Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%
 
Totaal aantal stemmen: 148

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Hielke » 13 dec 2012, 14:58

Ruben schreef:Ach ja, we vallen in herhaling! Misschien willen zich wat nieuwe GT86 rijders melden om hun kant van het verhaal te vertellen :thnx:
Er zijn er 120 verkocht. De echte kenners zitten waarschijnlijk niet op DF. :whistle:

Knot, waarom niet op geel? Hier stap je zo in en uit. Voor de Elise moet je bijna een slangenmens zijn. Kofferruimte is er ook. Mooie compacte auto, past bij het shoppen overal tussen. Nee, de achterbankruimte van een Golf of Clio heeft ie niet. Maar daarvoor krijg je een relatief lichte auto met een heel laag zwaartepunt terug. Dat lage zwaartepunt icm het gewicht, dat is de gouden formule voor de GT86. Net zoals dat de gouden formule voor een MX-5 is. Voor trackdays is een GT86 out of the box de optimale auto.

Tussen 1 serie en 1 serie zit er qua trackdays lichtjaren verschil. Andre's 130i racer trok je als een handschoen aan. Zo speels, zoveel grip, zoveel controle, geniaal. In de 1M heb ik er alleen naast gezeten, maar daarbij wel op voldoende tempo om een beeld van die auto als trackcar te krijgen. Lijnen rijdend om snelle rondetijden te zetten doet die auto het niet lekker. De massa werkt als een groot slecht doorlatend filter op het rijplezier. Maar what the fuck, zelfs een GT3 RS kan qua agiliteit out of the box al niet aan een E36 Ooperon auto tippen. De 1M doet het als GT op de openbare weg dan weer geweldig. En als driftmachine ongetwijfeld ook.

De GT86 lijkt qua specs veel op een E36 cupauto. Zelfde gewicht, zelfde pk's. Alleen een nog gunstiger zwaartepunt. Zou me daarom niet verbazen dat de GT86 minstens zo leuk op een circuit is.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7244
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Fabian » 13 dec 2012, 16:11

Misschien drukte in me wat kort uit, maar stuureigenschappen zijn echt top, dat ben ik nog niet eerder zomaar out-of-the-box tegengekomen in een auto. Auto is behoorlijk stug, zitpositie is goed, alles lekker direct, schakelen lekker kort en direct. Motor moet op toeren gereden worden (tot 7500tpm ging hij volgens mij) Boven de 5500 komt ie lekker los, beetje VTEC idee kreeg ik ervan, maar mag echt nog een tandje meer zijn voor mij.

VInd het alleen gewoon geen mooie auto, iniedergeval niet in het zwart, dat is echt dodelijk saai.

Zou er graag eens het circuit mee opgaan, kijken hoe hij het daar doet, maar denk wel goed eigenlijk :D

Twelve

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Twelve » 13 dec 2012, 16:13

Misschien kan iemand de vergelijking maken met een Honda S2000. Ik heb zelf geen ervaring met de S2000 maar zo te zien komt dat aardig in de buurt:

http://www.youtube.com/watch?v=Hx7CLc4Nrrs#t=3m0s

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Jurjen » 13 dec 2012, 18:58

Ik vond de motor van de s2000 veel meer kicken. Wat een briljant blok is dat, dat mis je wel in de BRZ/GT86.

Que balans en gemakkelijk de hooligan uithangen zou ik de GT86 prefereren maar uiteindelijk zou ik de S2000 kiezen (vermoed ik zo). Je zou ze eigenlijk back-to-back moeten rijden om er meer zinnigs over te zeggen.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Barend » 13 dec 2012, 19:59

Ik gooi even - zonder het artikel al te hebben gelezen - even dit artikel hier neer:

BMW 125i vs. Subaru BRZ
Zelfde ingrediënten, ander recept
Een vermogen van zo’n 200 pk, achterwielaandrijving en een handbak zijn drie cruciale ingrediënten voor ouderwets rijplezier in een compacte auto. De implementatie daarvan verschilt nogal, zo ondervond ik met de vrijwel gelijk geprijsde BMW 125i en Subaru BRZ. Neem je iets praktisch of gooi je voor zo’n 40.000 euro alle vormen van comfort en praktisch gemak overboord en kies je de ultieme rijmachine? Een lastige beslissing.
Afbeelding
http://www.autogetest.nl/home/item/root ... u-brz.html


Eens kijken of dit artikel de eeuwige twijfel over de GT86 kan wegnemen!

