LED lampen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

LED lampen

Bericht door Tom » 04 dec 2012, 19:46

Ik heb in m'n woonkamer halogeen spotjes hangen... nu gaan die dingen nogal eens kapot gaan... nu kosten ze geen drol dus is dat geen ramp, maar ze hangen op 4,2 meter hoog. Gedoe dus met vervangen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met LED lampen?
Moet min of meer hetzelfde lichtbeeld en kleurtemperatuur hebben. Verder moeten ze dimbaar zijn met m'n bestaande dimmers. Lichtplan heb ik laten ontwerpen en daar werd LED mij afgeraden (niet mooi in woonkamer, kwaliteit niet geweldig omdat het allemaal uit china komt etc.) maar die dingen vervangen is ook geen porem, dus evt 1 zo'n lampje vervangen om te kijken of het wat is.

dvh

Re: LED lampen

Bericht door dvh » 04 dec 2012, 19:49

Geen ervaring.
Maar had een beetje hetzelfde advies gekregen voor de verlichting in mijn winkel.
Ik wilde ook graag led, gewoon.. omdat het goedkoop was dacht ik en goed licht gaf.

Maar het licht schijnt niet fijn te zijn om heel de dag onder te staan, en over de sfeer die het geeft zijn de meningen verdeeld.
Overigens scheen het ook best duur te zijn. De ledjes zelf niet, maar de units eromheen wel.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 dec 2012, 19:54

Ik heb ze in de winkel.

Prima spul, wel duur!

Tom

Bericht door Tom » 04 dec 2012, 19:57

dvh schreef:Geen ervaring.
Maar had een beetje hetzelfde advies gekregen voor de verlichting in mijn winkel.
Ik wilde ook graag led, gewoon.. omdat het goedkoop was dacht ik en goed licht gaf.

Maar het licht schijnt niet fijn te zijn om heel de dag onder te staan, en over de sfeer die het geeft zijn de meningen verdeeld.
Overigens scheen het ook best duur te zijn. De ledjes zelf niet, maar de units eromheen wel.
Ja ik heb hier wel LED lampjes in de gang hangen.. die zijn prima maar daar is kleurtemperatuur etc. wat minder een issue.
In de woonkamer heb ik ook wat dure designerlampen en lichtontwerp is zorgvuldig gemaakt dus ook zonde om dat weer te verpesten met LED licht wat niet erbij past. Maar goed beetje zelfde advies gehad als ik dus.. zegt ook wel wat.
Dat aanschaf duurder is vind ik trouwens niet zo erg... mits levensduur lang is en je er geen omkijken naar hebt...

KW

Bericht door KW » 04 dec 2012, 20:01

Heb een oom die nogal van het besparen is en heeft m'n pa dat ook een beetje aangepraat gekregen, dus hier zijn we ook aan het experimenteren geweest met ledlampen in de kamer. Maar ik kan je zeggen dat die er al een hele tijd niet meer hangen. Ook al zou het natuurlijk licht moeten zijn, je mist echt iets aan de kleur. Een gloeidraad geeft zo'n beetje alle golflengtes, een led kan dat zover ik weet niet. Het resultaat is wel dat de lampen aan zijn, en je ziet wel licht, maar het lijkt nog steeds donker.

Dus hoe vervelend het vervangen van die spotjes ook is zou ik toch proberen om massale aanschaf van leds uit te stellen tot de ontwikkelingen over x-jaar zo zijn dat dat opgelost is.

Enkele (verschillende) led-spotjes om te proberen kan altijd natuurlijk. Maar idd, nadeel is dat die dingen zo duur zijn dus dat 'even proberen' gaat wel een duur project worden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 dec 2012, 20:07

Tom schreef:Ik heb in m'n woonkamer halogeen spotjes hangen... nu gaan die dingen nogal eens kapot gaan... nu kosten ze geen drol dus is dat geen ramp, maar ze hangen op 4,2 meter hoog. Gedoe dus met vervangen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met LED lampen?
Moet min of meer hetzelfde lichtbeeld en kleurtemperatuur hebben. Verder moeten ze dimbaar zijn met m'n bestaande dimmers. Lichtplan heb ik laten ontwerpen en daar werd LED mij afgeraden (niet mooi in woonkamer, kwaliteit niet geweldig omdat het allemaal uit china komt etc.) maar die dingen vervangen is ook geen porem, dus evt 1 zo'n lampje vervangen om te kijken of het wat is.

Das nu ook toevallig; Bij de balie in mijn praktijk zaten ook haloGEEN lampen, met nadruk op GEEN licht, want steeds stuk, of door warmte ontwikkeling geen contact.

Kortom; we waren er zat van; LED licht op zelfde sterke en kleur.

Resultaat; FANTASTISCH.....................

