2012 Renault Mégane RS test

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
mrbbs

2012 Renault Mégane RS test

Bericht door mrbbs » 15 aug 2012, 23:08

Na maanden een echte "rage" te zien ontketenen wou ik eigenlijk ook wel eens wat de buzz nu was rond een Mégane RS.
Ik had al eerder met producten van Renault Sport gereden zoals een Clio Phase III RS Cup én de vorige Mégane II RS.
De eerste is mij altijd als een erg prettige herinnering bij gebleven, die laatste echter was altijd een ontgoocheling voor mij geweest.

Deze week kreeg ik voor een uurtje de sleutels van de nieuwe Mégane RS. Zonder verkoper mee of iemand die mij zou afhouden om een volledige indruk op te doen. Ik had op voorhand de nodige testbaantjes verkend. Zo kom je niet voor verrassingen te staan: deze tijd van het jaar durft er wel nog eens onverwacht veel stof op de weg liggen.

De eerste indruk kwam er niet zo vlot, door het centrum vond ik nog niet meteen een goed gevoel in de wagen. Het voelde ook helemaal niet bijzonder aan, in die mate dat ik dacht in een gewone Renault onderweg te zijn. De auto voelde vooral groot aan en biedt zeker in de stad weinig oempf...

Het testparcours bestond uit smalle hobbelige wegen bestaande uit vlak beton, erg versleten asfalt met putten in de weg en een stuk vrij nieuw en erg glad asfalt. Een leuk parcours van een 4-tal km met zowel korte 2e versnellingsbochten maar ook spannende S-bochten die goed in 3e versnelling konden worden genomen. Het asfalt stuk is een hoge snelheids sectie waar je 170 aantikt en die afgescheiden worden met 2 verhogen in de weg (één voor een spoorweg) die onmiddellijk worden gevolgd door een 3e versnellingsbocht die erg glad is. Een uitstekende gelegenheid dus om de Mégane RS aan de tand te voelen.

De eerste indruk was zoals in die van het woord "indrukwekkend": het gas ging in zijn 2e versnelling er vol op en de wagen trok zich licht driftend door een gladde linkse bocht. Het straffe was niet alleen de "surge" van de acceleratie maar ook de lijn die wagen behield in de bocht, dit ondanks zijn spinnende voorwielen.
Aangekomen op de sectie met slecht asfalt met putten was het tijd om te voelen hoe de Mégane het op echt slechte wegen zou doen. De ophanging was op alles voorbereid: een eerste keer afsnijden van de weg gevolgd door een serieuze bobbel in de weg bij het uitkomen van de weg verteerde die weergaloos. Doortrekken door de derde versnelling om daarna flink af te remmen tot een korte linkerbocht waar je de bocht wat moet afsnijden bij het ingaan van de bocht en die vervolgens behoorlijk on-camber gaat bij het uitkomen. Het is een bocht die je uit natuurlijke reflex in zijn 2 zou nemen, maar die eigenlijk gewoon in zijn 3 kan worden genomen door het serieus oplopen van de weg bij het uitkomen. Een erg bijzonder gevoel toch daar er ook op dat stuk toch wat putten zitten in de bocht zelf. Voldoening alom na de bocht want het geeft je die adrenaline rush waarvoor we het doen.
Tijdens dit stuk viel mij vooral op dat de wagen toch een stuk breder uitgelijnd staat, ook door de bolle wegen moet je het stuur toch wel bijzonder goed vasthouden. Deze wagen bestuur je niet met één hand.

Het volgende stuk zijn enkele combinatie S-bochten waar je toch aan een 90-100kms ingaat. De Mégane toont hier zijn uitstekende grip op snelheid. Het zijn toch behoorlijke G-krachten dat op je afkomen maar ook hier stelt de Mégane niet teleur. Zolang je de bochten met gas instuurt en ook de gas onderhoud kom je zeker niet voor verrassingen te staan.
Ook deze snelle combo's stuur je met het grootste gemak in, de achtertrein blijft bij gas onderhouden altijd in lijn. Op dat moment voelt het chassis erg in balans. Heb je bij het insturen van de bocht echter iets teveel snelheid dan doe je er goed aan rekening te houden met de achterkant want die wil dan wel eens een stapje opzij zetten wanneer ESP is uitgeschakeld.

