Mijn kinderen gaan niet op voetbal
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Mijn kinderen gaan niet op voetbal
Ik vind het artikel bij die link behoorlijk spot-on:
OPINIE
De dood van de grensrechter na een voetbalwedstrijd in Almere heeft alles te maken met de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur in Nederland, betoogt Hans Werdmölder.
Nederland en de voetbalwereld in het bijzonder zijn diep geschokt. Een grensrechter is gemolesteerd met de dood tot gevolg. Iedereen die wekelijks de voetbalvelden bezoekt, zag het aankomen. De verdachte spelers van 15 en 16 jaar zitten vast en zijn door de club geroyeerd. Als reactie zijn komende zaterdag alle amateurvoetbalwedstrijden afgelast. De voetbalkantines blijven open, zodat er kan worden gepraat over de verruwing van de sport.
Het commentaar in de media komt niet veel verder dan de oppervlakte van de groene grasmat. Men slooft zich uit in politieke correctheid. Over de achtergrond van de verdachten is lange tijd gezwegen.
Berucht team
Geleidelijk druppelen wat nieuwe feiten door in de berichtgeving. Het blijkt te gaan om een berucht team, dat eerder al een 'gele kaart' van het clubbestuur kreeg nadat spelers zich verbaal hadden misdragen richting een scheidsrechter. Enkele spelers zijn na het eerste incident geschorst. Kennelijk is er helemaal geen sprake van een incident.
Er is ook geen sprake meer van hufterig gedrag. Deze gebeurtenis is van een geheel andere orde. Het gaat om doodslag op een gezagsdrager in het publieke domein. De betrokken jeugdspelers zijn lid van een voetbalclub, die zijn spelertjes rekruteert uit Amsterdam-West en omstreken. De verdachten blijken van Marokkaanse en Antilliaanse huize te zijn.
Hiermee belandt het incident in de wereld van de taboes. Niet voor niets wordt door alle media zo voorzichtig gereageerd. Zoals tien jaar geleden het onderwijs werd opgeschrikt door een moord op een leraar, zo is nu de voetbalwereld aan de beurt.
Eer en macht
Bij nader inzien gaat het om een incident waar eer en macht een rol spelen. Het slachtoffer is een blanke man, een vlaggenist met het gezag van één wedstrijd. De daders zijn jongemannen van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. Er is sprake van crimineel groepsgedrag met een etnisch tintje.
Al meer dan dertig jaar worstelen we met het probleem van de Marokkaanse en Antilliaanse jeugdcriminaliteit. De vele incidenten zijn herkenbaar en grensverleggend. In het ene geval gaat het om ambulancepersoneel, in het andere geval is het een buschauffeur of een treinconducteur. Ook Sint-Nicolaas, al heeft de goedheiligman het christelijk kruis op zijn mijter afgezworen, is vaak het doelwit. Mannen in een uniform, bekleed met macht, zijn het doelwit en slachtoffer.
Gewone blanke Nederlanders, mannen en vrouwen zonder uniform, laten het wel uit hun hoofd om onbekende Marokkaanse jongemannen in het publieke domein aan te spreken op overlastgevend gedrag. Marokkanen beschikken immers over 'mobielwaarde'. Voordat je het weet heb je een groep trotse Marokkanen met kortelontjesgedrag tegenover je.
Machocultuur
De daders zijn jongemannen die in een machocultuur zijn opgegroeid. In die cultuur ben je een slappeling als je een stap terugzet of onbekend Nederlands gezag accepteert. In een groepscultuur moet je ook reageren op ongewenste opmerkingen of commentaar, anders ben je het lachertje van de dag.
Soms is sprake van uitdagend gedrag. Dan zijn de slachtoffers gemakkelijke doelwitten, zoals vrouwen, homoseksuelen en joden.