Shakes

Bericht door Shakes » 04 dec 2012, 20:24

Ik weet volgende maand meer :)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 dec 2012, 20:28

Heb je 12v met trafo erachter of 230 gu10? Ik heb de 230 net vervangen voor led, philips masterled in warm wit, perfect licht, iets meer dan ik had, maar dan 4 watt ipv 35. Kijk eens op http://www.elektroschakelmateriaal.nl . Daar zit veel kennis en erg goede prijzen. De 230v waren 16,50, 12v is dubbel zo duur...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 dec 2012, 20:40

Philips Hue is net wat voor jou, heb ik ook. Is erg cool. :) Met je iPhone besturen.

Tom

Bericht door Tom » 04 dec 2012, 20:41

Hehe
Nee die lampen die van kleuren kunnen veranderen vind ik niks.
Net als ambilight tv's.. ik heb daar niks mee :)

Luco

Bericht door Luco » 04 dec 2012, 20:51

Led verlichting heb je tegenwoordig in allerlei kleuren en lichtintensiteit, als jij een speciaal lichtplan hebt gewoon diezelfde het plan aan laten passen door de juiste ledverlichting erbij te zoeken.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2012, 07:38

Ik heb dat probleem in de keuken dat steeds die halogeen lampjes sneuvelen.
Iemand een idee hoe dat kan?
Soms na drie weken gaat de eerste al kapot en dan langzaam worden het er steeds meer die de geest geven en er zitten er 18 van die krengen in.....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 dec 2012, 07:46

Dat hadden wij ook, maar de lampen waren niet stuk !

Halaogeen lampen bij ons een pin verbinding ( ik weet de goeie term even niet; bajonet fitting??) anyway, Door warmte uitzetting, lampje zakt en dus geen contact meer..........het licht ging ons uit, er tegen aan tikken, licht weer aan..............kortom............die zooi de deur uit :D

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2012, 07:49

Romo,

Dat probleem heb ik ook, ff tegen aan tikken en dan doen ze het weer maar uiteindelijk gaan ze dan toch kapot.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 dec 2012, 08:02

Sinds vorige week m'n winkel overgestapt naar compleet led. Investerinkje die ik er na 'n jaar al zeker uit zou moeten hebben. (Al denk ik dat dat twee jaar is )Warmteontwikeling is nul tov de halogeenspots , licht id op sommige momenten witter en feller, maar klanten vonden 't prima. Verder afwachten hoe lsng ze per stuk meegaan. Ik heb 3 verschillende types.

Verder nog geen ervaring.

wjn

Bericht door wjn » 05 dec 2012, 08:23

Downforce Hans schreef:Romo,

Dat probleem heb ik ook, ff tegen aan tikken en dan doen ze het weer maar uiteindelijk gaan ze dan toch kapot.
Hierzo hetzelfde probleem, de gloeispiraal brandt door. Als je er tegenaan tikt, maken de delen weer contact (smelten aan elkaar) en doet ie het weer een tijdje.

LED lampen zijn wel ideaal, maar 12V halogeen vervangen door LED weer niet. Dure oplossing, niet dimbaar met bestaande halogeendimmers etc. Je kan beter helemaal opnieuw beginnen (helaas), is misschien iets duurder, op de lange termijn beter.

Rebel

Bericht door Rebel » 05 dec 2012, 18:15

Downforce Hans schreef:Ik heb dat probleem in de keuken dat steeds die halogeen lampjes sneuvelen.
.....

Halogeenlampjes kunnen niet goed tegen frietenvet-damp...

KW

Bericht door KW » 05 dec 2012, 18:16

Rebel schreef:Halogeenlampjes kunnen niet goed tegen frietenvet-damp...
Dat snap ik, aangezien het al niet goed is om ze met blote vingers op het glas vast te pakken...

Rebel

Bericht door Rebel » 05 dec 2012, 18:21

LOL

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2012, 20:22

Rebel schreef:
Downforce Hans schreef:Ik heb dat probleem in de keuken dat steeds die halogeen lampjes sneuvelen.
.....

Jij als ervaringsdeskundige zal dat wel weten, maar is het bij jou niet gewoon het aggregaat wat zonder benzine staat.......je hoort dat wel meer van die gasten die op een autosloperij wonen.
Soms gaan door dat euvel hele oogsten naar de knoppen, maar dat zal jij ook wel weten... :mrgreen:

FrankS

Bericht door FrankS » 05 dec 2012, 21:56

:roflol:

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2012, 22:41

Downforce Hans schreef:
Rebel schreef:
.....

Jij als ervaringsdeskundige zal dat wel weten, maar is het bij jou niet gewoon het aggregaat wat zonder benzine staat.......je hoort dat wel meer van die gasten die op een autosloperij wonen.
Soms gaan door dat euvel hele oogsten naar de knoppen, maar dat zal jij ook wel weten... :mrgreen:
Die gasten rijden toch juist bmw en geen audi :tooth: :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 05 dec 2012, 23:18

Downforce Hans schreef:
Rebel schreef:
.....

Zei de "Corvette-rijder"..... :lol: :lol: ;-)

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2012, 23:24

Rijdt die weer dan :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 05 dec 2012, 23:43

LOL

Plaats reactie