BMW M135i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW M135i

Fail!
8
8%
Gaaf
40
40%
Liever een oud model 130i zonder turbo's
13
13%
Ik spaar wel door voor een 1 M Coupé
17
17%
Ik wacht wel tot er een 'echte M' op basis van de 1 Serie komt
3
3%
Face lift?! Yeahhh bring it on
6
6%
Gelukkig komt de 4 serie Coupe er aan
12
12%

Totaal aantal stemmen: 99

Leen

Re: BMW M135i

Bericht door Leen » 29 nov 2012, 08:04

ik heb er inderdaad veel te kort ingereden om er een mening over te geven , eerste indruk van het rijgedrag was echter gewoon goed .
ben echter niet in de markt voor een m135i omdat het model me simpelweg niet aanspreekt , toen hij aankwam rijden en ik van boven af uit mijn kantoor er naar keek , vond ik het een gewone 1 serie met "iel" aandoende 18"velgen . ik miste de prononcerende uitgeklopte achter wielkasten .
maar als allrounder en dailydrive met die zeer potente 320pk 6 pitter , misschien wel veel beter als de niet perfecte maar wel uitdagendere 1M .

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 08:15

Ik denk dat 't korte verslag van Leen eigenlijk nog duidelijker is wat 't is. Een boring Q car met 'n groot hart. Chris Harris zei ook al zoiets: Zo'n snel en goed ding in het meest boring jasje. Goed 'verhaal' Leen.

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2012, 08:41

En hoe oordeelde het Hof? Levenslang blijven dromen of 3 jaar voorwaardelijk eraan vast.LOL
Nominatie, voor grappigste opmerking van 2012 :roflol:

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2012, 08:50

Macboy leuk verslag, maar ik vind dat je wel wat snel over de in jouw ogen slechte besturing heen stapt. Het daarna volgende superlatieven verslag neem ik dan toch een beetje met een korreltje zout. Voor alle duidelijkheid ik heb geen mening over de besturing want ik ken het niet uit eigen ervaring. Maar als je er zo kritisch er over bent dan ben je kritisch over het meest essentiële van een BMW, namelijk datgene waar BMW in uitblinkt. De besturing. Als die in de basis al verneukt is (zoals jij schrijft) dan zou ik de rest van de auto ook niet meer kunnen waarderen.

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 08:54

Het logo maakt alles weer goed :kikker:

Nee geintje, leuk uitgebreid verslag :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2012, 09:02

Ooit stond ik op het punt om een e60 530i te kopen. Alles klopte aan de die auto alleen had die in mijn ogen ook een vage besturing. Of het door het stuursysteem kwam? Geen idee maar het voelde toe naam zoals Mcboy het omschrijft. Ik heb die auto om die reden toen ook laten staan.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2012, 09:05

Kan zo'n auto niet gewoon zonder actief sturen besteld worden ?

Rupie

Bericht door Rupie » 29 nov 2012, 09:12

Macboy schreef: Ik zal in het navolgende dan ook mijn eigen visie geven vanuit mijn eigen ervaring en vanuit datgene wat voor mij belangrijk is. Daarbij kan ik wel zeggen dat ik al ongeveer 1200km in de 1M heb gereden. Dus vanuit die ervaring weet ik dus waar ik over praat.

Lol!

In de demo zaten elektrische stoelen en de verstelling daarvan spreekt mij zoals ik had verwacht heel erg aan.

:thumbup:

Wat meteen opvalt is het sublieme motorgeluid: ja mensen de auto klinkt echt verslavend geweldig ! Onderin een geweldige bastoon en bovenin een echte racy sneer, scherp als een mes en begeleid door een middentoon waar je steeds van wil genieten. Als je geen gas geeft klinkt de motor zeer stil. Prachtig staaltje van design bij de audio afdeling. Daarbij komen er heerlijke plofjes uit de uitlaat en bij terugschakelen geeft de auto zelf een dot gas. Ik kan niet anders dan het geluid van de auto een 10 te geven. Erg subjectief maar ik praat hier dan ook vanuit mijn eigen beleving.

