Ik kwam eigenlijk snel bij de E46 uit, mooie auto, niet te groot, prima. Met als enige eisen diesel en sportstoelen gaan shoppen waarbij ik in het noord-oosten van het land tegen een 320d aanliep die mooi in de opties zat. Maar ja...al meer dan 260k km op de teller, is dat nou zo verstandig? Maar niet doen was het besluit, verder kijken. Maar ik kwam toch steeds weer bij die zilvergrijze 320d terug. Uiteindelijk toch maar eens bij de auto gaan kijken.
Aldaar bleek het een nette auto te zijn met een goed ingevuld onderhouds boekje. Ook zaten de rekeningen van het onderhoud van de afgelopen twee jaren erbij, en daar zaten een paar gepeperde van De Beier bij. O.a. de inspuitpomp en turbo waren 20.000 km daarvoor vervangen.
Denkende dat de duurste zaken dus al vervangen waren tot aanschaf over gegaan. Direct na aanschaf preventief alle vloeistoffen en filters en op aanraden van Maaral Alkmaar ook de carteronluchting vervangen. Ook de EGR afgedopt. En toen lekker gaan rijden. Na een paar duizend kilometers bij De Ringsleutel in Hoogkarspel de auto laten chippen voor wat extra vermogen.
Nu, 60.000 km verder, is de aanschaf mijns inziens geen verkeerde geweest. Op een gebroken achterveer (welke in 5 min. vervangen is bij een E46), een stukje remleiding en een kachelventilator-weerstand na tot op heden geen bijzondere technische problemen meegemaakt. Zodra de onderhouds-interval daarom vraagt vervang ik de motorolie en met deze km-stand is het dan toch altijd weer mooi om te zien dat er nul motorolie is opgeslurpt.
Ik kijk wel eens een beetje rond naar wat anders maar de conclusie is altijd dezelfde. Waarom wegdoen? Met de km-stand is deze E46 geen pukkel meer waard, wie koopt nou zo'n hok met 300+ k km... En het ding bevalt eigenlijk nog best. Snel zat voor dagelijks gebruik, lekker zuinig, leuke wegligging, mooi interieur. Voorlopig lekker doorcrossen zo!