Tijdens de Salon van Genève in maart van dit jaar presenteerde Infiniti een fraaie sportwagen, de elektrische Emerg-e. Zoals zo vaak met dit soort auto’s is de belangrijkste taak gewoon mooi zijn en aandacht trekken. Zo keken we ook naar de Emerg-e. Hij zou 408 pk hebben, 1000 Nm kunnen leveren en in vier seconden op 100 zitten. O, en niet onbelangrijk: hij zou voorzien zijn van een driecilinder range extender om op een actieradius van 500 kilometer uit te kunnen komen. Tja, als zo’n auto alleen maar bedoeld is om op een podium rondjes te draaien vergezeld door een schone dame, dan kun je de mooiste specificaties verzinnen. Wat maakt het uit.
Maar de werkelijkheid is mooier dan we in maart konden bevroeden. De Infiniti Emerg-e is namelijk meer dan een gelikt showmodel: hij is het resultaat van een door de Engelse overheid ondersteund ontwikkelingsproject waarbij naast Infiniti bijvoorbeeld ook Lotus is betrokken en nog tal van kleinere, maar zeer zeker essentiële leveranciers. Gebaseerd op het onderstel van de seriehybride Lotus Evora 414 E en voorzien van dezelfde aandrijftechniek als die Lotus zijn er twee rijdende prototypen gebouwd. Met één daarvan hebben we op het testcircuit in het Engelse Millbrook kunnen rijden.
De sensatie van een elektrische sportwagen is z’n grote trekkracht direct vanuit stilstand. Dat is bij de Emerg-e niet anders. De ferme duw in de rug gaat ononderbroken door. De toegevoegde attractie van de Emerg-e is z’n kartachtige onderstel. Wat ligt deze auto goed op de weg! En mocht de grens bereikt lijken, dan wordt de auto door middel van torque vectoring in het spoor gehouden. Dit smaakt naar meer, bocht na bocht. Wanneer de range extender aanspringt (en dat laat-ie luid horen) zoekt de verbrandingsmotor zelf z’n optimale toerengebied op. Het toerenverloop loopt totaal niet gelijk op met de snelheid. Dat is even wennen, de snelheidsmeter is meer dan ooit nodig als ijkpunt voor waar je mee bezig bent. Maar daar leren we snel mee leven.
Of er een vervolg komt op deze eerste kennismaking is zeer onwaarschijnlijk, het ontwikkelingsproject is hoofdzakelijk bedoeld om kennis en ervaring op te doen voor latere Infiniti-modellen. Jammer, erg jammer.
http://www.autoweek.nl/nieuws/21389/ger ... ti-emerg-e