1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 28 okt 2012, 18:23

ah, oke...mijn wielen zijn 8J en 9.5J

trouwens camber? bedoel je dat van de achterwielen?
ifso dan weinig/niks aan te doen, als je daar verlaagt (meestal is dat ook nog eens minimaal 5mm "te"laag achter) gaan de wielen automatisch naar binnen staan...

of je moet dat subframe? aanpassen wat die e30 rijders ook wel eens doen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 28 okt 2012, 19:11

GTRene schreef:ah, oke...mijn wielen zijn 8J en 9.5J

trouwens camber? bedoel je dat van de achterwielen?
ifso dan weinig/niks aan te doen, als je daar verlaagt (meestal is dat ook nog eens minimaal 5mm "te"laag achter) gaan de wielen automatisch naar binnen staan...

of je moet dat subframe? aanpassen wat die e30 rijders ook wel eens doen.
Nee van de voorwielen. Je kan niets van camber aanpassen bij die Z3's.. Gewoon nemen zoals het is. Voor sommige BMW modellen zijn er wielflenzen die het camber corrigeren maar die hebben ze niet voor de Z's. De enige oplossing lijkt me camberplaten of de gaten op de veerpoottoren uitvijlen. Links heb ik -1°12' en rechts -1°42'.
Dat betekent ook dat die niet door de Belgische keuring geraakt. Dat wordt veren wisselen elk jaar. :hammer:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Reind » 29 okt 2012, 07:19

Ken je de truc niet met de m12 ringen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 08:57

Reind schreef:Ken je de truc niet met de m12 ringen?
+1, Gewoon ringetjes om de onderste 2 bouten doen, waar je de demper aan de fusee vastmaakt. Het ringetje komt dan tussen de demper en de fusee te zitten. Zo kantel je de fusee wat naar binnen, voor meer negatieve camber aan de voorzijde.

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... _absorber/

#3 In bovenstaande tekening.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 okt 2012, 13:12

///Joost schreef:
Reind schreef:Ken je de truc niet met de m12 ringen?
+1, Gewoon ringetjes om de onderste 2 bouten doen, waar je de demper aan de fusee vastmaakt. Het ringetje komt dan tussen de demper en de fusee te zitten. Zo kantel je de fusee wat naar binnen, voor meer negatieve camber aan de voorzijde.

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... _absorber/

#3 In bovenstaande tekening.
Die kende ik inderdaad nog niet. Dat zou betekenen dat ik 1 zijde wat meer negatieve camber kan geven zodat die dichter bij elkaar liggen maar voor de keuring blijft het een no-go. Maximum negatieve camber is 1°34' en ook moet de minimale bodemspeling 9cm zijn. Die is nu minder dan een pakje sigaretten.

Iemand een idee hoeveel minuten het wijzigt bij een doorsnee ringetje (hoe dik zijn die)? Het uitlijnstation zal dat wel niet willen doen dus als ik de hele tijd over-en-weer van de garage moet rijden..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 13:45

Shim Thickness = Camber Change
1.16mm = 0.5º
2.63mm = 1.0º
4.00mm = 1.5º
5.44mm = 2.0º
6.81mm = 2.5º

Stock bolt size is M12x1.75x20 (diameter x thread pitch x length) in
Grade 10.9 (or higher, never less). You want to use bolts 5 or 10mm
longer.

Bron: Bimmerforums.com
Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 2 shims te gebruiken. Zorg ook voor een goede hardheid, dus liever niet standaard ringetjes van de Praxis.

You're welcome. :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 29 okt 2012, 17:26

///Joost schreef:
Shim Thickness = Camber Change
1.16mm = 0.5º
2.63mm = 1.0º
4.00mm = 1.5º
5.44mm = 2.0º
6.81mm = 2.5º

Stock bolt size is M12x1.75x20 (diameter x thread pitch x length) in
Grade 10.9 (or higher, never less). You want to use bolts 5 or 10mm
longer.

Bron: Bimmerforums.com
Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 2 shims te gebruiken. Zorg ook voor een goede hardheid, dus liever niet standaard ringetjes van de Praxis.

You're welcome. :D
Je bent bedankt!

Maar euh.. Zorgen die ringen juist niet voor meer positief camber want als ik er over nadenk komt de naaf dan toch rechter te staan?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 04 nov 2012, 16:57

Ik heb net twee nieuwe mods besteld:

- 2x Continental Sportcontact 5 245/40/17 met velgbescherming
- H&R Trak+ 40mm spacers

Weeral een productieve zondag. :headbang:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 04 nov 2012, 17:41

zijn goede banden, veel grip...maar ook breder all in dan bv dunlop of falken e.d.

bv bij falken en dunlop en pirelli kunnen op sommige wel 235 staan, doch das al met al en loopvlak bv maar 225
doch bij de contisport 5P is het loopvlak echt 235 en de band al met al nog een stuk breder door die dikke velgbeschermers :D

je krijgt dus wel waar je voor betaald en staat wel dik natuurlijk, doch als je bv voor zoals bij een M coupe wat minder speling hebt kun je je er mooi op verkijken :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 04 nov 2012, 17:52

GTRene schreef:zijn goede banden, veel grip...maar ook breder all in dan bv dunlop of falken e.d.

bv bij falken en dunlop en pirelli kunnen op sommige wel 235 staan, doch das al met al en loopvlak bv maar 225
doch bij de contisport 5P is het loopvlak echt 235 en de band al met al nog een stuk breder door die dikke velgbeschermers :D

je krijgt dus wel waar je voor betaald en staat wel dik natuurlijk, doch als je bv voor zoals bij een M coupe wat minder speling hebt kun je je er mooi op verkijken :D
Ja er zaten Conti SC3's op achteraan daterend van '08 en onder de indicatorstreep. Als het had geregend was het 1 groot slipfestijn. Toch word je dat op de duur wel beu en zeker met de huidige weersomstandigheden wil je gewoon goeie grip. Mijn vorige banden waren Vredesteins maar ik wilde best eens iets anders proberen.
Op http://www.tyrereview.co.uk kregen ze zeer goede ratings en de prijs van 141/stuk is een lachertje (itt de prijzen van 265/30/19ers).

Eigenlijk was de bestelling niet hoogstnodig want ik heb een winterwielenset klaar maar ik wil gewoon zo lang mogelijk op de zomerwielen blijven rondrijden. 15" staal is nu niet bepaald om een harde plasser van te krijgen.. Daarnaast zijn de prijzen voor zomerbanden nu het laagst.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 04 nov 2012, 20:15

Jussi schreef:
Je bent bedankt!

Maar euh.. Zorgen die ringen juist niet voor meer positief camber want als ik er over nadenk komt de naaf dan toch rechter te staan?
Nope, de naaf kantelt namelijk over de bout die dwars erboven zit.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 04 nov 2012, 22:44

///Joost schreef:
Jussi schreef:
Je bent bedankt!

Maar euh.. Zorgen die ringen juist niet voor meer positief camber want als ik er over nadenk komt de naaf dan toch rechter te staan?
Nope, de naaf kantelt namelijk over de bout die dwars erboven zit.
Ok. Binnenkort maar eens op zoek gaan naar een paar ringetjes. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 04 nov 2012, 23:22

kan wel zijn...doch in theorie kantelt dan de veerpoot een beetje...
hm...nu ik nog eens beter kijk zal die idd doordat de veerpoot onder iets naar binnen komt en boven het vaste punt houd de kingpin heel iets laten kantelen.

de rest zit namelijk ook in verbinding met de wishbone vast...en aan de andere kant met de stuurstang, doch die kan je verstellen when needed.

Afbeelding

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 08 nov 2012, 22:12

Zondag bestellen en donderdag is alles al binnen. Online shoppen kan soms toch fijn zijn. 8)

Spacers zien er bijzonder goed uit, vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 08 nov 2012, 22:26

dat wordt straks spannend...heel strak denk met die "brede" in verhouding Conti 5P banden :D

en die H&R zien er apart uit, meerder mogelijkheden ofzo?
of is dat dat je die op de naaf schroeft en dan de velg op dat ding?

ik heb toevallig nog 2 van 15mm dik liggen, incl bouten doch die zijn gewoon met langere bouten, dacht dat zoiets bij 20mm per kant ook gewoon kon.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 08 nov 2012, 22:35

H&R is dan ook een respectabel merk. Zo te zien zitten er in de 5 verzonken gaten schroefdraad. Lijkt me dat met de andere 5 gaten dan de spacer eerst aan de naaf bevestigd wordt?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 08 nov 2012, 22:40

Inderdaad spacers die je eerst op de naaf schroeft en dan de velg er tegen. Ik wilde persé dit systeem daar het me toch wat meer vertrouwen geeft dan spacers met lange bouten. Op eBay is het nog niet eens gek duur.