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Shakes » 13 dec 2012, 20:18

zag vanmiddag weer een BRZ en dat is gewoon goed qua looks.

Is de 125 nog een V6 tegenwoordig?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Barend » 13 dec 2012, 20:23

Shakes schreef:zag vanmiddag weer een BRZ en dat is gewoon goed qua looks.

Is de 125 nog een V6 tegenwoordig?
Ik geloof van niet.. 4 cilinder turbo geval dacht ik.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Shakes » 13 dec 2012, 20:24

Ok dat maakt de keus wat lastiger.......

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door WJ » 13 dec 2012, 20:40

Die 125i is 57000 euro in die test. :shock:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door MartijnGizmo » 14 dec 2012, 00:00

GTRene, kom er maar in... :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 14 dec 2012, 00:09

der is geen ruimte meer, die V8 ligt er al in :D

is dat bouwwerk al af?
zijn er snel bij :df:

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door TLRS » 14 dec 2012, 02:22

Twelve schreef:Misschien kan iemand de vergelijking maken met een Honda S2000. Ik heb zelf geen ervaring met de S2000 maar zo te zien komt dat aardig in de buurt:

http://www.youtube.com/watch?v=Hx7CLc4Nrrs#t=3m0s
Van de zomer in een S2000 mogen rijden van een Ring enthousiast. Super auto, net als de GT mocht het stuur dichter bij voor mij (1.90). Maar dat blok maakt de S2000 geweldig, vond het vermogen onderin niet tegenvallen. Echter op de binnendoor wegen waar ik het zou gebruiken is die 6000-9000 leuk maar niet altijd bruikbaar. Verder kost een cabrio kap een arm en een been, dito voor de hardtop + bevestingsgeneuzel. Daarom zie ik een GT als betere/comfortabelere daily. Een S2000 was op den duur 55k meen ik, btw.
Barend schreef:Ik gooi even - zonder het artikel al te hebben gelezen - even dit artikel hier neer:

---

Eens kijken of dit artikel de eeuwige twijfel over de GT86 kan wegnemen!
Nou ik heb de oude 1zer.. praktisch.. hmmm

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Snipe » 14 dec 2012, 10:03

Ruben schreef:Je hebt toch af en toe ook behoefte aan andere eigenschappen van een auto? De auto is onpraktisch, het is geen looker, hij heeft geen uitstraling geeft geen status. Het is een echte rijdersauto, maar kies je dan voor een dichte coupe met te weinig vermogen?
Wie heeft je wijsgemaakt dat iedere auto praktisch moet zijn? Als je de marathon wilt lopen trek je toch ook andere schoenen aan dan wanneer je een berg gaat beklimmen? Waarom moet iedere auto dan én 5 mensen riant kunnen vervoeren én een kofferbak hebben waar je hele huisraad in past én het circuit op kunnen én nog duizend dingen kunnen doen?
Daarnaast kun je erover discussiëren of 'ie praktisch is. Je kunt er over de weg mee naar het circuit rijden met een extra setje wielen in je kofferbak. De golfspullen passen erin. Er kunnen vrijwel geen mensen met je meerijden dus je bent nooit de BOB. Nou, noem dat maar onpraktisch!
Ruben schreef:Maar van je eigen centen? Ik weet het niet hoor. Dan koop ik voor 20k een Clio RS of voor 40k een Elise.
Ik denk niet dat de nieuwe Clio RS voor 20.000 euro de jouwe is, en zo'n Lotus Elise kost je minimaal 42.539 euro. Dan krijg je een Elise CR met een magere 134 pk, terwijl je voor zaken als een radio nog bij moet betalen (en dan heb ik het over airco nog niet eens gehad).
Qua betrouwbaarheid en service heb ik van de Lotus eerlijk gezegd ook wat andere verwachtingen dan van de GT86. Als je een ton in guldens neertelt voor een plastic auto met een 134 pk motortje erin verwacht je toch dat ze bij het minste of geringste probleempje voor je deur staan om het te verhelpen? Nou, we weten allemaal dat de service bij Lotus niet zo is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 14 dec 2012, 10:10

Ik ben om, Snipe... Als er een set wielen in de kofferbak past van dat gebakje dan is 'ie praktisch! Lukt me niet eens fatsoenlijk in de A4 :)
Kinderen en vrouw prop ik nog wel ergens tussen nadat m'n golftas erin gegaan is...

Helaas heeft niet iedereen geld voor schoenen voor elke gelegenheid, daarom is het wel handig wanneer een karretje enigszins praktisch is.

Richardt.
Berichten: 6763
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Richardt. » 14 dec 2012, 10:19

Echter op de binnendoor wegen waar ik het zou gebruiken is die 6000-9000 leuk maar niet altijd bruikbaar
En dat vind ik dus een nadeel van de Honda Type R blokken.

Heb ook eens in een S2000 gereden en dat is echt een indrukwekkende wagen. Heerlijke motorblok, waarbij je in je hoofd echt even de knop om moet zetten om hem voorbij de 6000, de 7000 en de 8000 toeren te jagen. Bij normaal rijden is een S2000 ook gewoon vlot. Maar wil je echt snel dan moet je dus alle toeren die er zijn eruit sleuren. Bij "normaal" sportief gebruik is een motorblok waarbij je niet altijd de laatste toeren eruit moet trekken wat fijner vind ik.

Een aparte ervaring is het zeker en het geluid is ook ongeëvenaard voor een 4-cilinder

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Snipe » 14 dec 2012, 10:23

@Arthur: vrouwen en kinderen zijn beperkende factoren, maar niet iedereen heeft daar last van ;-)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 14 dec 2012, 10:25

Shakes schreef:zag vanmiddag weer een BRZ en dat is gewoon goed qua looks.

Is de 125 nog een V6 tegenwoordig?
Nooit geweest. ;)

BMW is wereldberoemd om z'n 6 in lijn blokken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 14 dec 2012, 10:26

Snipe, Klopt. Dan geldt het wss ook andersom :)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 14 dec 2012, 10:27

Arthur schreef:Ik ben om, Snipe... Als er een set wielen in de kofferbak past van dat gebakje dan is 'ie praktisch! Lukt me niet eens fatsoenlijk in de A4 :)
Kinderen en vrouw prop ik nog wel ergens tussen nadat m'n golftas erin gegaan is...

Helaas heeft niet iedereen geld voor schoenen voor elke gelegenheid, daarom is het wel handig wanneer een karretje enigszins praktisch is.
Ik doe boodschappen met m'n ZZW30... Waar een wil is, is een weg.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 14 dec 2012, 10:29

Topper!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 14 dec 2012, 10:30

:duh: :bignews:
Youp schreef:
BMW is wereldberoemd om z'n 6 in lijn blokken.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Snipe » 14 dec 2012, 10:33

Arthur schreef:Snipe, Klopt. Dan geldt het wss ook andersom :)
Er zijn natuurlijk best wel auto's die praktischer zijn. Maar die hebben dan weer niet zo'n laag zwaartepunt, wegen meer en sturen minder goed. Toyota verkoopt je met alle plezier een Verso, als je zoiets zoekt. Maar het is toch alleen maar leuk dat ze ook zo'n GT86 aanbieden en niet alleen zouteloze compromisauto's die van alles net niks zijn?

Daarnaast was dat 'praktisch' ook relatief natuurlijk. Als je zoiets als een GT86 zoekt (achterwielaandrijving, leuk om te rijden) kun je verder nog naar een MX-5 kijken en naar een Elise. Allebei veel onpraktischer. In de Lotus een extra setje banden meenemen kun je wel vergeten. Daar past in de bagageruimte hooguit je portemonnee, en die zul je wel nodig hebben voor de reparaties...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 14 dec 2012, 10:35

Het is me wel duidelijk hoor, Perry :wink:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Rupie » 14 dec 2012, 10:52

Zo, ook goedemorgen Snipe!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Rupie » 14 dec 2012, 10:55

Ps: ik heb niks met nieuwe auto's. Dus voor 20k heb ik een prachtige Clio RS met de kop eraf en voor 40k een buitengewoon mooie Elise (met meer dan 134pk als je daar behoefte aan zou hebben).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast