Een mooi voorbeeld van optimistisch cijfermanipulatie en als je genoeg cijfers weglaat dan ziet het er aantrekkelijk uit
Aankoop "nette" E30 325i: bedoel je met "nette" een exemplaar met niet teveel roest en deuken of bedoel je hiermee een exemplaar met ook een goede mechanische conditie. Eerste schat ik rond de 2000 a 2500, de andere eerder het dubbele.
Of je voor een interieur en isolatiematten 1500 vangt betwijfel ik (tenzij het eenpuntgaaf leren interieur is)
Basisauto; Reken voor een auto waar motor en versnellingsbak niet meteen opgefrist hoeven te worden maar op een 2500 (inklusief de opbrengst van het interieur)
Wil je de auto nog personaliseren met een lakbeurtje dan loopt dat makkelijk met 1500 op
Motor; onderhoudsbeurt (olie, bougies+ kabels, riemen, koelvloeistof, slangen, motorrubbers, uitlaat,luchtfilter, benzinepompfilter) 500 a 1000 + dag werk
Aandrijving: Koppeling+ bediening, olie, sper + kortere eindreduktie, aandrijfassen ? 1000 + dag werk
Remmen; remklauwrevisie, remschijven, remblokken, remslangen, remolie, remdrukregelaar A-as, fly-off handrem, koelluchttoevoer 1000 + dag werk
Onderstel; schokdempers/veren, alle rubbers!!, fuseekogels, ARB (dikkere), stuurwiel+naaf 1000 a 1500 + 2 dagen werk
Wielen 2 sets velgen + banden (droog/nat) 1500
Veiligheid rolkooi, stoelen, gordels, folie, hoofdstroomschakelaar + bediening, brandblusinstallatie, alu deurbekleding, voetsteun navigator, bonnetpins V/A, sleepogen V/A, EHBO-doos, veiligheidsschuim in benzinetank 2000 + 2 dagen werk
Raceoverall met brandvrij ondergoed, helm 500 a 1000
Rallylicentie ?
Rallyhulpmiddelen intercom, navigatorverlichting eventueel tripmaster
Volgens mijn cijfers sta je dan aan de startstreep voor minimaal 10k en dan moet je het werk zelf doen en al een licentie bezitten en de auto niet laten spuiten, dus inderdaad geen wisselgeld
Besteed je het werk ook uit dan reken nog maar een paar duizend erbij en als je "serieus" wil meedoen dan reken er ook maar fatsoenlijk lakwerk bij en zit je zo aan 15k
Running cost gemiddeld 2,00 a 2,50 per wedstrijdkilometer als je de banden en blokken "af" rijdt.
Ga je "serieus" meedoen dan iedere wedstrijd verse banden en remblokken en preventief onderhoud van schokdempers om de drie a vier wedstrijden en dan reken op het drievoudige van de running cost
Vergeet ook het inschrijfgeld per rally niet