Monteren A-symmetrische banden (richting, links/rechts)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Monteren A-symmetrische banden (richting, links/rechts)
Hoe ga je om met het monteren van banden uit de topictitel. Ik probeer het ff uit te leggen. Het zijn nl 4 gelijke banden met het profiel in dezelfde richting als ik ze alle 4 achter elkaar zet met de outside en de inside aan dezelfde kant. Nu is dat vrij normaal, dat het 4 gelijke banden zijn, maar deze zijn A-symmetrisch. Monteer ik dan de banden dan hebben de banden aan de linkerkant het profiel in de tegenover gestelde richting als de banden aan de rechterkant. Dus rechts de "V" met de punt naar voren, dus zo /\ en links de "V" met de punt naar achteren, dus zo \/. Is dat normaal?? Maw, heb ik 4 rechterbanden of 4 linkerbanden gekregen? Ik zit niet in het bandenwereldje dus heb echt geen idee of dit een "nerd" vraag is of niet. Heb al wel het 1 en ander gegoogled en er schijnen geen linker of rechterbanden te zijn. Waar het hier om gaat hebben geen draairichting, alleen Inside en Outside en dat is me wel duidelijk.
Het gaat om de Nokian WR A3.
Het gaat om de Nokian WR A3.
- ///Martin
Re: Monteren A-symmetrische banden (richting, links/rechts)
Buitenkant buiten monteren en klaar is Kees.
- GTRene
yep, stel dat je 4 gelijke velgen en banden hebt qua breedte...
kun je er 2 zo laten en de andere 2 moet je de band op de velg omklappen zeg maar, dus van 2 velgen (stel die van de linker kant die verkeerd om zitten/lopen qua richting) daar de banden eraf halen en band 180 graden draaien en dan weer monteren, dan heb je ze links en rechts beide met de V naar >>>> voren lopen.
als je voor en achter verschillende breedtes hebt qua velg en band moet je nog beter nadenken hoe de band te monteren voor welke kant en velg.
kun je er 2 zo laten en de andere 2 moet je de band op de velg omklappen zeg maar, dus van 2 velgen (stel die van de linker kant die verkeerd om zitten/lopen qua richting) daar de banden eraf halen en band 180 graden draaien en dan weer monteren, dan heb je ze links en rechts beide met de V naar >>>> voren lopen.
als je voor en achter verschillende breedtes hebt qua velg en band moet je nog beter nadenken hoe de band te monteren voor welke kant en velg.
- Arthur
Wat ik erover lees niet, Rene. De banden hebben een Inside en Outside. Dus dat is niet te veranderen. Of je moet linker en rechterbanden hebben maar dat schijnt niet zo te zijn. Dus zoals ik ze nu heb is bij 2 de V naar voren en bij 2 de V naar achteren. Ik kan ze niet omdraaien want dan komt Inside aan de buitenkant en Outside aan de binnenkant en dat amg niet.
En anders snap ik je niet
En anders snap ik je niet

- GTRene
hm...bij sommige kan dat idd niet...althans als je bv een bepaald type van Vredestein hebt, heb ik wel eens gezien...daar hebben ze niet echt over nagedacht haha
bv deze>>

bv deze>>
- GTRene
ik zie het al...jou banden hebben hetzelfde soort geintje...

dat gaat dan idd niet whahah...design foutje
net als de Vredestein hadden ze deze in L en R uitvoering moeten maken.
volgens de letter van de wet zouden deze banden niet eens mogen als zijnde 2 dezelfde op dezelfde as, zoiets was het toch? ja banden zijn wel hetzelfde maar ze bedoelen zelfde profiel e.d. das ook wel hetzelfde doch niet qua loop richting 1x gemonteerd
dat gaat dan idd niet whahah...design foutje

net als de Vredestein hadden ze deze in L en R uitvoering moeten maken.
volgens de letter van de wet zouden deze banden niet eens mogen als zijnde 2 dezelfde op dezelfde as, zoiets was het toch? ja banden zijn wel hetzelfde maar ze bedoelen zelfde profiel e.d. das ook wel hetzelfde doch niet qua loop richting 1x gemonteerd

- Arthur
Zo klopt het, Rene. Of het een designfout betreft weet ik niet, schijnt vaak voor te komen bij A-symmetrische banden. Al googlend kom je een heel eind
Zijn er nog experts (zonder Martin en Rene voor de borst te stoten natuurlijk
) die hier wat over kunnen melden?
Morgen gaan ze eronder mocht er hier niets meer uitkomen.

Zijn er nog experts (zonder Martin en Rene voor de borst te stoten natuurlijk

Morgen gaan ze eronder mocht er hier niets meer uitkomen.
- GTRene
je zal er mee weg komen immers zo zijn die banden, doch eigenlijk zou het niet "mogen"De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg.
Draairichting van de banden is een eis van de APK keuring sinds 2009. Op nieuwere banden staat de draairichting aangegeven door middel van een pijl. Banden worden steeds verder ontwikkeld, hierdoor zijn specifieke gebruikseisen ontstaan. Zo is de band ontwikkeld voor 1 draairichting. Andersom gemonteerd is slijtage hoger en slipgevaar groter.
Tijdens de APK keuring wordt gekeken of banden met binnenzijde en buitenzijde juist gemonteerd zijn. De binnenzijde van de band wijst naar de wielkast, de buitenzijde (met informatie over de band erop) wijst naar de buitenkant van de auto en is zichtbaar.
- Peric
Als er alleen 'Outside en Inside' opstaat maar verder geen 'Rotation' lijkt het me inderdaad dat je ze zo kunt monteren zoals Martin aangeeft.
- GTRene
het zijn gewoon link(s)e banden 

- Arthur
Mijn zomerbanden (voor) hebben het ook las en zag ik: Bridgestone Turanza ER300. Wel minder opvallend maar wel aanwezig. Zal dan geen ontwerpfoutje zijn, lijkt mij...
Dit al zoekend ook gevonden; een reactie op een vraag aan Michelin.
De reactie van Michelin:
Geachte heer,
Het klopt dat de Energy Saver een asymmetrische band is met op de
zijwand(en) een montagerichting Outside/Inside.
De zijwand met de markering outside moet naar de buitnzijde gemonteerd
worden.
Hierdoor krijgt men links/rechts een verschillende beeld van het profiel
wanneer men voor de auto staat.
Dit is een juist beeld cq montage van de banden.
Er zijn geen linker en rechter banden in omloop.
Alle zomerbanden Michelin voor personenwagens hebben een asymmetrisch
profiel.
Bij het ene profiel valt het meer op dan bij de andere.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Michelin Benelux N.V.
Dit al zoekend ook gevonden; een reactie op een vraag aan Michelin.
De reactie van Michelin:
Geachte heer,
Het klopt dat de Energy Saver een asymmetrische band is met op de
zijwand(en) een montagerichting Outside/Inside.
De zijwand met de markering outside moet naar de buitnzijde gemonteerd
worden.
Hierdoor krijgt men links/rechts een verschillende beeld van het profiel
Alle zomerbanden Michelin voor personenwagens hebben een asymmetrisch
profiel.
Bij het ene profiel valt het meer op dan bij de andere.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Michelin Benelux N.V.
- GTRene
klopt je zal ze dus zo moeten monteren zoals voorgeschreven...
hey...maar dan loopt die andere andersom wat blijft daar dan over van dat verhaal, alleen nog de schouders
het profiel om af te voeren oid is dan niet optimaal meer
anders klopt hun verhaal namelijk niet.
doch links is bv dan goed gemonteerd zoals de band is ontworpen om sneeuw of water snel af te voeren...Hierdoor krijgt men links/rechts een verschillende beeld van het profiel
hey...maar dan loopt die andere andersom wat blijft daar dan over van dat verhaal, alleen nog de schouders

-
Bandenprofiel is voor een belangrijk deel marketing...alsof Giugiaro een profiel expert is bijvoorbeeld (maar ziet er wel lekker uit natuurijk) De rubber samenstelling is veel belangrijker, net als de stijheid van de wang, de samenstelling va het carcas, en voor de hoeveelheid af te voren water de diepste en breedte van de afvoer etc. etc. Een band is een compromis tussen een aantal variabelen...
-
Binnen & Buitenkant gewoon aanhouden. Die banden hebben gelukkig geen draairichting, dus je kan ze gewoon het volgende jaar andersom laten lopen om ze stil te houden.
- jaydee
René, denk je nou echt dat ze vergeten zijn om bij het ontwerpen van het profiel aan de rechter kant te denken?GTRene schreef:doch links is bv dan goed gemonteerd zoals de band is ontworpen om sneeuw of water snel af te voeren...
hey...maar dan loopt die andere andersom wat blijft daar dan over van dat verhaal, alleen nog de schouders![]()
Dat de schuine groeven de andere kant op 'wijzen' maakt gewoon niet uit. Waar het bij asymmetrisch profiel om gaat is dat het binnenste deel van het loopvlak meer 'werkt' bij rechtuit rijden en het buitenste deel bij bochten. De Vredestein die je eerder al postte is wel het ultieme voorbeeld dat de richting van de schuine groeven niet echt van belang is.
-
Die aangehaalde Vredestein vind ik dus echt een ontzettend slechte (UHP) band. Rommelig stuurgedrag, veel geluid, onberekenbaar grensbereik. En bij aquaplaning blijven ze niet recht lopen. Hebben een week of 2 onder de GTA gezeten in 225/40 18, toen snel verpatst en vervangen door GY F1 Asy. Problem solved.
- Arthur
Ze gaan er straks onder en we zullen het zien
Iig bedankt voor het meedenken.

- MartijnGizmo
De autist in mij zou hier ook moeite mee hebben... 

- Martin van der Zwaard
Outside is outside, lijkt me erg duidelijk en simpel.
Een bandenfabriekant "vergeet" echt niet dat er een linker en rechterkant aan een auto zit. Het maakt gewoon niks uit zolang je de markering "outside" ook aan de buitenkant monteert.
Een bandenfabriekant "vergeet" echt niet dat er een linker en rechterkant aan een auto zit. Het maakt gewoon niks uit zolang je de markering "outside" ook aan de buitenkant monteert.
- Arthur
Blijft wel wat vreemd om te zien, de 1e keer. Bandenboer vond het ook heel normaal. Maar ze zitten erom
M'n zomerbanden voor hebben het ook. Wist ik niet maar bij die banden valt het niet zo op
@MartijnG: voor een Mini rijder is dat ook niet heel apart...

@MartijnG: voor een Mini rijder is dat ook niet heel apart...