Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 30 okt 2012, 20:21

Hielke schreef:Er is nog niks aan de uitlijning gedaan Ton. Alleen maar contrôle tbv de uitdraai.
Moet ik de uitdraai dan lezen als

"eerste" = uitlijningstand zonder Hielke

"laatste" = uitlijningstand met Hielke

?????

Aan de cijfers te zien kan dat bijna niet maar wat stelt de "eerste" dan voor ?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 30 okt 2012, 20:25

Maar zo is het wel :D

Op verzoek van mezelf ben ik na die "eerste" meting achter het stuur gekropen, hetgeen met mijn bijna 100 kg in de "laatste" meting resulteerde.

Inderdaad, een groot verschil.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 20:39

met jou er in krijgt ie bijna al een zelfsturend karakter :D

misschien wel een paar heel slappe rubbers?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 30 okt 2012, 22:16

Hielke schreef:Maar zo is het wel :D

Op verzoek van mezelf ben ik na die "eerste" meting achter het stuur gekropen, hetgeen met mijn bijna 100 kg in de "laatste" meting resulteerde.

Inderdaad, een groot verschil.
Een vreemd verschil vooral

als jij erin gaat zitten verandert het caster toch wel meer dan je zou verwachten

toespoor voor wordt uitspoor, toespoor achter blijft gelijk wat vreemd is omdat van de 100 kg ongeveer 60 kg naar de achteras gaat, de achterveren minder stijf zijn en daardoor achter verder inveert en dus iets meer verandering zou moeten laten zien

met het camber is het nog vreemder gesteld, want links veert de auto verder in (van de 100 kg komt ongeveer 70-75 kg links) en gezien de karakteristiek van de wielophanging zou links het (negatieve) camber moeten toenemen. Het tegenovergestelde wordt gemeten.

Weet je zeker dat je achter het stuur bent gaan zitten en niet achter het dashboardkastje ? :)

of is er tijdens de meting iets gebeurd :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 23 nov 2012, 09:05

Erg leuk verhaal over een chick in Nieuw Zeeland die vanuit 't niets een Mx5 kocht omdat ze iets met de 'Stance' wilde doen. Toen ze haar auto tot op de bodem had verlaagd reed 't voor geen meter en bracht ze de auto weer terug in originele staat. Pas daarna ontdekte ze hoe leuk het is om in een MX5 te rijden en heeft ze d'r auto en zichzelf verder ontwikkeld.

Artikel op Speedhunters: http://www.speedhunters.com/2012/11/a-gal-and-her-mx-5/

Er staan sowieso een paar leuke Miata items op de voorpagina van www.speedhunters.com vandaag.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 23 nov 2012, 09:10


Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 23 nov 2012, 10:19

Dennis Cavallino schreef:Inspiratie voor de Ringmazda?
http://www.speedhunters.com/2012/11/gro ... -take-off/
Regel jij de sponsoring ????

Ik wil wel eerst even zien dat dat ding onder de BtG 7.45 komt anders klasseer ik het onder tupperware-tuning

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jeroen » 27 dec 2012, 17:09

Aankomend voorjaar ben ik toe aan 4 nieuwe bandjes. Zijn er mensen die suggesties hebben, voor een sportieve, goed sturende band in 15 inch? Want dat is nog niet heel makkelijk. De auto heb ik gekocht met een setje aftermarket velgen, waarbij de banden absoluut de sluitpost waren. Dus ik wil nu wel eens een goed sturende band. Bridgestone RE050 (of RE040) zouden prima zijn, maar die zijn moeilijk te krijgen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 dec 2012, 17:18

Ik had er Toyo Proxes T1-r onder liggen. Beviel me prima. Lekker veel grip op droog en voldoende op nat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Macboy » 27 dec 2012, 17:46

+1

Verbaasde me over de grip op nat ook !

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door ErikS » 27 dec 2012, 18:19

Vind de t1R een aardige band, de eerste 10duzend km.
Daarna is het een pain in the ass band op nat!

op droog prima!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 27 dec 2012, 18:40

Ik ben in de regen eigenlijk nooit overtuigd geweest van de T1R. Ik had ze vroegah onder de starslet en nu op de vooras onder de honda en heb - zeker in de regen - zooooveel minder grip als met de vorige voorbanden (macaroni's, oftewel maragoni's uit m'n hoofd). Maat van me heeft ze onder zijn Ford Puma en die is er ook zo-zo over te spreken. Prima band op het droog maar wel een gehandicapte band in de regen, zeker als ze wat beginnen te slijten.

That said, de mx-5 staat weer in de schuur :? . De door mij 3.5 jaar geleden geplaatste waterpomp is overleden (na circa 80.000 km), er zat axiaal meerdere millimeters speling op. Ik dacht vorige week dat het gedaan was met de motor, zo'n rammelend geluid kwam er af dus dat valt nog weer mee :tong: . Een klein mazzeltje: het spul moest er toch al een keer af vanwege de waterlekkage en de distributieriem was ook weer aanstaande (nog 3.000 km of zoiets, hangt van de rij-omstandigheden af ( :roll: )dus het hele spul ligt momenteel weer open.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 27 dec 2012, 19:24

Ik heb er nu herriemakende gecupte Pirelli P5000 Drago's onder. Na een paar dagen stilstaan zijn die dingen al zo vierkant als een baksteen. Een band met veel karakter. Op de limiet niet eens onaardig. Mocht ik ze door de herrie toch besluiten te vervangen dan zet ik er waarschijnlijk Michelin Premacy's onder. Hoor veel goeds over die band.

Heb afgelopen zomer m'n MX-5 een weekend aan een neef uitgeleend. Dat beviel hem klaarblijkelijk goed. Sinds vorige week heeft ie z'n eigen MX-5 na in de garage staan.

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 27 dec 2012, 19:37

Jeroen schreef:Aankomend voorjaar ben ik toe aan 4 nieuwe bandjes. Zijn er mensen die suggesties hebben, voor een sportieve, goed sturende band in 15 inch? Want dat is nog niet heel makkelijk. De auto heb ik gekocht met een setje aftermarket velgen, waarbij de banden absoluut de sluitpost waren. Dus ik wil nu wel eens een goed sturende band. Bridgestone RE050 (of RE040) zouden prima zijn, maar die zijn moeilijk te krijgen.
R1R.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jeroen » 27 dec 2012, 20:05

Toyo R1R is misschien wel wat té veel van het goede. Als in te veel grip. 1 van de charmes van (bijvoorbeeld) de Toyota Gt-86 schijnt te zijn dat ie niet op vreselijk gripvolle banden staat. Wat een vermakelijk sturende auto oplevert. Zoiets is ook de bedoeling met de MX-5. Vandaar dat die Premacy's ook zeker geen gekke optie lijken.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 28 dec 2012, 00:00

Ik heb nu (ongewild) trouwens op 1 as continental ecocontacts gemonteerd gekregen. Ik had eigenlijk premiumcontacts besteld (mooie prijs/kwaliteitsverhouding vond ik en daarbij komt continental structureel goed uit testen). Ik kwam er pas na 1800 km achter dat het ecocontacts waren en dus met de bandenboer maar afgesproken ze te laten zitten. De band heeft echt verassend veel grip voor een eco-meukband though :) , zoveel zelfs dat ik ineens onderstuur had, dus de voorbanden gaan nu naar achteren, want onderstuur is vele malen enger dan overstuur.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jeroen » 28 dec 2012, 13:47

Ik heb ooit op met een E30 op gloednieuwe Ecocontacts een racecursus gedaan, onder het motto ''beter glijden dan rijden''. Was een prima band, voor toen althans. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jan 2013, 16:37

Wat zouden jullie doen bij een kapotte einddemper:
- Einddemper scoren bij automaterialenzaak of 2e hands zodat 't weer ff mee kan
- Sportdempertje en zo ja, welke?
- of een RVS uitlaatsysteem (bijv. IL Motorsport)??

Zelf vind ik de in 't midden geplaatste pijp van de Ringmazda erg cool. Dat is DIY geloof ik?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 16 jan 2013, 16:39

Man Maths toepassen en eindelijk een excuus hebben om een mooie sportdemper eronder te hangen.

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door ErikMartijn » 16 jan 2013, 17:01

Ik heb zelf een RVS Remus uitlaat vanaf de kat, gewoon met een enkele pijp... Ziet er leuk uit en klinkt nog heel beschaafd. De MX-5 parts uitlaat is een stuk luider dacht ik.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 16 jan 2013, 18:52

Ik heb er ook een Remus einddemper onder hangen. Klinkt leuk sportief. Maar hoeft beslist niet harder te klinken. Standaard zou het me ook prima kunnen doen.

En waarom niet tweedehands als je voor weinig geld iets goeds kunt kopen.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door L@urens » 16 jan 2013, 19:47

De lichtste variant (qua gewicht dus) want gewicht is alles in een MX-5 :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 16 jan 2013, 21:25

Dennis Cavallino schreef:Wat zouden jullie doen bij een kapotte einddemper:
Zelf vind ik de in 't midden geplaatste pijp van de Ringmazda erg cool. Dat is DIY geloof ik?
Moet ik hieruit opmaken dat er bij jou een MX-5 voor de deur staat ?

Bijna alle aanpassingen aan de Ringmazda zijn DIY (combinatie van verschillende onderdelen vooral), inklusief de uitlaat

Let maar even niet op L@urens zijn advies, hij is wat geobsedeerd om zijn feestdagenkilo's weer kwijt te raken :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 16 jan 2013, 23:54

Dennis die een Macboy-tje doet denk :tooth:

M'n neef heeft er een paar weken terug in ieder geval wel eentje gekocht. Hij had met z'n vriendin de mijne een weekendje geleend afgelopen zomer. Dat beviel klaarblijkelijk (en logischerwijze) erg goed. Een british green na met lederen bekleding. Zo'n aktiemodelletje van 20 jaar terug geloof ik.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jeroen » 19 jan 2013, 10:24

Als iets volkomen gruwelijk is, dan is het wel het geluid van de standaard 4 cylinder van de MX-5. Dus altijd een sportuitlaatje. Of ik zit dichtgetikt door jarenlang verdoofd te zijn door zijdezachte 6 in lijn motoren, dat kan ook, maar de mijne (had al) een sportuitlaatje waar ik iedere dag wél van geniet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten