BMW M135i
- Hielke
Re: BMW M135i
LCI? Wat is LCI?
En voor een doorsnee lillijke M135i helemaal naar Bavaria om een proefrit te regelen? Dan moet je wel helemaal van de pot gerukt zijn. Of fwiw helemaal naar Den Haag moeten rijden. Bestel dan aub direct maar die Golf GTI.
En voor een doorsnee lillijke M135i helemaal naar Bavaria om een proefrit te regelen? Dan moet je wel helemaal van de pot gerukt zijn. Of fwiw helemaal naar Den Haag moeten rijden. Bestel dan aub direct maar die Golf GTI.
- Macboy
Dat jij denkt dat het leven alleen om Heerenveen draait betekent niet dat dit voor mij ook geldt.
Ik wil per se een M135i handbak geprobeerd hebben voordat ik de Golf VII ga bestellen. Dus als ik daarvoor naar Munchen moet rijden doe ik dat met alle plezier.
Dat lijkt me toch veel leuker dan achter je kantoor zitten werken op vrijdag ??
Ik wil per se een M135i handbak geprobeerd hebben voordat ik de Golf VII ga bestellen. Dus als ik daarvoor naar Munchen moet rijden doe ik dat met alle plezier.
- Petrolhead Tom
Macboy schreef:Dat jij denkt dat het leven alleen om Heerenveen draait betekent niet dat dit voor mij ook geldt.

- Snipe
Huh? Waarom zit je achter je kantoor te werken? Wordt het te klein?
- Petrolhead Tom
We hebben niet allemaal de hele dag de tijd om met een racebaan te spelen.Snipe schreef:Huh? Waarom zit je achter je kantoor te werken? Wordt het te klein?

- Snipe
De meeste mensen zitten in hun kantoor. Sommige zeggen op. Maar er achter?
- Petrolhead Tom
Ik had je taalgrapje begrepen maar zag nu eindelijk de kans om een flauw grapje te maken over je racebaan avatar.Snipe schreef:De meeste mensen zitten in hun kantoor. Sommige zeggen op. Maar er achter?

- Snipe
Ja jonguh. Die auto's op die racebaan rijden als een trein. Maar hoe rijden die eigenlijk vandaag?
- MartijnGizmo
Mijn suggestie was dan ook serieus.Macboy schreef:Dat jij denkt dat het leven alleen om Heerenveen draait betekent niet dat dit voor mij ook geldt.
-
Ilija ik zit dat weekend vlakbij Munchen!
Daar even meeten? Rijd ik stukje mee.
Daar even meeten? Rijd ik stukje mee.
- Sperdy
Ilja, volgens mij ben jij veel meer een man voor de BMW 4 serie dan een 1 serie. Wedden?Macboy schreef:Dat jij denkt dat het leven alleen om Heerenveen draait betekent niet dat dit voor mij ook geldt.

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Sommigen bestellen hun auto vanuit de folder voor hem ooit in het echt gezien te hebben.
Dan vind ik even een dagje Duitsland om je toekomstige auto uit te proberen helemaal niet zo gek en bovenstaande veel gekker.
Handbak vs. automaat...... ik vrijwel altijd handbak. Maar wat ik op filmpjes zie, dan schakelt die 8-bak van BMW toch wel érg mooi hoor.
Dan vind ik even een dagje Duitsland om je toekomstige auto uit te proberen helemaal niet zo gek en bovenstaande veel gekker.
Handbak vs. automaat...... ik vrijwel altijd handbak. Maar wat ik op filmpjes zie, dan schakelt die 8-bak van BMW toch wel érg mooi hoor.
- Downforce Hans
Wel een eind rijden hoor, om geen BMW M135i te kopen......................... 

- Hielke
Staat zo'n ding nou nergens in Nederland? Tis geen Bugatti Veyron of zoiets.
En als je uiteindelijk toch weer met een Golf GTD op de proppen komt.............
Ach, München bei Wiehnachten is ook mooi
En als je uiteindelijk toch weer met een Golf GTD op de proppen komt.............
Ach, München bei Wiehnachten is ook mooi

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
München heeft vast ook lekkere Schlampen in Dirndls............. 

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Uiteindelijk komt iedereen tot de conclusie dat er maar één auto de beste kan zijn. De Golf GTI/GTD. 

- Luco
Nou die GTI's zijn ook zo traag als dikke stront door een trechterWouter81 schreef:Uiteindelijk komt iedereen tot de conclusie dat er maar één auto de beste kan zijn. De Golf GTI/GTD.

Dat viel me echt vies tegen.
- Macboy
Voor de duidelijkheid: ik ben groot liefhebber van een handbak. Maar DSG in combinatie met een diesel vond ik met 55.000km per jaar toch wel heel prettig. Een automaat is onder veel omstandigheden super.
Na de rit met de M135i kon ik die automaat niet anders dan een 10 geven. Op de pook staan de + en - op de juiste plek en aan het stuur schakelen is regelrecht uit de racerij en net zoals thuis in mijn Playseat met GT5. In Ecopro modus schakelt hij niet onnodig terug op de snelweg.
Maar er zijn toch een paar redenen.
Allereerst moet ik denken aan de 1M. Dat is ook een handbak en is een geweldige ervaring met rijbeleving bovenaan. Onderdeel van die hele beleving is natuurlijk het schakelen. Nou is de pook uit de 1 coupe en vorige 1 serie met M-pakket stilistisch niet BMW-M-waardig. De pook in de 1M wel. En laat nou de nieuwe pook uit de nieuwe 1 serie met M pakket (godzijdank) dezelfde pook zijn. Overigens is dit weer de oude pook die er vroeger ook al was. Gewoon een perfect ding !
Daarnaast is het geluid van een sportieve auto met handbak bij het opschakelen vele malen verfijnder en puurder en mechanischer dan het schakelen van een automaat. Dan bedoel ik puur de akoestiek. Mensen die het geluid van de 911 GT3 vs PDK kennen weten precies wat ik bedoel.
Maar al zittend in een versie met handbak merkte ik dat de middenconsole flink stuk hoger was dan de vorige 1-serie. En het voelde alsof mijn rechterhand niet alle vrijheid had. Zoiets moet je dan toch al rijdend proberen nietwaar ? En nu heeft BMW gewoon geen versie in Nederland met een handbak en die komt er ook niet. Dus onmogelijk om hier uit te proberen.
Dus hoe jammer zou het zijn om een auto te bestellen zonder te weten of je iets gaafs misloopt ?
Na de rit met de M135i kon ik die automaat niet anders dan een 10 geven. Op de pook staan de + en - op de juiste plek en aan het stuur schakelen is regelrecht uit de racerij en net zoals thuis in mijn Playseat met GT5. In Ecopro modus schakelt hij niet onnodig terug op de snelweg.
Allereerst moet ik denken aan de 1M. Dat is ook een handbak en is een geweldige ervaring met rijbeleving bovenaan. Onderdeel van die hele beleving is natuurlijk het schakelen. Nou is de pook uit de 1 coupe en vorige 1 serie met M-pakket stilistisch niet BMW-M-waardig. De pook in de 1M wel. En laat nou de nieuwe pook uit de nieuwe 1 serie met M pakket (godzijdank) dezelfde pook zijn. Overigens is dit weer de oude pook die er vroeger ook al was. Gewoon een perfect ding !
Daarnaast is het geluid van een sportieve auto met handbak bij het opschakelen vele malen verfijnder en puurder en mechanischer dan het schakelen van een automaat. Dan bedoel ik puur de akoestiek. Mensen die het geluid van de 911 GT3 vs PDK kennen weten precies wat ik bedoel.
Maar al zittend in een versie met handbak merkte ik dat de middenconsole flink stuk hoger was dan de vorige 1-serie. En het voelde alsof mijn rechterhand niet alle vrijheid had. Zoiets moet je dan toch al rijdend proberen nietwaar ? En nu heeft BMW gewoon geen versie in Nederland met een handbak en die komt er ook niet. Dus onmogelijk om hier uit te proberen.
Dus hoe jammer zou het zijn om een auto te bestellen zonder te weten of je iets gaafs misloopt ?
- Sperdy
Dit is natuurlijk helemaal waar.Hielke schreef:LCI? Wat is LCI?
Ilja, het moet niet gekker worden man

Edit: Ilja, wanneer heb jij met een GT3 PDK gereden?
Laatst gewijzigd door Sperdy op 07 dec 2012, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Downforce Hans
Wake up boy........jij gaat die auto helemaal niet bestellen.............Macboy schreef:Voor de duidelijkheid: ik ben groot liefhebber van een handbak. Maar DSG in combinatie met een diesel vond ik met 55.000km per jaar toch wel heel prettig. Een automaat is onder veel omstandigheden super.

- JP
- Macboy
Ferdi ik weet dat je alleen leest wat je uitkomt maar op pagina 35 had ik dit al gepost.
En ik schrijf toch duidelijk GT3 vs PDK ?
Macboy schreef:Dan hieronder eindelijk het lang verwachte verslag van de M135i. Laat ik voorop stellen dat iedere rijder vandaag de auto op een eigen manier heeft beoordeeld. Dat betekent dat er van mij geen antwoord zal komen op de vraag of de 1M en M135i met elkaar te vergelijken zijn op ultiem DF niveau. Leen heeft de auto veel te kort gereden dus benieuwd of hij daar een harde uitspraak over kan doen. Andre was er helaas niet bij. Dennis heb ik geen idee van want die zat snel in de trein. Van de andere rijders weet ik onvoldoende of ze genoeg ervaring hebben in een 1M. Daarom denk ik dat de M135i testmatig meer naast de 130i zal worden geplaatst. Er gaat echter niets boven die atmosferische N54 motor. Of toch wel ? Maar ik heb dan weer geen ervaring in de 130i.
Ik zal in het navolgende dan ook mijn eigen visie geven vanuit mijn eigen ervaring en vanuit datgene wat voor mij belangrijk is. Daarbij kan ik wel zeggen dat ik al ongeveer 1200km in de 1M heb gereden. Dus vanuit die ervaring weet ik dus waar ik over praat.
Als ik begin bij de looks dan zal duidelijk zijn dat ik al enige tijd verliefd ben op de M135i. Het M pakket doet wonderen voor de 1 serie. De lelijke driehoek voorop is verdwenen vanwege 3 zorgvuldig ontworpen lijntjes die het vlak afbreken. De achterlichten hebben een mooie vouw erboven die alleen bij een bepaalde lichtinval opvalt. Er zit meer subtiliteit in het design dan je misschien op het eerste gezicht opvalt. De velgen zijn prachtig en de blauwe remklauwen geven een racy sfeer (en ze doen hun werk). De dikke dubbele uitlaten achter maken het helemaal af. Wat verder opvalt is dat in mijn ogen de 3-deurs uitvoering minder mooi is van dichtbij. Op afstand (vanaf 25 meter en verder) is het juist weer een mooie verschijning. Dit heeft te maken met de design filosofie van BMW want je bekijkt een auto op de weg ook vaak op afstand. Zeer geslaagd uiterlijk dus.
Het interieur van de 1 vind ik ook prachtig. Gelijk aan een 116i dus laten we daar dus niet te lang over praten. Jammer dat bmw niet begrijpt dat de demo geen leer moet hebben dat ook in elke 116i te krijgen is maar dat vergeef ik ze meteen want in de UK schijnt dat alcantara niet eens leverbaar te zijn. In de demo zaten elektrische stoelen en de verstelling daarvan spreekt mij zoals ik had verwacht heel erg aan. Ik heb niet het gevoel te hoog te zitten. De zit lijkt perfect te zijn. Maar dat kan ik pas beoordelen als je direct daarna in een gewone 1 gaat zitten zonder die stoelen. Die was er niet maar in de 130i zat ik wel iets lager had ik het gevoel.
Een negatief punt in het interieur is de (uitgebreide?) boordcomputer. Deze weergave in het dashboard is onder de tellers over een breed horizontaal bereik. Als ik het stuur ideaal afstel op mijn zithoogte dan kan ik de onderkant van het dashboard niet meer lezen. Dit punt van kritiek heb ik op 1addicts.com ook al over gelezen. Uiterlijk sterk afhankelijk van je lengte. Zelf ben ik 1m76. Dat is wel echt een punt van kritiek omdat de navigatie aanwijzingen buiten het scherm ook daar leesbaar zijn. Maar vooral ook is daar de modus waarmee je rijdt zichtbaar: ecoplus/comfort/sport/sportplus. Uit de folders weet ik dat een uitgebreide boordcomputer een optie is waarmee deze auto was uitgerust. Mogelijk dat de gewone versie hier geen last van heeft. Dit zal ik zeker voor mezelf uitzoeken en een belangrijke tip misschien voor niet al te lange rijders om hierop te letten. Ik ga er namelijk vanuit dat ook de olietemp meter daardoor niet leesbaar zal zijn (die kon ik helaas niet zo snel in het menu terugvinden).
Dan de eerste meters, hoe voelt dat nou ? Het was meteen een onbeschrijfelijk mooi gevoel. Heerlijk op de parkeerplaats wegzoevend in een behoorlijk comfortabele auto en vervolgens de snelweg op gas gevend zorgde meteen voor een dikke smile op mijn gezicht. Als een auto je zo snel weet te betoveren dan weet je dat het wel goed zit. Maar toch ook hier meteen ook weer een punt van kritiek: want waarom stuurt de auto zo raar wat is hier aan de hand ? Ja zo voelt dat active steering dus. Zou wat mij betreft meteen een verbod op moeten komen want het haalt elke vorm van plezier en puurheid in het autorijden weg. Je moet er misschien aan wennen maar ik wil er helemaal niet aan wennen. Kort gezegd betekent dit dat de auto gewoon doods aanvoelt. Elke vorm van direct contact tussen het stuur en de wielen (iets dat wezenlijk is bij autorijden en driving-fun !) voelt gemaakt aan en is afwezig. Het is voor mij een onaangename kunstmatige vorm van autorijden. In mijn ogen een schande. Ben erg benieuwd hoe de andere rijders dit hebben ervaren. Enige dat prettig is bij het inparkeren en stapvoets sturen want dat gaat heel makkelijk, maar wie heeft dat nodig ?
Snel vergeten dus en over tot de orde van de dag.
Wat meteen opvalt is het sublieme motorgeluid: ja mensen de auto klinkt echt verslavend geweldig ! Onderin een geweldige bastoon en bovenin een echte racy sneer, scherp als een mes en begeleid door een middentoon waar je steeds van wil genieten. Als je geen gas geeft klinkt de motor zeer stil. Prachtig staaltje van design bij de audio afdeling. Daarbij komen er heerlijke plofjes uit de uitlaat en bij terugschakelen geeft de auto zelf een dot gas. Ik kan niet anders dan het geluid van de auto een 10 te geven. Erg subjectief maar ik praat hier dan ook vanuit mijn eigen beleving.
Dan de verschillende modussen. Van EcoPlus zuinig tot sport(+). Heeft dit werkelijk invloed op de auto ? Ja en zelfs veel meer dan je zou mogen verwachten. Daar waar ik op 1addicts.com lees dat mensen weinig verschil merken zit ik me oprecht af te vragen hoe dit kan want de verschillen zijn levensgroot. Toen ik wegreed stond de auto op de sportstand. Als je rustig aan de auto wil wennen gewoonweg irritant. Als je even het gaspedaal aanraakt is de auto meteen bij de les en schakelt 3 of 4 tanden terug om het ideale vermogen te leveren en je naar voren te katapulteren. Compleet zinloos natuurlijk als je even rustig met het verkeer wil meerijden. Je wordt er zelfs onrustig van. Kortom een ideale stand als je zelf wil knallen. Daarbij moet ik wel zeggen dat de meerwaarde van zo'n stand voor mij altijd nihil is: als ik wil knallen ga ik namelijk wel zelf flipperen omdat je dan altijd zelf de volle controle over de auto hebt. Jij bent dan immers de dirigent en niemand kan het beter dan jij.
Snel overschakelen dus naar de comfort modus. Je merkt dat de auto veel minder snel reageert op je pedaal instructies maar hij is nog aardig bij de les. Op het moment dat je gas geeft schakelt de auto ook hier weer een versnelling terug. Anders dan bij de sport modus niet meteen drie tandjes terug maar gewoon een of twee versnellingen terug. Kortom een stand die voor de meeste rijders geschikt zal zijn. Maar als ik rustig aan het rijden ben wil ik dat ook niet. Waarom terugschakelen in het gewone verkeer als je 450Nm vanaf 1300 toeren tot je beschikking hebt ?
Ben dus vrij snel weer overgeschakeld naar de EcoPlus modus. De auto reageert hier veel minder op je gasbeweging en schakelt niet terug als je gas geeft. Pas als je het gas diep intrapt schakelt hij een versnelling terug. Kortom de ideale stand op de snelweg als het surplus aan vermogen genoeg is om lekker mee te komen. Ook in de stad is deze stand veruit de fijnste en het minst hectisch en panisch. Voor mij (maar wie zal dat verbazen) de ideale stand op de M135i. Het klinkt wat raar misschien maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het agressieve niet altijd nodig is in het verkeer. Zeker niet als je gewoon normaal met het verkeer meekomt en met 320pk rij je alsnog iedereen fluitend voorbij, maar dan zonder dat opdringerige gevoel. En vergeet niet: de flippers staan ook hier tot je beschikking mocht je dat willen. Maar sportief rijden is in deze modus wat lastiger vanwege het ontbreken van een pittige gasrespons.
Mijn conclusie is dan ook dat deze modussen echt heel goed werken en precies datgene projecteren wat ze beogen. Welke invloed dit op de wegligging heeft kan ik niet beoordelen daar heb ik de auto te weinig voor gereden. Ik heb wel steeds rukken aan het stuur gegeven in elke stand maar dit leek niet heel veel verschil te maken. Deze instellingen werken ook alleen maar op het onderstel als je de actieve demperinstellingen mee hebt besteld. Aangezien ik daarin geen enkele interesse in heb, heb ik dat verder niet getest. Dat moeten de andere rijders maar laten weten. Maar qua gasrespons en de werking van de automaat werken deze modussen zoals het zou moeten en zoals je zou verwachten. Ben ook wel benieuwd of de anderen mijn conclusies delen ?
Het was regenachtig weer dus ideaal voor de drifters onder ons maar niet ideaal om de grenzen van de banden te leren kennen. Het is dus niet makkelijk om hier duidelijke conclusies te trekken: wat ik wel kan vertellen is dat op die paar punten waar ik wel vol heb kunnen gaan de auto werkelijk kleeft op het asfalt. De grip van de banden is echt ongekend en de auto voelt ontzettend stabiel aan. In klaverbladen merk je hier absoluut dat de auto stabieler aanvoelt dan de 1M vanwege de massa en langere wielbasis. De 1M voelt hier wat speelser aan natuurlijk. Maar de M135i komt hier meer in de buurt bij de M3. De rechtuit stabiliteit zal vooral boven de 200 merkbaar in het voordeel van de M135i zijn. Zeker als de 1M met de standaard dempers is uitgerust.
De M135i is vanwege zijn vermogen in combinatie met het weer en de volgens mij al redelijk versleten banden heel erg tailhappy. De kont komt heel makkelijk om dus het inzetten van een drift is kinderspel. Heb meerdere keren de achterkant heel makkelijk laten komen. Heb hier verder niet mee geexperimenteerd op de openbare weg natuurlijk want die driftervaring heb ik niet.
