BMW M135i
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: BMW M135i
Joop, heel begrijpelijk. Al denk ik toch tot je ook weer een stukje comfort inlevert. (wielbasis)
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: BMW M135i
romo schreef:BESTEL MAAR, BESTEL MAAR
even slight OT
Net bericht motordealer; HP4 Competition eind jan, begin febr bij mij in de stal.............
Ja, `t is crisis Rebel, dus ik bestel maar.............
Goed bezig Romo

- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW M135i
Dat doe ik elke maand al................. 
Maar de overheid doet het zo goed, ik dacht WTF, ik geef ze een bonus.........

Maar de overheid doet het zo goed, ik dacht WTF, ik geef ze een bonus.........
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW M135i
Qua comfort lever je zeker in hoe dan ook...
...echter comfort qua rijden van de 3er zal ik in de meeste gevallen niet missen, want het mag zeker allemaal strakker, al blijft de 3er wel heerlijke reisauto voor de lange afstand.
...bekijkend vanuit comfort qua luxe dan is dit nog wel een puntje. Een auto hoeft van mij nou ook niet afgeladen met opties te zijn, maar aan een paar ga je je toch wel erg snel hechten.
Als ik wat meer zekerheid zou hebben qua werk voor aankomend jaar dan zou ik een 'impuls'-aankoop linksom of rechtsom nog wel aangedurfd hebben. Dat houdt me op dit moment ook nog een beetje tegen de auto in te ruilen. De stevige afschrijving van de huidige neem ik dan enigszins voor lief onder het mom van de hobby.
Uiteindelijk immer een centenkwestie dus...
...echter comfort qua rijden van de 3er zal ik in de meeste gevallen niet missen, want het mag zeker allemaal strakker, al blijft de 3er wel heerlijke reisauto voor de lange afstand.
...bekijkend vanuit comfort qua luxe dan is dit nog wel een puntje. Een auto hoeft van mij nou ook niet afgeladen met opties te zijn, maar aan een paar ga je je toch wel erg snel hechten.
Als ik wat meer zekerheid zou hebben qua werk voor aankomend jaar dan zou ik een 'impuls'-aankoop linksom of rechtsom nog wel aangedurfd hebben. Dat houdt me op dit moment ook nog een beetje tegen de auto in te ruilen. De stevige afschrijving van de huidige neem ik dan enigszins voor lief onder het mom van de hobby.
Uiteindelijk immer een centenkwestie dus...

- JP
- Berichten: 34282
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: BMW M135i
of toch die Schnitzel M135i met 360pk........
http://www.gtspirit.com/2012/11/28/offi ... schnitzer/
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
@JP, die zwarte, wat is dat voor eentje?
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW M135i
Woah !
Zwart getinte achterruiten, zwarte nieren, foute velgen..
Maar... ik vind hem best gaaf

- JP
- Berichten: 34282
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: BMW M135i
Gevonden op http://www.1erforum.de/, maar heb er niet meer over. Lijkt me een rendering/photoshop op basis van de 118i.http://www.bmwblog.com/2011/07/14/first ... review-73/Robin schreef:@JP, die zwarte, wat is dat voor eentje?
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW M135i
Heeft macboy de bestelling al geplaatst?
Ik krijg namelijk allemaal whatsapp berichten van een m135i met een nieuw soort bekleding die ik nog nooit gezien heb.
Ik krijg namelijk allemaal whatsapp berichten van een m135i met een nieuw soort bekleding die ik nog nooit gezien heb.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW M135i
Nee.Andre schreef:Dat is niet wat ik zoek. Ik wil een entertainer waar je mee moet vechten op en over de grip grens. De 1M past me precies.
De M135i zou denk ik die wens ook wel vervullen met een drexler sper.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M135i
Nou zeg, doe niet zo sneu.
1M is een oude auto, ik heb gelezen dat die niet meer kan.
1M is een oude auto, ik heb gelezen dat die niet meer kan.
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
Zoals ik vanmiddag Andre al whatsappte die niet bij de proefrit aanwezig was, neem ik, hoe goed (of slecht) bedoeld, de boodschap van deze testrit voor kennisgeving aan.
Bedankt voor de moeite bij voorbaat, hoor, maar ik hou 't wel bij Autoweek dan ofzo.

(ja ik weet dat Macboy 'm 'n 9 geeft, maar ik had niet anders verwacht) aan z'n enthousiasme te lezen al)
Bedankt voor de moeite bij voorbaat, hoor, maar ik hou 't wel bij Autoweek dan ofzo.

