BMW E30 325i Racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 apr 2007, 11:38

WB is nog het duurste.. haha, verzekering daarentegen valt erg mee, zo goed als niks.

Sperdiffje meenemen voor 400 euro maximaal denk?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2007, 11:42

Ik heb al een zoekopdracht geplaatst voor prijs van 425 euro. Geen haast.

Ga vanavond wel Cabrio stabi achter ophalen en binnenkort stabi touring voor. Die zijn iets dikker. Gezien de toegenome stijfheid van de auto en onderstel lijkt me dat wel ideaal.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 apr 2007, 11:48

Hoe dik zijn die voor? De M3 had ik 26mm zoiets dacht ik.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2007, 09:30

Die past niet (makkelijk). Voor wil ik 22mm, achter die van de Cabrio (moet nog even meten wat het verschil is, gekocht voor paar knaken gisteren)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2007, 10:39

Je had toch al een verstelbaar onderstel? Waarom probeer je dat niet eerst en als het niet werkt zet je er een hardere voorveer op.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 apr 2007, 10:59

@Dennis:

Weet jij of er met een aangepaste draagarm gereden mag worden in de E30 standaard cup?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2007, 12:03

denk het niet.

Regelement:
http://www.dnrt.nl/reglementen/DNRT-200 ... ndaard.htm

Geen onderstelmods behalve hardere bussen, andere dempers & veren en een camber verstelling.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 apr 2007, 12:42

Ik ben bezig met een E30 325i trackauto, en deze heeft verlengde draagarmen om zo de camber te realiseren. Dit is gedaan door Molenaar, maar als het goed is zitten er standaard draagarmen bij. Dus dan maar een setje camberplaten erbij. Kosten iets van 300 euro per set.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2007, 14:32

Ik heb gisteren de originele draagarmen gekocht omdat ik ook de Molenaar-modificatie had. Werkte erg goed en was zeer betrouwbaar (2 jaar intensief circuit/ring mee gereden). Maar het mag inderdaad niet. Liever wel racen, dan uitgesloten worden van deelname. Ze controleren niet altijd op dit soort zaken natuurlijk, maar ik neem geen risico.

Voor trackdays kan ik deze aanpassing wel adviseren. Wel uitlijnen na afloop uiteraard.

@Bert: je hebt gelijk, we gaan eerst testen en pas dikke stabi's monteren. Ik wil ze alleen wel graag bij ons hebben als we gaan rijden, zodat we op de dag zelf nog kunnen wisselen. Is klein werkje.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 apr 2007, 14:45

Dennis Cavallino schreef:Ik heb gisteren de originele draagarmen gekocht omdat ik ook de Molenaar-modificatie had. Werkte erg goed en was zeer betrouwbaar (2 jaar intensief circuit/ring mee gereden). Maar het mag inderdaad niet. Liever wel racen, dan uitgesloten worden van deelname. Ze controleren niet altijd op dit soort zaken natuurlijk, maar ik neem geen risico.

Voor trackdays kan ik deze aanpassing wel adviseren. Wel uitlijnen na afloop uiteraard.
Zodra ik de auto heb gekocht, maak in een afspraak bij Peter of Mark om de auto goed te onderzoeken en de benodigde aanpassingen te verrichten voor de E30 cup. Er zitten al Bilstein's onder van een Alpina. Weet niet of ze instelbaar zijn. Verder zitten er al de volgende mod's op:

Donkergrijs van kleur
-4-deurs uitvoering
-Bouwjaar 1988
-Voorzien van rolkooi (schroefmodel)
-Interieur volledig gestript
-2 hagelnieuwe Cobra racekuipen (2 keer mee gereden) + super stoelonderstellen
-2 keer (MOMO) 4-punts gordels, brede versie
-3.91 sperdifferentieel
-Race stuur Sparco (diep model)
-Bilstein onderstel (dikke uitvoering van Alpina)
-3.5 graden negatief camber voorzijde (verlengde draagarmen) super voor het directe insturen en bochtenwerk
-Extra elektrische fan voor koeling tijdens driften (zelf aan en uit te schakelen)
-Short shift schakeling
-Hagelnieuwe remschijven voor met Ferodo DS3000 remblokken en een nieuw setje originele remblokken bijgeleverd
-Recent grote beurt gehad met distributie, verdeelkap, rotor, olie, oliefilter, bougies, etc.
-4 Toyo Proxes banden R888 semi slick (wordt mee gereden in de 325i cup)
-Speciale remvloeistof met hoog kookpunt (bij vol circuitgebruik geen last van warme remmen)
-Auto gebruikt geen druppel olie en is technisch in absolute topstaat!
-Geen roest en geen grote deuken of krassen, auto zit superstrak in de lak!
-Velgen op de foto zijn er niet meer, heb er nu een mooi origineel setje honingraad onder liggen.

Ben bijna rond. :D

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 06 apr 2007, 14:57

Gaaf!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2007, 15:06

Klinkt goed! Dan krijgen we een flinke kluif aan je :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 apr 2007, 15:12

Heb voor volgende week vrijdag een afspraak staan om de auto goed door te nemen. Tevens een APK-keuring, omdat ik de auto op kenteken wil hebben. Marco (was tevens de monteur bij de cursus) zij ook dat de draagarm-mod idd niet toegestaan is in de E30 cup.

Kan niet wachten totdat ik de 1e race mee kan rijden. :P

@Cav: Ga je nog naar Zolder?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2007, 15:34

Jep Zolder wordt ook onze eerste race. Denk de avond ervoor daarheen, hotelletje pakken en dan lekker dagje de remmen aan puin trappen (neem 3 setjes schijven en blokken mee voor de zekerheid, haha). Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Hopelijk duurt het wat langer dan mijn V360 race van afgelopen jaar :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2007, 21:22

Net even een stukkie gereden. Max 3000 rpm.

Die auto wil zoooooo graag van z'n plek.

Dat wordt slecht slapen tot 19 april en dan nog een maand tot Zolder.

Net ff bougies gewisseld. Komt er een Indisch buurmannetje aan. Leeftijd is altijd lastig in te schatten bij Indo's, een deel van mijn familie is indo en dik over de 180 gemiddeld, maar je zou ze 100 jaar jonger inschatten. :)

50 zou ik dus zeggen, maar daar kun je bij deze meneer gerust 25 bij optellen waarschijnlijk.

We raakten aan de praat, die vent blijkt ook nog veel aan racen gedaan te hebben in het verre verleden, met 2002's enzo. Eerst zat ie nog een beetje te zoeken naar de juiste termen en op een gegeven moment gingen die oogjes vonkelen en sprak ie alleen nog maar over:
- fan met schakel, scheelt iets vermogen
- camber instellen
- dikke stabi's
- in de werkplaats van BMW NL in rijswijk sleutelen met allemaal racematen
- driften
- Huub vermeulen
etc.

Na een half uur slap ouwehoeren had ik nog maar 1 bougie ingedraaid en hij stapte in zijn Daihatsu Cuore... ik moest hem maar even zeggen dat 'ie rustig aan moest doen, die vent ging helemaal los. Hij lachen en met 10 km scheurde hij de straat uit.

Prachtig!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 apr 2007, 20:53

Tip voor de E30 rijders:

Pak een boor, stanleymes, punttang en/of decoupeerzaag en geef je BMW meer lucht om te koelen:

[img:640:480]http://img515.imageshack.us/img515/1588 ... 003tf2.jpg[/img]

[img:640:480]http://img255.imageshack.us/img255/6848/09042007kc1.jpg[/img]

[img:640:480]http://img512.imageshack.us/img512/4166 ... 001my7.jpg[/img]

Weet niet of iemand het 'ziet/snapt', maar er zijn veel meer openingen in mijn grill, denk zo'n 15 tot 20% meer dan standaard. Onder het mom van: alle beetjes helpen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 apr 2007, 21:15

Ben trouwens wel tot de conclusie gekomen dat ik nog een paar dagen een brug en lasser nodig heb. Wil een paar slechte plekken in de wielkast rechtsvoor en bij de kriksteunen preventief onder handen nemen. Valt nu nog mee, maar de auto begint daar toch te roesten.

Tevens ben ik bezig geweest met de isolatie tussen motorblok en schutbord te verwijderen. Daar kun je eigenlijk niet bij, maar ik heb het één en ander gedemonteerd en zodoende lukte dat goed, tot ik bovenop de bak moest zijn grmbl. De laatste restjes moet ik echt verwijderen als ie op de brug staat. Daar kon ik met geen mogelijkheid bij.

Kan ie meteen de uitlaat lassen, want die is bij het spruitstuk en paar andere plaatsen weer goed lek, dankjewel Fuchrohre! Zag op marktplaats bij Remmo een goede uitlaat liggen vanaf de middendemper, denk dat 'ie vast ook wel de delen ervoor heeft. Hoop dat ik dat red in anderhalve week. :?

Volgende keer toch maar eerst de auto volledig strippen tot op de kale koets, rolkooi erin, dan logen/stralen/antiroest behandeling en spuiten. Dan kun je mooi alle losse delen onder handen nemen (schuren/stralen spuiten of poedercoaten). Maar ja, als ik vorig jaar had geweten dat we nog een jaar de tijd zouden nemen tot de eerste race... :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2007, 17:18

Vandaag onderstel opgehaald. Moet nog wat kleine dingen regelen voordat het gemonteerd kan worden zoals E46 reactie stangen van stabi voor en bussen voor de achterveren. Maar het is wel een schitterend stukje techniek verder. Al extra verstevigd waar de stabi's op vast komen te zitten (daar waar AST standaard ook wat problemen geeft bijvoorbeeld, de reden waarom ik die opeens niet meer wilde, maar dat schijnt dus mee te vallen, is alleen even aanpassen door een lasser).

Verder nog reactie stangen die horen bij draagarmen. Tevens bij Diho maar E30 M3 powerflex bussen halen voor voorste draagarmen, die ik 2e hands heb gekocht. Die zijn exentrisch en harder dan de originele die in deze set zitten (ook al zijn ze nieuw). Diho maar even mailen van de week. :)

Door de uitlaat red ik het helaas niet om de auto donderdag af te hebben voor Zandvoort. Reden te meer om snel die stalling + brug te regelen. :twisted:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 14 apr 2007, 19:25

Foto's van dit speelgoed svp

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 14 apr 2007, 22:30

En Dennis heeft een nieuwe sponsor!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2007, 23:21

Foto's van onderstel doe ik morgen, vandaag even tijd besteed aan 't meisje en aan de nieuwe sponsor :)

De eerste BMW met Toyota www.morrenhof.nl sponsorstickers? 8)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7254
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 14 apr 2007, 23:24

Dennis Cavallino schreef:Foto's van onderstel doe ik morgen, vandaag even tijd besteed aan 't meisje en aan de nieuwe sponsor :)

De eerste BMW met Toyota www.morrenhof.nl sponsorstickers? 8)
ow, is dat alles. Dacht even dat je de GT geschonken had gekregen om te racen :wink: :roll: :P :D :lol:

goed man!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2007, 23:35

Nee dat gaat me veels te hard :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 20:34

Speciaal voor de liefhebbers wat foto's van de goodies

Fanmotor 336x305x63 blazen (Spal) :
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/4396 ... faniw0.jpg[/img]

Ophangbeugels van Spal + optionele thermoschakelaar (Mocal)
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/6889 ... estcq0.jpg[/img]

Radiateur:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/5678 ... ur3da9.jpg[/img]

Niet alleen groter, maar ook dikker:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/5417 ... ur2cn4.jpg[/img]

Bijbehorende ophangbeugel zodat je niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/9185 ... 333yp2.jpg[/img]

Originele slang, zodat je wederom niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img122.imageshack.us/img122/6311 ... 218tb9.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:10

Grmbl krijg de rest van de foto's hier niet. Posts lopen steeds vast. :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Google [Bot], jessedehaan en 12 gasten