurtjes plaatjes te gaan draaien of een stuk op m'n motor te gaan rjiden. Hoeft dan niet hard te gaan, maar gewoon efef lekker uitwaaien, heerljk.

Leuk verhaal weer! :headbang:

Shakes

Bericht door Shakes » 14 dec 2012, 09:27

Sterkte met je pa!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 dec 2012, 09:36

Sterkte met je vader Mark ;)

En ondanks alle drukte en spanning ook jezelf niet vergeten natuurlijk. Dus misschien wat vaker de auto pakken voor een blokje om (en ons verblijden met een kort verslag :))

Metchu

Bericht door Metchu » 14 dec 2012, 09:56

jeetje Mark, sterkte met je pa... lijkt me heel heftig allemaal :( het is dan een fijn gevoel om stoom af te blazen en te knallen in de wagen!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 dec 2012, 11:13

Balen zeg! Sterkte!

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 dec 2012, 14:04

Sterkte.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2012, 14:15

sterkte met je Pa en ondanks dat toch weer een leuk verhaal geschreven ;-)

tis altijd net of je het zelf beleefd als jij schrijft hoe je een ritje hebt gereden :thumbup: :df:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 dec 2012, 14:16

Mooi verhaal Mark, sterkte met je vader!

markk

Bericht door markk » 14 dec 2012, 19:35

Bedankt voor het medeleven mannen, maar eh ik heb me gisterenavond best vermaakt hoor :df:
Mark.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 dec 2012, 23:22

markk schreef:Bedankt voor het medeleven mannen, maar eh ik heb me gisterenavond best vermaakt hoor :df:
Mark.
:thumbup:

PD power

Bericht door PD power » 15 dec 2012, 09:11

Ja Markk, dat zijn de tijden dat je ff zelf lucht moet creëren, werk met verantwoording, ouders waar je je verantwoordelijk voor voelt, geeft aan dat je uit het juiste hout bent gesneden, ondanks drukte en tegenslag je moment pakken, goed bezig mark, sterkte met je pa.

Luca

Bericht door Luca » 16 dec 2012, 09:54

Leuk en mooi beschreven.

Schrok alleen even van de zin over je pa. Sterkte!

Plaats reactie