(ja ik weet dat Macboy 'm 'n 9 geeft, maar ik had niet anders verwacht) aan z'n enthousiasme te lezen al)
-
OnlineHielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M135i
Robin, hoe leuk of goed zo'n 135i ook is, het wordt nooit een 1M. Dat is wat de DF testers straks ook gaan zeggen.
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
Tell me something I don't know.Hielke schreef:Robin, hoe leuk of goed zo'n 135i ook is, het wordt nooit een 1M. Dat is wat de DF testers straks ook gaan zeggen.

Een jaar of 2 terug was het hiero: Hoe goed 'n 1M ook is, het wordt nooit een echte //M(3)
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
Ik ga weer Star Trek kijken want deze test komt over 320 lichtjaar online heb ik 't idee. 

-
OnlineHielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M135i
Die Star Trek aflevering is wel een mooie metafoor voor je laatste BMW's. Kirk en Spock zitten nu ook in aflevering 1.Robin schreef:Ik ga weer Star Trek kijken want deze test komt over 320 lichtjaar online heb ik 't idee.

-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
Beamer me dan maar up naar Nyota Uhura
Scotty.
:beam:

Scotty.
:beam:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW M135i
Het is niet best. Ik heb nu dus een plakkaat op mijn broek zitten die er niet meer uitgaat, want ik stapte ná Macboy in de M135i en dat voelde aan alsof ik een natte wind had gelaten. Dat hij nog niet wordt gesponsord door een tissuemerk verbaast me. Vies ventje.
Heel de discussie hier heb ik niet gelezen. Na mijn rit vandaag met de 130i Cup, M135i en M1 ging ik met de trein naar huis. Punt.

Heel de discussie hier heb ik niet gelezen. Na mijn rit vandaag met de 130i Cup, M135i en M1 ging ik met de trein naar huis. Punt.

-
OnlineHielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M135i
Het origineel dan he

-
OnlineHielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M135i
Heeft Rebel toch gelijk, is het niet best gesteld met de betrouwbaarheid van moderne BMW'sDennis Cavallino schreef:
Heel de discussie hier heb ik niet gelezen. Na mijn rit vandaag met de 130i Cup, M135i en M1 ging ik met de trein naar huis. Punt.