Die indruk had ik ook al vanuit de filmpjes, top.

Het was regenachtig weer dus ideaal voor de drifters onder ons maar niet ideaal om de grenzen van de banden te leren kennen. Het is dus niet makkelijk om hier duidelijke conclusies te trekken: wat ik wel kan vertellen is dat op die paar punten waar ik wel vol heb kunnen gaan de auto werkelijk kleeft op het asfalt. De grip van de banden is echt ongekend en de auto voelt ontzettend stabiel aan. In klaverbladen merk je hier absoluut dat de auto stabieler aanvoelt dan de 1M vanwege de massa en langere wielbasis. De 1M voelt hier wat speelser aan natuurlijk. Maar de M135i komt hier meer in de buurt bij de M3. De rechtuit stabiliteit zal vooral boven de 200 merkbaar in het voordeel van de M135i zijn. Zeker als de 1M met de standaard dempers is uitgerust.

Niet anders dan ik had verwacht. Daarmee valt er misschien wel heel veel voor de M135i te zeggen..

Qua vermogen zal duidelijk zijn dat de M135i weinig onder doet voor de 1M. Ik denk zelf dat de 1M iets sneller zal zijn maar in de praktijk valt dit mee. Het zullen de cijfertjes achter de komma zijn. Wat echter wel meteen opvalt is dat de karakteristiek van de M135i de N54 veel meer benadert dan de 1M. De 1M heeft duidelijk last van een turbogat. Op het moment dat je gasgeeft moet de motor altijd even kort nadenken voordat de hel daadwerkelijk losbarst. In de M135i is er totaal geen turbogat. De ingenieurs van BMW kan je hier alleen maar een diepe buiging voor geven. Hoe ze het gedaan hebben is mij een raadsel maar de M135i hangt aan het gas alsof zijn leven ervan afhangt ! De gasrespons is voor mij persoonlijk zodanig goed dat ik geen enkel voordeel meer zie voor een atmosferische motor. Natuurlijk ben ik turbos gewend vanwege mijn diesel ervaring en de GTI waarin ik heb gereden maar probeer het eens en vorm je eigen mening. Veel beter dan dit wordt het niet.

Leuk om te weten. Geen ervaring met de 1M dus dat is een nieuwtje voor mij. :thumbup:

Het schakelen gaat sneller dan je eigen schaduw. Sensationeel. Superlatieven schieten tekort. Het is werkelijk een vorm van verslaving om stil te staan, dan vol gas te geven en te schakelen bij 7000 toeren totdat je op illegale snelheden zit en dan weer af te remmen tot stilstand om alles nog eens over te doen. En nog eens. En nog een laatste keer. Ach stiekum zelfs nog een keertje.

Herkenbaar mbt het willen genieten van de auto, zelfde ervaring met de 130i als daily.

Conclusie: echt iets voor mij.

Let's hope so!

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 09:17

RVV schreef:Macboy leuk verslag, maar ik vind dat je wel wat snel over de in jouw ogen slechte besturing heen stapt. Het daarna volgende superlatieven verslag neem ik dan toch een beetje met een korreltje zout. Voor alle duidelijkheid ik heb geen mening over de besturing want ik ken het niet uit eigen ervaring. Maar als je er zo kritisch er over bent dan ben je kritisch over het meest essentiële van een BMW, namelijk datgene waar BMW in uitblinkt. De besturing. Als die in de basis al verneukt is (zoals jij schrijft) dan zou ik de rest van de auto ook niet meer kunnen waarderen.
Dit is Ilja die geen BMW rijdt van huisuit Rico. Het sturen is 'n DEEL waarin BMW uitblinkt. Het gaat om hoe de neus dan instuurt Rico. Of dat nou licht/remote of zwaar voelt, daaraan valt te wennen, zeg ik uit ervaring.
Maar een BMW stuurt IN na de stuuropdracht. De feeling is al veel over geschreven, het gaat om de som der delen, wat heb ik aan een 'uitmuntende' feeling als dat teniet wordt gedaan door hakkende voorwielen omdat ze hun pk's niet kwijt kunnen?

Een WRC auto bijv met forse stuurbekrachtiging stuurt zeer licht ongeveer simulationlike begreep ik.

Het besturingsGEVOEL is in het begin 'n puntje, maar de auto STUURT er niet minder om. Ook de F30 is voor zijn klasse het scherpst op de neus....

Iedereen vindt bij elke (goed) auto wel 'n stok om mee te slaan. Turbolag, besturing, binnenruimte, koplampen, prijs, tractieproblemn bij fwd etc etc. De perfecte auto bestaat niet. Een F40 niet 'n MacLaren F1 niet, een Phsantom of Maybach niet.

Snap je?

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 09:21

dvh schreef:Kan zo'n auto niet gewoon zonder actief sturen besteld worden ?
Nee.

@Rico, een E60 530i is 'n boot eerste klas.Dat is wat je ook voelde.... Appels en peren met 'n F30 laat staan met 'n F20/21 M135i. Hij zal dat AFS gehad hebben.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 09:29

Ik had gwild dat ik zelf even had gereden, of Hielke of Andre wat betreft het rijden, maar so be it. Nu moet ik 't doen met Chris Harris' betoog, Sportauto's verhaal etc....

:banging:

Rupie

Bericht door Rupie » 29 nov 2012, 09:49

Robin man houd eens op. Je hebt de auto gekocht en je gaat er zo meteen van genieten.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 09:50

Klopt, maar dat 'geneuzel' van Rico wilde ik even nuanceren. :tooth: Zo ging het ook met atmo vs turbo etc.

:coffee:

(Misschien dat ik baal dat ik gisteren niet heb kunnen rijden :bag: )

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 09:56

Robin, begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat je erg fanatiek je keuze verdedigd.
Het maakt toch geen donder uit wat je kiest, er zullen altijd zeurpieten zijn die iets anders hadden gekozen.

Schijt aan hebben, het is jouw geld en jouw keuze :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2012, 09:58

Luco schreef:Robin, begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat je erg fanatiek je keuze verdedigd.
Het maakt toch geen donder uit wat je kiest, er zullen altijd zeurpieten zijn die iets anders hadden gekozen.

Dus iedereen die iets anders koopt dan een BMW is een zeurpiet? Mooi, we hebben je bijna om! ;-)

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 10:01

Snipe schreef:
Luco schreef:Robin, begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat je erg fanatiek je keuze verdedigd.

Dus iedereen die iets anders koopt dan een BMW is een zeurpiet? Mooi, we hebben je bijna om! ;-)

:tong: :tong:
Nee hoor, ikzelf zal nooit en te nimmer een bmw kopen, maar als een ander er blij mee is, is het goed toch.
Snap nooit waarom je je eigen aankoop zou moeten verdedigen.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 10:16

Klopt hoor Luco. :bag:
Maar 't is toch 'n discussieforum. En als 't over besturing gaat wil ik daar even wat over kwijt. En oh boy, ik ken de VELE tekortkomingen van de M135i echt wel en zie dat ook natuurlijk.

Maar als het om rijden etc gaat wil ik me graag in de discussie mengen. Koplampen en geen sper weten we nou wel. Dus als ik in herhaling val komt dat mede door het in herhaling vallen anderen natuurlijk , de stokertjes zegmaar. Simple as that. En ja beter niet te reageren etc...maarja. Dan valt DF stil. :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 10:39

Belangrijkste is dat jij er blij mee bent :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 29 nov 2012, 10:40

RVV schreef:Macboy leuk verslag, maar ik vind dat je wel wat snel over de in jouw ogen slechte besturing heen stapt. Het daarna volgende superlatieven verslag neem ik dan toch een beetje met een korreltje zout. Voor alle duidelijkheid ik heb geen mening over de besturing want ik ken het niet uit eigen ervaring. Maar als je er zo kritisch er over bent dan ben je kritisch over het meest essentiële van een BMW, namelijk datgene waar BMW in uitblinkt. De besturing. Als die in de basis al verneukt is (zoals jij schrijft) dan zou ik de rest van de auto ook niet meer kunnen waarderen.
Rico ik was er vanuit gegaan dat active front steering gewoon een optie is en dus de keuze van de koper. Waarom een auto afzeiken voor een optie die niet verplicht is ? Dat is net zoiets als zeuren om de prijs van 73k terwijl je hem gewoon voor 55k bomvol uitgerust hebt. Bovendien zoals Robin aangeeft gaat het om het bestuurgevoel en zegt dit verder niets over het weggedrag zelf.

Ik zie echter nu dat variable sport steering (zoals het echt heet) standaard is op de M135i. Mooi kut dus. Maar als Robin zegt dat het wennen is dan geloof ik hem meteen. Maar dan snap jij mu waarom ik daar gister geen punt van heb gemaakt. Anders binnenkort nog maar eens zelf een middag de auto regelen.

Voor het verdere weggedrag heb ik niet alleen de auto veel te kort gereden, was het niet alleen veel te druk op de weg, maar ben ik geen Andre of Hielke en zoek ik dat ook niet in een auto. De auto heb ik beschreven vanuit mijn eigen gevoel en denk dat 95% vanuit dit gevoel de auto zal beleven. En geloof me ik rijd echt niet als een oma en weet heel goed wat sturen is.

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2012, 10:43

Robin schreef:Klopt, maar dat 'geneuzel' van Rico wilde ik even nuanceren. :tooth: Zo ging het ook met atmo vs turbo etc.

(Misschien dat ik baal dat ik gisteren niet heb kunnen rijden :bag: )

Robin ZEIK niet zo.. sorry hoor... IK ZEG HELEMAAL NIKS over het STUREN MACBOY zegt er iets over. Daar reageer ik op.. kort gezegt ZEGT macboy hij stuurt KUT.... dat staat er gewoon... ik zeg niet dat die M135i met active steering kut stuurt maar onze huisadvocaat zegt het.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 nov 2012, 10:45

Gisteren zei ik al tegen Macboy: deze wordt het voor jou. Het móet! In 2004 zat hij al bij mij in 'mijn' 120d tijdens het 1 serie Predrive event waar ik instructeur was. In mijn ogen moet hij na al die jaren gewoon zelf in een 1 serie gaan rijden en met deze M135i moet 'ie het gaan doen. Wachten is geen optie. Go Maccy Go!

Voor mijzelf was de opdracht gisteren: drift iedere 1 die we bij ons hebben een paar keer voor de camera, maar toch heb ik ook wel een indruk gekregen van alledrie de auto's.

Normaal gesproken test ik een auto altijd vrij objectief, zonder mijn eigen voorkeur mee te laten wegen, zodat mensen die het verhaal lezen een goede indruk krijgen en hopelijk hun eigen conclusies trekken, vooral ook omdat ik de auto's zelf toch niet zal kopen/leasen. Een heel ander uitgangspunt dan Macboy dus. In de afgelopen jaren heb ik alle 1 series gereden, maar de M135i had ik tot gisterochtend nog niet gereden. Hier op het forum plemp ik even mijn eigen mening over de drie auto's die we bij ons hadden. :

130i Cup van Joost
Nog steeds vind ik de 1e generatie een topauto. Ook nu, 8 jaar na de introductie blijf ik er naar kijken. Niet omdat ik de 1 mooi vind, maar omdat het ontwerp me 'pakt'. Ik probeer het lijnenspel nog steeds te begrijpen. Het is net als bij de Alfa 75, één van mijn favoriete auto's. Die vind ik ook niet mooi, maar wel gaaf en lekker eigenwijs. De eerste Einsers hebben dat voor mij ook altijd gehad en dat zullen ze ook blijven houden, durf ik nu wel te concluderen. Dat deze 130i van Joost iets lager ligt maakt hem wel af. Al zou ik eentje die op de standaard hoogte staat ook niet afslaan.

Het 130i interieur doet mij nog altijd weinig, maar ik ben niet zo kritisch op interieurs (ik hou dan meer van klassieke (sport)auto's). Toch is het allemaal herkenbaar. Iedere knop kan ik blindelings vinden. Ik stel de zitpositie in zoals ik wil en ga rijden. Nothing more, nothing less. Ik zit precies goed en zou meteen na het wegrijden een klassementsproef of snelle rondetijd kunnen rijden. Dít is wat ik zelf in een sportieve auto zoek. Simpel en doeltreffend.

De 3 liter in dit exemplaar is lekker los. De motor pakt onderin mooi op en trekt lekker door in de toeren. Het stuurhuis is gewoon fijn. Alles in deze auto draait om mij, de rijder. De auto gaat dwars als je dat wilt, behoudt grip als je netjes je lijnen rijdt en er is werkelijk niets waar je je aan stoort. Of het moet het feit zijn dat de 130i (en de 120d ook) standaard met een sper geleverd had moeten worden. Door de stijve constructie achter bij de 1 spint je binnenwiel gewoon door als je lomp op het gas gaat staan, maar ik roep altijd dat ik geen sper nodig heb om te kunnen driften, dus ook nu heb ik een halve donut gedraait om straatje te keren en in 3e versnelling de auto lekker laten glijden. Nou ja, lekker, ik moest wel weer even wennen eerlijk gezegd. In tegenstelling tot André&co ben ik een aantal jaren terug gestopt met mijn dagelijkse drift-dosis en inmiddels volledig afgekickt. :ongeveer als: Dus om in 3 tussen de fotograaf, cameraman en andere obstakels door te glijden op half nat en half droog asfalt is wat anders dan de tig rondjes die ik een paar weken terug met de E92 M3 moest driften op een speciaal parcours op de Ring. Dat laatste blijft nog steeds kinderspel, dit vergt iets meer gewenning dan simpelweg "insturen en gaan" en dat laatste was 't geval, omwille van tijd. Toch gaat de 130i nog altijd heerlijk schuin. Ik zou er graag weer een dag mee op een circuit willen rijden op de limiet zoals in de 130i Cup racers, of met een exemplaar als deze af en toe lekker wat bochten aan elkaar driften. Dát gevoel roept deze auto bij mij op en dát gevoel, daar hou ik van. Dat mis ik uiteraard bij mijn Jeep en C3.

Voor mij is de 130i zoals de Alfa 75 met V6 was, al had die een sper etc. Het is de auto die je eigenlijk op ieder moment van je leven weer zou kunnen en willen aanschaffen en er zijn weinig redenen om dat niet te doen. Een sper eronder is de enige upgrade die ik zelf zou doen, ik kan prima leven met het onderstel zoals het is. Al vind ik de achteras nog altijd te hard geveerd/gedempt.

M135i
De nieuwe generatie 1 serie hebben dat 'gave' niet daarvoor zijn ze te 'smooth', maar ze doen me daardoor meer aan de BMW 02 denken, op één of andere manier. Ze hebben iets aparts qua looks en je gaat dat pas goed waarderen als je de auto vanuit diverse hoeken hebt gezien, liefst rijdend. Een 02 is ook het mooiste als 'ie volle polle voorbij rijdt.

Eenmaal in de auto zit ik iets minder lekker dan in de 130i, maar voor dagelijks gebruik is het voor mij perfect. Het stuur voelt prettig aan, totdat je ermee stuurt. Dan merk je wat veel auto's tegenwoordig hebben: een afstand. Het is minder direct dan het 130i stuurhuis en daar heb je in de dagelijkse praktijk geen last van. Totdat je dus gaat driften. Ik had na een halve drift al heel het stuurhuis aan 't gieren gekregen. Een hoog geluid wekt weinig zekerheid en ik had ook het gevoel dat het totaal niet deed wat ik wilde. Ik weet van de E60 met Active Steering dat je er heerlijk mee kunt rijden, maar ook kunt driften. Misschien gooide ik de auto té dwars voor de foto en zou een kleinere drifthoek dat gieren kunnen voorkomen. Ik heb dat verder niet geprobeerd (omwille van tijd). Verder vind ik het sturen als daily dus wel prima, maar toen ik even in de Golf GTD van Macboy reed vond ik zijn stuurhuis eerlijk gezegd beter en fijner aanvoelen. Dat moet je dus eigenlijk niet doen. Als je de auto's op deze manier naast elkaar zet, dan valt de M135i meteen door de mand met zijn BMW-USP van 't fijne gevoel in het stuur.

In tegenstelling tot Macboy vond ik de gasrespons helemaal ruk. Wel snel qua acceleratie, maar zoals zoveel geblazen blokken erg traag met gaslos. Dat laatste vind ik extreem belangrijk bij een funauto. Gaslos moet voor mij hetzelfde zijn alsof je op de rem trapt, bij wijze van spreken. De auto gooit trouwens wel het elektronisch sper erin tijdens de drift, waardoor de kont opeens afremt. Tenminste zo leek het. Ik had na die paar drifts niet het idee dat ik de auto al snapte en zou dus langer met de auto moeten rijden en glijden om precies te weten wat ze nu eigenlijk fout hebben gedaan bij BMW. Het gebrek aan een echt sper, een stuk elektronica dat uit moet, of het stuurhuis. Of alledrie. Of is het misschien de automaat die ook nog wat lol weghaalt? Ik vond de automaat verder helemaal top. Ik rij dagelijks ook het liefst met een automaat. Deze deed me denken aan die in de Lexus IS300 van tig jaar terug en de C63 AMG Coupé die ook razendsnel schakelt. Ik denk dat de doelgroep het niet boeit dat de auto minder scherp is, maar meer gericht is op imponerende acceleratie in combinatie met een relatief laag verbruik (en Co2 tax). Hij kan dwars, dus voor je dagelijkse zijwaartse uitstap op weg naar de supermarkt voldoet 't. Punt.

Dus ik zou de M135i zelf niet leasen/kopen, maar ik denk dat de doelgroep voor deze auto juist heel blij zal zijn. Zelf vind ik ook deze uitvoering nog best goedkoop overkomen qua materiaalgebruik op 't dashboard e.d., maar qua overall look&feel is het wel meer premium dan de vorige generatie 1. Nogmaals, doe mij maar een klassieke auto met échte materialen zoals metaal, hout, glas, bakeliet of wat dan ook, dat vind ik pas cool. Bij moderne auto's let ik daar dus niet op, het is voor mij geen reden om een auto voor te laten staan. Ik begreep van Macboy dat hij het helemaal te gek vond en hij let zelf op compleet andere zaken dan ik, dus daarom moet men 't zelf maar bekijken.

1M
Laatst heb ik wat rondjes op de Mullenbachring gereden met de 1M, maar eerlijk gezegd vond ik er toen niet zoveel aan. Dat komt omdat ik erna in de E46 CSL en alle mogelijke E9x M3's heb gereden incl CRT, GTS, Competition met Performance Goodies en nog een hele waslijst waarmee ik heel hoog kan scoren op de DF-patslijst. De 1M vond ik stil, slap geveerd, minder grip hebben, maar daardoor wel leuk speels. Niet handig voor snelle rondetijden, maar wel voor mij als iemand die liever op en over de limiet rijdt, dan dat ik er lafjes tegenaan hang. In ieder geval maakte het geweld van de M3's kennelijk meer indruk op mij, op dat moment. De 1M was ik na het Motorsport fetish-feest alweer een beetje vergeten.

Dus toen Leen gisteren naast mij kwam zitten in zijn 1M probeerde ik uit te leggen wat ik Perry ook al had uitgelegd, ik dacht in de Eifel serieus met de M135i op pad te zijn geweest. Qua gevoel, want de 1M had daar gewoon een kontje. Veel tijd om dat uit te leggen had ik niet, want deze 1M moest schuin voorbij de camera's.

Waar ik met de 130i in derde versnelling ging om het nadelige effect van 0% sperwerking op te heffen, brak de 1M met de snelheid waarmee ik instuurde nog helemaal niet uit. Veel meer grip en tractie. Enerzijds door de dikkere wielen (met winterbanden nota bene) en het sper, maar ook door de bredere setup. Even opnieuw en in z'n 2 lukte het wel. Déze auto hangt wel lekker aan 't gas. Klinkt ook best lekker eigenlijk en de handbak is natuurlijk wel fijn ten opzichte van de automaat in de M135i. Dus waar ik drie weken terug nog niet zo onder de indruk was van de auto, was ik dat nu bij dit vergelijk na zo'n 100 meter al wel. Zo zie je maar hoe je gemindfucked wordt met je referentiekader als je alles in een andere volgorde doet.

Toch is de 1M voor mij een auto die niet het hebbe-hebbe gevoel oproept zoals de 130i dat doet. Dan moet je mij wel een beetje snappen. Ik hou van de underdogs. Ik rijd liever in een E30 320is dan in een E30 M3. Ik vind de M3 gaver, maar ik hou van de sleepers. Ik vond het altijd leuker om met een 325 een GT3 op te duwen, dan met een Subaru GTT. De 1M vind ik super qua looks, vele malen cooler dan de M135i, maar het is voor mij ook wel een beetje een out-of-reach auto. Ze zijn zeldzaam, ze zijn duur. De lol die ik in de 130i heb, dat stijgt niet zo flink als ik in de 1M stap. De 1M is absoluut meer de 'driver's car' en in staat tot meer heftigheid. Mijn gevoel zegt keihard dat ik voor de 1M zou moeten kiezen, ook omdat het stuur en de kuipstoelen zo lekker zijn, maar eenmaal op weg terug door 't havengebied merk ik ook hoe stug de 1M is voor mij.

Ik ben dan gewoon eigenwijs en ga in dit geval voor atmosferisch, iets meer comfort en mijn liefde voor de eerste generatie 1 serie.

Als ik in de markt was geweest voor een nieuwe compacte middenklasser en de M135i stond op mijn shortlist, dan zou ik ook de nieuwe Golf GTI een kans geven. Zoals jullie misschien weten vind ik de huidige generatie GTI een benchmark die ik vaak gebruik in testverslagen, maar de nieuwe wordt beter, scherper en sneller, maar blijft de typische kenmerken behouden waar ik voor val, zoals het ruitjes interieur, een soort van tijdloosheid (noem 't saai...) en toch wel een bak vol allround rijeigenschappen die ik in de dagelijkse praktijk en tijdens een snelle rit kan waarderen. Ik ben ook wat ouder, driften hoeft van mij niet meer zo nodig, maar ik wil gewoon af en toe helemaal losgaan en dat lukte mij in de huidige GTI beter dan in de M135i, dus ik verwacht dat de nieuwe Golf GTI weer mijn nieuwe benchmark wordt en niet de 1 serie. Dat was 8 jaar geleden wel anders. Dus BMW, waar gaat 't mis?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 29 nov 2012, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 10:50

RVV schreef: Maar als je er zo kritisch er over bent dan ben je kritisch over het meest essentiële van een BMW, namelijk datgene waar BMW in uitblinkt. De besturing. Als die in de basis al verneukt is (zoals jij schrijft) dan zou ik de rest van de auto ook niet meer kunnen waarderen.
Nee inderdaad ik las 't verkeerd Rico, klopt, jij hebt er totáál geen kritiek op....

Andre

Bericht door Andre » 29 nov 2012, 10:50

Vraag is heb ik nou de juiste auto in de 1m of is een m135i meer hooligan in combinatie met een drexler sper?

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2012, 10:51

1M.

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 10:53

Andre schreef:Vraag is heb ik nou de juiste auto in de 1m of is een m135i meer hooligan in combinatie met een drexler sper?

Een golf Andre, een golf, jij snapt er echt niks van :tooth:

Plaats reactie