Uiteindelijk waren we klaar voor de laatste sectie van het parcours, op acceleren op zeer glad asfalt. Hier merk je dat de Mégane toch enige moeite heeft om zijn 265pk op de grond te houden, er is behoorlijk wat wielspin en je voelt vooral hier krachten van het sper in het stuurwiel. Ook hier is de boodschap steeds met 2 handen te sturen. Je voelt niet alleen de auto beter aan maar je kan natuurlijk ook sneller reageren mocht er iets onverwacht gebeuren. Het op-acceleren is erg gaaf, de 4 cylinder turbo doet mij enigzins denken aan de motor uit de Mitsubishi EVO. Erg krachtig, die zeer makkelijk in zijn toeren klimt. De versnellingsbak en koppeling zijn perfect op elkaar afgestemd. Altijd precies zodat je je volledig kan contentreren op de inputs. Ook het koppel en hernemingen zijn erg goed. Vlot klimmen we tot 160-170 waarna we fel moeten afremmen tot 80 kmh om een bult over de weg met de 4 wielen aan de grond te kunnen nemen. Net voor de bult ligt een lichte knik naar links waarbij je volop in de remmen gaat net voor de linkse. De ABS moet hier hard werken en nadat er 30kph is afgeremd moet je behoorlijk links sturen. Hier verraste de Mégane mij met behoorlijk wat overstuur, de kont kwam wel 50cm opzij. Op die momenten ben je blij dat je 2 handen aan het stuurwiel hebt en je op gepaste wijze het overstuur kan opvangen. Op die momenten kan je dan het beste wat gas onderhouden én eventueel van rechts naar links remmen overgaan om verder de snelheid uit de wagen te halen. De spoorweg dien je vervolgens licht rechts sturend over te steken om daarna toch een kwartstuur extra te geven om de volgende rechts-links combinatie aan te vatten. De rechter gaat prima waarbij je toch wat onderstuur hebt (+/- 80kph), de linker moet je vervolgens met wat licht gas onderhouden insturen. Die bocht is nog wat moeilijker daar de weg hier niet alleen off-camber ligt, maar ook op het einde sluit. Boodschap is dus om niet overmoedig gas te geven na de apex want voordat je het weet heb je wegdek te kort. Na deze bocht hebben we het rondje afgewerkt en kan de riem eraf. Ook de remmen zijn wel blij, want ondanks dat ze het wel uithouden voel je wel dat ze het moeilijk hebben. De Mégane blijft een relatief zware auto. Tevens zouden de remmen wat minder bekrachtigd mogen zijn: een beter gevoel in het rempedaal zou verrassingen zoals abrupt uitbreken zeker kunnen verminderen.

Even uitbollen om even te reflecteren over deze wagen, mijn beleving vind je in het kort geschreven verslagje hierboven.

Conclusie: ongetwijfeld de beste en snelste FWD die je op vandaag kan kopen. Je betaalt ook puur voor wat je verlangt van deze wagen: rijplezier en de voldoening om deze wagen te proberen temmen. Met ESP af heb je er toch wel een kluif aan. Als beginnend of gevorderde autoliefhebber zou ik de auto zeker leren kennen met ESP aan. Vooral op snelle stukken waar je over een bult rijdt of waar je remmend een bocht moet insturen kan de achterkant gevaarlijk zweverig worden of kan de achterkant behoorlijk uitbreken. Be aware!
Zelf ben ik niet de persoon die veel om het design van een auto geeft.
De wagen spreekt me zelf niet aan, exterieur is de voorkant wat mooier geworden dan de vorige maar daar blijft het ook bij. De binnenkant is functioneel en misschien wel wat te luxueus voor wat je in een hot-hatch verwacht. Als je het interieur nu aftoetst met wat je kreeg in een Clio Williams en daarna in een Clio Ragnotti.. wel dan begrijp je waarom deze wagen eigenlijk wel te zwaar is geworden. Met 100-150kg eraf zou dit de voldoening exponentieel verhogen. Waar blijft die R27.R nu?
Daarom gaat mijn voorkeur nog steeds naar de laatste generatie Clio RS Cup. Laat duidelijk zijn dat het lagere gewicht (al moet ik toegeven dat de Clio's met de jaren ook geen lichtgewichten meer zijn) mij nog steeds laat kiezen voor de Clio, maar ik ben wel tenvolle bewust van de kwaliteiten en de capaciteiten van deze Mégane RS!

Macboy

Re: 2012 Renault Mégane RS test

Bericht door Macboy » 17 aug 2012, 00:00

Mooi verslag ! Jammer geen fotos. Maar waar plaats je de R26-R ?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 aug 2012, 00:28

Heerlijk verslag, doe je goed :wave:

Zag er gisteren weer één rijden en ik vind het echt een indrukwekkende verschijning.

sitechris
Auto: BMW M2 (G87)

Bericht door sitechris » 01 dec 2012, 17:57

Vandaag heb ik gereden met de Megane RS 2012. Ik had vooraf wat twijfels bij de auto. Niet over de rij-eigenschappen, maar wel over comfort. Fijn sturen is 1, maar je moet wel een minimale hoeveelheid comfort hebben. En dat hoor je vaak over de Megane RS, hij is spijkerhard.

Vandaag heb ik dus gereden in een Megane RS. En eentje in de meest heftige setting. Dus met verlaagd cuponderstel (inc mechanisch sper), 19 inch velgen en Recaro sportstoelen. En ik ben zeer positief verrast over deze auto. Ja....de auto is hard. Maar hij vangt klappen en oneffenheden wel goed op. Ja hij is wat harder als mijn Golf, maar mijn vorige BMW 130i was echt wel even 4 tandjes steviger. Dus dat minpunt is van tafel.

En laat me over 1 ding duidelijk zijn! Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit in een auto gereden die zo lekker rijdt. Alles klopt aan deze auto. Na rustig warmrijden zijn we even wat binnendoor weggetjes op gaan zoeken. Het was vanochtend wat vochtig en dat is in combinatie met 265 pk op de voorwielen meestal een recept voor kansloos onderstuur. Niet in deze Megane. Zelfs bij vochtig wegdek kun je in de bocht nog op het gas staan. Het mechanische sper trekt je gewoon de bocht door. Je voelt die correcties gewoon in je stuur. Heel apart, maar heel effectief.

Niet alleen het stuurgevoel, maar ook het onderstel is geweldig. De auto is prachtig in balans. Ook de zitpositie is top. Sterker......de Recaro's zijn de beste stoelen waarin ik ooit heb gezeten. Geweldige stuurmansauto. Ik vind mijn Golf GTI ook een fijne auto, maar de Megane RS is als hot-hatch echt duidelijk scherper. Het is gewoon een verkapte sportauto, zo voelt hij aan. Ook het schakelen en koppelen gaat wat zwaarder, maar wel heerlijk. Klik-klak en gaan met die banaan.

Dan het motorische gebeuren. Onder de kap een 2-liter turbo met 265 pk en 360 nm. Onderin soepel maar niet het brachiale koppelgeweld van de (gechipte) GTI. Het karakter van het blok zit wat tussen de turbo en atmo in. Je moet echt de motor op toeren houden om het maximale eruit te halen. Boven de 4000/5000 toeren toename van power. Een diudelijk ander karakter als mijn huidige GTI. Veel sportiever. Wel merk je dat power iets minder is als in mijn huidige Golf. Hij mist net even die extra oempf. Gelukkig oplosbaar, via Renault Sport dealer Kerckhof Visser kun je hem laten tunen. Krijg je ongeveer 30 pk erbij en 50 nm. Precies genoeg om dat scherpe randje in prestaties terug te krijgen.

En hoe klinkt hij? Heel erg gaaf! Deze Megane RS had de standaarduitlaat en dat was al een feestje. Vooral boven de 4000 werd je getrakteerd op een geluid wat een kruising is tussen een agressieve brul en het geluid alsof hij de hele wereld via de in/uitlaat naar binnen zuigt. Heel apart! Als je wel eens op de Ring bent geweest en de RS gehoord hebt weet je wat ik bedoel. Heel gaaf, bij gas loslaten hoor je de uitlaten heerlijk ploffen. Geweldig!

Overigens levert K&V ook een Milltek uitlaat en die klinkt (zo zag ik vorige week op een Autoweek filmpje) echt fantastisch. Die gaat er uiteraard op.

Heeft de auto minpunten? Eigenlijk nauwelijks. Het interieur is niet overtuigend premium, maar lelijk is het niet. De auto is natuurlijk niet erg ruim, maar dat boeit me sowieso niet. Wellicht dat andere mensen hem te hard geveerd vinden, maar ik kan er prima mee leven. Minpuntje is dat met alle BPM, BTW verhogingen en opties de teller toch nog wel aardig oploopt. Aan opties/mods ben je zo nog even 10k kwijt. Dat is wel even slikken. Maar de auto is het wel waard. Overall conclusie. Als de inruil goed is en mijn vriendin kan overweg met de auto (lees: met comfort) dan gaat de Megane RS hem dus gewoon worden.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 dec 2012, 18:10

klinkt goed, meer RS dan GT :df:

Luca

Bericht door Luca » 01 dec 2012, 18:36

Leuk om te lezen!!

Heb toevallig een optie op een RS 250. Goed om te lezen dat iemand met een GTI 6 (bijna) kiest voor een RS 265 ipv de GTI 7 :thumbup:

Het forum wordt snel gevuld met meerdere RS :D

Luco

Bericht door Luco » 01 dec 2012, 18:59

sitechris schreef: Gelukkig oplosbaar, via Renault Sport dealer Kerckhof Visser kun je hem laten tunen. Krijg je ongeveer 30 pk erbij en 50 nm. Precies genoeg om dat scherpe randje in prestaties terug te krijgen.
.

Met alle respect voor VKV, maar nooit door VKV laten doen maar door fastchip, is eigenlijk de enige in nederland die renault op maat chipt.

sitechris

Bericht door sitechris » 01 dec 2012, 19:09

VKV stuurt je door naar Fastchip in Goes. Voor overigens maar 500 euries. Inc rollerbank.

Luco

Bericht door Luco » 01 dec 2012, 19:12

sitechris schreef:VKV stuurt je door naar Fastchip in Goes. Voor overigens maar 500 euries. Inc rollerbank.

Dan is het een aanrader :lol: :thumbup:

wim breman

Bericht door wim breman » 01 dec 2012, 21:27

Leuk om te lezen dat de ervaringen super zijn, ik ervaar dat nu anderhalf jaar al zonder enig probleem.
De mijne heeft een grotere intercooler van K-tec en de Milltec uitlaat, de chipkuur bij Fastchip kostte mij overigens via VKV € 399,00
De chipkuur samen met uitlaat en intercooler resulteerde volgens de rollenbank in 287pk en 380Nm.

sitechris

Bericht door sitechris » 01 dec 2012, 22:00

Is dat vermogen op de wielen of motorvermogen?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2012, 13:34

Aan de wielen neem ik aan, anders zou het een tegenvallend resultaat zijn; zeker icm grotere intercooler en de uitlaat.

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 13:35

Goes meet altijd aan de wielen.

Maar dan nog, 37 pk winst met alleen intercooler en uitlaat vind ik niet slecht.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 dec 2012, 13:38

En een chip op maat.

wim breman

Bericht door wim breman » 03 dec 2012, 09:33

De meting is aan de wielen.
Ik heb bewust voor een stage 1 gekozen vanwege het koppel.
De standaart RS koppeling kan een koppel van meer dan 400Nm niet aan.
Er is eerst een meting zonder chip gedaan en daar kwam aan de wielen 229 pk uit dus is het verschil incl. intercooler en uitlaat 58 pk en dat is zeer fraai naar mijn idee.
Uiteindelijk zeggen die peekaas mij niet veel, het gaat erom hoe de auto nu presteert en daar ben ik zeer tevreden over.
Kort geleden in Duitsland nog met een Cayman S aan het sporten geweest en de RS loopt er gewoon op snelheid voorbij.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 03 dec 2012, 10:14

Voor de driveability is koppel ook belangrijker dan PK's. Icm de uitlaat zal de spoolup ook eerder zijn, dus dat maakt het alleen maar beter.

Plaats reactie