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW M135i
Skeef met dat hok!Dennis Cavallino schreef:met de trein naar huis. Punt.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW M135i
Dan hieronder eindelijk het lang verwachte verslag van de M135i. Laat ik voorop stellen dat iedere rijder vandaag de auto op een eigen manier heeft beoordeeld. Dat betekent dat er van mij geen antwoord zal komen op de vraag of de 1M en M135i met elkaar te vergelijken zijn op ultiem DF niveau. Leen heeft de auto veel te kort gereden dus benieuwd of hij daar een harde uitspraak over kan doen. Andre was er helaas niet bij. Dennis heb ik geen idee van want die zat snel in de trein. Van de andere rijders weet ik onvoldoende of ze genoeg ervaring hebben in een 1M. Daarom denk ik dat de M135i testmatig meer naast de 130i zal worden geplaatst. Er gaat echter niets boven die atmosferische N54 motor. Of toch wel ? Maar ik heb dan weer geen ervaring in de 130i.
Ik zal in het navolgende dan ook mijn eigen visie geven vanuit mijn eigen ervaring en vanuit datgene wat voor mij belangrijk is. Daarbij kan ik wel zeggen dat ik al ongeveer 1200km in de 1M heb gereden. Dus vanuit die ervaring weet ik dus waar ik over praat.
Als ik begin bij de looks dan zal duidelijk zijn dat ik al enige tijd verliefd ben op de M135i. Het M pakket doet wonderen voor de 1 serie. De lelijke driehoek voorop is verdwenen vanwege 3 zorgvuldig ontworpen lijntjes die het vlak afbreken. De achterlichten hebben een mooie vouw erboven die alleen bij een bepaalde lichtinval opvalt. Er zit meer subtiliteit in het design dan je misschien op het eerste gezicht opvalt. De velgen zijn prachtig en de blauwe remklauwen geven een racy sfeer (en ze doen hun werk). De dikke dubbele uitlaten achter maken het helemaal af. Wat verder opvalt is dat in mijn ogen de 3-deurs uitvoering minder mooi is van dichtbij. Op afstand (vanaf 25 meter en verder) is het juist weer een mooie verschijning. Dit heeft te maken met de design filosofie van BMW want je bekijkt een auto op de weg ook vaak op afstand. Zeer geslaagd uiterlijk dus.
Het interieur van de 1 vind ik ook prachtig. Gelijk aan een 116i dus laten we daar dus niet te lang over praten. Jammer dat bmw niet begrijpt dat de demo geen leer moet hebben dat ook in elke 116i te krijgen is maar dat vergeef ik ze meteen want in de UK schijnt dat alcantara niet eens leverbaar te zijn. In de demo zaten elektrische stoelen en de verstelling daarvan spreekt mij zoals ik had verwacht heel erg aan. Ik heb niet het gevoel te hoog te zitten. De zit lijkt perfect te zijn. Maar dat kan ik pas beoordelen als je direct daarna in een gewone 1 gaat zitten zonder die stoelen. Die was er niet maar in de 130i zat ik wel iets lager had ik het gevoel.
Een negatief punt in het interieur is de (uitgebreide?) boordcomputer. Deze weergave in het dashboard is onder de tellers over een breed horizontaal bereik. Als ik het stuur ideaal afstel op mijn zithoogte dan kan ik de onderkant van het dashboard niet meer lezen. Dit punt van kritiek heb ik op 1addicts.com ook al over gelezen. Uiterlijk sterk afhankelijk van je lengte. Zelf ben ik 1m76. Dat is wel echt een punt van kritiek omdat de navigatie aanwijzingen buiten het scherm ook daar leesbaar zijn. Maar vooral ook is daar de modus waarmee je rijdt zichtbaar: ecoplus/comfort/sport/sportplus. Uit de folders weet ik dat een uitgebreide boordcomputer een optie is waarmee deze auto was uitgerust. Mogelijk dat de gewone versie hier geen last van heeft. Dit zal ik zeker voor mezelf uitzoeken en een belangrijke tip misschien voor niet al te lange rijders om hierop te letten. Ik ga er namelijk vanuit dat ook de olietemp meter daardoor niet leesbaar zal zijn (die kon ik helaas niet zo snel in het menu terugvinden).
Dan de eerste meters, hoe voelt dat nou ? Het was meteen een onbeschrijfelijk mooi gevoel. Heerlijk op de parkeerplaats wegzoevend in een behoorlijk comfortabele auto en vervolgens de snelweg op gas gevend zorgde meteen voor een dikke smile op mijn gezicht. Als een auto je zo snel weet te betoveren dan weet je dat het wel goed zit. Maar toch ook hier meteen ook weer een punt van kritiek: want waarom stuurt de auto zo raar wat is hier aan de hand ? Ja zo voelt dat active steering dus. Zou wat mij betreft meteen een verbod op moeten komen want het haalt elke vorm van plezier en puurheid in het autorijden weg. Je moet er misschien aan wennen maar ik wil er helemaal niet aan wennen. Kort gezegd betekent dit dat de auto gewoon doods aanvoelt. Elke vorm van direct contact tussen het stuur en de wielen (iets dat wezenlijk is bij autorijden en driving-fun !) voelt gemaakt aan en is afwezig. Het is voor mij een onaangename kunstmatige vorm van autorijden. In mijn ogen een schande. Ben erg benieuwd hoe de andere rijders dit hebben ervaren. Enige dat prettig is bij het inparkeren en stapvoets sturen want dat gaat heel makkelijk, maar wie heeft dat nodig ?
Snel vergeten dus en over tot de orde van de dag.
