BMW E46 320D (Onderhoud)
- Riceaux
BMW E46 320D (Onderhoud)
Aangezien er aardig wat kosten aan zitten te komen bij m'n huidige Seat Ibiza maar eens aan het oriënteren voor een andere auto. Ben die kleine hatchbackjes eigenlijk wel een beetje zat, mis toch een stuk comfort op de lange afstand en vooral ook ruimte. En eigenlijk wil ik al sinds ik m'n rijbewijs een BMW als daily hebben, echter nog nooit de stap gezet om er daadwerkelijk 1 aan te schaffen. Vaak genoeg gekeken en getwijfeld, maar vooral de verzekeringskosten hielden me tegen. De laatste tijd is m'n inkomen echter genoeg gestegen om dat probleem op te kunnen vangen. Dus nu besloten om begin volgend jaar een E46 diesel aan te gaan schaffen. Nu was ik in eerste instantie aan het kijken naar een 320D, maar tijdens m'n zoektocht is me opgevallen dat de aanschafprijzen van een 330D wel aardig in dezelfde regio zitten. Vandaar dit topic. Ik was benieuwd of 1 van jullie toevallig gebruikservaringen heeft met beide type's en mij advies kan geven. En ja het moet een diesel worden vanwege de km's die ik ga maken volgend jaar en het feit dat ik 20% korting krijg op diesel en niet op benzine. 

Laatst gewijzigd door Riceaux op 13 feb 2013, 13:04, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: M3P, 130i
Re: BMW E46 320D/330D
BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Aankoop advies E46
320D Touring Executive 2.0: wat goed is moet goed blijven:-)
Zoekfunctie
Aankoop advies E46
320D Touring Executive 2.0: wat goed is moet goed blijven:-)
Zoekfunctie
Laatst gewijzigd door indobesar op 04 dec 2012, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Een 6 is fijner, maar een 4 rijd een stuk voordeliger.. vooral bij kilometers maken scheelt het zomaar 20% in de brandstof kosten.
- Riceaux
Over de 320D had ik ook al genoeg gevonden. Maar het gaat me nu om het verschil tussen de 320D en 330D. En daar kan ik weinig over vinden helaas.
Jij hebt een 330D gehad toch? Hoe is die bevallen in de praktijk? En hoe liggen de onderhoudskosten in vergelijking met een 320D?Een 6 is fijner, maar een 4 rijd een stuk voordeliger.. vooral bij kilometers maken scheelt het zomaar 20% in de brandstof kosten.
- RVV
Ja heerlijke auto, ik heb er eigenlijk nauwelijks onderhoudskosten aan gehad. Tenminste geen serieuze problemen. Maar zuipen deed die wel voor een diesel!
- Riceaux
Ok dat is goed om te horen dat je er geen gekke dingen mee hebt gehad. Wat versta onder jij zuipen? En had je een handbak of een automaat?
- Niels
- Auto: Prius+
Ik vind een 330D eigenlijk niet eens zo heel veel fijner om eerlijk te zijn. De 320D is rap genoeg op de tussen acceleratie, is lichter, is zuiniger en voelt wat meer lichtvoetig aan.
De belofte staat om nog eens langs te rijden Riceaux maar momenteel zit ik aan de andere kant van de were....euh Nederland op cursus
De belofte staat om nog eens langs te rijden Riceaux maar momenteel zit ik aan de andere kant van de were....euh Nederland op cursus

- Riceaux
Hmm helemaal als de 320D gechipt is, is het verschil volgens mij niet zo groot. Of vergis ik me daar in?Niels schreef:Ik vind een 330D eigenlijk niet eens zo heel veel fijner om eerlijk te zijn. De 320D is rap genoeg op de tussen acceleratie, is lichter, is zuiniger en voelt wat meer lichtvoetig aan.
Geen probleem Niels, ga toch pas half/eind januari kijken/kopen.

- Niels
- Auto: Prius+
Nou, de 330d loopt (natuurlijk) smeuïger en qua koppel veel meer lineair waar de 320d veel meer het vermogen erin schopt (al is het zeker geen TDI qua karakter). Ook daardoor lijkt het dat de 330d wat op stoom moet komen iets wat een beetje log aanvoelt zeg maar. Tel daarbij het iets zwaardere sturen op......een 320d stuurt wel errug mooi hoor imho.
Qua geluid verder echt geen contest maar daar koop je toch geen diesel voor
Anyway, van chippen wordt ie niet echt smeuïger dus qua karakter breng je een 320d niet veel dichterbij. Qua snelheid wel maar ook een 330d kun je weer chippen natuurlijk. 
Qua geluid verder echt geen contest maar daar koop je toch geen diesel voor

- Riceaux
Als ik dit zo lees heb ik het idee dat een 320D beter bij mij past. Ik vind het juist wel fijn als het vermogen erin geschopt wordt ipv er rustig inrolt.Niels schreef:Nou, de 330d loopt (natuurlijk) smeuïger en qua koppel veel meer lineair waar de 320d veel meer het vermogen erin schopt (al is het zeker geen TDI qua karakter). Ook daardoor lijkt het dat de 330d wat op stoom moet komen iets wat een beetje log aanvoelt zeg maar. Tel daarbij het iets zwaardere sturen op......een 320d stuurt wel errug mooi hoor imho.
Qua geluid verder echt geen contest maar daar koop je toch geen diesel voorAnyway, van chippen wordt ie niet echt smeuïger dus qua karakter breng je een 320d niet veel dichterbij. Qua snelheid wel maar ook een 330d kun je weer chippen natuurlijk.
- Bart //M
Forummember Reind heeft beide gehad, je zou hem eens kunnen vragen. Hier een link naar zijn topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=20699
Die 330d van hem maakte echt serieuze stappen trouwens (279pk/550Nm na chippen)
Die 330d van hem maakte echt serieuze stappen trouwens (279pk/550Nm na chippen)
- MartijnGizmo
En met je 320d kun je nu ook gewoon bij VVT in Marum terecht! 

-
OnlineMartijn_bmw
Inderdaad een 330d voelt wat log en zwaar aan met rijden voornamelijk bij het snel nemen van mini rotondes etc maar het geluid van de 6 in lijn diesel vind ik echt super terwijl de 320d als een tractor klinkt en totaal niet mooi... Maargoed welk geluid is mooi is natuurlijk puur persoonlijk en ook per persoon verschillend of het je überhaupt interesseert...
Ook voor je mrb scheelt het nog wel wat
Ik zou voor de 330d gaan maar puur voor de sound voor het overige kan je eigenlijk beter de 320d pakken.
Zuiniger, lichter dus minder mrb, beter sturen, goedkoper etc
Ook voor je mrb scheelt het nog wel wat

Ik zou voor de 330d gaan maar puur voor de sound voor het overige kan je eigenlijk beter de 320d pakken.
Zuiniger, lichter dus minder mrb, beter sturen, goedkoper etc
- Riceaux
@Bart: Thanks! Zal hem even een berichtje sturen!
@Martijn: Heb al contact gehad met Johan
@andere Martijn: Heb nu inderdaad het gevoel dat ik beter voor een 320D kan gaan. Ben toch wel een echte rijder en heb dus liever een auto die wat beter stuurt dan een auto die goed klinkt. En t.o.v. de 1.9 TDi die ik nu heb kan het qua geluid al snel beter.
@Martijn: Heb al contact gehad met Johan

@andere Martijn: Heb nu inderdaad het gevoel dat ik beter voor een 320D kan gaan. Ben toch wel een echte rijder en heb dus liever een auto die wat beter stuurt dan een auto die goed klinkt. En t.o.v. de 1.9 TDi die ik nu heb kan het qua geluid al snel beter.

-
Wintervelgen en banden kopen? 
Lol. Nice man, wist t nauurlijk al!