Qua vermogen zal duidelijk zijn dat de M135i weinig onder doet voor de 1M. Ik denk zelf dat de 1M iets sneller zal zijn maar in de praktijk valt dit mee. Het zullen de cijfertjes achter de komma zijn. Wat echter wel meteen opvalt is dat de karakteristiek van de M135i de N54 veel meer benadert dan de 1M. De 1M heeft duidelijk last van een turbogat. Op het moment dat je gasgeeft moet de motor altijd even kort nadenken voordat de hel daadwerkelijk losbarst. In de M135i is er totaal geen turbogat. De ingenieurs van BMW kan je hier alleen maar een diepe buiging voor geven. Hoe ze het gedaan hebben is mij een raadsel maar de M135i hangt aan het gas alsof zijn leven ervan afhangt ! De gasrespons is voor mij persoonlijk zodanig goed dat ik geen enkel voordeel meer zie voor een atmosferische motor. Natuurlijk ben ik turbos gewend vanwege mijn diesel ervaring en de GTI waarin ik heb gereden maar probeer het eens en vorm je eigen mening. Veel beter dan dit wordt het niet.
In combinatie met deze gasrespons werkt de automaat in een totale vorm van automobiele symbiose. Dit komt vooral tot uiting op het moment dat je de flippers zelf ter hand neemt. Voor mijn smaak hadden de flippers aan de bovenkant niet naar binnen gebogen moeten zijn: dit verkleint namelijk het gripbereik van je handen vanwege de vergrote afstand tot het stuur. Geen groot probleem maar wel een klein punt van kritiek. Het schakelen gaat sneller dan je eigen schaduw. Sensationeel. Superlatieven schieten tekort. Het is werkelijk een vorm van verslaving om stil te staan, dan vol gas te geven en te schakelen bij 7000 toeren totdat je op illegale snelheden zit en dan weer af te remmen tot stilstand om alles nog eens over te doen. En nog eens. En nog een laatste keer. Ach stiekum zelfs nog een keertje.
Dat komt ook mede door de uitstekende remmen. Hoewel ik de remmen niet uitgebreid heb kunnen testen kan ik zeggen dat de remkracht zeer goed is maar bovenal zeer veilig en vertrouwd aanvoelt. De remkracht verdeling is dik voor elkaar en de pedaaldruk sluit hierop naadloos aan. Het kort aanraken van de remmen en dan langzaam doordrukken zorgt voor een efficiente remmende werking. Respect is ook hier op zijn plaats.
En dan de vraag of een handbak nog beter zal zijn ? De automaat krijgt een 10. Geen twijfel over mogelijk. Maar mijn ervaringen in de 1M waren zodanig dat een handbak misschien nog beter bij het karakter van de M135i zou kunnen passen. Let wel: de karakter van de motor bedoel ik en niet het karakter van de hele auto. De M135i is voor mij immers de ultieme allrounder. Een droomauto om jaarlijks veel kilometers mee te maken in sportieve stijl die recht doet aan alles waar BMW voor staat. Daarbij past de automaat natuurlijk uitstekend. Vooral als je ook veel in de file staat. Maar als je puur alleen naar het karakter van de motor kijkt dan smeekt de auto heel zachtjes ook om een handbak.
Helaas is er geen enkele handbak in NL verkrijgbaar maar Sportauto zal in de Supertest binnenkort een handbak testen dus dat wachten we dan maar af. Voorzichtig punt van kritiek: de armsteun en de middentunnel zijn veel te hoog geplaatst waardoor je helemaal niet lekker kunt schakelen vermoed ik. Althans niet op echt sportieve wijze waaropje arm vrij. Oet kunnen hangen. Ik durf wel voorzichtig te beweren dat BMW dit probeert te verhullen en dat ze daarom alleen automaten hebben ? Maar goed dat moet met een 125i handbak ook wel uit te vogelen zijn dus misschien dat iemand daar iets over kan zeggen binnenkort.
En ja ik werd midden in de nacht wakker en moest dit verslag schrijven
Conclusie: echt iets voor mij.
En ik schrijf toch duidelijk GT3 vs PDK ?
-
Hoeveel orders van de nieuwe M135i hebben we nu op DF?
Ik ben de tel kwijt...
Ik ben de tel kwijt...