Wat meteen opvalt is het sublieme motorgeluid: ja mensen de auto klinkt echt verslavend geweldig ! Onderin een geweldige bastoon en bovenin een echte racy sneer, scherp als een mes en begeleid door een middentoon waar je steeds van wil genieten. Als je geen gas geeft klinkt de motor zeer stil. Prachtig staaltje van design bij de audio afdeling. Daarbij komen er heerlijke plofjes uit de uitlaat en bij terugschakelen geeft de auto zelf een dot gas. Ik kan niet anders dan het geluid van de auto een 10 te geven. Erg subjectief maar ik praat hier dan ook vanuit mijn eigen beleving.
Dan de verschillende modussen. Van EcoPlus zuinig tot sport(+). Heeft dit werkelijk invloed op de auto ? Ja en zelfs veel meer dan je zou mogen verwachten. Daar waar ik op 1addicts.com lees dat mensen weinig verschil merken zit ik me oprecht af te vragen hoe dit kan want de verschillen zijn levensgroot. Toen ik wegreed stond de auto op de sportstand. Als je rustig aan de auto wil wennen gewoonweg irritant. Als je even het gaspedaal aanraakt is de auto meteen bij de les en schakelt 3 of 4 tanden terug om het ideale vermogen te leveren en je naar voren te katapulteren. Compleet zinloos natuurlijk als je even rustig met het verkeer wil meerijden. Je wordt er zelfs onrustig van. Kortom een ideale stand als je zelf wil knallen. Daarbij moet ik wel zeggen dat de meerwaarde van zo'n stand voor mij altijd nihil is: als ik wil knallen ga ik namelijk wel zelf flipperen omdat je dan altijd zelf de volle controle over de auto hebt. Jij bent dan immers de dirigent en niemand kan het beter dan jij.
Snel overschakelen dus naar de comfort modus. Je merkt dat de auto veel minder snel reageert op je pedaal instructies maar hij is nog aardig bij de les. Op het moment dat je gas geeft schakelt de auto ook hier weer een versnelling terug. Anders dan bij de sport modus niet meteen drie tandjes terug maar gewoon een of twee versnellingen terug. Kortom een stand die voor de meeste rijders geschikt zal zijn. Maar als ik rustig aan het rijden ben wil ik dat ook niet. Waarom terugschakelen in het gewone verkeer als je 450Nm vanaf 1300 toeren tot je beschikking hebt ?
Ben dus vrij snel weer overgeschakeld naar de EcoPlus modus. De auto reageert hier veel minder op je gasbeweging en schakelt niet terug als je gas geeft. Pas als je het gas diep intrapt schakelt hij een versnelling terug. Kortom de ideale stand op de snelweg als het surplus aan vermogen genoeg is om lekker mee te komen. Ook in de stad is deze stand veruit de fijnste en het minst hectisch en panisch. Voor mij (maar wie zal dat verbazen) de ideale stand op de M135i. Het klinkt wat raar misschien maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het agressieve niet altijd nodig is in het verkeer. Zeker niet als je gewoon normaal met het verkeer meekomt en met 320pk rij je alsnog iedereen fluitend voorbij, maar dan zonder dat opdringerige gevoel. En vergeet niet: de flippers staan ook hier tot je beschikking mocht je dat willen. Maar sportief rijden is in deze modus wat lastiger vanwege het ontbreken van een pittige gasrespons.
Mijn conclusie is dan ook dat deze modussen echt heel goed werken en precies datgene projecteren wat ze beogen. Welke invloed dit op de wegligging heeft kan ik niet beoordelen daar heb ik de auto te weinig voor gereden. Ik heb wel steeds rukken aan het stuur gegeven in elke stand maar dit leek niet heel veel verschil te maken. Deze instellingen werken ook alleen maar op het onderstel als je de actieve demperinstellingen mee hebt besteld. Aangezien ik daarin geen enkele interesse in heb, heb ik dat verder niet getest. Dat moeten de andere rijders maar laten weten. Maar qua gasrespons en de werking van de automaat werken deze modussen zoals het zou moeten en zoals je zou verwachten. Ben ook wel benieuwd of de anderen mijn conclusies delen ?
Het was regenachtig weer dus ideaal voor de drifters onder ons maar niet ideaal om de grenzen van de banden te leren kennen. Het is dus niet makkelijk om hier duidelijke conclusies te trekken: wat ik wel kan vertellen is dat op die paar punten waar ik wel vol heb kunnen gaan de auto werkelijk kleeft op het asfalt. De grip van de banden is echt ongekend en de auto voelt ontzettend stabiel aan. In klaverbladen merk je hier absoluut dat de auto stabieler aanvoelt dan de 1M vanwege de massa en langere wielbasis. De 1M voelt hier wat speelser aan natuurlijk. Maar de M135i komt hier meer in de buurt bij de M3. De rechtuit stabiliteit zal vooral boven de 200 merkbaar in het voordeel van de M135i zijn. Zeker als de 1M met de standaard dempers is uitgerust.
De M135i is vanwege zijn vermogen in combinatie met het weer en de volgens mij al redelijk versleten banden heel erg tailhappy. De kont komt heel makkelijk om dus het inzetten van een drift is kinderspel. Heb meerdere keren de achterkant heel makkelijk laten komen. Heb hier verder niet mee geexperimenteerd op de openbare weg natuurlijk want die driftervaring heb ik niet.
Qua vermogen zal duidelijk zijn dat de M135i weinig onder doet voor de 1M. Ik denk zelf dat de 1M iets sneller zal zijn maar in de praktijk valt dit mee. Het zullen de cijfertjes achter de komma zijn. Wat echter wel meteen opvalt is dat de karakteristiek van de M135i de N54 veel meer benadert dan de 1M. De 1M heeft duidelijk last van een turbogat. Op het moment dat je gasgeeft moet de motor altijd even kort nadenken voordat de hel daadwerkelijk losbarst. In de M135i is er totaal geen turbogat. De ingenieurs van BMW kan je hier alleen maar een diepe buiging voor geven. Hoe ze het gedaan hebben is mij een raadsel maar de M135i hangt aan het gas alsof zijn leven ervan afhangt ! De gasrespons is voor mij persoonlijk zodanig goed dat ik geen enkel voordeel meer zie voor een atmosferische motor. Natuurlijk ben ik turbos gewend vanwege mijn diesel ervaring en de GTI waarin ik heb gereden maar probeer het eens en vorm je eigen mening. Veel beter dan dit wordt het niet.
In combinatie met deze gasrespons werkt de automaat in een totale vorm van automobiele symbiose. Dit komt vooral tot uiting op het moment dat je de flippers zelf ter hand neemt. Voor mijn smaak hadden de flippers aan de bovenkant niet naar binnen gebogen moeten zijn: dit verkleint namelijk het gripbereik van je handen vanwege de vergrote afstand tot het stuur. Geen groot probleem maar wel een klein punt van kritiek. Het schakelen gaat sneller dan je eigen schaduw. Sensationeel. Superlatieven schieten tekort. Het is werkelijk een vorm van verslaving om stil te staan, dan vol gas te geven en te schakelen bij 7000 toeren totdat je op illegale snelheden zit en dan weer af te remmen tot stilstand om alles nog eens over te doen. En nog eens. En nog een laatste keer. Ach stiekum zelfs nog een keertje.
Dat komt ook mede door de uitstekende remmen. Hoewel ik de remmen niet uitgebreid heb kunnen testen kan ik zeggen dat de remkracht zeer goed is maar bovenal zeer veilig en vertrouwd aanvoelt. De remkracht verdeling is dik voor elkaar en de pedaaldruk sluit hierop naadloos aan. Het kort aanraken van de remmen en dan langzaam doordrukken zorgt voor een efficiente remmende werking. Respect is ook hier op zijn plaats.
En dan de vraag of een handbak nog beter zal zijn ? De automaat krijgt een 10. Geen twijfel over mogelijk. Maar mijn ervaringen in de 1M waren zodanig dat een handbak misschien nog beter bij het karakter van de M135i zou kunnen passen. Let wel: de karakter van de motor bedoel ik en niet het karakter van de hele auto. De M135i is voor mij immers de ultieme allrounder. Een droomauto om jaarlijks veel kilometers mee te maken in sportieve stijl die recht doet aan alles waar BMW voor staat. Daarbij past de automaat natuurlijk uitstekend. Vooral als je ook veel in de file staat. Maar als je puur alleen naar het karakter van de motor kijkt dan smeekt de auto heel zachtjes ook om een handbak.
Helaas is er geen enkele handbak in NL verkrijgbaar maar Sportauto zal in de Supertest binnenkort een handbak testen dus dat wachten we dan maar af. Voorzichtig punt van kritiek: de armsteun en de middentunnel zijn veel te hoog geplaatst waardoor je helemaal niet lekker kunt schakelen vermoed ik. Althans niet op echt sportieve wijze waaropje arm vrij. Oet kunnen hangen. Ik durf wel voorzichtig te beweren dat BMW dit probeert te verhullen en dat ze daarom alleen automaten hebben ? Maar goed dat moet met een 125i handbak ook wel uit te vogelen zijn dus misschien dat iemand daar iets over kan zeggen binnenkort.
En ja ik werd midden in de nacht wakker en moest dit verslag schrijven
Conclusie: echt iets voor mij.
Ik zal in het navolgende dan ook mijn eigen visie geven vanuit mijn eigen ervaring en vanuit datgene wat voor mij belangrijk is. Daarbij kan ik wel zeggen dat ik al ongeveer 1200km in de 1M heb gereden. Dus vanuit die ervaring weet ik dus waar ik over praat.
Als ik begin bij de looks dan zal duidelijk zijn dat ik al enige tijd verliefd ben op de M135i. Het M pakket doet wonderen voor de 1 serie. De lelijke driehoek voorop is verdwenen vanwege 3 zorgvuldig ontworpen lijntjes die het vlak afbreken. De achterlichten hebben een mooie vouw erboven die alleen bij een bepaalde lichtinval opvalt. Er zit meer subtiliteit in het design dan je misschien op het eerste gezicht opvalt. De velgen zijn prachtig en de blauwe remklauwen geven een racy sfeer (en ze doen hun werk). De dikke dubbele uitlaten achter maken het helemaal af. Wat verder opvalt is dat in mijn ogen de 3-deurs uitvoering minder mooi is van dichtbij. Op afstand (vanaf 25 meter en verder) is het juist weer een mooie verschijning. Dit heeft te maken met de design filosofie van BMW want je bekijkt een auto op de weg ook vaak op afstand. Zeer geslaagd uiterlijk dus.
Het interieur van de 1 vind ik ook prachtig. Gelijk aan een 116i dus laten we daar dus niet te lang over praten. Jammer dat bmw niet begrijpt dat de demo geen leer moet hebben dat ook in elke 116i te krijgen is maar dat vergeef ik ze meteen want in de UK schijnt dat alcantara niet eens leverbaar te zijn. In de demo zaten elektrische stoelen en de verstelling daarvan spreekt mij zoals ik had verwacht heel erg aan. Ik heb niet het gevoel te hoog te zitten. De zit lijkt perfect te zijn. Maar dat kan ik pas beoordelen als je direct daarna in een gewone 1 gaat zitten zonder die stoelen. Die was er niet maar in de 130i zat ik wel iets lager had ik het gevoel.
Een negatief punt in het interieur is de (uitgebreide?) boordcomputer. Deze weergave in het dashboard is onder de tellers over een breed horizontaal bereik. Als ik het stuur ideaal afstel op mijn zithoogte dan kan ik de onderkant van het dashboard niet meer lezen. Dit punt van kritiek heb ik op 1addicts.com ook al over gelezen. Uiterlijk sterk afhankelijk van je lengte. Zelf ben ik 1m76. Dat is wel echt een punt van kritiek omdat de navigatie aanwijzingen buiten het scherm ook daar leesbaar zijn. Maar vooral ook is daar de modus waarmee je rijdt zichtbaar: ecoplus/comfort/sport/sportplus. Uit de folders weet ik dat een uitgebreide boordcomputer een optie is waarmee deze auto was uitgerust. Mogelijk dat de gewone versie hier geen last van heeft. Dit zal ik zeker voor mezelf uitzoeken en een belangrijke tip misschien voor niet al te lange rijders om hierop te letten. Ik ga er namelijk vanuit dat ook de olietemp meter daardoor niet leesbaar zal zijn (die kon ik helaas niet zo snel in het menu terugvinden).
Dan de eerste meters, hoe voelt dat nou ? Het was meteen een onbeschrijfelijk mooi gevoel. Heerlijk op de parkeerplaats wegzoevend in een behoorlijk comfortabele auto en vervolgens de snelweg op gas gevend zorgde meteen voor een dikke smile op mijn gezicht. Als een auto je zo snel weet te betoveren dan weet je dat het wel goed zit. Maar toch ook hier meteen ook weer een punt van kritiek: want waarom stuurt de auto zo raar wat is hier aan de hand ? Ja zo voelt dat active steering dus. Zou wat mij betreft meteen een verbod op moeten komen want het haalt elke vorm van plezier en puurheid in het autorijden weg. Je moet er misschien aan wennen maar ik wil er helemaal niet aan wennen. Kort gezegd betekent dit dat de auto gewoon doods aanvoelt. Elke vorm van direct contact tussen het stuur en de wielen (iets dat wezenlijk is bij autorijden en driving-fun !) voelt gemaakt aan en is afwezig. Het is voor mij een onaangename kunstmatige vorm van autorijden. In mijn ogen een schande. Ben erg benieuwd hoe de andere rijders dit hebben ervaren. Enige dat prettig is bij het inparkeren en stapvoets sturen want dat gaat heel makkelijk, maar wie heeft dat nodig ?
Snel vergeten dus en over tot de orde van de dag.
Wat meteen opvalt is het sublieme motorgeluid: ja mensen de auto klinkt echt verslavend geweldig ! Onderin een geweldige bastoon en bovenin een echte racy sneer, scherp als een mes en begeleid door een middentoon waar je steeds van wil genieten. Als je geen gas geeft klinkt de motor zeer stil. Prachtig staaltje van design bij de audio afdeling. Daarbij komen er heerlijke plofjes uit de uitlaat en bij terugschakelen geeft de auto zelf een dot gas. Ik kan niet anders dan het geluid van de auto een 10 te geven. Erg subjectief maar ik praat hier dan ook vanuit mijn eigen beleving.
Dan de verschillende modussen. Van EcoPlus zuinig tot sport(+). Heeft dit werkelijk invloed op de auto ? Ja en zelfs veel meer dan je zou mogen verwachten. Daar waar ik op 1addicts.com lees dat mensen weinig verschil merken zit ik me oprecht af te vragen hoe dit kan want de verschillen zijn levensgroot. Toen ik wegreed stond de auto op de sportstand. Als je rustig aan de auto wil wennen gewoonweg irritant. Als je even het gaspedaal aanraakt is de auto meteen bij de les en schakelt 3 of 4 tanden terug om het ideale vermogen te leveren en je naar voren te katapulteren. Compleet zinloos natuurlijk als je even rustig met het verkeer wil meerijden. Je wordt er zelfs onrustig van. Kortom een ideale stand als je zelf wil knallen. Daarbij moet ik wel zeggen dat de meerwaarde van zo'n stand voor mij altijd nihil is: als ik wil knallen ga ik namelijk wel zelf flipperen omdat je dan altijd zelf de volle controle over de auto hebt. Jij bent dan immers de dirigent en niemand kan het beter dan jij.
Snel overschakelen dus naar de comfort modus. Je merkt dat de auto veel minder snel reageert op je pedaal instructies maar hij is nog aardig bij de les. Op het moment dat je gas geeft schakelt de auto ook hier weer een versnelling terug. Anders dan bij de sport modus niet meteen drie tandjes terug maar gewoon een of twee versnellingen terug. Kortom een stand die voor de meeste rijders geschikt zal zijn. Maar als ik rustig aan het rijden ben wil ik dat ook niet. Waarom terugschakelen in het gewone verkeer als je 450Nm vanaf 1300 toeren tot je beschikking hebt ?
Ben dus vrij snel weer overgeschakeld naar de EcoPlus modus. De auto reageert hier veel minder op je gasbeweging en schakelt niet terug als je gas geeft. Pas als je het gas diep intrapt schakelt hij een versnelling terug. Kortom de ideale stand op de snelweg als het surplus aan vermogen genoeg is om lekker mee te komen. Ook in de stad is deze stand veruit de fijnste en het minst hectisch en panisch. Voor mij (maar wie zal dat verbazen) de ideale stand op de M135i. Het klinkt wat raar misschien maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het agressieve niet altijd nodig is in het verkeer. Zeker niet als je gewoon normaal met het verkeer meekomt en met 320pk rij je alsnog iedereen fluitend voorbij, maar dan zonder dat opdringerige gevoel. En vergeet niet: de flippers staan ook hier tot je beschikking mocht je dat willen. Maar sportief rijden is in deze modus wat lastiger vanwege het ontbreken van een pittige gasrespons.
Mijn conclusie is dan ook dat deze modussen echt heel goed werken en precies datgene projecteren wat ze beogen. Welke invloed dit op de wegligging heeft kan ik niet beoordelen daar heb ik de auto te weinig voor gereden. Ik heb wel steeds rukken aan het stuur gegeven in elke stand maar dit leek niet heel veel verschil te maken. Deze instellingen werken ook alleen maar op het onderstel als je de actieve demperinstellingen mee hebt besteld. Aangezien ik daarin geen enkele interesse in heb, heb ik dat verder niet getest. Dat moeten de andere rijders maar laten weten. Maar qua gasrespons en de werking van de automaat werken deze modussen zoals het zou moeten en zoals je zou verwachten. Ben ook wel benieuwd of de anderen mijn conclusies delen ?
Het was regenachtig weer dus ideaal voor de drifters onder ons maar niet ideaal om de grenzen van de banden te leren kennen. Het is dus niet makkelijk om hier duidelijke conclusies te trekken: wat ik wel kan vertellen is dat op die paar punten waar ik wel vol heb kunnen gaan de auto werkelijk kleeft op het asfalt. De grip van de banden is echt ongekend en de auto voelt ontzettend stabiel aan. In klaverbladen merk je hier absoluut dat de auto stabieler aanvoelt dan de 1M vanwege de massa en langere wielbasis. De 1M voelt hier wat speelser aan natuurlijk. Maar de M135i komt hier meer in de buurt bij de M3. De rechtuit stabiliteit zal vooral boven de 200 merkbaar in het voordeel van de M135i zijn. Zeker als de 1M met de standaard dempers is uitgerust.
De M135i is vanwege zijn vermogen in combinatie met het weer en de volgens mij al redelijk versleten banden heel erg tailhappy. De kont komt heel makkelijk om dus het inzetten van een drift is kinderspel. Heb meerdere keren de achterkant heel makkelijk laten komen. Heb hier verder niet mee geexperimenteerd op de openbare weg natuurlijk want die driftervaring heb ik niet.
Qua vermogen zal duidelijk zijn dat de M135i weinig onder doet voor de 1M. Ik denk zelf dat de 1M iets sneller zal zijn maar in de praktijk valt dit mee. Het zullen de cijfertjes achter de komma zijn. Wat echter wel meteen opvalt is dat de karakteristiek van de M135i de N54 veel meer benadert dan de 1M. De 1M heeft duidelijk last van een turbogat. Op het moment dat je gasgeeft moet de motor altijd even kort nadenken voordat de hel daadwerkelijk losbarst. In de M135i is er totaal geen turbogat. De ingenieurs van BMW kan je hier alleen maar een diepe buiging voor geven. Hoe ze het gedaan hebben is mij een raadsel maar de M135i hangt aan het gas alsof zijn leven ervan afhangt ! De gasrespons is voor mij persoonlijk zodanig goed dat ik geen enkel voordeel meer zie voor een atmosferische motor. Natuurlijk ben ik turbos gewend vanwege mijn diesel ervaring en de GTI waarin ik heb gereden maar probeer het eens en vorm je eigen mening. Veel beter dan dit wordt het niet.
In combinatie met deze gasrespons werkt de automaat in een totale vorm van automobiele symbiose. Dit komt vooral tot uiting op het moment dat je de flippers zelf ter hand neemt. Voor mijn smaak hadden de flippers aan de bovenkant niet naar binnen gebogen moeten zijn: dit verkleint namelijk het gripbereik van je handen vanwege de vergrote afstand tot het stuur. Geen groot probleem maar wel een klein punt van kritiek. Het schakelen gaat sneller dan je eigen schaduw. Sensationeel. Superlatieven schieten tekort. Het is werkelijk een vorm van verslaving om stil te staan, dan vol gas te geven en te schakelen bij 7000 toeren totdat je op illegale snelheden zit en dan weer af te remmen tot stilstand om alles nog eens over te doen. En nog eens. En nog een laatste keer. Ach stiekum zelfs nog een keertje.
Dat komt ook mede door de uitstekende remmen. Hoewel ik de remmen niet uitgebreid heb kunnen testen kan ik zeggen dat de remkracht zeer goed is maar bovenal zeer veilig en vertrouwd aanvoelt. De remkracht verdeling is dik voor elkaar en de pedaaldruk sluit hierop naadloos aan. Het kort aanraken van de remmen en dan langzaam doordrukken zorgt voor een efficiente remmende werking. Respect is ook hier op zijn plaats.
En dan de vraag of een handbak nog beter zal zijn ? De automaat krijgt een 10. Geen twijfel over mogelijk. Maar mijn ervaringen in de 1M waren zodanig dat een handbak misschien nog beter bij het karakter van de M135i zou kunnen passen. Let wel: de karakter van de motor bedoel ik en niet het karakter van de hele auto. De M135i is voor mij immers de ultieme allrounder. Een droomauto om jaarlijks veel kilometers mee te maken in sportieve stijl die recht doet aan alles waar BMW voor staat. Daarbij past de automaat natuurlijk uitstekend. Vooral als je ook veel in de file staat. Maar als je puur alleen naar het karakter van de motor kijkt dan smeekt de auto heel zachtjes ook om een handbak.
Helaas is er geen enkele handbak in NL verkrijgbaar maar Sportauto zal in de Supertest binnenkort een handbak testen dus dat wachten we dan maar af. Voorzichtig punt van kritiek: de armsteun en de middentunnel zijn veel te hoog geplaatst waardoor je helemaal niet lekker kunt schakelen vermoed ik. Althans niet op echt sportieve wijze waaropje arm vrij. Oet kunnen hangen. Ik durf wel voorzichtig te beweren dat BMW dit probeert te verhullen en dat ze daarom alleen automaten hebben ? Maar goed dat moet met een 125i handbak ook wel uit te vogelen zijn dus misschien dat iemand daar iets over kan zeggen binnenkort.
En ja ik werd midden in de nacht wakker en moest dit verslag schrijven

Conclusie: echt iets voor mij.
Laatst gewijzigd door Macboy op 29 nov 2012, 05:08, 3 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW M135i
Ik wist het wel, die slaapt dus niet............
Nou, het is bij Sinterklaas, dus zet die schoen maar neer dan.............
Nou, het is bij Sinterklaas, dus zet die schoen maar neer dan.............

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: BMW M135i
Een auto die zelf tussengas geeft..........mag je dan niks meer zelf....... 

-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M135i
Prima verslag, jammer dat er over 't weggedrag niet veel in staat, maar met dat verkeer etc en Ilija is geen Andre of Hielke.
Die besturing heb en had ik op de F10 en nu op de F30. In sport is 't zwaar en op z'n 'best', maar ik rij eerlijk gezegd wel 70% in Comfort en ik zal je wat verklappen: Het is al gewend.
Verder lijkt 't 'n deel van strakke ietwat emotieloze (voor zijn doen dan) verhaal in uitmundend Nederlands(maar hey, hij is advocaat he) ook veel op 'n strafblad van 'n mannetje wat 70-80 jaar geleden de wereld op z'n kop zette, want het gaat over gasresponse dit en zus en zo.
En hoe oordeelde het Hof? Levenslang blijven dromen of 3 jaar voorwaardelijk eraan vast.LOL
Met 'n whatsapp @ 05:10 aan mij gericht zou ik zeggen: Levenslang op de fiets.

Die besturing heb en had ik op de F10 en nu op de F30. In sport is 't zwaar en op z'n 'best', maar ik rij eerlijk gezegd wel 70% in Comfort en ik zal je wat verklappen: Het is al gewend.

Verder lijkt 't 'n deel van strakke ietwat emotieloze (voor zijn doen dan) verhaal in uitmundend Nederlands(maar hey, hij is advocaat he) ook veel op 'n strafblad van 'n mannetje wat 70-80 jaar geleden de wereld op z'n kop zette, want het gaat over gasresponse dit en zus en zo.

En hoe oordeelde het Hof? Levenslang blijven dromen of 3 jaar voorwaardelijk eraan vast.LOL
Met 'n whatsapp @ 05:10 aan mij gericht zou ik zeggen: Levenslang op de fiets.



Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten