Maar nu ik het wat beter bekijk; is die bovenste wel met cupjes?
Nespresso en een probleempje aan 't apparaat.
- Robin Hartog
Re: Nespresso en een probleempje aan 't apparaat.
Volgens mij wordt het er bij die bovenste echt met 11 (geloof ik) bar doorheen geperst, dat zorgt voor een veel betere behoud van de smaak. Die onderste is een standaard Nespresso apparaat, waar het met minder bar doorheen geperst wordt.
-
Rebel
Thuis smaakt altijd alles beter
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Hoe meer bar druk je kunt krijgen, hoe beter de koffie.
Vergelijk de tech specs van beide apparaten eens zou ik zeggen.
Vergelijk de tech specs van beide apparaten eens zou ik zeggen.
- Paskal
- Auto: meerdere
Robin, bovenste is ook met cupjes. Het lijkt alsof het zo'n profi apparaat is waar je verse gemalen koffie in doet en die houder er vervolgens inklikt, maar dat is het niet
Sterker nog, het is een apparaat wat ik enige tijd geleden eens ergens 2e hands voor een paar tientjes op de kop heb getikt.
Dat sommige luxe apparaten de mogelijkheid hebben tot cappuccino, macchiato etc geloof ik graag, maar je zou toch zeggen dat de koffie-smaak bij een normale bak koffie uit verschillende Nespresso-apparaten wel identiek zou moeten zijn of niet?
@Rebel: klopt, daarom heb ik hem ook meegenomen naar het huis van mijn vriendin omdat ik dacht dat ik kippig geworden was
Zal de technische specs eens proberen te achterhalen.
Dat sommige luxe apparaten de mogelijkheid hebben tot cappuccino, macchiato etc geloof ik graag, maar je zou toch zeggen dat de koffie-smaak bij een normale bak koffie uit verschillende Nespresso-apparaten wel identiek zou moeten zijn of niet?
@Rebel: klopt, daarom heb ik hem ook meegenomen naar het huis van mijn vriendin omdat ik dacht dat ik kippig geworden was
Zal de technische specs eens proberen te achterhalen.
- Robin Hartog
@Paskal: Ah okay. Onderop staat het typenummer; dat even intypen op Google en je hebt zo de specs.
Per apparaat kan het zeker wel verschillen; meer druk = betere koffie bijvoorbeeld al. 
- Arthur
- Auto: Nr.51
Pompdruk is allemaal 19bar als ik dat zo ff snel bekijk.
- Paskal
Klopt, zowel de grote M300 als de kleine M100 hebben beiden een pompdruk van 19 bar.
Er zit wel verschil in vulsnelheid van een kopje. Het grote apparaat doet er bijna een keer zo lang over. Zou dat ook voor een koffiesterkte-verschil kunnen zorgen?
Er zit wel verschil in vulsnelheid van een kopje. Het grote apparaat doet er bijna een keer zo lang over. Zou dat ook voor een koffiesterkte-verschil kunnen zorgen?
- Robin Hartog
Ik zag het idd, allemaal 19 bar. Vulsnelheid zou wel het een en ander verklaren; lagere vulsnelheid zou betekenen dat er meer smaak mee kan komen in het kopje..
-
allen
Doe eens een theezakje 1 seconden en 40 seconden in een glas heet water. Proef je verschil? Zo ja, dan heb je je antwoord, zo nee, dan heb je het niet begrepen. LOLPaskal schreef:Klopt, zowel de grote M300 als de kleine M100 hebben beiden een pompdruk van 19 bar.
- Paskal
Ik denk dat ik het begrepen heballen schreef:Doe eens een theezakje 1 seconden en 40 seconden in een glas heet water. Proef je verschil? Zo ja, dan heb je je antwoord, zo nee, dan heb je het niet begrepen. LOL
Laatst gewijzigd door Paskal op 05 nov 2012, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
Wil wel ff testen hoe lang de mijne erover doet een bakkie te tappen. Moeten we wel dezelfde cups hebben... Voor "gewoon" drink ik meestal de fel blauwe (Vivalto) en soms de gele (Finezzo). En voordat er wijsneuzen over de smaak beginnen... weet je iig of de tijden per apparaat verschillen
Breda is wat ver weg...
Breda is wat ver weg...
- Paskal
Moeten we natuurlijk wel dezelfde hoeveelheid koffie gaan tappen..... Bij mijn grote apparaat kun je instellen hoeveel koffie hij eruit moet gooien bij een druk op de knoppen "groot" en "klein". Bij het kleine apparaat kan dat niet.
PB je wel even voor de test om te voorkomen dat het hier een Viva-forum wordt waar over alles behalve auto's wordt gekletst
PB je wel even voor de test om te voorkomen dat het hier een Viva-forum wordt waar over alles behalve auto's wordt gekletst
-
allen
Paskal, dat is dus het nadeel van zo'n Nespresso ding. In mijn ogen dan. Eén van de redenen dat ik uiteindelijk maar weer ben overgestapt op een bonenmachine en los apparaat. Stuk handiger als je zelf de malingsgraad kunt aanpassen. Zolang je koffie nog niet bitter gaat smaken, zal jouw machine vast beter zijn dan die van je vriendin.
- Arthur
LOL! Maar sinds Rebel weer terug is is er geen brug te ver 
-
allen
Ik gok dat Rebel een B&O koffiezetter heeft met heel mooi geluid?
- Robin Hartog
Waarschijnlijk lijkt die ook op een krijtbord. En kost ook zo'n €17.000.
- Downforce Hans
En tijdens het zetten kan hij dan die gigantische cd collectie die hij heeft afdraaien...............allen schreef:Ik gok dat Rebel een B&O koffiezetter heeft met heel mooi geluid?
-
OnlineRichardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik had inderdaad al even in m'n adresbalk gekeken of ik nog steeds op Driving Fun rondhingPB je wel even voor de test om te voorkomen dat het hier een Viva-forum wordt waar over alles behalve auto's wordt gekletst
- Downforce Hans
Zo zo, hij kan dus digitaal zien en horen hoe de koffie gezet wordt.........cool manRobin Hartog schreef:Waarschijnlijk lijkt die ook op een krijtbord. En kost ook zo'n €17.000.
-
Rebel
- ///Joost
BS.smiley schreef:Hoe meer bar druk je kunt krijgen, hoe beter de koffie.
De druk van een espresso moet 9-10 bar zijn. De pompdruk kan misschien wel hoger zijn, maar dit wordt afgeregeld met een overdrukventiel. Een te hoge druk kan de smaak en doorlooptijd van de koffie juist negatief beinvloeden.
Ideale doorlooptijd is 22-25 sec.
-
Shakes
Ik had laatst een koffievlek in m'n jurk en krijg hem er niet uit. Iemand tips?
- Arthur
Ja, gewoon weer een shirt met lange broek aandoen 
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
What else............
- JP
Shakes schreef:Ik had laatst een koffievlek in m'n jurk en krijg hem er niet uit. Iemand tips?
Handel zo snel mogelijk. Ook bij vlekken op een glad oppervlak. Neem deze weg met een vochtige doek. Laat u de koffie opdrogen, dan wordt het verwijderen al gauw lastig, zeker omdat veel oppervlakten toch niet zo glad zijn als zij in eerste instantie lijken en vaak toch enigszins poreus zijn.
Vlekken van koffie met melk spoelt u in koud water uit. Daarna eventueel indeppen met huishoudzeep (zeep van Dove werkt erg goed) en vervolgens wassen volgens de wasvoorschriften.
Vlekken van koffie zonder melk behandelt u met een sopje van handwarm water.
Voor oudere koffievlekken gebruikt u een sopje van handwarm water waaraan u een snufje zout toevoegt. Daarna doet u wat eigeel en glycerine op de vlek en laat dit een half uur staan. Spoel dit tot slot eerst met koud en daarna met handwarm water uit.
Bij gekleurde, wasbare stoffen helpt een melkbadje. Zodra de melk zuur geworden is, spoelt u de vlek met lauw water uit.
Koffievlekken op tapijt wrijft u in met zuivere glycerine. Dit breekt de bruine kleurstoffen af. Direct daarna veegt u de vlek na met water en ammonia. Probeer zo weinig mogelijk water te gebruiken.