Het wordt inderdaad spannend. Ik weet dat 20mm spacers met deze wielen passen maar je hebt me wel een tikkeltje nerveus gemaakt door te zeggen dat Conti's breder zijn dan andere banden. Als het past..Hella Flush! :ken ik jou:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 08 nov 2012, 22:47

ah, ff terug lezend, je gaat van Conti SC3 naar Conti 5P dan kan het welicht ongeveer gelijk zijn (zelfde merk) benieuwd naar de voor en na foto vanuit zelfde hoek :foto:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 08 nov 2012, 22:52

GTRene schreef:ah, ff terug lezend, je gaat van Conti SC3 naar Conti 5P dan kan het welicht ongeveer gelijk zijn (zelfde merk) benieuwd naar de voor en na foto vanuit zelfde hoek :foto:
Ja, maar ik heb nu niet gemeten of het er tussen zou passen. Ik wist gewoon van een andere Z3 coupé eigenaar dat hij dezelfde spacers had met dezelfde wielen. Ik had alleen geen rekening gehouden met onderlinge verschillen tussen de banden. :dood:

De tijd zal het uitwijzen en we kruisen onze vingers. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 08 nov 2012, 23:06

ik heb door zoiets al een keer wat moeten aanpassen :D
je gaat (ik ging) er vanuit dat bv een 235 maat van het ene bandenmerk ook hetzelfde was qua breedte bij het andere...tot dat ik men eerste Conti 5P binnen kreeg :shock:
viel me meteen op ik dacht huh? lijken veul breder dan van die merken die ik kende, achter no problem (had nog spelingsruimte genoeg) maar voor werd een iets ander verhaal wat wel goed kwam uiteindelijk, maar toch.

denk dat het wel net kan bij je, immers achter vrij veel space en anders heel iets bijrollen when needed.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 08 nov 2012, 23:22

Sja, we hopen nog steeds dat het past.

Als het niet past, gaan deze eerder in de verkoop en koop ik wel 30mm ipv 40. Ik zou niet graag aan de kassen willen komen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 21:21

GTRene schreef:das idd wel vreemd...
die bandendruk is niks mis mee, alleen als je echt hoog gaat bv extreem zeg 3 bar dan wordt ie wat nerveus als je harder gaat :D

heb je de banden voor wel goed om? goede loop richting? hoe is het slijtage patroon?
ja ik noem maar wat dingen...neem aan dat ze het stuurhuis gecheckt hebben bij controle?

wat voor 'onzeker" gevoel geeft ie en bv bij wat voor snelheden...

ik heb 5 waarvan 4 M coupe's gehad maar nooit zoiets gehad, alleen dan en keer met 3 bar (nwe banden) had die banden monteur vergeten lucht eruit te doen :D
dacht eerst, heb nwe banden hoe kan dat nou alles snel ff nakijken en dat leek goed...dus weer verder rijden...toen maar eens bandendruk chekke :shock:

maar we zitten in Geerts draadje en dat zit ik ff te vervuilen hiero. :whistle:
Tot en met 120km/u is alles in orde. Stuurt prima en direct. Daarna begint het zweveriger te worden en boven de 160km/u gewoon ronduit griezelig. Stuur voelt dan heel losjes terwijl de auto rechtdoor gaat. Geeft maar zeer weinig vertrouwen. Je wil er echt niet sneller mee rijden. Ik dacht dat het aan 1 van de bovenstaande factoren, die ik heb vervangen, lag maar helaas..

Banden voor zijn ietsje boven de indicatorstreep en al wel op leeftijd. Juiste rijrichting van banden. Die worden vervangen wanneer de winterset erop ligt.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 09 nov 2012, 21:24

Kan ook in je achteras zitten natuurlijk....

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 21:30

Dat het stuur zo losjes beweegt (+-5cm) bij hoge snelheid kan in de achteras zitten? Hoe dan wel? Op de technische keuring werd daar toch niets echt versleten aan vastgesteld.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 21:37

dus je voelt geen speling in het stuur gedrag als je normaal rijd?
dan lijkt het me stug dat het daar aan ligt...of die bekrachtiging moet gekke dingen doen doch geen ervaring mee.

dat wat je beschrijft hoort in elk geval niet, die dingen moeten heel vertrouwt aanvoelen zelfs dik over de 2 x 100 en meer.

banden kunnen wel heel rare dingen doen op hogere snelheden of velgen (denk aan slag oid)
doch dan zal je stuur wellicht wat schommelen doch daar schrijf je niet over en dus neem ik aan dat dat ook oke is.

wellicht (als velgen recht zijn) gaat het weg als je de winterbanden hebt...zou ik eerst proberen, dan weet je of het bij de banden ligt.
heeft jou auto wel iets toespoor? moet ie iets hebben
schokbrekers?

geen bekende in de buurt met veel ervaring die kan voelen waar het weg komt als ie er mee rijd?

edit...lees net dat het stuur zoveel beweegt...dan ist al een heel ander verhaal, bedoel je...dat je dat ook kan doen terwijl de kar gewoon rechtdoor blijft gaan? dan heb je wel veul speling if zo of doet ie dat uit zichzelf dat heen en weer gaan...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten