Het principe van een anti-roll bar en load transfer.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johann3s
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:20

Het principe van een anti-roll bar en load transfer.

Bericht door johann3s » 20 nov 2012, 17:47

Ik probeer de werking van een anti-roll bar te begrijpen, via pagina's als deze:

http://www.automotivearticles.com/123/A ... bars.shtml

Nu voelt het alleen voor mij compleet tegenintuitief.

1. Stel je gaat door een bocht zonder anti-roll bar. De auto helt over naar de buitenkant van de bocht, en dus is er load-transfer naar de buitenkant van de auto. Dat is logisch.

2. Stel nu dat je door dezelfde bocht gaat, met een anti-roll bar. Dan helt de auto minder over, maar er is meer load transfer.

En dat snap ik niet! Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Het principe van een anti-roll bar en load transfer.

Bericht door wjn » 20 nov 2012, 17:52

Je binnenste wiel "hangt" aan de stabilisator (swaybar), dat komt via de stabilisator (swaybar) bovenop de last op het buitenste wiel.

(Zoals in dat artikel staat, kun je zo dus over-/onderstuur reguleren.)

Grappig wat veel mensen niet weten, is dat stabilisatoren (swaybar) juist minder tractie veroorzaken ;)

Edit: "Stabilisator" toegevoegd.
Laatst gewijzigd door wjn op 20 nov 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Het principe van een anti-roll bar en load transfer.

Bericht door HJ2 » 20 nov 2012, 19:53

Kijk.. Wordt het weer een educatieve avond zo... Leuk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 1 gast