De betrokken verdachten zijn vaak Marokkaanse jongemannen. Ze zijn in Nederland geboren en getogen, van huis uit krijgen zij een zeer negatief beeld mee over de Nederlandse samenleving. Dit type jongens tref je aan op plekken met concentraties van Marokkanen of Antillianen, zoals in Amsterdam-West. Ze hebben schijt aan de regels. Een autoriteit, anders dan van de vader, broer of familieoudste, wordt niet geaccepteerd. Waarom zou je integreren in een samenleving die je niet ziet zitten.
De Nederlandse overheid heeft het probleem lange tijd niet willen zien, bang te worden beschuldigd van racisme of discriminatie. De wetenschap sloofde zich uit in verklaringen, waarin geen plaats is voor etniciteit of cultuur. De overheid kwam een aantal jaar geleden met goedbedoelde imagocampagnes met prachtige kleurenfoto's van goed geïntegreerde Marokkanen. 'Hoe leuk zijn de Marokkanen?' Alleen al het stellen van de vraag had een teken aan de wand moeten zijn.
Een van mijn leidinggevenden, ook een blanke man met gezag en autoriteit, zegt mij dat hij van dit soort incidenten met een etnisch tintje buikkramp krijgt. Het is ook moeilijk het probleem in zijn ware proporties te zien en te erkennen.
Beklaagdenbank
In dit geval hebben we te maken met een diep verankerd maatschappelijk probleem. Het gaat om een probleem dat ook de Marokkaanse gemeenschap diep raakt. En zij ervaren het probleem als geen ander. Goed geïntegreerde Nederlandse Marokkanen worden door dit soort incidenten, waar hun 'landgenoten' bij betrokken zijn, in de beklaagdenbank gezet. Wat waren ze opgelucht toen de moordenaar van Pim Fortuyn een autochtone Nederlander bleek te zijn.
In wezen gaat het om opvoeding, het gaat om achterstandsgezinnen, het gaat om onzichtbare ouders, het gaat om een subcultuur waar eer een belangrijke rol speelt. Meer in het algemeen gaat het om de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur.
OPINIE
De dood van de grensrechter na een voetbalwedstrijd in Almere heeft alles te maken met de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur in Nederland, betoogt Hans Werdmölder.
Nederland en de voetbalwereld in het bijzonder zijn diep geschokt. Een grensrechter is gemolesteerd met de dood tot gevolg. Iedereen die wekelijks de voetbalvelden bezoekt, zag het aankomen. De verdachte spelers van 15 en 16 jaar zitten vast en zijn door de club geroyeerd. Als reactie zijn komende zaterdag alle amateurvoetbalwedstrijden afgelast. De voetbalkantines blijven open, zodat er kan worden gepraat over de verruwing van de sport.
Het commentaar in de media komt niet veel verder dan de oppervlakte van de groene grasmat. Men slooft zich uit in politieke correctheid. Over de achtergrond van de verdachten is lange tijd gezwegen.
Berucht team
Geleidelijk druppelen wat nieuwe feiten door in de berichtgeving. Het blijkt te gaan om een berucht team, dat eerder al een 'gele kaart' van het clubbestuur kreeg nadat spelers zich verbaal hadden misdragen richting een scheidsrechter. Enkele spelers zijn na het eerste incident geschorst. Kennelijk is er helemaal geen sprake van een incident.
Er is ook geen sprake meer van hufterig gedrag. Deze gebeurtenis is van een geheel andere orde. Het gaat om doodslag op een gezagsdrager in het publieke domein. De betrokken jeugdspelers zijn lid van een voetbalclub, die zijn spelertjes rekruteert uit Amsterdam-West en omstreken. De verdachten blijken van Marokkaanse en Antilliaanse huize te zijn.
Hiermee belandt het incident in de wereld van de taboes. Niet voor niets wordt door alle media zo voorzichtig gereageerd. Zoals tien jaar geleden het onderwijs werd opgeschrikt door een moord op een leraar, zo is nu de voetbalwereld aan de beurt.
Eer en macht
Bij nader inzien gaat het om een incident waar eer en macht een rol spelen. Het slachtoffer is een blanke man, een vlaggenist met het gezag van één wedstrijd. De daders zijn jongemannen van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. Er is sprake van crimineel groepsgedrag met een etnisch tintje.
Al meer dan dertig jaar worstelen we met het probleem van de Marokkaanse en Antilliaanse jeugdcriminaliteit. De vele incidenten zijn herkenbaar en grensverleggend. In het ene geval gaat het om ambulancepersoneel, in het andere geval is het een buschauffeur of een treinconducteur. Ook Sint-Nicolaas, al heeft de goedheiligman het christelijk kruis op zijn mijter afgezworen, is vaak het doelwit. Mannen in een uniform, bekleed met macht, zijn het doelwit en slachtoffer.
Gewone blanke Nederlanders, mannen en vrouwen zonder uniform, laten het wel uit hun hoofd om onbekende Marokkaanse jongemannen in het publieke domein aan te spreken op overlastgevend gedrag. Marokkanen beschikken immers over 'mobielwaarde'. Voordat je het weet heb je een groep trotse Marokkanen met kortelontjesgedrag tegenover je.
Machocultuur
De daders zijn jongemannen die in een machocultuur zijn opgegroeid. In die cultuur ben je een slappeling als je een stap terugzet of onbekend Nederlands gezag accepteert. In een groepscultuur moet je ook reageren op ongewenste opmerkingen of commentaar, anders ben je het lachertje van de dag.
Soms is sprake van uitdagend gedrag. Dan zijn de slachtoffers gemakkelijke doelwitten, zoals vrouwen, homoseksuelen en joden.
De betrokken verdachten zijn vaak Marokkaanse jongemannen. Ze zijn in Nederland geboren en getogen, van huis uit krijgen zij een zeer negatief beeld mee over de Nederlandse samenleving. Dit type jongens tref je aan op plekken met concentraties van Marokkanen of Antillianen, zoals in Amsterdam-West. Ze hebben schijt aan de regels. Een autoriteit, anders dan van de vader, broer of familieoudste, wordt niet geaccepteerd. Waarom zou je integreren in een samenleving die je niet ziet zitten.
De Nederlandse overheid heeft het probleem lange tijd niet willen zien, bang te worden beschuldigd van racisme of discriminatie. De wetenschap sloofde zich uit in verklaringen, waarin geen plaats is voor etniciteit of cultuur. De overheid kwam een aantal jaar geleden met goedbedoelde imagocampagnes met prachtige kleurenfoto's van goed geïntegreerde Marokkanen. 'Hoe leuk zijn de Marokkanen?' Alleen al het stellen van de vraag had een teken aan de wand moeten zijn.
Een van mijn leidinggevenden, ook een blanke man met gezag en autoriteit, zegt mij dat hij van dit soort incidenten met een etnisch tintje buikkramp krijgt. Het is ook moeilijk het probleem in zijn ware proporties te zien en te erkennen.
Beklaagdenbank
In dit geval hebben we te maken met een diep verankerd maatschappelijk probleem. Het gaat om een probleem dat ook de Marokkaanse gemeenschap diep raakt. En zij ervaren het probleem als geen ander. Goed geïntegreerde Nederlandse Marokkanen worden door dit soort incidenten, waar hun 'landgenoten' bij betrokken zijn, in de beklaagdenbank gezet. Wat waren ze opgelucht toen de moordenaar van Pim Fortuyn een autochtone Nederlander bleek te zijn.
In wezen gaat het om opvoeding, het gaat om achterstandsgezinnen, het gaat om onzichtbare ouders, het gaat om een subcultuur waar eer een belangrijke rol speelt. Meer in het algemeen gaat het om de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur.