Lol. Nice man, wist t nauurlijk al!
- Knot
Je wilt zuinig rijden, dus een 320d.
Je hebt mensen die een diesel kopen om zuinig te rijden.
Je hebt mensen die een diesel kopen voor het koppel.
Je hebt mensen die een diesel kopen omdat ze diesel moeten rijden.
Je hebt mensen die een diesle kopen omdat ze minder vaak aan de pomp willen staan.
Ik vind persoonlijk een x25tds het allermooiste klinken met slechts 143pk. Een x30d komt daar wel een beetje bij in de buurt. In jouw geval zou ik lekker voor een 320d gaan, de 150pk versie uiteraard en het blok veilig maken door de swirl flaps eruit te laten halen en meteen schoon te laten maken.
Je hebt mensen die een diesel kopen om zuinig te rijden.
Je hebt mensen die een diesel kopen voor het koppel.
Je hebt mensen die een diesel kopen omdat ze diesel moeten rijden.
Je hebt mensen die een diesle kopen omdat ze minder vaak aan de pomp willen staan.
Ik vind persoonlijk een x25tds het allermooiste klinken met slechts 143pk. Een x30d komt daar wel een beetje bij in de buurt. In jouw geval zou ik lekker voor een 320d gaan, de 150pk versie uiteraard en het blok veilig maken door de swirl flaps eruit te laten halen en meteen schoon te laten maken.
- PD power
Hoeveel km ga je rijden per jaar?
Wat is je verbuik met je huidige auto?
Wat is je verbuik met je huidige auto?
- Riceaux
@Erik: Daar hebben we het nog wel even over zodra ik daadwerkelijk een BMW hier heb staan. 
@Knot: Bij mij is de reden om diesel te rijden een combinatie van de dingen die jij noemt. Ik wil graag veel km's op 1 tank kunnen rijden, ik rij genoeg km's om diesel goedkoper te laten zijn dan benzine, het koppel van een diesel vind ik voor een daily heerlijk en ik krijg 20% korting op diesel en niet op benzine.
@PD Power: Verwacht zo'n 50k km per jaar te gaan rijden. Huidige verbruik is 1 op 18,5 gemiddeld. 1 op 20-21 op langere ritten. Echter kreeg ik toen nog geen korting op de diesel. Maar aangezien m'n vader recentelijk ook is overgestapt op diesel krijg ik er nu wel korting op.
Als ik dit zo lees zie ik eigenlijk geen 1 keer voorbij komen dat ik voor een 330D moet gaan.

@Knot: Bij mij is de reden om diesel te rijden een combinatie van de dingen die jij noemt. Ik wil graag veel km's op 1 tank kunnen rijden, ik rij genoeg km's om diesel goedkoper te laten zijn dan benzine, het koppel van een diesel vind ik voor een daily heerlijk en ik krijg 20% korting op diesel en niet op benzine.
@PD Power: Verwacht zo'n 50k km per jaar te gaan rijden. Huidige verbruik is 1 op 18,5 gemiddeld. 1 op 20-21 op langere ritten. Echter kreeg ik toen nog geen korting op de diesel. Maar aangezien m'n vader recentelijk ook is overgestapt op diesel krijg ik er nu wel korting op.

