BMW draagt S54 motor ten grave..

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door RVV » 08 apr 2007, 00:49

Tijdens al het M3 V8 persgeweld is dit berichtje min of meer ondergesneeuwd.


[img:800:533]http://www.mwerks.com/gallery/albums//B ... or/020.jpg[/img]

6 engine of the year awards, Motor met zijn unieke high reving karakter, prachtige sound, instant gasrespons, altijd. Iedereen die deze motor ooit heeft mogen ervaren of nog een zal ervaren zal beamen dat dit een juweel van een stuk techniek is. De Z4 M coupe en roadster mochten de S54 vaandel nog even dragen. tot 2008 want dan draait BMW definitief de nek om van de S54 productie want de motor kan niet meer aan de eu 2008 emissie eisen voldoen. Het betekend ook dat als BMW met een nieuwe motor een 6 in lijn voor een M1/M2 gaat komen deze niet meer op de S54 gebasseerd zal zijn. Tevens maakt het ook gelijk de kans weer groter dat er er een nieuwe 6 in lijn M motor zal komen. BMW al gewoon moeten. De vraag zal te groot zijn.

De Z4 M coupe/roadster zal slechts 1 1,5 jaar in productie zijn.

S54 R.I.P leve de S54 ! Elke dag weer. Heb je er een? Prijs je gelukkig.

Voor de S54 liefhebbers,

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... r+techniek


(tot zover deze uitzending van klein leed)
Motor voldoet niet aan 2008-emissieeisen

Eind in zicht voor BMW Z4 M




MÜNCHEN - De BMW Z4 in M-uitmonstering is een kort leven beschoren. Na de marktintroductie afgelopen jaar valt komend jaar het doek voor de beestachtige tweepersoons sportwagen.


De zescilinder krachtbron voldoet niet meer aan de emissie-eisen, zo laat een techneut van BMW M GmbH aan AutoTelegraaf.nl. “Er moet heel veel werk verricht worden om de 3.2-lijnmotor aan de nieuwe eisen te laten voldoen,” aldus de techneut. “Maar de investeringen zijn zo hoog, dat we daar niet aan gaan beginnen.” Dat betekent automatisch het einde van de prille carrière van de Z4 M, want de spiksplinternieuwe V8 die tijdens ons bezoek in München werd gepresenteerd, staat volgens de hooggeplaatste medewerker niet gepland voor levering in de tweezitter.


“De V8 is op de eerste plaats voor de M3 ontwikkeld. Dat hij ook in andere modellen komt te hangen, sluit ik niet uit. Op dit moment is de krachtbron alleen voor de M3 bedoeld.”


De 343 pk sterke motor uit de Z4 M, leverbaar als Roadster en als Coupé, is gelijk aan het blok in de vorige editie van de M3. Van de zespitter zijn tot op heden iets meer dan 100.000 stuks vervaardigd
Bron autotelegraaf

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 apr 2007, 03:41

Aan de andere kant zal er ook ooit zo'n bericht over de E30 M3 motor zijn geweest. Tja. Stilstand is ook achteruitgang vind ik :)

Enige nadeel is dat milieugezeik telkens, dat werkt wel nadelig en begin ik persoonlijk ook beu te raken, maar over het algemeen zal er qua ontwikkeling best vooruitgang worden geboekt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 apr 2007, 04:00

Zonde, het was een mooie motor toen na 2003 de nukken eruit waren...
Ben blij adt ik er nog ff van heb mogen genieten in mijn ex Z3 M coupe S54...

Maar neem aan BMW is niet gek en komt met een nog betere M- I-6 motor
en rond de 363pk dus ach, komt allemaal weer goed :lol: die zal tevens ook lichter zijn dus nog beter :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 apr 2007, 09:50

Klopt Tom.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 apr 2007, 10:12

De vooruitgang is niet te stoppen, en das maar goed ook; non the less, een beul van een motor, waar ik nog elke dag van geniet :shock:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 08 apr 2007, 11:56

Top blokje hoor.

Wat me na een dagje rijden opvalt tov 3.2 porsche boxer moter in de BoxsterS (gelijke inhoud als S54)
- koppel. S54 heeft onderin gewoon wat meer koppel terwijl die juist verder doorgefokt is.
- vermogen. S54 heeft pak meer vermogen (343 vs 252)
- max rpm (8000 vs 7200).

Toppertje. Al hoewel het geluid wel wat heftiger mag zijn. Qua inlaat/uitlaat brul gaat er niets tegen een (topless) BoxsterS. Maar goed je rijd topless en er zit een Porsche sportuitlaat onder. De "rasp" van de S54 is wel uber.

Mark.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 08 apr 2007, 14:59

Ook nog best goed te tunen:

[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... G_0289.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 08 apr 2007, 17:15

Ik las in de Autobild (in het vliegtuig naar Valencia ben weer terug :wink: ) dat dit blok in de komende M1 gaat verschijnen, dus dit blok wordt zeker niet ten grave gedragen. Neem niet aan dat er een compleet nieuw R6 blok ontwikkeld gaat worden voor de M1, dit zal anders veel te duur worden en daarmee zal een M-versie wellicht ook op losse schroeven zetten.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 apr 2007, 18:15

Ik denk toch dat de M1 een nieuwe M I6 gaat krijgen. Die kan natuurlijk ook in de Z4 M of als ie komt de Z2 M. Àls de laatste komt bestaat de kans dat de Z4 M de V8 krijgt, maar dat gaat BMW nu natuurlijk nog niet zeggen. :)

Voor de S54 was er de S52, daarvoor de S50 en dan heb je nog de S38/M88. De S50 en S38/M88 waren slechts in één auto leverbaar dus indien er redelijke aantallen verkocht worden was dat genoeg reden om een autospecifieke motor te maken. Kan nu ook prima. De basis zal nu echter de nieuwe 6 cilinder met besparende techieken zijn. De 3.0 is al sterk zat. Met een M sausje zit het wel snor dan.

Aan de andere kant, voor je het weet plukken ze nòg 2 cilinders van het V10 blo, alleen vraag ik me af wat de reacties dan zijn. Het is mij om het even hoor, een V6 kan ook heel fijn zijn.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 08 apr 2007, 18:16

Een V6?

Ga je mond eens spoelen :roll: :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 08 apr 2007, 18:21

Een V6 wordt zeker nooit gemaakt, want dan verloochent BMW zichzelf, want een R6 is immers één van de BMW tradities, net als RWD, dit gooien ze dus echt niet overboord.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 08 apr 2007, 18:23

Ik denk dat Mario bedoelt dat de M5/6 V10 -/- 2 een M3 E90/92 V8 oplevert en daar nog eens 2 cylinders vanaf blijft een V6 over...die inderdaad niet des BMW's is , maar ook voordelen heeft qua compacte bouw etc.

Liever een R6.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40154
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 apr 2007, 22:53

En waarom dan ook niet de nieuwe V8 4.0 in de Z4 M Coupe???

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 09 apr 2007, 11:10

Knot schreef:En waarom dan ook niet de nieuwe V8 4.0 in de Z4 M Coupe???
Dat zal niet zo maar gaan passen waarschijnlijk. Als het een eenvoudige klus was geweest hadden ze dat vast wel gedaan.

Ik vind het wel jammer dat deze motor er nu uit gaat. Ik vind het een erg goed klinkende motor.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 09 apr 2007, 13:59

Als de Hartge V8 in een Z3 M past, zal de nieuwe M3 V8 toch ook wel in de Z4 M passen?

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 apr 2007, 14:10


Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 09 apr 2007, 14:48

Het zal wel passen, maar ik vermoed dat de Z4 dan te krachtig en te duur zou worden. 420 pk in een wagentje van 1400 kilo, dan zou hij sneller zijn dan de M6 en dat kan natuurlijk niet, als ie goedkoper is :) Aanpassen van de Z4 om er de V8 in te hangen zal te duur zijn, gezien de betrekkelijk kleine verkoopaantallen. Dan moeten ze veel te veel voor het ding gaan vragen.

Ik vraag me zelfs af of het voor BMW wel zin heeft om een nieuwe M-versie van de Z4 te gaan ontwikkelen. Het model heeft een facelift gehad, loopt al weer 4 jaar mee en is ongeveer halverwege de levensloop. Ik denk dat BMW zich eerder zal concentreren op de M1/M2 en daar een roadsterversie van aan gaat bieden.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 09 apr 2007, 17:36

Uiteraard (desnoods met wat hak- en breekwerk :wink: ), alleen de handling van de auto wordt wel compleet anders in de variant met het Hartge blok (oude M5 blok). Tenzij ze het nieuwe M3-V8 blok zover mogelijk tegen het brandschot weten te schuiven (naar achteren dus) zal het wellicht beter zijn, want qua gewicht zijn ze nagenoeg identiek.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 apr 2007, 12:59

De V8 hangen ze nooit in de Z4 M coupe. Voor de korte levenscyclus van dat model, is al in de basis sinds 2002 op de markt loont het gewoon niet. Eerst alle pijlen richten op de M3, voordat die in een beetje rustig vaarwater komt qua publiciteit is het al zo eind 2008. Dan staat de Z4 al weer op de nominatie om vervangen te gaan worden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 12:05

uppie voor de mooie S54 M3 motor 8)

http://www.g-power.de/391.html?&L=0&tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=297&tx_ttnews[backPid]=315&cHash=376119e8aa

G-POWER verhilft dem BMW M3 E46 und BMW Z4M zu 450 PS :banaan:
Und das Ergebnis überzeugt auf der ganzen Linie. Trotz des Verzichts auf den kostenintensiven Tausch der Serienkolben gegen Schmiedekolben zur Verdichtungsreduzierung und die Beibehaltung der serienmäßigen Abgasanlage, konnten standfeste 450 PS und 450 Nm für den BMW M3 E46 und Z4M realisiert werden.
Staat alleen niet bij wat het kost, maar als ik lees dat de zuigers e.d. ook vervangen worden zal het best prijzig zijn lijkt me :hmmm:

Afbeelding

Afbeelding

ik vind trouwens die G-power velgen fraai/mooi :thumbup:

Afbeelding

meer over de SC

http://www.g-power.de/925.html?L=0&cari ... dukt_Start" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 08 jul 2009, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 12:06

Wat een auto is het toch..

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door Mark Nauta » 08 jul 2009, 12:14

Rico schreef:Wat een auto is het toch..
Dat waren nog eens tijden he ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 12:26

Rico schreef:Wat een auto is het toch..
yep :thumbup:

trouwens die compressoren zitten ook op de Alpina's
Zurückzuführen ist diese Leitungsexplosion auf das Herzstück des G-POWER Kompressorsystems, dem großen TM I 20 ASA Radialverdichter. ASA Kompressoren finden im Übrigen auch in den ALPINA Modellen B5S, B6S und B7 Verwendung, sowie natürlich auch im ALPINA B6 GT3 Rennwagen, in welchem der ASA Kompressor beim diesjährigen 24 Stundenrennen am Nürburgring eindrucksvoll seine Zuverlässigkeit und Qualität unter Beweis gestellt hat. Die ausschließlich Verwendung von Komponenten in OEM Qualität ist ein elementarer Bestandteil der G-POWER Philosophie und die Grundlage für die außergewöhnlich hohe Qualität, Zuverlässigkeit und Langlebigkeit der G-POWER Produkte.
Afbeelding

Trouwens Rico...misschien weer zoiets maar dan zo'n systeem erop en je hebt je adrenaline weer terug, :mrgreen:
of op de Z4 M coupe kan ook :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ff stoken :hosanna:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 15:34

Inderdaad Mark, echt geweldig mooie auto is het. Noog steeds als ik zo de foto's zie. De M3 CS was echt een bijzondere auto voor mij. Uniek in zijn soort. De M5 is in bijna alles beter, maar echt dat speciale gevoel wat de M3 CS me bood, dat heeft de M5 niet.

Als je nu aan mij zou vragen de M3 CS of de M5.. dan zou ik een hele zware dobber er aan hebben om te kiezen. Aan de andere kant, ik denk wel dat de M3 CS als ik er nu in zou gaan rijden me toch een beetje tegen zou vallen tov de M5.

Maar de M3 CS was wel mijn mooiste auto die ik heb gehad.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW draagt S54 motor ten grave..

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 15:43

Rico schreef:Maar de M3 CS was wel mijn mooiste auto die ik heb gehad.
Denk het ook Rico...
Je kan net zo 1 dus wel anders maken om bepaalde zaken te behouden maar toch in power er op vooruit gaan...

net zoals deze persoon heeft gedaan

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

dikke V8 en 500 pk :mrgreen:

Of gewoon 450pk ala G-power in zo'n E46 M3 en power en gewicht en looks weer heerlijk voor elkaar :df:
Ik wist het wel, zo'n M5 is leuk qua power e.d. but thats it grof gezegd, die power in een e46 M3 koets of Z4 M coupe is uber :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, KoenM, RJK en 5 gasten