-
Aardig stukje waar meerdere misstanden worden benoemd. De belangrijkste zou moeten zijn dat er niet ingegrepen wordt door de maatschappij in al zijn geledingen. Feiten moet je benoemen en vervolgens ingrijpen. Als iets sociaal onacceptabel is, moet je ingrijpen. Doen de ouders dat niet, dan moet de overheid het bijvoorbeeld doen. Macho gedrag is overigens hoe dan ook nooit productief, uit welke gelederen het ook komt. Maar de "emancipatie" van de mens in de verschillende bevolkingsgroepen neemt zijn eigen tijd in beslag. Bij de excessen moet je optreden.
- ///Joost
Holy sh*t...Spijker op z'n kop/vinger op de zere plek/etc.Bram schreef: Heel verhaal...
-
OnlineBram
Dat boek waar ik over sprak, trekt globaal dezelfde conclusies. Dit land en deze maatschappij niet als de jouwe ervaren en accepteren, met alle gevolgen van dien.
-
hoe kan dat?Bram schreef:Dat boek waar ik over sprak, trekt globaal dezelfde conclusies. Dit land en deze maatschappij niet als de jouwe ervaren en accepteren, met alle gevolgen van dien.
-
OnlineBram
Falende overheid ten aanzien van eerste generatie gastarbeiders?
Generaal pardon?
Onoverbrugbare cultuurverschillen?
Generaal pardon?
Onoverbrugbare cultuurverschillen?
- RVV
Ach het valt allemaal wel mee. Het zijn nog maar kinderen.. die zijn alleen maar bezig met een leerproces in het paradijs.
- GTRene
idd goed verhaal met veel herkenbare zaken.
waar uit bv>>
waar uit bv>>
en ditDe Nederlandse overheid heeft het probleem lange tijd niet willen zien, bang te worden beschuldigd van racisme of discriminatie.
enAl meer dan dertig jaar worstelen we met het probleem van de Marokkaanse en Antilliaanse jeugdcriminaliteit. De vele incidenten zijn herkenbaar en grensverleggend. In het ene geval gaat het om ambulancepersoneel, in het andere geval is het een buschauffeur of een treinconducteur. Ook Sint-Nicolaas, al heeft de goedheiligman het christelijk kruis op zijn mijter afgezworen, is vaak het doelwit. Mannen in een uniform, bekleed met macht, zijn het doelwit en slachtoffer.
Machocultuur
- Luco
Dan donder je toch lekker op, maar nee dat doen ze ook niet want in Marokko zitten ze binnen twee weken vast met het gedrag wat ze hier vertonen.Waarom zou je integreren in een samenleving die je niet ziet zitten..
-
OnlineBram
Leg mij nou eens uit waarom een derde generatie allochtoon, die technisch gezien niet eens bestaat aangezien de kinderen van tweede generatie allochtonen automatisch autochtoon zijn, 'op moeten rotten naar hun eigen land?'
Kan je wel de balen hebben van het gedrag van dat soort jongeren en dat heb ik evengoed en evenveel, maar de opmerking om ze dan maar terug te sturen slaat gewoon nergens op.
Kan je wel de balen hebben van het gedrag van dat soort jongeren en dat heb ik evengoed en evenveel, maar de opmerking om ze dan maar terug te sturen slaat gewoon nergens op.
-
Omdat ze meer op hebben van hun zogenaamde thuis land, een hekel hebben aan Nederlanders en Nederland, Zichzelf blijven noemen naar het land waar hun voorouders vandaan komen, etc.
Als ze zich Nederlander zouden noemen en waarde zouden hechten aan het land , dan was dit hun land. Zolang ze zichzelf Turks/Marokaans/Antiliaans/Belg/Duitser/Brit blijven noemen terwijl hun Opa en Oma van origine van dat land komen en hun ouders en hun zelf in Nederland zijn geboren... van mij mogen ze dan op langdurige vakantie naar het Land waar ze zo trots op zijn.
Als ze zich Nederlander zouden noemen en waarde zouden hechten aan het land , dan was dit hun land. Zolang ze zichzelf Turks/Marokaans/Antiliaans/Belg/Duitser/Brit blijven noemen terwijl hun Opa en Oma van origine van dat land komen en hun ouders en hun zelf in Nederland zijn geboren... van mij mogen ze dan op langdurige vakantie naar het Land waar ze zo trots op zijn.
-
hoe kan dat?Emiel schreef:Omdat ze meer op hebben van hun zogenaamde thuis land, een hekel hebben aan Nederlanders en Nederland, Zichzelf blijven noemen naar het land waar hun voorouders vandaan komen, etc.
-
OnlineBram
Hee Metin, dat heb ik hierboven al ergens gegokt, mag je best op reageren hoor 

- Hielke
Tekst hierboven van Emiel vind ik wel een plausibel antwoord Bram.Bram schreef:Leg mij nou eens uit waarom een derde generatie allochtoon, die technisch gezien niet eens bestaat aangezien de kinderen van tweede generatie allochtonen automatisch autochtoon zijn, 'op moeten rotten naar hun eigen land?'
Laatst gewijzigd door Hielke op 07 dec 2012, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luco
Omdat ze niet WILLEN integreren, van mijn part komen er 6 miljoen mensen naar Nederland, maar pas je dan aan, WIL je dat niet, wegwezen.Bram schreef:Leg mij nou eens uit waarom een derde generatie allochtoon, die technisch gezien niet eens bestaat aangezien de kinderen van tweede generatie allochtonen automatisch autochtoon zijn, 'op moeten rotten naar hun eigen land?'
Ze zijn pas autochtoon met een Nederlands paspoort, maar dat mag niet, en als je dan de boel verstiert omdat je je niet aan wil passen, ja dan ga je maar naar het land wat op je paspoort staat.
@Metchu, jij bent de aangewezen persson om uit te leggen hoe dat kan, jij bent wel geintegreerd.
-
OnlineBram
Ik ook, al blijft het apart en voor zover ik weet niet uitvoerbaar.Hielke schreef:Tekst hierboven van Emiel vind ik wel een plausibel antwoord Bram.Bram schreef:Leg mij nou eens uit waarom een derde generatie allochtoon, die technisch gezien niet eens bestaat aangezien de kinderen van tweede generatie allochtonen automatisch autochtoon zijn, 'op moeten rotten naar hun eigen land?'
- Hielke
Ja Metchu, 'trap' 's af. Wie is er schuldig aan de falende integratie.
-
En dus kan je het wel schreeuwen maar draagt het niet bij aan de oplossing. Kansloos dus.Bram schreef:Ik ook, al blijft het apart en voor zover ik weet niet uitvoerbaar.Hielke schreef:Tekst hierboven van Emiel vind ik wel een plausibel antwoord Bram.Bram schreef:Leg mij nou eens uit waarom een derde generatie allochtoon, die technisch gezien niet eens bestaat aangezien de kinderen van tweede generatie allochtonen automatisch autochtoon zijn, 'op moeten rotten naar hun eigen land?'
-
Ik ben een Chinees.Emiel schreef:Omdat ze meer op hebben van hun zogenaamde thuis land, een hekel hebben aan Nederlanders en Nederland, Zichzelf blijven noemen naar het land waar hun voorouders vandaan komen, etc.

- Peric
Kom op Metin, je weet donders goed wat er bedoelt wordt.Metchu schreef:hoe kan dat?Emiel schreef:Omdat ze meer op hebben van hun zogenaamde thuis land, een hekel hebben aan Nederlanders en Nederland, Zichzelf blijven noemen naar het land waar hun voorouders vandaan komen, etc.
Dat jij wél goed met je dubbele nationaliteit omgaat wil niet zeggen dat de rest dat ook doet.
Je weet heel goed dat het omschrevene veel te veel voorkomt. 'Nederland is kut, al die boeren(Nederlanders), het is koud hier..' Je kent de uitspraken wel.
Vind je dat dan raar dat er antwoorden komen als 'als het je niet bevalt rot je maar op naar je eigen land'.