Als ik dit zo lees zie ik eigenlijk geen 1 keer voorbij komen dat ik voor een 330D moet gaan.
- Martin van der Zwaard
Ga voor een 330D.
- RJK
Ik heb al aardig wat kilometers E46 320d ervaring achter de rug (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=26916) en het is een heerlijke daily. Qua geluid is het een trekker ja, maar zelfs mijn 136pk versie is voldoende rap. Heb 'm wel laten chippen.
Vwb de 330d, geen ervaring. Heb er wel naar gekeken tijdens mijn zoektocht naar een leuke E46 diesel maar twee verhalen hielden mij tegen. Zowel een kennis met een 530d als een kennis met een 730d kregen te maken met een defecte inspuitpomp. Pomp stuk, verstuivers stuk => reparatie van enkele duizenden euro's. Zou kunnen dat zij pech gehad hebben natuurlijk. Maar nu, 60k probleemloze km's verder met de 320d verder denk ik dat de keuze juist is geweest.
Vwb de 330d, geen ervaring. Heb er wel naar gekeken tijdens mijn zoektocht naar een leuke E46 diesel maar twee verhalen hielden mij tegen. Zowel een kennis met een 530d als een kennis met een 730d kregen te maken met een defecte inspuitpomp. Pomp stuk, verstuivers stuk => reparatie van enkele duizenden euro's. Zou kunnen dat zij pech gehad hebben natuurlijk. Maar nu, 60k probleemloze km's verder met de 320d verder denk ik dat de keuze juist is geweest.
-
- Auto: Etron GT
Ik heb sinds circa 2,5 jaar een 320d uit 2004 (één van de laatsten, 150pk met veel opties) met nu ruim 240k km op de teller. Tot nu toe circa 70k km probleemloos mee gereden. Inderdaad wel de tips in het topic volgen, met name de swirl flaps kunnen grote problemen veroorzaken.
Brandstofverbruik is met de 17" zomerbanden circa 1 op 16.5, op de 16" winterbranden haal ik 1 op 17.5. Op lange afstanden ook wel eens 1 op 20 gehaald, maar de laatste zes maanden in Parijs (ivm werk, alleen stadsverkeer/files) is het 1 op 10 geworden.
Nog een tip: zoek er 1 met sportstoelen. Die zitten geweldig! Proefritten in een versie met de gewone stoelen vielen zeer tegen. Met name op lange afstanden (en die zul je wel maken met 50k km per jaar) echt een enorm verschil!
Dan nog over de 330d, heb ik ook in gereden. Sleurt er behoorlijk aan, met handbak valt het verbruik nog wel mee (1 op 15 denk ik wel haalbaar), maar met de automaat zul je denk ik eerder ronde de 1 op 10 á 1 op 11 uitkomen. Dan komt het omslagpunt van de diesel wel een stuk hoger te liggen, met daarbij nog de risico's op kapotte turbo of hogedrukpomp. Denk ook aan hogere belasting (1 gewichtsklasse hoger) en hogere verzekeringspremie.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn 320d, kijk stiekem wel eens naar een opvolger en zou dan ook wel een 6-cylinder willen hebben. Maar inmiddels is de afschrijving op de 320d minimaal en hij is probleemloos, dus hou ik hem nog maar een tijdje!
Brandstofverbruik is met de 17" zomerbanden circa 1 op 16.5, op de 16" winterbranden haal ik 1 op 17.5. Op lange afstanden ook wel eens 1 op 20 gehaald, maar de laatste zes maanden in Parijs (ivm werk, alleen stadsverkeer/files) is het 1 op 10 geworden.
Nog een tip: zoek er 1 met sportstoelen. Die zitten geweldig! Proefritten in een versie met de gewone stoelen vielen zeer tegen. Met name op lange afstanden (en die zul je wel maken met 50k km per jaar) echt een enorm verschil!
Dan nog over de 330d, heb ik ook in gereden. Sleurt er behoorlijk aan, met handbak valt het verbruik nog wel mee (1 op 15 denk ik wel haalbaar), maar met de automaat zul je denk ik eerder ronde de 1 op 10 á 1 op 11 uitkomen. Dan komt het omslagpunt van de diesel wel een stuk hoger te liggen, met daarbij nog de risico's op kapotte turbo of hogedrukpomp. Denk ook aan hogere belasting (1 gewichtsklasse hoger) en hogere verzekeringspremie.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn 320d, kijk stiekem wel eens naar een opvolger en zou dan ook wel een 6-cylinder willen hebben. Maar inmiddels is de afschrijving op de 320d minimaal en hij is probleemloos, dus hou ik hem nog maar een tijdje!
- Riceaux
Waarschijnlijk ga ik voor een 136 pk versie. Hoor van meerdere mensen dat deze blokken onverwoestbaar zijn bij goed onderhoud. En dat is wat ik zoek. Qua verbruik verwacht ik uit te komen op 1 op 17 gemiddeld. Rij inderdaad vooral lange afstanden. En stoelen zijn wel te wisselen toch? Wil de auto toch helemaal naar m'n eigen smaak maken. Dus bij het uitzoeken van een exemplaar gaat het me vooral om de technische conditie van de auto. Maar als ik het goed begrijp uit de verhalen is een 330D niet echt de moeite waard als je de extra kosten meerekent. Plus dat ik sowieso een handbak wil en 330D's met handbak staan niet echt veel te koop. Automaat past wel meer bij het karakter van de auto, maar niet bij mij.
Bedankt voor jullie adviezen! Nu nog even wachten op reactie van Reind, misschien kan hij me nog aan het twijfelen brengen, anders zien jullie begin volgend jaar vanzelf een mijn auto topic verschijnen van een 320D.

-
OnlineWJ
Mijn ouders hebben een 136pk 320d gehad en een 204pk 330d, beide handbak.. Die 330d rijd zo'n 330duizend keer fijner... En dat ding rijd ook gewoon makkelijk 1op 17. Draait bijna geen toeren op de rijksweg. Bij 200 draait dat ding iets van 3300rpm geloof ik..
Die 330d is echt een beul.
-
OnlineMartijn_bmw
330D is als handbak inderdaad wel redelijk zuinig maar als automaat is het 1 op 12-13...
- Paskal
- Auto: meerdere
Dat de 330d een beul is ben ik met je eens, maar dat verbruik heb je zeker afgelezen van de boordcomputer? De 71 personen die hier hun verbruik exact bijhouden komen met hun handgeschakelde 330d op 1:14,2. Dit lijkt me wat realistischer dan de wel erg positieve 1:17WJ schreef:Mijn ouders hebben een 136pk 320d gehad en een 204pk 330d, beide handbak.. Die 330d rijd zo'n 330duizend keer fijner... En dat ding rijd ook gewoon makkelijk 1op 17. Draait bijna geen toeren op de rijksweg. Bij 200 draait dat ding iets van 3300rpm geloof ik..