En ik weet wel, er zijn ook genoeg Nederlanders die lopen te zeuren, maar ook daar zeg ik tegen, 'dan probeer je het toch 's in een ander land, dan zie je vanzelf dat je ook daar gewoon belasting moet betalen en ook niet alles gratis is.'
Die hooligans die het reisbureau en die bus in de fik gestoken hebben is net zulk tuig als de 'doodschoppers'. Dus het is echt niet zo dat we alleen maar afgeven op de arme 'kut-marrokanen' hoor.
't Is alleen beetje toevallig dat het wel elke keer Marrokanen betreft als het om geweldsdelicten gaat.
Ben ik nu een racist?

-
OnlineBram
Exact.Ruben schreef:En dus kan je het wel schreeuwen maar draagt het niet bij aan de oplossing. Kansloos dus.Bram schreef:Ik ook, al blijft het apart en voor zover ik weet niet uitvoerbaar.Hielke schreef: Tekst hierboven van Emiel vind ik wel een plausibel antwoord Bram.
- Petrolhead Tom
Omdat die relschoppertjes alleen maar sociaal onacceptabel gedrag tentoon spreiden en het raar vinden dat de samenleving dat niet accepteert. Zeg je daar wat van of laat je ze de werking van regels zien steigeren ze als een malle. Het zijn volgens mij landloze kinderen. Ze voelen zich Marokkaan maar zouden het in hun "thuisland" nog geen dag volhouden omdat ze daar ook korte metten met dit soort gedrag maken en vinden het daarom kut dat de autochtone Nederlanden het tentoongespreide gedrag niet accepteert. Deze jongens weten niet hoe het hoort. Dat is ze nooit uitgelegd het is stoer om overal tegenaan te schoppen (kuddegedrag). Daar krijg je street credits bij je matties voor. Maar wanneer iemand ze uitlegt dat het zo niet langer kan steigeren ze en mijmeren ze over het "thuisland" want daar is alles goed.Metchu schreef:hoe kan dat?Bram schreef:Dat boek waar ik over sprak, trekt globaal dezelfde conclusies. Dit land en deze maatschappij niet als de jouwe ervaren en accepteren, met alle gevolgen van dien.
- Luco
En dus kan je het wel schreeuwen maar draagt het niet bij aan de oplossing. Kansloos dus.
Nee je kop in het zand steken en je schouders ophalen helpt, want dat doet een groot deel van de bevolking.
En dan zijn er ook nog idioten die zulke gasten willen helpen, want ze zijn zielig

Nog steeds geen antwoord gehad op de vraag wat er met ze zou gebeuren als ze in hun thuisland een grensrechter doodschoppen?
Laatst gewijzigd door Luco op 07 dec 2012, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Ze komen er hele vroege leeftijd al achter dat crimineel gedrag niet bestraft word in Nederland. De geneugten van crimineel gedrag zoals diefstal, beroving, afpersing, inbraak, heling smaakt als zoete taart. Crimineel gedrag is gewoon keihard inkomen, op jonge leeftijd al, resultaat veel status een aanzien in de groep. Kleine straatschoffies kijken daar tegen op. En de cirkel is weer rond.Hielke schreef:Ja Metchu, 'trap' 's af. Wie is er schuldig aan de falende integratie.
- Petrolhead Tom
Precies. Wanneer er vervolgens een Marokkaan burgervader van een grote stad wordt is dat een loser en verloochent hij zijn Marokkaanse cultuur.RVV schreef:Ze komen er hele vroege leeftijd al achter dat crimineel gedrag niet bestraft word in Nederland. De geneugten van crimineel gedrag zoals diefstal, beroving, afpersing, inbraak, heling smaakt als zoete taart. Crimineel gedrag is gewoon keihard inkomen, op jonge leeftijd al, resultaat veel status een aanzien in de groep. Kleine straatschoffies kijken daar tegen op. En de cirkel is weer rond.Hielke schreef:Ja Metchu, 'trap' 's af. Wie is er schuldig aan de falende integratie.